Geheim deel 5

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Geheim deel 5

Bericht door Oliver » do 09 apr 2009, 20:43

Deel 5 staat online.

Ruben krijgt via een omweg meer duidelijkeid. Het gaat inderdaad niet goed met Friso. Na een week krijgt hij de kans hem op te gaan zoeken in het ziekenhuis. Daar ontmoet hij zijn ouders...

Lees ze! Ik ben benieuwd naar jullie reacties!!

Oliver

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Geheim deel 5

Bericht door cor van dongen » do 09 apr 2009, 23:08

Hey Oliver,
Ja, spannend en werkelijk een geweldige cliffhanger (sleutelhanger, grapje), Vanaf het begin tot het eind geboeid gelezen.
Toch een paar opmerkingen:
1. Zo dolverliefd............kan je het dan volhouden om niet naar dat ziekenhuis te snellen, met wat voor afgrijselijk kutsmoesje dan ook? Hij zegt wel dat hij er gek van wordt, maar wat is er dan sterker op zo'n moment?
2. Als er iets sterker is, dan moet dat de situatie thuis zijn, de vader, de ideeën, of wat dan ook............maar dat moet dan wel zo verschrikkelijk zijn, dan moet je daar zo bang van worden, of voor Friso of voor Ruben........... dat het levensbedreigende wat toch wel heel fundamenteel is in zo'n situatie....je overstijgt.
Dan had je m.i. daarover een indicatie moeten geven.....want alleen een vader die niet van homo's houdt in deze tijd en in zo'n situatie, is dat een argument dat krachtig genoeg is voor de wijze waarop zowel Friso als Ruben reageren?
Een heel fundamentele vraag, en je vroeg om een reactie , die nu wel kritisch is, ondanks de spanning in je verhaal, en de emotie die je door de hoofdpersoon weet op te roepen.
Ik kijk uit naar het vervolg.
Lieve groet
Cor

Theo
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:42

Re: Geheim deel 5

Bericht door Theo » vr 10 apr 2009, 16:52

Hoi Oliver,
Zoals we gewend zijn weer een prachtig deel, alleen is het triest dat juist door een ongeluk bijna de enige mogelijkheid blijkt om iedereen is bij elkaar te brengen.
Het zal nu niet lang meer duren dat iemand zich verspreekt en er veel dingen aan het licht komen.
Ontzettend goed vond ik je laatste momenten dat Pa de sleutels uit zijn zak haalde, niet van een kluisje maar van het huis van..........

Weer een pracht moment om toen af te sluiten.

Prettige Paasdagen,
Groetjes, Theo

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Geheim deel 5

Bericht door Hans Bernard » vr 10 apr 2009, 23:20

Het wordt bijna eentonig Oliver.
Weer een voortreffelijk geschreven deel.
Het lijkt wel of je iedere keer meer in je verhaal groeit.
En je vondsten om ons lekker te maken en te verlangen naar je volgende deel zijn ware pareltjes.
Alleen vallen in zo'n perfect verhaal de paar type- of taalfoutjes wel meer op. Jammer!

Hans groet je.

Raymonm
Berichten: 94
Lid geworden op: za 11 apr 2009, 13:09

Re: Geheim deel 5

Bericht door Raymonm » za 11 apr 2009, 13:16

Goedemorgen,

Bij toeval lees ik een stukje op dit forum, en ik wil er toch even op reageren.

Ja Cor, het gaat om jouw geschreven stukje..

Je geeft aan dat je niet helemaal kan begrijpen hoe het mogelijk is, dat Ruben niet direct naar het ziekenhuis snelt, met welke rot smoes dan ook. Ik kan persoonlijk niet begrijpen, dat jij niet begrijpt waarom niet..

Als ik het verhaal lees, dan lees ik onder andere dat er wederzijds begrip, maar meer nog respect is. Friso word niet in een situatie gedwongen om het te vertellen. In dat geval zou je er vanuit kunnen gaan dat Ruben een zeer sociaal persoon is, wat respect hoog heeft staan. Er word niet gepusht. In dat geval vind ik het zeer logisch dat hij niet toegeeft. Natuurlijk heeft Ruben al een keer iets gehad van verdorie, maar hebben we dat niet allemaal gehad in het begin van een (nieuwe) relatie?

Hij kan natuurlijk als een dolle kiep naar t ziekenhuis stormen, en kijken hoe het met zijn geliefde is. Als je in dat geval je emotie laat spelen, dan weet je ook zeker dat het fout gaat en dat pa, ma en broer erachter komen. Dan zou hij Friso nog wel eens helemaal kunnen verliezen. Dat is iets dat hij zoals ik het lees wil voorkomen.

Dus moet het verstand de overhand nemen, dat kost moeite, maar het gaat tot op heden goed, ik denk dat oliver bewust deze weg kiest, ook voor het verloop van de volgende verhaaldelen.

Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat.
REageren staat je uiteraard altijd vrij.

