De nieuwe tent deel 22

Plaats hier je eigen verhalen.
Gesloten
Bingo

De nieuwe tent deel 22

Bericht door Bingo » di 09 aug 2022, 16:46

De nieuwe tent deel 22
“Ben dat meen je niet hè, ga jij me nu werkelijk bedreigen terwijl er een echte commissaris bij is. Ik had je wel slimmer verwacht jongentje” grijnst hij.
“Dit is toch geen bedreiging, ik heb je enkel gewaarschuwd dat een ongelukje in een klein hoekje zit” schaterde Ben het uit.
“Fons is het nou een bedreiging of niet?”
“Tja, ik hoorde enkel een waarschuwing, iemand een andere menging van dit gezelschap?”
Er was niemand die ook maar een kik gaf op Fons zijn vraag.
“Zie je nou wel, het was gewoon een waarschuwing aan jou aders Henkie, jij zou mij eigenlijk dankbaar moeten zijn!”
“Ja, ja, ik zal er na morgen over nadenken, Fons heeft me nogal onzeker gemaakt”.
“Dat was niet de bedoeling Henk, doe gewoon alles wat ze van jou verlangen. Wij houden alles in de gaten, mijn mannen zullen al vanaf 8 uur s’ morgens verdekt opgesteld zijn en alles in de gaten houden ook op video. Voor later bij het gerecht, films van de politie zijn wel rechtsgeldig bij een gerechtelijke zitting!” zei Fons.
“Jij zult natuurlijk wel aangiften moeten doen op het politiebureau, anders is alles voor niets geweest” zei Geert die ondertussen weer terug was om een slokje cola te nemen.
“Geert, hoe hou jij het zo vol bij die barbecue, een ding is zeker jij hoeft straks niet in de sauna” Beertje van mij lachte Ik.
“Nee, maar wel even lekker koud afdouchen” en hij liep terug om de tweede lading kipfiletjes in de gaten te houden.
“Mag ik dan na het kipfiletje in de sauna, het lijkt me heerlijk om daar uit te buiken. En om daarna afdoucht heerlijk het zwembad in te duiken Frederick?”
“Ik heb eens gehoord dat het niet verstandig is om alleen in een sauna te gaan, dus meld ik me als vrijwilliger!” zegt Henk spontaan.
“Maar Henk, jij heb nog zo goed als niets gegeten. En aan de telefoon vertelde jij dat je gek was op vlees van de barbecue” grinnikte ik.
“Ben, ik stel het gewoon uit tot na de sauna en het zwemmen, ik moet Anja toch beschermen op de een of andere manier!”
“Nooit geweten dat jij zo’n cavalier was Henk”.
“Ik heb ook nog nooit een zo mooie schoonheid ontmoet waarvoor ik dat zou doen, maar daar heb jij geen verstand van Ben. Jij keek alleen maar naar jongens, totdat eindelijk de vonk tussen jou en Geert oversprong vanaf toen was er nog alleen maar Geert. Jou Beertje, zo noem jij Geert toch steeds, of vergis ik me daar in Ben?”
“Hoe weet jij dat nou weer, oké vanmiddag heb je het vast wel eens gehoord. Maar voor die tijd toch niet, ik heb hem nooit in het openbaar zo genoemd voor zover ik me kan herinneren”.
“Weet jij nog dat verjaardag feestje van mij vier jaar geleden, iedereen die wilde blijven slapen kon dat. Op de zolder lagen we al dan niet op luchtbedden of op de grond in slaapzakken, jij lag naast mij te slapen. Maar schijnbaar praat jij wel eens in je slaap, ik lag dus naast jou en ook die nacht praatte jij in je slaap. Ik hoor het je nog zeggen, jij zei Geert niet nu Beertje straks word er nog iemand wakker. En laat nu juist die avond Geert er helemaal niet bij zijn geweest, hij lag namelijk thuis in bed met een griepje!”
