Hallo Wisse,
Ik heb al verschillende verhalen van je gelezen en met veel plezier moet ik zeggen. Het is verheugend dat er weer eens een schrijver is die wat verder komt dan berschrijvingen van ordinaire rechtoe rechtaan sexuele handelingen zonder meer. De manier waarop jij vooral intimiteit en tedere gevoelens weet te verwoorden spreekt mij, en ik weet zeker een heleboel anderen, zeer aan.
Maar als je wat vaker op deze site komt, weet je ook dat ik graag -als een luis in de pels- geneigd ben een paar kanttekeningen te plaatsen bij verhalen. Bij jou is mij opgevallen, dat je aan een element minder andacht besteedt: namelijk "de voorgeschiedenis" en daarmee bedoel ik meer de leefsituatie voorafgaande aan het begin van het verhaal.
In dit geval is dat een meer uitvoerige beschrijving van het leven en ook het gevoelsleven van Giles thuis Je spreekt daar wel over in vergelijkende zin: dat hij oppervlakkige sekscontacten had, maar je beschrijft ze niet op eenzelfde wijze als de verliefdheid die hem nu is overkomen. Volgens mij zou het beschrijven van dat alleen op seks belust zijn in al die jaren daarvoor, dat tegelijk zo kille leven, juist aan de ontwikkeling binnen het huidige verhaal nog veel meer diepgang geven. Door het contrast dus!
Eenzelfde opmerking zou ik kunnen plaatsen bij de reünie, dat ik ook echt verschrikkelijk boeiend vond en achter elkaar heb uitgelezen. Maar als je iets meer het leven van Ferre, van zijn werk, zijn ouders e.d. voor die reünie had beschreven, dan had je juist door de tegenstelling, ons mogelijk nog meer meegesleept.
Ik blijf je verhaal met veel belangstelling volgens, en hoop dat je ze ook op de site van Oliver blijft publiceren, want zoals hij in zijn karakterisering schrijft: hier horen verhalen thuis die over meer gaan dan seks alleen.
Bedankt voor de uren leesgenot
Groetjes
Cor
File X-007 deel 1-3
Re: File X-007 deel 1-3
Hallo Cor,
Bedankt voor je inhoudelijke reactie. En het doet me deugt dat je m'n verhalen met
zoveel belangstelling volgt.
Over "het gevoelsleven van Giles bij hem thuis", zijn voorgeschiedenis, het volgende:
Al is het dan totale fictie, en al staat zijn beroep en werk in een, al even fictieve, Missie
symbool voor de parallelle strijd die hij voert..., wij vallen er plompverloren middenin.
En wat hij beleeft in deze intense verandering van zijn leven, verdringt voor het moment
veel van zijn herinneringen naar de achtergrond.
Want zo is hij nu eenmaal, dit eigenzinnige karakter Giles/Endo, dat bijna zelf met het
verhaal aan de loop dreigt te gaan.
Maar geen nood, Cor. Of hij het nu wil of niet, die herinneringen gaan komen; en heel
anders dan hijzelf vermoedt.
Met Ups en downs, als in het gewone leven, alle fictieve symbolic ten spijt.
En ik zal zeker deze hele serie op de site van Oliver plaatsen, want die past me
steeds beter, merk ik.
Nogmaals bedankt en groetjes, Wisse
Bedankt voor je inhoudelijke reactie. En het doet me deugt dat je m'n verhalen met
zoveel belangstelling volgt.
Over "het gevoelsleven van Giles bij hem thuis", zijn voorgeschiedenis, het volgende:
Al is het dan totale fictie, en al staat zijn beroep en werk in een, al even fictieve, Missie
symbool voor de parallelle strijd die hij voert..., wij vallen er plompverloren middenin.
En wat hij beleeft in deze intense verandering van zijn leven, verdringt voor het moment
veel van zijn herinneringen naar de achtergrond.
Want zo is hij nu eenmaal, dit eigenzinnige karakter Giles/Endo, dat bijna zelf met het
verhaal aan de loop dreigt te gaan.
Maar geen nood, Cor. Of hij het nu wil of niet, die herinneringen gaan komen; en heel
anders dan hijzelf vermoedt.
Met Ups en downs, als in het gewone leven, alle fictieve symbolic ten spijt.
En ik zal zeker deze hele serie op de site van Oliver plaatsen, want die past me
steeds beter, merk ik.
Nogmaals bedankt en groetjes, Wisse