Zwart

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Dolphinboy
Berichten: 36
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 22:23
Vul het getal in: 0
Locatie: Apeldoorn

Re: Zwart

Bericht door Dolphinboy » vr 18 dec 2015, 00:31

Jablan schreef:Kort ingaan op Dolphinboy: Ik weet niet hoe recent jouw ervaring is. Facebook was lange tijd allesbehalve coöperatief, maar werkt steeds vaker wel mee onder druk van rechtszaken (en regeringen). Er is een andere route via de InternetServiceProviders, die snel en goed werkt. Daar ben ik afgelopen zomer achtergekomen. In het geval van Jordy heeft Facebook niets te willen, als de politie tenminste de juiste insteek kiest (Moordonderzoek).
mijn ervaring is van 1,5 jaar geleden. In dit geval kan de politie niet aankomen met een moord onderzoek omdat er feitelijk niemand vermoord is. Alleen als de overledene ergens duidelijk heeft gecommuniceerd dat de foto aanleiding is in bijvoorbeeld een afscheidsbrief is dit bewijsbaar. Anders blijft het puur speculerend invullen. Helaas maar waar. Wel een mogelijkheid voor vervolging is cyberplagen met de dood tot gevolg. Dit omdat de extensie van het cyberplagen onderzoekbaar en bewijsbaar is.
Who Ever You Are, Whatever U Do Just Be Yourself

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Zwart

Bericht door Jablan » vr 18 dec 2015, 02:49

Oeps, ik was weer te kort van stof. Paar dingen op de rij zetten met Jordy als uitgangspunt.

Er is een dode en het lijkt zelfmoord. Sowieso maakt ProRail hier een rapport van op, doet de vervoerder aan nazorg voor de machinist - je mag blij zijn, als die weer (snel) aan het werk kan - en ook de politie zal minimaal een rapport opstellen, maar bij de minste of geringste twijfel wordt het een onderzoek naar de doodsoorzaak. Bijvoorbeeld als de dode geen afscheidsbericht bij zich had of er getuigen opduiken, die hebben gezien, dat iemand anders erbij betrokken was. Of wanneer de nabestaanden met afwijkende informatie komen, waardoor zelfmoord minder voor de hand ligt. Zolang maar iemand (persoon, bedrijf of instantie) aangifte doet, zodat er een basis is voor verder onderzoek.

In deel vier spreekt Duco met de vertrouwenspersoon Schouten. Dit is iets lastiger - Vertrouwenspersonen op scholen hebben in sommige situaties een meldplicht, in andere situaties een meldrecht. Het hangt in dit geval erg van de interpretatie af. Jordy's dood is ernstig genoeg, maar of het schoolbestuur het ernstig genoeg vindt voor een melding/aangifte, dat is een open vraag. Zoals Oliver de school tot nu toe heeft neergezet in het verhaal, proef ik daar beperkte interesse, meer 'handelen volgens protocol'.

Samengevat: er zijn meerdere routes om de politie naar Jordy's overlijden te laten kijken. Komt er een onderzoek en leidt dit tot aanwijzingen, dat het een onvrijwillig overlijden was, dan wordt verder gezocht totdat er voldoende wetsarikelen, bewijzen, getuigen en verdachten zijn om deze zaak over te dragen aan het Openbaar Ministerie. Ik heb het hierboven 'Moordonderzoek' genoemd omdat dit de kortste aanduiding is om aan te geven wat de richting is. Heel vaak worden in aangiftes andere wetsartikelen gebruikt dan in de uiteindelijke tenlastelegging. Of gebruikt het OM het woord 'subsidiair' in de tenlastelegging om de kans op vrijspraak zo klein mogelijk te maken, bijvoorbeeld moord subsidiair doodslag.


Belangrijker dan deze hele zijstraat vind ik Facebook. Anoniem digitaal pesten is in principe al onmogelijk in Nederland. Binnen Europa verliest Facebook steeds vaker rechtszaken, waarin gegevens worden opgeeist door benadeelden en dan is er nog het opgezegde verdrag over de opslag van data in de VS. Algemeen wordt verwacht, dat Facebook het beleid aan zal passen, ook bij dochterbedrijven als Whatsapp, en standaard gegevens gaat leveren aan opsporingsdiensten, wanneer die erom vragen. In 'Zwart' heeft Oliver dit hele probleem al handig opgelost omdat Abel heeft gezien, dat John op Facebook zat en Duco rond dezelfde tijd ontdekt, dat de bewerkte foto is weggehaald. Voor rechercheurs zou dit al reden zijn om John onder de loep te nemen.

Nu weer wachten op deel 5 van 'Zwart'en ik heb dezelfde vragen als jij, Dolphinboy. ;)

lars26nl
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 21:37
Vul het getal in: 123

Re: Zwart

Bericht door lars26nl » za 19 dec 2015, 01:31

Wat een onwaarschijnlijk goed verhaal: ik denk dat je jeelf weer overtroffen hebt, Oliver. Je hebt ook een beetje je schrijfstijl veranderd merk ik en dat is prettig voor de afwisseling! Bedankt en ik zie de volgende episode weer met ongeduld tegemoet.