“Kom op Henk, vier jaar geleden wij waren toen net twaalf of dertien jaar oud en al die tijd wist jij het al en zei mij niets iets?” waarom Henk.
“Ben kerel, het ging me niets aan. Als jij zo was dan ging het mij toch niets aan, het was jou gevoel en geaardheid ik had er gewoon vrede mee. Tijdens het omkleden bij gymmen, zwemmen en ook tijdens het omkleden bij voetballen hield ik jou wel meer in de gaten en het viel me op dat jij wel erg lang naar de jongens keek als ze naakt waren!”
“Maar als vrienden onder elkaar had je mij toch wel eens apart kunnen nemen en er naar vragen?”
“Ben nogmaals, het ging mij niets aan. Het waren jou dingen niet die van mij, wel moet ik zeggen een oom van mij is ook homofiel en daarom werd hij gemeden als de pest door de rest van de familie. Dit heeft mij echt veel pijn gedaan, ik heb hem ook vaak stiekem bezocht. Later had hij eindelijk een vriendje en woonde ze samen, ik was altijd welkom bij hun en oom Phillip was erg blij als ik op bezoek kwam en ik hem dan op de hoogte hield hoe het met de familie ging. De familie zei nooit wat, als er iemand stierf moest hij het uit de krant vernemen. Hij heeft vaak achter in de kerk gestaan bij de begrafenis, nooit is hij de communie gaan halen meestal was hij dan al de uit kerk”.
“Jij zei dat hij een vriendje had, hoe zo had is hij er niet meer of zijn ze uit elkaar gegaan?”
“Op een dag kreeg ik een mailtje van Phillip, Lester is vanmorgen overleden in het ziekenhuis. Woensdag is de begrafenis, Lester en ik hopen dat jij er bij zal zijn”.
“Ik zal er zijn Phillip, zeg mij wel even om hoe laat en welke kerk ik moet zijn?”
Ik kreeg per omgaande een mail terug van hem met tevens de vraag hoe vertel jij je ouders waarom jij woensdag vrij heb gevraagd van school?
Ik mailde hem meteen, ben jij nu thuis? Och, laat ook maar over een kwartier ben ik bij jou zet de koffie maar klaar Oompje.
“Hoe reageerde je ouders erop, dat jij voor jou Oom vrijaf had gevraagd op school?” wilde Harry weten.
Zoals verwacht “en jij gaat er niet heen, wat heb jij met die Lester te doen. En hoezo heb jij contact met het zwarte schaap van de familie” was hun reactie.
“Ik weet niet waar ik de moed vandaan haalde maar ik zei. Oom Phillip is niet het zwarte schaap, kijk liever eens naar jullie zelf, dan zien jullie enkel zwarte schapen en maar twee witte en dat zijn oom Phillip en zijn vriend Lester” meteen rende ik naar de schuur en greep mijn fiets en weg was ik.
Aangekomen ”bij oom Phillip, ben ik in tranen uitgebarsten van woedde. Oom Phillip en Lester zijn altijd zo lief geweest tegen mij”.
Rond een uur of negen was ik pas thuis, daar kreeg ik de wind van voren en meteen zei mijn Pa “je heb een hele week huisarrest”.
“Dat interesseert mij niet, al maak je er een maand van. Maar naar de begrafenis ga ik hoe dan ook, en rende meteen naar mijn slaapkamer”.
Gelukkig had ik gelijk mijn deur op slot gedaan, nog geen twee minuten later stond hij al op de deur te bonken en riep “Henk maak de deur open, anders zal je wat beleven jongetje!”
“Dat gaat niet ouwe, ik heb huisarrest weet je nog. Maar woensdag heb ik vrijgang hoe dan ook, een jongentje ben ik trouwens allang niet meer. Laat me verder met rust anders bel ik de hulplijn van de kinderbescherming, dan heb je heel wat uitteleggen ouwe”.
“Noem me niet steeds ouwe, ik ben nog altijd je vader!”
