"Dagboek"

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Lucky Eye

Re: "Dagboek"

Bericht door Lucky Eye » wo 25 dec 2024, 09:34

Goedemorgen!

Een tijd hier niet geweest en allerlei nieuwe verhalen gezien. En daarbij een van jou Oliver!

Meteen alle hoofdstukken die er tot nu toe zijn gelezen. Gewoon eens tijd voor gemaakt. Deed me goed. Een mooi verhaal. Beginnende liefde. En dan ... toch niet. Je leert de personen in het verhaal enigszins kennen, maar bij de reünie pas echt goed. Dan komt Daan volgens mij voor het eerst uit de kast tegenover zijn oude vrienden, en Paul geeft een uitleg over zijn gedrag van toentertijd.

Wat het vervolg gaat brengen? Ik zie het wel verschijnen.

Complimenten, Oliver, voor dit opnieuw weer prachtige verhaal!

Groeten,
Lucky Eye

Oliver
Beheerder

Bericht door Oliver » vr 27 dec 2024, 18:42

Deel 10 staat online!

Het hoge woord eruit. Maar of dat genoeg is?

Lees ze!
Oliver

Directe link naar deel 10: https://oliversverhalen.nl/dagboek-deel-10/

Amexic
Vul het getal in: 123

Bericht door Amexic » vr 27 dec 2024, 19:22

Net klaar met lezen. Mijn spontane reactie is: zelf had ik het net zo geschreven. Zo ging het vroeger: homo's bestonden enkel buiten de eigen leefwereld. Je durfde niet. Zonde dat Koen en Daan toen de boot gemist hebben? Ik betwijfel het zelfs. Gemakkelijk is niet per definitie een meerwaarde. Is het in deze veranderde tijd gemakkelijker geworden?
Geen vuurwerk na de reünie tussen Koen en Daan? Mooi!
Paul vervult weer eens zijn rol als katalysator. Komt Koen uit de kast onder schoolvrienden? Eerst nog een intermezzo met Daan, denk ik.
Wachten op deel 11.

Oliver
Beheerder

Bericht door Oliver » vr 03 jan 2025, 21:58

Iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Misschien gek, maar we gaan het jaar beginnen met een afsluiter: het laatste deel van "Dagboek" staat online.
Deel 11, waarin Daan er achter komt wat hij sowieso als liefste heeft. En dat lukt. Meer dan dat zelfs.

Lees ze!
Oliver

Directe link naar deel 11: https://oliversverhalen.nl/dagboek-deel-11-slot/

Marcel010

Bericht door Marcel010 » za 04 jan 2025, 08:47

Het elfde en laatste deel gelezen.
Daarna nog even alle delen achter elkaar gelezen.
Ik vond het 'net niet'.
Ik miste de diepgang, uitvoerigheid, opbouwende spanning, ontdekkende liefde.

Nu maar wachten op een nieuw verhaal, maar Oliver laat ons nu niet zolang wachten!

Marcel

Amexic

Bericht door Amexic » za 04 jan 2025, 10:46

Paul als koppelaar, bevestigd en helemaal verwacht.Verrassend dat dit het laatste deel is. Dit is niet af, zo voelt het.
Het kan af zijn als verhaal en het is een waardig slot maar ik heb geen einde gemerkt. Je zou gewoon volgende week een deel kunnen toevoegen...

