Een nieuw Begin....

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Een nieuw Begin....

Bericht door Sjack013 » di 24 dec 2013, 10:47

Hoi Jeroen,

Wat een confronterend deel was dit voor mij! Ik reageerde, toen ik 19 jaar was, precies hetzelfde als Mark. Met het verschil, dat ik toen wel uit de kast was, maar het zelf nog steeds niet wou accepteren. Iedereen wist het van mij, alleen ik had er moeite mee. Mijn broertje (3 jaar jonger) kwam ook uit de kast en dat was behoorlijk confronterend, want hij bleek ook een vast vriendje te hebben. Door mijn strijd om niet zo te zijn, zocht en wou ik ook geen vast vriendje hebben, want ik wou hetero zijn.
Ik ben toen ook erg rot gaan doen tegen mijn broertje, met verwensingen en zo. Hij ging in een andere stad wonen, vanwege zijn opleiding en stage. Daardoor is het gelukkig niet geëscaleerd. Achteraf is alles te verklaren en ik was gewoon jaloers, dat hij het wel accepteerde en dat ik bomvol vooroordelen zat over homo's, die niet gegrond bleken te zijn. Ook het feit, dat mijn broertje jonger was dan ik en toch al verder was in zijn ontwikkeling, stak mij diep. Dubbel jaloers dus! Pas toen ik mezelf accepteerde en zelf ook een relatie met een jongen kreeg, werd de verhouding met mijn broer (en de rest van het gezin) beter.
Kortom, ik begrijp de worsteling van Mark donders goed.

Sjack

jeroen0107
Berichten: 64
Lid geworden op: za 23 nov 2013, 00:25
Vul het getal in: 123
Locatie: Deventer

Re: Een nieuw Begin....

Bericht door jeroen0107 » wo 25 dec 2013, 02:12

Hey Sjack,

Wow! Heftig! Kijk, ik zit gewoon rustig achter mijn macbook in mijn huisje naar buiten te staren en als het ware mij die situatie van Thomas en Mark voor te stellen en schrijf dan op wat in me opkomt. Ik realiseer me eigenlijk niet dat de situaties die geschetst worden in mijn verhaal ook zo'n invloed op mensen kan hebben, mede omdat ze dezelfde dingen hebben meegemaakt. Ik heb hetzelfde gehad in een verhaal van Oliver, dat ik gewoon mezelf tegenkwam. Ik snap daarom ook dat het je raakt. Ik wil je bedanken dat je dit hebt willen delen. Dit motiveert mij als schrijver heel erg.

In ieder geval jij ook een fijne kerst en gelukkig nieuwjaar! Dat we in 2014 nog maar mooie verhalen mogen schrijven waar iedereen van kan genieten :)

Oliver
Beheerder
Berichten: 824
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Een nieuw Begin....

Bericht door Oliver » do 26 dec 2013, 12:50

Ingewikkeld misschien, maar wel erg interessant.
Mooi verloop en ik kan me die "test" van Mark ook wel weer voorstellen. Compleet fout natuurlijk, maar een kat in het nauw maakt rare sprongen.
En moeders is ook niet gek... ;)

jeroen0107
Berichten: 64
Lid geworden op: za 23 nov 2013, 00:25
Vul het getal in: 123
Locatie: Deventer

Re: Een nieuw Begin....

Bericht door jeroen0107 » vr 27 dec 2013, 19:01

Er is weer een nieuw deel online! Veel leesplezier
Deel 7: http://forum.oliversverhalen.nl/viewtop ... =18&t=1138

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Een nieuw Begin....