“Je vergeet wat ouwe, jij was mijn vader maar vanaf nu ben je nog allen de verwekker van mij. Ik zal je nooit meer zo noemen, voor mij ben je voortaan mijn ouwe of zelfs tiran als je dat liever hebt”.
Na een harde bons op mijn deur was het stil en had ik mijn rust, echter na een uurtje werd er geklopt en mijn moeder zij ik heb een kopje thee en wat boterhammen voor jou gemaakt Henk.
“Sorry moeder, (normaal zei ik altijd ma, mam of mama Maar vanaf nu niet meer, ik vond moeder meer dan voldoende na die ruzie) zet maar voor de deur in een cel zit er meestal een luikje in de deur, ik heb huis arrest weet je nog dat heeft die ouwe me opgebromd”.
“Henk jongen, praat niet zo over je vader!”
“Verwekker zul je bedoelen, de hele familie is zo gemeen. Eerlijk gezegd, voor mij bestaan ze niet meer, mijn Oom en zijn vriend gaven me meer troost en liefde dan die heel kleren familie van me”.
“Henk wat zeg je nauw weer, heb jij dan al langer contact met hun?”
“Die hun hebben namen moeder, het zijn Oom Phillip en Lester, zet die boterhammen en thee nu maar neer voor de deur en laat me verder met rust. Ik kijk wel of ik het zal opeten Oom Phillip heeft namelijk extra voor mij een uitsmijter gemaakt, o ja, ik weet niet of ik naar school ga deze dagen. Ik heb namelijk huisarrest, maar woensdag ben ik weg of dood dreigde ik haar”.
“Henk, doe geen domme dingen. Denk in Godsnaam aan ons jongen!”
“Wat haal je nu weer God er bij, ik heb nooit de Bijbel gelezen maar Meneer pastoor vertelde wel dat er in de Bijbel stond “heb u naaste lief”, nu daar heb ik bij jullie niet veel van gemerkt. Als ik Oom Phillip niet verteld had dat Opa en Oma dood zijn en zijn tweelingsbroer er zelf een eind aan heeft gemaakt omdat hij ook homo was hadden zij het nu nog niet geweten, daarbij stel dat ik ook net als Oom Phillip homoseksueel was. Hoe zouden jullie dan reageren, zou ik ook uit huis en familie worden verstoten?”
“Nee Henk, dat had ik nooit toegestaan, daar heb ik je te lief voor?”
“Maar je eigen broer die heb jij en die ouwe wel verstoten, het was je eigen broer notebene”.
“Ja Henk, je heb gelijk. Maar je weet hoe je Pa is!”
“Noem hem geen Pa meer tegenover mij, voor mij is hij gewoon de ouwe en meer niet” hoe hard het ook klinkt voor mij bestaat die tiran niet meer.
“Zo dat zijn nogal harde woorden Henk, drink even een slokje en bedaar” ga dadelijk lekker relaxen in de sauna samen met Anja. Ik beloof dat jullie niet worden gestoord maar gedraag je wel als een gentlemen tegenover Anja zei “Fons”
“Jezus Geert, wist jij ervan wat hij juist heeft verteld?”
“Nee, ik wist wel dat na het noodlottig ongeluk van zijn zus, zijn Pa totaal was veranderd. Henk heeft wel eens verteld dat hij met een tiran samen woonde!”
“Hoezo dat dan?” wilde Frederick weten.
“Dat het na het drama steeds slechter werd voor Henk en zijn oudste broer Roel heb ik wel meegekregen maar dat het zo erg was wist ik niet”.
Henk ging verder en vertelde dat zij ouwe er niet voor terug schrok om lijfelijke straffen in te voeren “zo kregen wij bij het minste of geringste kattenkwaad wat we uithaalde klappen op onze blote billen, of er nu vriendjes of neefjes of nichtjes bij waren dat interesseerde hem niet. Straf moest zijn ook al ging het maar om het simpel belletjestrekken bij de buren of in de buurt”.
“Och jongen toch, was maar veel eerder bij mij gekomen met die klachten over jou thuis” zegt Frederick.