Wimmie

Bericht door Wimmie » zo 05 jan 2025, 08:51

Dan echt helemaal op het eind, in de laatste zinnen, letterlijk bijna op de drempel vinden Daan en Koen elkaar. Zoals ze als puber verbaasd en verward waren over hun gevoelens en zo onzeker naar zichzelf en naar elkaar dat zij alle signalen misten en angst en onterechte schaamte het lieten overnemen, zodat zij uit elkaar dreven terwijl ze naar elkaar bleven verlangen, bijna net zo onzeker waren ze als volwassenen om na een goed gesprek waarin lang niet alles was uitgepraat door te durven pakken. Tegen de deur aan kwam het toch nog zoals ze het alle twee wilden, dus goed.
Het idee om het dagboek als uitgangspunt te nemen vind ik een vondst. Nu zie je dat Daan zijn laatste gebeurtenis aan het dagboek toevoegt in bijna dezelfde stijl en taal. Hij kan de draad zo weer oppakken.
Wat de diepgang betreft: wat mij betreft zit de diepgang er in dat er nog altijd niets is veranderd. Als hetero kan je tegen een meisje zeggen dat je haar leuk vindt. En als zij jou ook leuk vindt kan het 'wat worden'. Het kan weer uitgaan en hoe langer het duurde hoe harder dat aankomt. Ook een blauwtje lopen is niet bepaald leuk. Allemaal wel gewoon geaccepteerd. Als homo moet je je altijd afvragen: zou de ander ook homo zijn? Welke hetero vraagt zich af: zou dat leuke meisje wel hetero zijn? Want stel je voor dat dit niet zo is.
En als je dan denkt dat het met die jongen misschien zou kunnen, durf je het nog niet omdat je niet weet wat er gebeurt als anderen het weten.
In de uitwerking van dit thema, op twee momenten in twee fasen in het leven, zie ik diepgang.
Daarnaast is het zoals al je verhalen, Oliver, ook nog eens lekker leesbaar.
Volgende week vrijdag heb ik één ding minder om naar uit te kijken.
Dank voor het verhaal.

Lucky Eye

Bericht door Lucky Eye » ma 06 jan 2025, 17:50

Hoi Oliver!

Alle hoofdstukken gelezen. Het laatste niet meteen op de dag zelf, maar ja ... doet er niet toe.

Benieuwd was ik wel hoe het zou aflopen. Toen het in het voorlaatste hoofdstuk niet meteen op seks uitdraaide tussen de hoofdpersonen, gaf me dat een goed gevoel. Ik zou het namelijk raar gevonden hebben. Na zoveel jaren tref je elkaar weer, je weet dan dat je beiden homo bent en dan meteen seks? Gelukkig niet, Oliver!

Ook in het laatste hoofdstuk kwam dat niet. Miste ik het? Nee! Absoluut niet! Er is nog zoveel over te praten lijkt me tussen die twee. De zoen bij de deur mag duidelijk zijn. Het gaat goed komen!

Verder ben ik het helemaal eens met de opmerking van Wimmie over het feit dat het voor homo's nog steeds anders is dan voor hetero's. Die hoeven zich nooit af te vragen of de ander wel hetero is, terwijl je dat bij homo's wel hebt.

En dat ligt er dan niet aan dat het verhaal in het verleden geschreven zou zijn. Tenminste, dat merk ik nergens aan.

Kortom, een ontzettend mooi verhaal met de nodige diepgang, namelijk de onwetendheid van de hoofdpersonen. Het niet op de man af durven vragen of de ander ook zo is. Samen voetjevrijen op de achterbank van de auto, samen aftrekken, en dan toch niet durven vragen. Kan het me ontzettend goed voorstellen.

Nog één vraag die me rest. Je hebt het over de beroepen gehad van de personen in dit verhaal. Maar - kan zijn dat ik er over heen gelezen heb - wat is het beroep van de dagboekschrijver?

Ik weet dat het bij jou ook zo is dat EINDE ook echt afgelopen betekent. Geen hoofdstuk er meer bij, Oliver. Jij weet wanneer jouw verhaal af is.

Groeten,
Lucky Eye

yogay
Vul het getal in: 0

Bericht door yogay » ma 06 jan 2025, 18:22

Hallo Oliver,

Op de eerste plaats van harte mijn beste wensen voor 2025!
Van je verhaal 'Dagboek' heb ik genoten.
De opmerkingen van Wimmie en Lucky Eye zijn me uit het hart gegrepen.
Het verhaal past helemaal in het uitgangspunt 'Verhalen die over meer gaan dan sex alleen' en dan ook nog in die heerlijk leesbare schrijfstijl van jou. Dank je wel.
Met vriendelijke groet,
Johan

Amexic

Bericht door Amexic » ma 06 jan 2025, 23:32

Ik moet Johan en Lucky Eye bijtreden dat het verhaal wel degelijk ten einde en 'af' is.
Zo houdt het verhaal de juiste sfeer. Een portie seks op het einde zou niets toegevoegd hebben. Integendeel. Te veel daarvan zou het banaal gemaakt hebben.
Maar ik had niet in de gaten dat dit het laatste hoofdstuk was. Het verhaal had kunnen en mogen verder gaan... maar alles eindigt.

Plaats reactie