De harde realiteit (deel 8)
Magnus zat in Toms tuin te wachten toen die van zijn werk thuis kwam.
‘Leuk dat je er al bent. Al lang aan het wachten?’
‘Kwartiertje.’
‘Kom binnen. Biertje? Dan ga ik me opfrissen.’
‘Mag ik na jou? Kan ik mijn spullen ergens droppen voor straks?’
‘In mijn slaapkamer.’
‘Ik ben homo…’
‘Dat weet ik. Moet je me niet vertellen. Ik heb geen schrik van jou. Je mag in mijn bed slapen. Ik neem de fauteuil.’
Tom nam een snelle douche en zei: ’Het is aan jou.’
De avond verliep rustig bij een babbel en een knabbel.
Tom wachtte op een gelegenheid die niet kwam.
Tom bakte ‘s morgens spek en eieren. Hij genoot ervan de slaapkamer binnen te sluipen en Magnus met 'goeiemorgen' te wekken en daarna rechtstreeks naar de ontbijttafel te loodsen.
Ze fietsen samen naar ‘Onderweg’ op Magnus verzoek en reden rond het gebouw. Binnen gaan wilde hij niet. ‘Ik heb hier niets meer te zoeken.’ oordeelde hij.
‘s Middags aten ze pizza.
Terug thuis kwam Tom over de brug. ‘Ik moet het vertellen als we verder willen. Je zal blij zijn of het laat je onverschillig. Ik ben net als jij. Ik val op mannen.’
‘Ik ben boos op je.’ zei Magnus na een stilte.
‘Echt?’
‘Blij en boos tegelijk. Vooral blij. Alleszins is het een verrassing. Waarom heb je het me nooit verteld? Ik dacht dat je hetero was. Ik ben er tot nu toe heilig van overtuigd geweest dat jij en Erica een stel vormden.
Hoe komt het dat je het hebt verstopt? Ik zou contact met je gehouden hebben na mijn verblijf bij jullie en misschien… Niet misschien. Ik zou zeker contact gehouden hebben. Ik schuw grote woorden. Laat ik zeggen dat ik je grootste fan geworden ben tijdens mijn verblijf.
Door jou kwam ik tot de vaststelling dat alles nog werkte. Je trok me tegen je aan op een manier dat… We hadden enkel een zwembroek aan. De eerste keer was een schok. In bed ‘s avonds… Je weet wat er dan kan gebeuren. Deed het jou niets? Ik kreeg bij de volgende zwembeurten schrik om een stijve te krijgen in jouw aanwezigheid.’
‘Het deed me niets op die momenten. Het is mijn werk, weet je. Je verdringt het niet. Het gebeurt gewoon niet. Je laat het vanzelfsprekend niet toe. Je was mijn patiënt. Ik hield me voor dat ik gewoon erg op je gesteld was geraakt. Heel erg gesteld. Er zat niets fysiek achter. Natuurlijk stelde ik vast dat je er beter en beter uit ging zien.
Erica en ik hebben een volwaardige relatie maar geen ‘volle.’ Ik heb mijn leven op orde. Ze is een geweldige vriendin. Méér dan dat zit er niet in. De reden ligt bij mij. Ik vrees dat ze nog altijd hoop heeft, al hebben we grenzen bepaald.’
‘Ik begrijp je. Het water is te diep voor jou.’
‘Niet te diep. Ik kan zwemmen. Het is dat ik niet alles wil met haar. Op gebied van jongens ben ik voorlopig een blanco blad met enkel onbeantwoorde liefdes.’
Magnus vertelde over Marnix. Hij was zijn eerste vriend. Hij vertelde over waarom het fout liep.
‘Je was te streng voor hem. Je lag met jezelf in de knoop. Hij wist zich geen raad met de situatie. Niet alleen jij moest veel verwerken, hij ook.’
‘Ik heb het spijtig gevonden dat ik hem verdriet gedaan heb maar geen spijt dat het uit was. Onze relatie was een lege doos geworden wat mij betreft.’
Ze hadden uren gepraat.
Tom trok zijn stoute schoenen aan en gaf Magnus een zoen.
Mag ik vannacht bij jou in mijn eigen bed slapen?
Dit is spannend voor mij. Ik heb geen ervaring. Ik wil het erg graag.’
‘Het is nieuw voor jou. Gaan we niet te snel?’
‘Ik weet wat ik wil. Het voelt zo goed aan omdat ik je ken. Er bestaan geen hindernissen wat mij betreft. Het enige wat ik wil is je beter leren kennen. Beter betekent helemaal.’
‘Je krijgt een ja. Je beseft niet hoe sterk ik al naar jou verlangd heb. Wat jij wil, wil ik ook. Maar echt, ik kan wachten. Ben je zeker?’