“Dat is het juist, de ouwe waarschuwde ons om onze mond te houden, anders werden de straffen alleen maar erger. Mijn broer hij is vier jaar ouder dan ik, mijn zus zat namelijk tussen mijn broer en ik in. Hij had na het ongeluk met zijn zusje vaker nachtelijke problemen, hij heeft alles zien gebeuren alles gebeurde onder zijn ogen. Dat hij mogelijk onder een shock stond, dat interesseerde de ouwe niet. Hij moest tijdens het verschonen in zijn nakie in de tuin staan, net zolang totdat moeder nodig had om het bed te verschonen”.
“Toch niet in de winter hoop ik?” zei Frederick.
“Dat maakt mijn ouwe helemaal niets uit, al zou er een pak sneeuw liggen of pijpenstelen regenen. Hij en soms ik ook als ik voor mijn broer opkwam en zei Pa dadelijk wordt Germaine nog ziek, dan kreeg ik een klap tegen mijn hoofd en moest ik me uitkleden en naast hem gaan staan met gestrekte armen naar voren”.
“Henk jongen, ik ga hier toch echt werk van maken, jij en je broer zijn niet meer veilig in huis bij de vent. Sorry, voor deze woorden maar dit kan gewoon niet meer, het is nog erger dan in de middeleeuwen”.
“Germaine is in middels al uit huis en komt ook al nooit meer thuis, hij heeft ooit eens gezegd zolang die tiran hier woont, zal je me nooit meer hier zien het liefst zou ik hem eigenhandig koud maken!”
“Fons, wat denk jij van deze zaak, dit kan nu in deze tijd toch niet meer. Je eigen kinderen in het openbaar tuchtigen en in het bijzijn van anderen een pak op hun blote kont geven!”
“Als alles voorbij is Henk, dan kan jij hier in de logeerkamer gratis wonen” ik denk dat ik ook namens Frederick spreek lacht Harry.
“Maar vertel verder, ben je naar de begrafenis geweest” wilde Geert nu weten.
“Wat dacht jij dan, via het dak ben ik ontsnapt. Dinsdag voor de begrafenis ben ik naar Oom Phillip gevlucht, daar heb ik geslapen en de volgende dag samen met hem in de volgwagen gezeten direct achter Lester zijn wagen aan”.
“En waren jou ouders er ook bij?” wilde ik nu weten.
“Nee Ben, ik dacht even dat ik moeder achter een boom zag staan, maar toen ik goed keek was er niemand achter die boom!”
“Dus zelfs de zus van Phillip wilde haar eigen broer niet eens troosten, bij het verlies van zijn vriend?”
“Nee, zij zit volledig onder de duim bij mijn ouwe, begrijp je nu ook waarom ik nog alleen maar over mijn ouwe praat?”
“Kom hier Henk, laten we samen in de sauna gaan. Ik wil je troosten” en Anja geeft hem een dikke knuffel.
“Gedraag je Henk, laat ik geen klachten krijgen over jou vriendje” lacht Ben en steekt een duim omhoog.
“Jij kent me toch Ben?”
“juist daarom geile hond, jij loopt altijd je piemel achterna!”
“Dat doet toch iedere man, anders gaat het toch niet?”
”Je zou eens achteruit kunnen lopen, dan is het je piemel die jou volgt”.
Alle aanwezige moesten over mijn opmerken smakelijk lachen, behalve Henk zelf.
“Och, krijg toch wat Ben” en stak zijn middelvinger in de lucht terwijl hij samen met Anja naar de sauna liep.
“Wil er nog iemand wat van de barbecue, ik kan die heerlijke worstjes nog even grillen want ook die smaken heerlijk koud met wat mosterd”.
“Hoe weet jij dat Geert, ken jij die worstjes dan al?” vroeg Merel verwondert.
“Niet echt, maar in principe smaken alle worstjes koud ook heerlijk, Frederick heeft ook die worstjes gehaald bij die Griekse winkel hier verderop”.
