Lieve mensen,
Het zit erop, ‘Aan de andere kant’ is klaar. Toch wil ik graag nog even stilstaan bij de mannen waarmee ik gesproken heb als voorbereiding op dit verhaal en wel bij één in het bijzonder. Ik noem geen namen, hij weet zelf wel wie ik bedoel. Als hij niet zo eerlijk en openhartig was geweest, had ik dit verhaal nooit kunnen schrijven. Door hem werd het realistisch en heeft het diepgang gekregen want door hem ben ik gaan begrijpen hoe het is om als homo een hetero relatie te hebben. Ik had alleen maar mijn voorstellingsvermogen, hij heeft daar de realiteit aan toe gevoegd. Zonder hem was dit verhaal nooit geworden wat het nu is. Waarvoor mijn oprechte dank!
‘Aan de andere kant’ was geen gemakkelijk verhaal om te schrijven. Integendeel, het koste me soms de grootste moeite gevoelens, en het daaruit voortvloeiend gedrag, goed onder woorden te brengen. Het maakte me verdrietig, kwaad en soms zelfs wanhopig en dat moest dan eerst een plekje krijgen voor ik verder kon schrijven.
Verdrietig, omdat ik weet dat er nu nog steeds jonge mannen zijn die dezelfde keuze maken als Victor. Een keuze die m.i. niet uit vrije wil wordt gemaakt maar onder grote sociale druk van familie en kerk. Een keuze waarvoor weinig alternatieven lijken te zijn, want uit de kast komen, betekent in veel gevallen dat iedereen verwacht dat je celibatair door het leven gaat. Wil je dat niet, dan wacht je een flinke dosis tegenstand, met alle gevolgen van dien en dan lijkt een huwelijk zo’n slechte oplossing nog niet.
Kwaad, omdat het soms net voelt alsof er een prachtig, monumentaal pand in brand staat en de brandweer alleen maar staat te bekvechten hoe zij dat pand van de ondergang kunnen redden, i.p.v. zich te bekommeren om de slachtoffers die, schreeuwend om hulp, uit de ramen hangen. Hulpverleners en buurtbewoners doen eigenlijk niks anders dan slachtoffers kalmeren zodat zij geduldig en begripvol wachten tot de brandweer klaar is met bekvechten. Dat er ondertussen mensen sterven, lijkt niemand te interesseren.
Wanhopig, omdat ik telkens tegen dezelfde muur aanloop van het keiharde ‘nee’ tegen homoseksuele relaties. Een ‘nee’ dat overeind blijft omdat mensen halsstarrig vasthouden aan de wetten van het Oude Verbond terwijl iedereen weet dat geen mens in staat is die na te leven. Een ‘nee’ dat levens nodeloos moeilijk maakt en niet nodig zou zijn als we met z’n allen het enige gebod dat Christus ons gaf, heb elkaar lief, na zouden leven.
Voor de degenen die geïnteresseerd zijn, op mijn site ben ik
een blog begonnen rondom het thema homoseksualiteit en het christelijke geloof. Verder kun je me, sinds kort, ook volgen op
Facebook. Rest mij nog iedereen te bedanken voor de fijne reacties, de vele complimenten en het begrip en de betrokkenheid bij de situatie van homo’s in een hetero-huwelijk en/of met een streng gelovige achtergrond.
Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]