‘Ik heb nooit hard voor je willen zijn. Nu wil ik niets liever. De tijd om te piekeren over geaardheid is lang voorbij. Nieuw en spannend gaan samen.’
‘Dan wordt het hard tegen onzacht.‘
‘Onzacht ben je niet. Dat weet ik.’
‘Ik wil je laten ervaren dat je zacht bent op plaatsen waar je hard denkt te zijn.’ stelde Magnus.
‘Ik wil zien waarom je Magnus heet.’ plaatste Tom daar plagend tegenover.
Ze hadden zich door elkaar laten opzwepen en hun taalgebruik was erg suggestief. De ene wachtte op initiatief van de andere. Tom pulkte aan het kussen en zag dat de zenuwtrek van Magnus de kop op stak.
Tom voelde zich ongemakkelijk en Magnus werd door Toms gedrag aangestoken.
Ze meden elkaars blik aan tafel.
‘Nog een avondwandeling in het bos?’ stelde Tom voor.
‘Goed idee.’ antwoordde Magnus met enige opluchting.
Ze namen elkaars hand bewust en toch onzeker. Tom had Magnus overweldigd. Bijna altijd bleken interessante jongens hetero. Door de relatie van Tom met Erica had Magnus zich geen illusies gemaakt. Wat Tom hem vandaag vertelde, viel uit de lucht als een donderslag bij heldere hemel. Plots begreep hij dat de frequentie van hun afspraken geen toeval kon zijn. Magnus werd overvallen door twijfel. Moest hij zich inhouden? Was Tom klaar voor hem? Tom had aangegeven geen ervaring te hebben en toch nam hij het heft in handen. Was het blufpoker?
‘Het kan wachten. Het is wat veel in één keer vandaag. Dit kan geen experiment zijn.’ zei Magnus.
‘We komen thuis. Nemen een douche. We delen straks het bed en zien wat er gebeurt. Ik voel me er goed bij. We gaan samen zwemmen in het diepe. Of we vanavond in het diepe gaan of later, maakt me niet uit. Mij gaat het om jou. Het moet met jou zijn.’
‘Ik ben jouw gast. Zwemmen kan ik als de beste. Ik houd je zo nodig boven zodat je niet verdrinkt.’ lachte Magnus, opgelucht dat Tom zijn onuitgesproken vragen beantwoordde.
Magnus kwam na zijn douchebeurt met een handdoek omgord uit de badkamer, gaf Tom een vluchtige zoen en verdween in de slaapkamer.
‘Tot zo. Ik wacht op je.’zei hij met een gekunstelde stem die niet verborg wat de handdoek wel deed.
Tom bekeek zich in de spiegel terwijl hij zich afdroogde. Best uitdagend, vond hij.
Hij besliste geen handdoek voor te doen. Hij wilde begeerd worden en hoe kon hij dat beter dan op deze manier.
Magnus lag vroom onder het laken.
‘Kom erbij.’ Hij gooide het laken open.
‘Ho.’ ontsnapte uit Toms mond. Hij bleef even staan wat geen optie was want zo naakt had hij zich nog nooit gevoeld.
‘Je wilt me waarschijnlijk graag meten?’
‘Ik houd het bij schatten. De meting zal eerder op gevoel gebeuren.’
‘Geen spek met eieren deze ochtend. Hier bij mij blijven.’ fluisterde Magnus ‘s morgens in Toms’ oor. Ze vlochten hun armen en benen in elkaar. Het ontbijt kon wachten.
‘Ik zou willen dat je blijft. Als je belooft snel terug te komen, vind ik het ook in orde.’ Tom had een idee.
‘Heb je al gekozen naar waar je reis gaat.’
‘Ik moet dringend naar een last minute op zoek.’
‘Ik heb verlof vanaf één september. De collega's hebben kinderen. Daarom blijf ik buiten de schoolvakanties met mijn eigen verlof.
‘Wat denk je van de eerste week van september met een optie op twee weken op vakantie bij mij?’
‘Ik boek ineens twee weken.’
‘Een nieuw schooljaar om nieuwe dingen te leren.’
‘Ik kan je niets leren. Genieten van elkaar, dat kunnen we van nature. Nog een beetje meer durven genieten leer je vanzelf.’
Magnus fietste in de wolken naar huis. Hij glimlachte bij de gedachte aan de vorige avond. Hij zag in gedachten Tom op het bed toe stappen, verlegen worden en verstijven, even helemaal. Hij had het laken terug over hen getrokken en een rillende Tom in zijn armen genomen. Het is zoals zwemmen zonder zwembroek, het went snel, had hij gezegd.
Thuis kon Magnus het van de daken schreeuwen. ‘Ik heb een nieuwe vriend.’ vertelde hij zijn ouders.
‘Dat dachten wij al.’ antwoordde zijn vader. ‘Zal ik zijn naam proberen raden?’