“Dus Frederick, jij kent de winkel ook al, dan moet je ook eens die kleine worstje halen Cevapicci heten die. Je kunt ze meteen koud eten of even grillen op de barbecue, je lik je vingers er bij af” lachte Merel.
“Oké, Frederick legt altijd servetjes naast de borden, zodat de mensen de vingers niet hoeven af te likken” grapte Harry heel droogjes.
“Mijn God Harry, neem jij nog altijd alles letterlijk op wat er wordt gezegd”? vroeg Fons.
“Ja, ik word er ook soms helemaal gek van. Van de winter lagen we in bed en hij komt met zijn koude voeten tegen mijn benen aan, ik riep mijn God wat heb jij een koude voeten! Zijn antwoord was hoe vaak heb ik jou nou al gezegd, als we onder ons zijn mag je me gewoon Harry noemen schatje”.
Jongens wat werd er die middag wat afgelachen, het was een gezellige boel geworden. Ook uit de sauna kwamen er geregeld harde lach salvo’s naar buiten, dus Anja en Henk hadden het ook naar hun zin met hun tweetjes.
“Zeg Frederick, heb jij ook een koud biertje voor ons, de cola komt al bijna onze neus uit” vroeg ik hem.
“Dan moet Fons even de andere kant uitkijken, jullie twee zijn nog geen 18 hé?”
“Geert wel over twee maanden en ik ongeveer over een half jaartje” grinnikte ik.
“Waar hebben jullie twee het over, ik hou me alleen bezig met echte criminaliteit en op dit moment ben ik buiten dienst!”
“Ik dacht dat iemand van de politie, 24 uur in dienst was” lacht Harry.
“Zo gauw ze mij ook 24 uur betalen wel, maar met de huidige bezuinigingen zal dat er nooit van komen. Dus als jij weetwaar de koelkast staat Ben, plunderen die hap als Frederick het ook goed vind?”
“je weet waar die staat Ben, maar wel rustig aan hé. Ik wil geen gedonder hebben met jullie ouders!” zei Frederick.
“Wat doen jullie, blijven jullie slapen. Dan moeten de jongens de logeerkamer afstaan en op de bank in de woonkamer slapen?” vroeg Harry opeens.
“Frederick, als jij luchtbedden hebt slapen we net zo lief buiten hoor, je weet we zijn buiten mensen en Geert heeft er vast ook geen probleem mee!”
“Waar heb ik geen probleem mee” Vroeg Geert opeens de met een schaal worstjes in de hand bij ons stond.
“Nou ik zei dat wij net zo lief buiten op luchtbedden zouden slapen. En Merel en Fons onze logeerkamer kunnen hebben”.
“Daar heb ik inderdaad geen probleem mee, maar waar slaapt Anja dan vannacht de logeerkamer is echt te klein voor twee volwassenen en een bijna volwassenen?”
“Ze past goed op de bank hoor denk ik zo” lacht Merel.
“Nee, laten wij nou toevallig twee dubbele luchtmatrassen hebben, dus Anja kan samen met de jongens buiten slapen. Geert en Ben beschermen haar wel als het nodig is”.
“Wie slaapt er buiten vroeg Henk die net samen met Anja terug kwamen vanuit het zwembad?”
“Ik bescherm Anja liever zelf, kan ik ook blijven slapen?” als ze het thuis goed vinden, ondertussen zal de ouwe ook wel weer thuis zijn.
“Ik heb er geen probleem mee, wij zorgen wel dat jij op tijd bij die oude molen bent, Fons regel jij het even met je mannetjes?”
“Komt voor elkaar, ik maak er wel een uurtje later van. Anders loop ik het ontbijt nog mis” grijnst hij.
“Henk grijpt meteen naar zijn Handy en belt zijn moeder op, om te vragen of het goed is dat hij blijft slapen. Maar zijn vader nam op, meteen verbreekt hij de lijn”.
“Wat was dat nou Henk, had jij het verkeerde nummer”.
