Donkere dagen

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Donkere dagen

Bericht door Hans Bernard » di 12 nov 2013, 08:28

Vriend Cor,

Jij weet als geen ander dat het voor mij een probleem is een verhaal
ook in de breedte te laten groeien. Ik wil teveel vooruit en liefst veel laten gebeuren.
Je hebt gelijk, ik beloof je dat ik je opmerking ter harte neem maar of het ook gaat lukken
om wat meer de diepte in te gaan zullen we afwachten. Ik ga mijn best doen.

hartelijke groet, Hans

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Donkere dagen

Bericht door Sjack013 » wo 13 nov 2013, 23:03

[quote="Hans Bernard"]Dag Sjack en dag Geoff,

Altijd als ik jouw naam zie, Sjack, ben ik steeds weer benieuwd of het achtervoegsel 013 aanduidt dat jij uit Tilburg komt.
Als dat zo is dan hebben we iets gemeenschappelijks want ik ben Tilburger maar woon nu in Noord Holland.
Dit even terzijde.


Inderdaad, ik ben een rasechte Tilburger. Bij mij het tegenovergestelde. Ik ben 20 jaar weggeweest uit Tilburg en ben blij om nu alweer 12 jaar terug in Tilburg te wonen, waar ik trots op ben, vandaar de toevoeging. Een aantal vrienden komen uit Rotterdam en Amsterdam en die schermen constant met 010 en 020, vandaar mijn sarcasme met 013!!

Sjack

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Donkere dagen

Bericht door Sjack013 » wo 13 nov 2013, 23:05

Hans Bernard schreef:Dag Sjack en dag Geoff,

Altijd als ik jouw naam zie, Sjack, ben ik steeds weer benieuwd of het achtervoegsel 013 aanduidt dat jij uit Tilburg komt.
Als dat zo is dan hebben we iets gemeenschappelijks want ik ben Tilburger maar woon nu in Noord Holland.
Dit even terzijde.

hartelijke groet, Hans

Inderdaad, ik ben een rasechte Tilburger. Bij mij het tegenovergestelde. Ik ben 20 jaar weggeweest uit Tilburg en ben blij om nu alweer 12 jaar terug in Tilburg te wonen, waar ik trots op ben, vandaar de toevoeging. Een aantal vrienden komen uit Rotterdam en Amsterdam en die schermen constant met 010 en 020, vandaar mijn sarcasme met 013!!

Sjack

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Donkere dagen

Bericht door cor van dongen » vr 15 nov 2013, 19:32

Hoi Hans,
Inmiddels ook het 10e deel gelezen. Het verhaal begint zich echt te ontwikkelen. Ik proef dat je het wat langzamer wilt doen dan je eigenlijk van plan was, maar het is in elk geval boeiend, en de clifhanger van het laatste deel belooft nog heel wat, maar niet veel goeds......
Lieve groet,
Cor.

PS. Goh, wat zitten er toch veel Brabanders op deze site Sjack.

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Donkere dagen

Bericht door Oliver » vr 15 nov 2013, 22:19

Sjack013 schreef:
Inderdaad, ik ben een rasechte Tilburger. Bij mij het tegenovergestelde. Ik ben 20 jaar weggeweest uit Tilburg en ben blij om nu alweer 12 jaar terug in Tilburg te wonen, waar ik trots op ben, vandaar de toevoeging. Een aantal vrienden komen uit Rotterdam en Amsterdam en die schermen constant met 010 en 020, vandaar mijn sarcasme met 013!!

Sjack
Niks mis meej. Dè ge wir welkom zèèt dè witte!

Maar opvallend inderdaad, veel Brabanders hier. ;)

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Donkere dagen

Bericht door Hans Bernard » za 16 nov 2013, 08:32

Dag Cor,

Je ziet dat ik niet ongevoelig ben voor kritische opmerkingen al moet ik wel zeggen
dat het niet meevalt voor mij om het verhaal te laten 'stilstaan' en de diepte in te gaan.
Ik ben het echter met je eens, het verhaal krijgt daardoor ook meer body.

