Bericht
door DomiNiC » za 12 dec 2015, 19:19
Hallo,
En Oliver,
In deel 2 tikte je al heel even de plaats van onheil aan.
Ik hoopte dat je het daar ging bij laten. Maar niet.
Zoals in andere van je verhalen ga je weer diep. Hard. Opnieuw-belevend. Huivering-wekkend.
Bij één van jouw vorige verhalen, waar je op dezelfde manier diep en hard gaat, beleefde ik een deel van mijn jeugd opnieuw.
Wat maakte dat het hard was? Nu, zoveel jaar later, één verhaal dat vertelt, gelijklopend aan wat toen gebeurde en wat ik meende achter me gelaten te hebben. Het bracht in één klap exact hetzelfde dieptrieste gevoel naar boven als toen ik er middenin zat.
Triestig onverwerkt verdriet.
Op een moment dat ik er helemaal door zat. Ik leefde van dag tot dag. Van uur tot uur. Uitzichtloze troep. Geen fut meer, zelfs voor gedachten om er een einde aan te maken, had ik geen energie meer.
Achteraf vastgesteld: De middelen lagen voor het grijpen.
Jouw verhaal was voor mij, op dat moment, een harde noot. Confrontatie met het verleden op het moment dat ik het niet kon.
Ik wist niet waar terecht.
Familie kijkt niet om, geen vrienden. Dolend. Alleen op deze aardkloot.
Ik zag maar één uitweg: Het opnemen van de pen en verder te gaan op het stramien van vroeger: Gedichten schrijven.
Ik heb verdriet beschreven.
Ik heb stiekeme dromen beschreven.
Er is een verhaal gekomen. Zomer '98.
Het schrijven had een positief effect: Er kwam ruimte in mijn hoofd vrij, het gevoel draaide en werd rustiger. Er kwam ruimte voor (voor)uitzicht, voor een beter gevoel, voor hoop, zelfs voor liefde.
Het verhaal leverde mij een Goeie Vriend op. Mijn Maatje voor het leven. Ik ben er God dankbaar voor.
We zijn nu twee jaar verder.
Ik blijf schrijven, ik heb inmiddels uit eigen werk twee lezingen voor publiek gedaan.
Van de uitzichtloze troep is nu geen sprake meer.
Problemen zijn aangepakt, blijvende bronnen van ergernis heb ik achter me gelaten, blik vooruit, op de toekomst gericht.
Ik ben inmiddels ook weer aan het werk, en daar gaat het goed: terwijl de proeftijd was voorzien voor 6 maanden, is dat op 2 maanden afgebroken en omgezet naar een contract 'onbepaalde duur'. Niet evident in deze moeilijke tijden.
Ik kan zeker zeggen dat ik mijn leven weer op orde heb.
Dat wil ik graag meegeven aan eender wie die leest of meekijkt:
Geef niet op.
Doe iets wat je leuk vindt, waar je goed in bent, leef je daar in uit. Spreek, vertel, beeld uit, knutsel, schreeuw, tot iemand naar je luistert.
Vraag jezelf af wat je doel is, en wat je nodig hebt om daar te raken. Zet de stapjes, stap voor stap, niet overhaast.
Het zal niet vanzelf gaan. Je zult moeite moeten doen. Zoek een uitlaatklep en een luisterend oor.
Het kan: ik ben losgekomen van de situatie die me tegenhield te leven. Het was een lange weg, bij momenten even hard als vroeger.
Maar ik had een uitlaatklep en een luisterend oor.
Iemand luisterde naar me. Ik was niet meer alleen.
DomiNiC