“Nee, ik had mijn ouwe aan de lijn, daar praat ik al een hele tijd niet meer mee. Eigenlijk vanaf de begrafenis van Lester”.
“En wat doe je nauw Henk?”
“ Ik Whats-App haar wel even, dat ik hier blijf slapen en dat ze me niet hoeft te komen halen”.
“Meteen kreeg hij een berichtje terug, jij komt naar huis. Je hebt nog altijd huisarrest Kereltje”.
“Hé ouwe, blijf met je poten van moeders Handy af. Pas op ouwe ik zit hier met een commissaris van de politie, ik heb hem alles verteld dus houdt je kaduuk ze weten al alles over jou manier van opvoeden tiran dat je bent”.
“Ik kom je persoonlijk ophalen, jij komt naar huis toe”.
“Prima, moet je vooral doen ouwe. Je word al verwacht door de politie en de kinderbescherming is er ook al, dus je bent van harte welkom”.
“Jongen ga niet te ver, denk aan ons je kleinere zusje en mij. Schreef opeens zijn moeder, tenminste als zij het was. Voor het zelfde geld was het de ouwe”.
“Daarom doe ik dit ook, ga weg bij die tiran. Nu kan het nog, die vent is gewoon kierewiet helemaal gestoord, trouwens ik voel dat jij het bent ouwe”.
“Fons, kan jij een patrouille naar mijn huis sturen. Met spoed alsjeblief wat ik ken mijn ouwe door en door, hij is tot alles instaat”.
“Meteen belt hij 112 hier spreekt Fons Vermeer, dit is een noodgeval. Stuur meteen twee eenheden naar dat adres (uit privé redenen hou ik dat adres geheim), de huurder is compleet doorgedraaid en tot alles instaat”.
“112 hier, weg gaan er meteen heen en houden U op de hoogte commissaris Vermeer!”
“Oké, jullie hebben mijn nummer en hou me zeker op de hoogte, stuur voor alle zekerheid ook een wagen naar de Prinsendijk 30 als bewaking hij dreigde hierheen te komen om zijn zoon onder dwang naar huis te halen en dit alles met de vrouw zijn Handy”.
“Ook dat gaan we regelen, gelukkig is het opzicht een rustige avond” meld de meldkamer van 112.
“Meteen daarna belt hij met zijn bureau en ligt de mannen in dat er morgen een grote actie is bij de oude molen in de weimaar, al het verlof is in getrokken en ze moeten vanaf 09.00 uur alle verdekt opgesteld zijn nadere bevelen volgen nog daar mij persoonlijk, geef dit ook door aan de collega’s die dachten vrij te zijn. Uitgezonderd zijn natuurlijk die echt vakantie hebben en in het buitenland zijn”.
“Is nu alles geregeld voor morgen Fons?”
“Ja, er kan niets meer mis gaan, er staat bewaking bij je ouderlijk huis, mijn mannen / vrouwen staan vanaf morgenvroeg 9 uur paraat bij de oude molen”.
“Dan gaat opeens de deurbel bij Frederick, pas op hé Frederick niet zomaar lukraak de deur openen. Ik weet niet of de bewaking er al is, misschien is het beter dat Henk even meeloopt naar de deur”.
“Gelukkig bleken het de mensen van de jeugdbescherming te zijn, ze lieten hun pasjes zien. En daarop opende Frederick de deur voor hun, snel liepen ze naar binnen en meteen slaat Frederick de deur weer dicht”.
“Henk keek nog eens door de spion van de deur en zag meteen de ouwe voor de deur staan”.
Verschrikt zet hij een paar stappen naar achteren en riep “Fons, Fons mij ouwe staat ook voor de deur met een mes of zo, volgens mij kwam hij uit de struiken”.
Meteen kwam Fons naar de deur gehold en trok de deur met een ruk open, Henk zijn ouwe schrok zo omdat Fons poedelnaakt op hem afvloog en hem het mes kon afpakken, oké de mensen van de kinderbescherming waren ook geschrokken, eerst omdat Frederick en Henk hun naakt binnenlieten. Vervolgens werden ze opzij geduwd daar een naakte Fons, daar hadden ze natuurlijk niet op gerekend.
