Uitzicht deel 14

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Uitzicht deel 14

Bericht door Oliver » do 24 mar 2011, 19:16

Deel 14 van Uitzicht staat online.

Remco gaat praten met Freek. Daarna komt hij Kaj weer eens tegen...

Lees ze!

Oliver

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Uitzicht deel 14

Bericht door cor van dongen » do 24 mar 2011, 21:48

Hoi Oliver,
Heel mooie aflevering. Er komt nu echt iets op gang. Apart de rol die je daarbij Kai laat spelen door ze a.h.w. een oplossing aan de hand te doen.De reactie van Freek vond ik wel wat mat moet ik zeggen. Volgens mij is Jeroen een jongen die veel duidelijker achter zijn vriend gaat staan dan Freek, maar wie weet kan die hem wat inspireren. Het einde van dit hoofdstuk kan natuurlijk helemaal niet he! Om met simple mind en Kevin te spreken: hoe kun je ons op zo'n moment weer veertien dagen laten wachten....maar anderzijds weer een goede cliffhanger.
Lieve groet,
Cor

Oldie60
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 02 apr 2010, 17:53

Re: Uitzicht deel 14

Bericht door Oldie60 » do 24 mar 2011, 22:02

HOI,

ja hij is een meester in het verzinnen van cliffhangers. Freek trekt wel bij, die moet het even verwerken denk ik. Colin wordt ook steeds zelfverzekerder. En maar weer 14 dagen wachten helaas. we zien wel.........

Oldie

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Uitzicht deel 14

Bericht door Hans Bernard » vr 25 mar 2011, 00:21

Cor en Oldie,

Dit deel is weer een prima aflevering maar heeft geen echte cliffhanger, zoals jullie suggereren.
Bij een cliffhanger is het absoluut onvoorspelbaar wat er de volgende aflevering staat te gebeuren.
Dat is hier zeker niet het geval, wij weten juist donders goed dat Rem op het punt staat de kastdeur open te doen.
Dus géén cliffhanger maar wel ontegenzeglijk erg spannend hoe het zal verlopen.

groet, Hans

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Uitzicht deel 14

Bericht door cor van dongen » vr 25 mar 2011, 02:09

Hoi Hans,
Ik denk dat ik je deze keer niet helemaal gelijk moet geven met je diskwalificatie van de term cliffhanger. Het is namelijk zo dat

Een cliffhanger is een vakterm uit de film- en televisiewereld. Het houdt in dat een verhaal van bijvoorbeeld een serie of aflevering, film of boek eindigt op een moment waarop de spanning het grootst is, en waarbij niet duidelijk is hoe het verder afloopt. Op dat moment is de plot nog niet afgerond en blijft de kijker wat op zijn honger zitten, nieuwsgierig naar het verdere verloop. Dat verdere verloop wordt dan meestal gegeven in een volgende aflevering.

Het effect van een cliffhanger kan op verschillende manieren bereikt worden. Een veel gebruikt scenario is dat de protagonisten zich in een schijnbaar hopeloze situatie bevinden, en zich daaruit moeten zien te redden. Een andere methode is dat er plotseling iets onverwachts of schokkends wordt onthuld.


Misschien is het tweede deel van de definitie niet van toepassing, maar dat het een spannend eind is van dit hoofdstuk is zeker en dat kun je onder het eerste deel van de definitie scharen toch?, En wie weet exact wat er nog volgt? Precies alleen de auteur.
Groetjes
Cor

