Vakantieliefde (deel 5)
De volgende dag worden ze wakker met alles boven de tweeduizend meter bedekt met een witte laag. Het is koud buiten. Het heeft in het dal de hele nacht geregend. De bergen zijn wit want wat hier in het dal als regen valt, verandert hogerop in sneeuw. Ze verwachten een temperatuur van maximum tien graden op de middag. De wandelgidsen hebben gisteren snel alternatieve wandelingen op het programma gezet, in de buurt van het dorp. Enkele wandelingen gaan toch door maar omdat het weer tegenvalt, is de interesse lauw. Tom heeft enkele mensen mee en stapt een uurtje in de regen om dan op algemeen verzoek terug te keren.
De clubs hebben een ‘slecht weer’ programma. Tom ziet Lars bij het ontbijt. Het clubje van Lars en Henri gaat een film kijken. Tom zoekt Lars wanneer hij terug is. Hij vindt hem in het halfduister in de feestzaal.
‘Ga je de film verder kijken of ga je met me mee naar buiten? Het is drie graden buiten. Even tot aan het meer? Wat denk je?’ fluistert hij Lars in het oor.
Er zijn genoeg begeleiders aanwezig en Lars is blij dat hij met Tom naar buiten kan.
Het is prettig wandelen met een fleece en een jas aan. De zon priemt door de wolken intussen. Boven 2300 meter ligt sneeuw. Mooi. Wim en Esther hebben hetzelfde plan. Zij zijn moni’s van de pukkies, de twee tot vierjarigen. Zij hebben vrijaf wegens de weersomstandigheden en bij gebrek aan kinderen in hu club. Ze flaneren met hun vieren rond het meer. Het is aangenaam praten met Lars. Hij heeft zijn schoolresultaten gisteren binnen gekregen en is in opperbeste stemming.
Wim en Esther lopen een meter voor hen. Tom en Lars praten over hun studies. Lars woont nog thuis. Tom woont sinds een jaar alleen tijdens het schooljaar. Hij gaat binnenkort naar zijn tweede jaar hogere studies.
Met Lars heeft Tom enkele momenten van verlegenheid achter de rug. Tom weet niet of Lars dat bij hem uitlokte of dat het uit zichzelf kwam. Ze kunnen in het algemeen vlot praten en Tom voelt zich thuis bij Lars. Soms overkomt hem een vreemd onwennig gevoel.
Lars heeft gemerkt dat Tom verlegen reageert op complimentjes. Dat verbaast hem wat: hij komt zo zelfverzekerd over. Lars bewondert Toms volwassenheid en kennis. Hij ziet er geen graten in om die bewondering oprecht te uiten.
De toer rond het meer is vier kilometer. Ze zijn aan de overkant. Wim en Esther gaan chips en nootjes kopen in de supermarkt. Lars en Tom gaan kort het dorp in. Het dorp telt enkele vijfsterrenhotels. Het mondaine oord hier aan de overkant van het meer is chic maar heeft niets authentiek. Geef Tom maar een smal bergpad onder zijn voeten. Lars is een heldere jongen. Vlot en vol vuur maar op een bepaalde manier ook rustig en nuchter. Dat zijn bij hem geen tegengestelde eigenschappen. Daarenboven ziet hij er goed uit. Het oog wil ook wat.
Ze komen aan in het hotel. Het is middag dus kunnen ze samen aan tafel.
Tijdens het eten praten ze continu door. Lars vertelt wat meer over zijn toekomstplannen en Tom over zijn studies..
Tom antwoordt eerst niet op Lars' vraag of hij een vriendin heeft. Na een tweede poging zegt hij kort: 'Neen.'
Tom vraagt Lars hetzelfde. Lars antwoordt dat hij ook geen vriendin heeft, maar open staat voor een leuke vriend. Lars hoopt op een reactie van Tom maar merkt niets aan zijn gezicht.
Vanmiddag heeft Lars een groep kinderen samen met Henri. Na het eten gaan ze zich meteen voorbereiden.
Tom denkt dat hij misschien eerst nog in de regen zal moeten gidsen, maar beter weer wordt verwacht. Er komen toch genoeg mensen opdagen. Hij heeft twee keer zoveel wandelaars mee als voorzien en is er blij mee. Het regent bij het van de bus stappen. De zon komt even piepen, gevolgd door een hagelbui. Als afsluiter worden ze tweemaal op een regenboog getrakteerd. Tom loopt in korte broek, hij draagt niets anders. Regen of kou deert hem niet. Een korte broek is trouwens sneller droog.
Ze zijn tijdig terug, zodat hij nog de gelegenheid heeft om in het binnenzwembad te springen. Een sauna zou ook deugd gedaan hebben maar enkel de gasten mogen gebruik maken van de wellness. Tom gaat niet bij Lars zitten tijdens het diner. Hij blijft bij mijn collega's. Vanavond gaat hij hem in beslag nemen in de bar, als hij wil. Misschien wil hij een gezelschapsspelletje spelen.
Morgen heeft Tom een dagtocht. Het zal droog blijven, fris nog, een overgangsdag naar mooi zomerweer.
Lars lacht naar Tom op een manier die... wanneer hij hem gaat wegplukken bij de monitoren. Het valt niet in woorden uit te drukken. Het is een herkenning die Tom beantwoordt. De dagtaak zit er op. 'Zin in een gezelschapsspel?'
'Graag. Eentje dat ik ken.'
Ze kiezen een spel uit.
Het is een strategisch spel.
Lars kijkt Tom glimlachend aan terwijl hij hem in de val probeert te lokken.
Hij wint twee keer.
'Nog eentje?' Tom besluit het op te geven. Ze drinken nog een Calanda bier en weer geraken ze niet uitgepraat.
Het is Tom duidelijk dat hij veel in Lars gezelschap wil vertoeven. Hun eigen dagtaak is een hindernis. Tom is weer een hele dag onderweg morgen.
'Morgenavond pas kan ik je terugzien', zegt hij. ‘Drie van mijn collega's gaan morgenavond met de kabelbaan omhoog om naar de zonsondergang te kijken. Ik blijf in het hotel. 'Dan kan ik je geplande dagtocht van overmorgen met je bekijken.' zegt Tom.
'Een gelegenheid om samen met jou de bergen in te trekken zal pas komen op de overgangsdag wanneer de gasten van de eerste periode naar huis gaan. Dan wil ik afdalen naar Poschiavo. Je kan daar Italië proeven. 'In jouw gezelschap zal dat aangenamer zijn dan alleen.'
Lars beleeft een heel gezellige avond met Tom in de bar.
Er liggen daar nogal wat gezelschapsspelen en er zijn er een aantal bij die hij kent.
Hij houdt vooral van strategische spelen.
Aan de ene kant is het jammer dat ze met zijn tweeën spelen.
Aan de andere kant heeft hij zo Tom voor zichzelf. Hij is meer dan gezellig gezelschap.
Op een gegeven moment beseft Lars dat hij aan het flirten is.
Hij moet oppassen en zich inhouden.
Het wordt laat, met een biertje erbij is het nog gezelliger.
Morgen zal het beter weer worden. Maar het programma is voor de zekerheid toch binnen. Vanaf overmorgen planden ze een paar dagtochten.
Die wil Lars met Tom doornemen. Dat maakt Lars zekerder, hoewel de eerste tocht goed is verlopen. Het is tegelijk weer een reden om bij Tom te zijn.