“Sorry mensen, wij zijn een groep nudisten onder elkaar vandaar dat wij er zo luchtig bij lopen” grijnst Frederick als alles wat is bekomen.
Een agent zei “wij nemen je vader mee naar het bureau, als komt goed je moeder en zusje zijn in orde”.
“Die tiran is niet meer mijn vader, noem hem nooit meer in mijn bijzijn mijn vader, voor mij is hij gewoon de ouwe tiran” schreeuwt Henk zo luidt dat zijn ouwe dat heel duidelijk kon horen.
“Jongen hoe kon het zover komen tussen ons, ik begrijp het echt niet?”
“Als jij dat niet begrijpt, dan hoor je opgesloten te zitten in een tehuis voor geestesgestoorde. En wel voor de rest van je leven, jij bent helemaal doorgedraaid door de dood van jouw lieveling ’s dochter!”
“Jongen laten we praten, alsjeblief”.
“Nee, voor mij kan je verrekken, wat jij mij en de rest van de familie heb aangedaan. Mijn broer is het huis uitgevlucht door jou, ik sta op het punt om het zelfde te doen. Je jongste telg, mijn lief zusje die spreekt er al over om zelfmoord te plegen. Als jij nog ooit waagt om terug te komt naar ons huis, nee niet jouw huis maar vanaf nu is het huis van moeder en Jolanda”. Dan sta ik niet in voor mijn daden,
zelf ga ik op kamers wonen, en jij gaat dat betalen”.
Tegen de agent zeg ik “neem hem maar snel mee, voordat ik me aan hem vergrijp!”
De agent deed wat Henk hem vroeg en nam hem in de boeien geslagen mee, ook de mensen van de kinderbescherming gingen mee en zeiden “wij denken dat hier alles zover in orde is en gaan nog even een kijkje nemen bij je moeder en zusje, dat biertje hebben wij niet gezien hé collega?”
“Ik stond de hele tijd met die twee blikken bier voor Geert en mij in de handen. Kom Henk neem mijn blik maar op dit moment kan jij het beter gebruiken denk ik, ik haal wel een nieuwe voor me zelf”.
Anja was heel dicht bij haar ouders gaan staan, zo was ze geschrokken van de uitbarsting van Henk.
Henk ging zitten en nam dankend het blik van me aan en keek naar Anja en zei “Sorry Anja dat ik jou zo heb laten schrikken, normaal ben ik niet zo maar het werd me even te veel. Alles van de laatste vier á vijf jaar kwam ineens omhoog, als ik wat rustiger ben vertel ik je wel wat er zich heeft afgespeeld in die periode”.
Anja keek Merel en Fons, pas toen Fonds geruststellend naar Anja knikte durfde ze weer naast Henk plaats te nemen.
“Hm Geert, moet er zwarte rook van de barbecue komen?” vroeg Anja terwijl ze naar de barbecue wees.
“Shit, met die tumult ben ik helemaal de worstjes vergeten riep hij, terwijl hij een spurt nam naar de barbecue”.
“Gelukkig waren we eigenlijk klaar” lacht Frederick.
“Ik heb me opgeofferd en ben met Anja mee naar de sauna gegaan, ik zou nog wel wat lusten hoor!” zegt Henk een beteuterd gezicht.
Geert was ondertussen terug en zegt “die worstjes zijn wel erg donker geworden, het verbrande korstje afschrapen is ook geen optie meer. Maar Harry hebben jullie pindakaas in huis?”
“Ja, dat hebben we maar wil jij nou werkelijk Henk een boterham met pinda aanbieden?” grijnst hij.
“Nee mafkees, kom maar mee naar binnen. Het is tijd voor je eerste kookles” daarbij geeft hij Frederick een knipoogje die stak daarop zijn duim omhoog.