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Uitzicht deel 14

Bericht door Hans Bernard » vr 25 mar 2011, 16:01

Cor,

Je maakt volgens mij toch een fout. Je omschrijving van een cliffhanger klopt als een bus. Maar wat is er nu werkelijk van belang?
Het moment supreme waarop gestopt wordt en het niet te voorspellen vervolg op dat moment. En daar maak je volgens mij
de uitglijder. Het spanningsmoment is er wel maar heeft géén niet te voorspellen vervolg. Het vervolg staat nl. vast: Rem komt uit de kast.
Dus de lezer kent het verdere verloop. En hoe men daar op zal reageren, dat weten we niet en dat zien jullie als het verdere verloop. Dat is ook
zo maar niet het verdere verloop op het moment supreme. Als de schrijver Rem nog uit de kast had laten komen dan was het een echte cliffhanger geweest.
Want dan waren we benieuwd naar het verdere verloop op deze mededeling. Terwijl het verdere verloop nu is: hij deelt mee dat hij homo is en dat weten we allemaal na het lezen van dit deel. Dus helemaal niet nieuwsgierig.

groet, Hans

Oldie60
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 02 apr 2010, 17:53

Re: Uitzicht deel 14

Bericht door Oldie60 » vr 25 mar 2011, 16:14

Tjonge jonge...lekker belangrijk wat nu een echte Cliffhanger inhoud. Voor mij is het een hele echte.

Groetjes Oldie

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Uitzicht deel 14

Bericht door cor van dongen » vr 25 mar 2011, 16:28

Ja Hans, misschien heb jij wel een beetje gelijk, maar het ligt er maar aan op welk aspect je de nadruk wenst te leggen. Het element van de spanning is echt wel groot, vind ik, en dat de schrijver op dat moment stopt, is volgens mij een feit, en ook zijn wij allemaal benieuwd hoe het verder gaat, behalve jij.......want jij bent niet nieuwsgierig.
Volgens mij hoeft een cliffhanger dus niet altijd persé een onvoorspelbaar vervolg te hebben. En bovendien.........dat weten we nog helemaal niet, dat is wat jij invult.
Ik ben door dit einde in elk geval wel benieuwd naar het verdere verhaal, en ik vraag me ook af wat onze schrijver er zelf van vindt: is het bedoeld als een cliffhanger en is hij van mening dat het er ook echt een is, al of niet meer of minder geslaagd?
Groetjes
Cor

Lookatme
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 28 jan 2009, 18:31

Re: Uitzicht deel 14

Bericht door Lookatme » za 26 mar 2011, 00:10

Er zijn zoveel cliffhangers waarbij je weet hoe het verder zal gaan, maar het willen verder lezen omdat het spannend is en dan bij stijgende spanning het verhaal afbreken fungeert naar mijns inziens als een cliffhanger. Als dat het niet is, dan moet er een nieuwe term voor worden bedacht, en het lijkt me dat dat enigszins onlogisch is en dat we dit dus maar beter onder de al bestaande term cliffhanger kunnen scharen. We verbreiden de definitie naar het afbreken van een verhaal op een punt waarop de lezer verder wil lezen door het specifieke punt waarop het verhaal word afgebroken. Wie stemt voor?

Trouwens, wie weet is Oliver nu hard aan het denken hoe het verhaal een onverwachte twist te geven :P Dat hij niet uit de kast komt, lekker contra-intuitief :P Maar ik geloof niet dat Oliver een dergelijke schrijver is, wel van de plot twists, maar niet van contra-intuitief schrijven :P

Nou ja, spannend :P Z'n ouders klinken wel als begripvolle mensen, maar ze hebben ook een minimale rol gehad in het verhaal, dus dat zou wel een andere complicatie en twist geven wanneer ze anders zouden reageren, maar kan het me nog niet direct voorstellen :D

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Uitzicht deel 14

Bericht door Oliver » za 26 mar 2011, 02:28

Ik ga geen tip van de sluier oplichten over het verdere verloop en ik ga het ook niet veranderen. Dan moet ik helemaal opnieuw beginnen met deel 15, ik zal me daar zot zijn zeg! :D

Tsja, wat vind ik zelf nou van de cliffhanger?
Het is duidelijk dat hij uit de kast wil gaan komen. Gaat hij dat ook werkelijk doen, of durft hij toch nog niet? En als hij het doet, hoe gaan zijn ouders reageren?

Vragen genoeg, lijkt me. ;)

Plaats reactie