Bericht door Sjack013 » vr 27 dec 2013, 20:32

Hoi Jeroen,

Zojuist deel 7 gelezen en ik weet niet hoe ik Thomas moet zien? Is hij chaotisch of impulsief? Hij wacht vrij lang om het zijn moeder te vertellen over zijn opleiding, gaat plotseling naar Amsterdam en als hij thuiskomt, vertelt hij niets over zijn dagje Amsterdam. Zijn moeder vraagt ook niet, wat hij die dag gedaan heeft. Gaat naar Anne toe om over de laatste ontwikkelingen thuis te praten. Op zich zeer logisch, dat hij Anne "gebruikt" als klankbord, maar vertelt haar weer niets over zijn opleiding en zijn verhuizing wellicht naar Maastricht.
Wat Mark betreft, verbaast het mij niets, hoe hij nu erbij zit. Het gesprek met zijn vader is op een fiasco uitgelopen, is mijn conclusie. Maar ja, dat lezen we in het vervolg hierop wel.
Gezien mijn opmerkingen hierboven kan het ook zijn, dat jij wellicht te snel schrijft. Je hebt het verhaal in je hoofd en dat wil je op papier hebben. De kunst is, om je zelf niet voorbij te rennen. Je vervalt een enkele keer in herhaling en mijn suggestie is toch, om het verhaal eerst even te laten bezinken, voordat je het plaatst. Neem gewoon de tijd ervoor. Je moet dit niet lezen als kritiek, maar als goedwillende overwegingen van mij. Tenslotte is het jouw verhaal en alleen jij bepaalt, hoe het verhaal eruit komt te zien.
Heel veel succes, want het blijft een mooi en aangrijpend verhaal, waar ik enorm van geniet, als lezer.

Sjack

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Een nieuw Begin....

Bericht door Michael87 » vr 27 dec 2013, 22:15

Hoi Jeroen,

Ik snap Sjack wel een beetje. Zelf krijg ik steeds meer het gevoel dat die opleiding, en dus ook die brief, er 'een beetje bij hangt'. In deel 1 heb je die pilotenopleiding heel prominent naar voren geschoven waardoor, in ieder geval bij mij, de indruk gewekt is, dat die opleiding een centrale rol zou gaan spelen. Dat dat niet zo is, is uit die brief wel gebleken want Thomas gaat pas na de zomervakantie in 2014 aan die opleiding beginnen. Feitelijk gaat het verhaal tot nu toe hoofdzakelijk over de coming out van Thomas en in zekere zin die van Mark. Die brief lijkt in het verhaal daardoor verder weinig functie te hebben, hetgeen voor mij zou verklaren waarom er verder niet veel meer mee gebeurt. Oftewel, waarom Thomas telkens 'vergeet' dat die brief ook nog iets is waar hij anderen over moet vertellen.

Misschien moet je jezelf afvragen wat die brief bijdraagt aan het verhaal en dan vanuit die gedachte dat stuk papier een plek geven. Ofwel in de prullenbak (als het ding er verder niet toe doet) ofwel als duidelijk zijtak (als het ding er wel toe doet).

Verder nog steeds veel lof. Leest lekker. Ga vooral door.

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

jeroen0107
Berichten: 64
Lid geworden op: za 23 nov 2013, 00:25
Vul het getal in: 123
Locatie: Deventer

Re: Een nieuw Begin....

Bericht door jeroen0107 » vr 27 dec 2013, 22:27

Hey Sjack en Michael,

Allereerst bedankt voor jullie feedback. Ik kan niet anders zeggen dan dat jullie gelijk hebben. Wat Sjack zegt, je hebt een bepaald verhaal in je hoofd en moet dan uitkijken dat je geen dingen vergeet. Dat is mij nu eigenlijk wel gebeurd. Inderdaad komt de vliegschool en die brief te weinig naar voren en krijgt eigenlijk niet de aandacht die hij verdient.

Dat zal ik nu op een of andere manier recht moeten zetten. Echter zal dat nu lastig zijn. Het moet natuurlijk wel subtiel gaan. Ik heb besloten dat dit verhaal sowieso een versie 2.0 krijgt waarin kleine fouten gecorrigeerd worden en door een taalkundige wordt nagekeken. Wellicht kan ik daar de brief nog beter integreren. In het eerstvolgende deel zal ik er in ieder geval gelijk rekening mee houden.

