Hallo Vogel en Ray,
Ik waag er nog maar een reactie aan, want als je zo'n lang verhaal nodig hebt om duidelijk te maken dat je een onderscheid maakt tussen je eigen mening over het verhaal (goed) en je eigen mening over de door jezelf ingenomen stelling dat bij een goed verhaal alle neuzen dezelfde richting op moeten staan, dan vraag ik me af waar je het over hebt. Natuurlijk ben je het met jezelf eens. Ik voel veel meer voor de stelling van Peter.
De essentie van de discussie op dit punt is, dat jij wil dat iedereen hetzelfde denkt over het verhaal. Volgens mij is een verhaal pas boeiend en interessant, wanneer we er met zijn allen juist die dingen uit kunnen (proberen) te halen, die vanuit en voor onszelf belangrijk zijn. En omdat wij allemaal zo verschillend zijn en de schrijver al die mogelijkheden in zijn verhaal stopt, is het juist een heel goed verhaal, dat de mogelijkeid bied voor een grote groep van verschillende lezers zich te herkennen in en te vereenzelvigen met de diverse hoofdpersonen. Het tegenovergestelde van je stelling is dus waar.
Benieuwd of de schrijver jou nog wat wijzer kan maken (haha) als je contact met hem opneemt. Maar dat hij in zijn vuistje lacht weet ik wel zeker.
Groetjes, en zorg dat je niet uitglijdt met dit weer, want met een lamme vleugel en gebroken poot kom je niet ver.
Cor
PS:Ray op je verzoek heb ik je een mailtje gestuurd, maar nog geen reactie gehoord.