Groet,
Ray

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Geheim deel 5

Bericht door cor van dongen » za 11 apr 2009, 16:22

Hallo Ray,
Wat een invoelende en genuanceerde reactie van je.
;)
Misschien ben ik geneigd teveel accent te leggen op de heftige emoties van jongverliefden. Zij kunnen vaak wel veel opbrengen voor elkaar als de relatie om wat voor reden ook geheim moet blijven, maar tot op zekere hoogte. Grenzen vervagen vaak en dat is heel begrijpelijk als door een heftige schok of wanhoop de emotie het wint van de ratio.
En of het nu om een hetero-, een homo- of interraciale liefde zou gaan, waarvan het bestaan nog niet bekend is bij een van de families, dat is dan onbelangrij. Dan vlieg je toch naar dat ziekenhuis ook al zou je verstand je misschien de andere kant op leiden.
En hoewel ik houd van eerlijkheid is een leugentje om bestwil in zo'n situatie best acceptabel hoor.
-Hij kan zich toch bekommeen om een klimmaat, waarvan het bestaan ook al bij de broer bekend is
- desnoods gaat hij op zoek hoe het met hem is als journalist en informeert nar de gezondheidstoestand van het slachtoffer. Per slot van rekening stond het al op internet.
Je kunt van alles bedenken, maar dat kan de schrijver beter, haha
Ik vond dit dus een wat minder sterk stukje in het verhaal, al denk ik dat Oliver het nodig heeft voor het vervol. Het heet niet voor niets "Geheim".
Groetjes

Cor

Raymonm
Berichten: 94
Lid geworden op: za 11 apr 2009, 13:09

Re: Geheim deel 5

Bericht door Raymonm » za 11 apr 2009, 20:37

Hoi Cor,

Ik ben van mening dat je dan alsnog voorbij gaat aan het gedeelte respect wat er gehecht word aan het lopende verhaal. Ik denk met opzet dat Ruben nog niet weet waar Friso precies woont. Friso heeft dat zoveel mogelijk afgeschermd... hij vertrouwt het nog niet voldoende. In dat opzicht is respect niet belangrijk, maar dubbel zo belangrijk. Hij moet er zelf aan wennen...
Dingen gebeuren in olivers verhalen altijd met een reden is mijn mening. Ik weet niet of het jouw opvalt, maar bepaalde aspecten komen altijd terug. Een voorbeeld van een van de verhalen: Ze namen een bosweggetje en kwamen uit bij een weilandje.. Dat weilandje is toen meerdere keren teruggekomen in het verhaal, en met reden!

En, denk je eerlijk dat Ruben objectief kan blijven als hij daar als opgefokte journalist naar toe zou gaan? denk je dat hij uberhaupt friso te zien zou krijgen....? Als je hier ja zou zeggen, dan zou ik zeggen: "get real, get a life" in de goede zin vna het woord.

Als klimmaat... zo is hij er nu toch binnen gekomen, alleen wel op een goede, gedoseerde manier. Het gaat in dit geval niet om dat hij er komt, maar aan de weg erheen. en dat heeft vast en zeker een reden.

Je hoeft het uiteraard niet met me eens te zijn, we verschillen gewoon van mening in dat geval :)

GHroet,
Ray

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Geheim deel 5

Bericht door cor van dongen » za 11 apr 2009, 21:34

Hallo Ray,
Natuurlijk is respect voor elkaar heel belangrijk, dat zijn we zeker eens.
Maar hoe zit het met dat heftige gevoel van de jongverliefden, kunnen wij ons daarin nog voldoende verplaatsen? Zijn we dan niet geneigd soms om andere, misschien verstandiger dingen naast ons neer te leggen en zeker als het om zo'n schokkende ervaring gaat? Doen we dan misschien juist wel eens iets stoms? En hebben we daar dan niet allemaal begrip voor? Misschien zijn er nog wel meer lezers die daar begrip voor zouden kunnen opbrengen.
Lieve groet
Cor :)

Raymonm
Berichten: 94
Lid geworden op: za 11 apr 2009, 13:09

Re: Geheim deel 5

Bericht door Raymonm » za 11 apr 2009, 23:08

Dag Cor,

Ik denk dat je qua nuances in dit verhaal iets anders moet gaan denken, en misschien meer naar het grote geheel kijken, als naar het individu zoals je voor mijn gevoel nu doet.

Ruben is ouder dan Friso, heeft meer levenservaring, en is dus daardoor -naar alle waarschijnlijkheid- verstandiger. Juist hierdoor heeft hij het verstand om te wachten op het goede moment.

En natuurlijk, als je per individu kijkt kan ik het met je eens zijn, dat er op zon heftig moment schokkende dingen gebeuren, en dat het daardoor juist fout kan gaan. Echter, zoals ik al melde ben ik het met je eens als je naar het individu kijkt. Daar focus je naar mijn mening op, dat is iets dat nu niet -voor mijn gevoel- de bedoeling is. "see the bigger picture" zou ik zeggen...

Als ik naar mezelf kijk, en ik zou een bericht krijgen dat mijn partner door een ongeval in het ziekenhuis zou liggen, geloof me, dan wil niemand mij meemaken. Kreng, bitch, pisnicht; wees eens redelijk; zijn dan zomaar woorden die door een ieder geroepen kunnen worden. Maar, op zo;n moment is het ook van belang jezelf in de hand te houden, en dat is iets, wat ik nog kan. Ik spreek dan uit ervaring. MAar mijn situatie ligt anders, ik heb al enkele jaren de relatie, dus van mij kan er dan verwacht worden dat ik als een " bezettene" ernaar toe race.

Kijk naar het hele verhaal, sta daar bij stil zou ik zeggen.

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Geheim deel 5

Bericht door cor van dongen » di 14 apr 2009, 17:55

Hoi Ray,
Ik moet zeggen dat jij er over nagedacht hebt, en dat waardeer ik ten zeerste. Ik heb dat uiteraard ook gedaan, en dan blijkt dat je zomaar allebei verschillende accenten kunt leggen en eigenlijk begrip kunt opbrengen voor beide manieren van reageren.
En ik moet zeggen: respect voor die mensen die zo verstandig zijn dat ze - door emoties overspoeld - toch goed hun verstand bljven gebruiken. Chapeau!
;)
Greetings
Cor

Plaats reactie