Bedankt voor jullie hulp!
Jeroen

jeroen0107
Berichten: 64
Lid geworden op: za 23 nov 2013, 00:25
Vul het getal in: 123
Locatie: Deventer

Re: Een nieuw Begin....

Bericht door jeroen0107 » vr 03 jan 2014, 00:02

Hoi allemaal,

De beste wensen voor iedereen! Verder dank voor alle feedback de afgelopen tijd. Ik heb mijn best gedaan om dingen te verbeteren. Natuurlijk ben ik nog steeds geen volleerd schrijver dus hier en daar zullen er nog wel foutjes inzitten. (grammaticaal even buiten beschouwing gelaten). Graag hoor ik wederom jullie mening en laat vooral ook even weten wat er niet goed is, dan kan ik daar weer mee aan de slag!

Deel 8 van "Een nieuw begin" kun je hier vinden: http://forum.oliversverhalen.nl/viewtop ... =18&t=1140

Groetjes!

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Een nieuw Begin....

Bericht door Sjack013 » vr 03 jan 2014, 13:22

Hoi Jeroen,

Op de eerste plaats jij ook de beste wensen voor dit nieuwe jaar.
Ik merk, dat je serieus omgaat met de opmerkingen die er gemaakt zijn. Ik merk het aan mezelf. Ik lees dit deel ook rustiger, dan de voorafgaande. De rust, die jij nu aanbrengt in het verhaal, slaat duidelijk ook op mij en dat vind ik plezierig lezen.
De stappen, die Thomas en zijn gezin zetten, zijn logisch en mooi beschreven. De conclusie van Mark is ook terecht. "Wie niet luisteren wil, moet maar voelen".
Misschien dat Myrthe Peter zover kan krijgen, om alsnog excuses aan te bieden, maar of dat effect heeft, twijfel ik.
Jeroen, bedankt voor het plaatsen en succes met het schrijven van het vervolg.

Sjack

Oliver
Beheerder
Berichten: 824
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Een nieuw Begin....

Bericht door Oliver » za 04 jan 2014, 02:38

Je zet anders wel een strak verhaal neer voor een "niet volleerd schrijver". ;)
Mooie situatieschets, goed neergezet, ik zag het voor me. Zit 'm in kleine dingen, posities in de kamer verweven in zinnen bijvoorbeeld.

Waar ik soms moeite mee heb,is onderscheiden wie wat zegt.
Dat is ook vaak lastig om te doen, ik heb er flink wat boeken voor geanalyseerd.
Lastig ding, je wil toch voorkomen om iedere gesproken zin af te sluiten met "zei xxx". Dat komt meteen heel erg als een opsomming over. Soms spreekt iemand twee zinnen, en je moet toch het overzicht houden.

'Hoe bedoel je?' vroeg Jeroen.
'Jij begint dan de tweede zin op een nieuwe regel,' zei Oliver.
'Dat kan verwarrend werken.'
Hij knikte.
'Beter zet je hem er meteen achter.'
'Duidelijker.'


Dit leest heel anders dan:

'Hoe bedoel je?' vroeg Jeroen.
'Jij begint dan de tweede zin op een nieuwe regel,' zei Oliver. 'Dat kan verwarrend werken.'
Jeroen knikte.
'Beter zet je hem er meteen achter.'
Jeroen wreef even over zijn achterhoofd. 'Duidelijker.'


Het is vaak spelen met die dingen. Die handigheid komt vanzelf. Je hoeft ook niet altijd te zeggen dat iemand iets zegt. Ik laat je over je achterhoofd wrijven (of iets anders, bijvoorbeeld een glas op tafel zetten) en ga dan door in dezelfde regel. Meteen ook duidelijk dat jij dat dan zegt. Gewoon uitproberen, soms kom je tot hele grappige oplossingen, zeker als er drie mensen of meer bij elkaar zitten te praten.

Oliver keek naar Sjack. 'Vind je ook niet?'
;)

Komt goed, weet ik zeker!

Groet, schrijf ze!
Olv

Plaats reactie