Bericht
door Sjack013 » wo 02 okt 2013, 20:47
Hoi Michael,
Voor het eerst sinds ik jouw verhaal lees, moest ik nadenken, alvorens ik wilde reageren. Tot nu toe reageerde ik vanuit mijn impuls, nu lag het moeilijker.
Probleem is: ik snap jouw houding en angst en ik snap de reactie van Nicolas.
In eerste instantie bedacht ik, dat jullie de afspraak hadden gemaakt, dat jullie de beslissing zou laten afhangen van de houding van Thomas en op het eind van jullie "vakantie" de beslissing zouden nemen over de toekomst. Op het eerste oog een logisch uitgangspunt. Vervolgens besefte ik ook duidelijk, hoe kun je zo ver wegende keuze maken op basis van de reactie van een vierjarig jongen? De overwegingen die je maakte zijn ook serieus. Op één na.
Wat nou, als de relatie over is? Dit is een gevoelszaak op basis van angst. De overige overwegingen zijn ook gevoelszaken, maar dan op basis van praktische zaken: het missen van opa en oma, weg uit vertrouwde omgeving e.d..
De reactie van Nicolas vind ik ook begrijpelijk. Persoonlijk zou ik waarschijnlijk ook zo gereageerd hebben. Je kunt het "een spiegel voorhouden noemen" of figuurlijk een trap onder iemands kont noemen. Effect is hetzelfde. Even een schokmoment creëren, om iemand anders na te laten denken.
Jouw twijfel heeft volgens mij alles met jouw geloof te maken. Calvinisten worden met de paplepel opgevoed met het gegeven, dat de mens slecht en zondig is (erfzonde). Een plezierige dag kan niet, want het leven is niet plezierig. Door jouw relatiekeuze kom je wat losser van de Kerk te staan en de twijfels die daarin voortvloeien trek je door naar je privéleven. Je beseft, dat jij jouw keuze niet kan laten afhangen van een vierjarig jongen. Jij, en alleen jij zult de knoop moeten doorhakken. Uiteraard rekening houdend met de gevoelens van Thomas en Nicolas.
Je zult toch moeten leren je angsten los te laten en leren genieten van het leven, zou ik jou gezegd hebben op dat moment.
Sorry voor mijn lange reactie, korter had ik het echt niet gekund.
Groetjes,
Sjack