In de keuken zegt Geert “ik heb nodig een pot pindakaas, water, ketjap manis en een potje sambal”
Harry gaat op zoek en vind alles wat ik nodig heb “het recept is voor vier personen wij zijn met acht mensen dus verdubbel je gewoon alles. 5 el pindakaas wordt dus 10, 250ml water wordt 500ml, 3 el ketjap manis worden er 6 en 1el sambal worden er twee” is dat zover duidelijk en schrijf meteen de ingrediënten straks weet je het niet meer.
“Ja chef, ik schrijf het meteen op. Maar wij kopen sowieso het boek van jou”
“Maar dat komt pas volgend jaar op de markt en jullie krijgen het boek gratis van mij en Ben, beschouw het maar als een huwelijkscadeautje. Maar niet verklappen hoor?”
“Nee, natuurlijk niet waar zie jij me voor aan!”
“Als een open watertje, jij kunt niets geheim houden. Maar nu verder met de saus, je mengt de pindakaas, ketjap manis en de sambal goed door elkaar in een steelpan of keteltje. Daarna voeg je het water toe en mengt het opnieuw goed door elkaar, verhit het op een lage temperatuur. Laat de pindasaus langzaam opwarmen en roer er af en toe door met een garde om klontjes te voorkomen. Haal de pindasaus, wanneer deze warm is van het vuur en serveer het in een mooi kommetje. Je kunt het gebruiken als een dipsausje of over spiesjes met kippenvlees of met varkensvlees”.
“Nou dit klinkt eigenlijk wel simpel” lacht Harry.
“Mooi, jij blijft hier en roert op tijd door de saus zodat hij niet stijf wordt. Ik ga even de kipfiletjes opwarmen en maak er spiesjes van zo kunnen Henk en Anja lekker eten, ik roep je wel als je kan komen met de saus. O, ja meestal doe ik er een extra lepeltje sambal bij, ik hou wel van pittig” lacht hij en laat Harry allen achter in de keuken.
“Bij de tafel aangekomen snijd hij een stokbrood in plakjes en maakt hij 24 spiesjes met kippenvlees en brengt die naar de barbecue om het vlees weer warm te maken”.
Ben kwam er bij staan en zei “heb jij hem geleerd hoe hij satésaus moet maken, naar het gewone recept of naar jouw recept?” grinnikte hij.
“Nee naar het gewone recept, maar ik heb hem wel verteld dat ik meestal een lepeltje sambal extra aan toevoeg”.
“Maar niet dat jij in plaats van sambal, altijd die Surinaamse sambal gebruikt?”
“hoezo, het is toch ook sambal, of niet dan?”
Samen liepen we terug naar de tafel elk van ons had een schaal met spietsjes in de hand.
Geert riep “kom maar met je satésaus Harry, de mensen hebben trek”.
“Wat riep Frederick, heeft Harry werkelijk die satésaus gemaakt Geert?”
‘Ja, onder mijn toeziende oog en tips, hij heeft zelfs alles opgeschreven. Zodat hij jou ook eens alleen kan verwennen tijdens het barbecueën, Frederick”.
Harry kwam heel trots met het pannetje satésaus naar de tafel gelopen en zette onder applaus van Frederick het pannetje op het warm houd plaatje.
Nadat iedereen de saus over de spiesjes had gedaan, haalde Frederick met zijn vinger door de satésaus en likte die af en zei “wat smaakt die heerlijk Harry, goed gedaan schatje
“Ik heb tegen het advies van Geert in toch twee lepeltjes sambal extra er doorheen geroerd, satésaus moet toch lekker pittig zijn of niet dan?”
“Hoezo twee Harry, ik zei toch dat ik één lepeltje extra gebruikte!”
“Dat klopt Geert, maar omdat we met zoveel mensen zijn heb jij je recept verdubbeld. Dus heb ik van dat een lepeltje er twee in gedaan, en iedereen vindt onze saus toch lekker of niet soms?”

Gesloten