Dat wordt dus oefenen evenals het schrijven van meer dialogen, iets waar ik jaloers op ben
bij Oliver, die die kunst verstaat als geen ander. Maar oefening baart kunst dus werk aan
de winkel.

Bedankt ook voor je compliment en een hartelijke groet, Hans

Jablan
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Donkere dagen

Bericht door Jablan » zo 17 nov 2013, 11:39

Hans,

Het verhaal ontwikkelt zich in een prettig tempo, droom en werkelijkheid beginnen zich te vermengen.
Qua stijl: Waarom zou je meer dialogen gebruiken? Jouw sterke punt is het het neerzetten van situaties en het beschrijven van karakters. Meer dialogen halen het tempo uit je vertellingen en of dat een goed idee is?

Groet,

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Donkere dagen

Bericht door Hans Bernard » zo 17 nov 2013, 13:10

Jablan,

Het is geweldig als mensen op jouw verhaal reageren.
Het is ook verwarrend dat er op verschillende manieren tegen het verhaal wordt aangekeken.
Als schrijver wil je het misschien al je lezers naar de zin maken: onmogelijk.
Wat de een goed aan je verhaal vindt, is voor de ander een puntje van kritiek.
Toch heb je veel aan al die opmerkingen, ze stimuleren, ze enthousiasmeren, ze zijn noodzakelijk voor het welslagen van je verhaal.
Vele wegen leiden naar Rome. Je kiest een route, soms verkeerd, corrigeert en vindt weer de goede weg. Uiteindelijk bereik je Rome.
Zo gaat het ook in je verhaal: Je schrijft, je kent je doel, soms ga je er linea recta op af, soms laat je je leiden door een advies van deze
of gene, slaat een zijweg in en via een omweg kom je weer op de juiste route. De ene weg is mooier dan de andere maar je bereikt
je doel: Het slot van je verhaal. Van al die aanwijzingen heb je wat geleerd en die gebruikt waar mogelijk was of nuttig.
Conclusie: een schrijver kan niet zonder de kritiek van zijn lezers.
De belangrijkste opmerking die ik een dezer dagen kreeg is echter: Blijf vooral jezelf als je schrijft.

Jablan, bedankt dus voor je waardevolle en onmisbare op- en aanmerkingen, Hans

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Donkere dagen

Bericht door Sjack013 » zo 17 nov 2013, 17:03

Hoi Hans,

Je sprak eerder over feuilleton-opzet, maar ik zou eerder het een soap noemen. Niet negatief bedoelt, hoor. De intrige's volgen elkaar op. Rein en Karel die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Wouter letterlijk en figuurlijk als speelbal. Het kan nog leuk worden op "de zaak".
"Het elfde gebod", heel leuk verzonnen naam ;) Meer zeg ik er niet over.
Ook de rol van Jasper zal heel interessant worden vermoed ik.
Normaal gesproken ben ik absoluut geen fan van soap's, maar jij hebt me te pakken, Hans. Verlangend kijk ik uit naar het vervolg.
Heel veel succes ermee.

Sjack

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Donkere dagen

Bericht door cor van dongen » zo 17 nov 2013, 22:33

Hoi Bèr,

Natuurlijk moet je je niet helemaal laten leiden door betweterige lezers, maar ik ken je voldoende dat je dat niet doet. Een aardige dialoog kan het geheel best wel wat aankleden en dat wet jij zelf ook wel, zoals je in je eigen reacties liet blijken. Dus laat je maar leiden door je eigen persoonlijke gevoelens en neem van de adviezen over wat je zelf graag wilt.

Ik voorzie een crisis, die er ook heel snel aan zal komen. Ben benieuwd.
Lieve groet
Cor

Plaats reactie