Grtz.
Lars

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Zwart

Bericht door Sjack013 » zo 20 dec 2015, 16:27

Het juridisch aspect van dit verhaal laat ik voor wat het is. Mijn aandacht en waardering gaat uit naar het emotionele aspect. De schuldgevoel van Duco, de onverschilligheid van een groot aantal klasgenoten. Dat intrigeert mij. "Wat had ik kunnen doen om dit te voorkomen." Machteloosheid en verbazing op 'n nieuwe school. Het werkt niet stimulerend voor een coming out.
Duco neemt een gok om uit de kast te komen bij Abel. Ik denk dat openheid vaak pesterijen voorkomt, maar dan moet je wel sterk in je schoenen staan. Lukt Duco dit? Heeft hij aan Abel een medestander of niet? Wat wordt de rol en houding van mevrouw Schouten? Komt de discussie op school los, of wordt de bekende doofpot in stelling gebracht? Daar ligt mijn nieuwsgierigheid.

Oliver, weer bedankt voor dit deel en ik kijk reikhalzend uit naar het vervolg,

Sjack

degil57
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 12:52
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Zwart

Bericht door degil57 » ma 21 dec 2015, 15:48

dag Oliver,

vandaag in één keer de eerste 4 delen gelezen. Wachten op het volledige verhaal leek me nog veel te lang met een dusdanige intrigerende titel.
Het mag gezegd, je bent het schrijven niet verleerd, integendeel. Het is tot hiertoe geen feel-good story, "Zwart". Letterlijk te nemen. Hoe donker moet je leven zijn om te grijpen naar die ene, maar wel definitieve, uitweg: rust in de dood. Mijn nichtje schreef me onlangs 'ouder worden is niet voor watjes'. Op veel punten heeft zij gelijk. Toch heeft ouder worden voor velen het voordeel dat je makkelijker een uitweg of ten minste een lichtpuntje ziet bij een moeilijke perionde.

Ik vind het goed hoe je ons een speigel voorhoudt, het is soms beter je tong 3 maal rond te draaien voor je dat grapje maakt. Het is toch snel ten koste van iemand anders, voor wie het 'onschuldige' grapje hard kan aankomen. Pesten is natuurlijk veel meer dan een grapje of een plaagstoot maar wees alert.

Bedankt schrijver Oliver met het nieuwe verhaal.
Degil57
degil, boekenhebeerder bij de holebibib antwerpen.

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Zwart

Bericht door Oliver » di 22 dec 2015, 02:34

"Ouder worden is niet voor watjes."
Ik vind het een mooie zin.

De kunst van grappen maken is weten tegen wie het kan.
Ik hou zelf van harde grappen, mensen voor het blok zetten. Gouden regel: alleen tegen mensen waarvan ik zo'n zelfde grap van terug kan verwachten. Mensen die de grap erachter snappen. Dat zijn dus alleen hele goede bekenden waar ik dat bij doe. Waarvan ik ook feilloos weet met wat voor onderwerpen het kan. En welke onderwerpen niet kunnen.

John heeft dat duidelijk niet begrepen.
Duco kan nu even niet anders, als ze hem nagegaan zijn op Facebook, dan is het wel duidelijk. Zo open was hij er altijd wel over. Tot deze school. Bij Abel kan hij zo'n opmerking wel maken. Geen idee hoe hij gereageerd zou hebben als John hem daar aan een volle tafel mee geconfronteerd zou hebben. Al zal hij toch die groep onder ogen moeten komen. Dat is iets voor het volgende deel.

Hoe het juridisch zit met het achterhalen van degene die de foto geplaatst heeft komt in het verhaal ook niet verder naar voren, kan ik alvast verklappen. Duco heeft ook wel andere dingen aan zijn hoofd.

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Zwart

Bericht door Oliver » di 29 dec 2015, 23:09

Een dagje of wat eerder, vanwege de feestdagen. Ik kan me zo voorstellen dat niet veel mensen op oudejaarsavond tijd hebben. :D
Deel 5 staat online!

Duco kan het niet ontkennen. Het ziet er niet positief uit. In de aanval dan maar?

Lees ze, en een hele fijne en veilige jaarwisseling, met alle goeds in het nieuwe jaar!

Oliver

Directe link naar deel 5: http://www.oliversverhalen.nl/?p=597

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Zwart

Bericht door Jablan » wo 30 dec 2015, 00:16

Oliver, Oliver ...

Het is je gelukt ;)

Voor het eerst natte ogen bij dit verhaal, correctie, voor het eerst bij een verhaal van jou. 'Zwart' heeft iets van een thriller erin. Gelukkig mogen nu ruim twee weken bijkomen.

Voor mij is het emotionele aan 'Zwart', dat je beelden oproept - van de groep in het verhaal, maar als het scherm sluit, ook van de levende en overleden voorbeelden, die ik ken of heb gekend. Dat maakt niet uit, het zegt alleen, dat je hier iets heel goeds neerzet en zelfs geharde mensen raakt. Mocht ik bij volgende afleveringen niet reageren, denk dan maar, dat de delen net zo goed zijn als de laatste twee.

Groet,

daan5681
Berichten: 4
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 22:53
Vul het getal in: 123

Re: Zwart 5

Bericht door daan5681 » wo 30 dec 2015, 08:42

Wedereom een geweldig stuk. meer kan ik er niet over zeggen, zou zelfs niet weten hoe ik het zou moeten ;) ik kijk verlangend uit naar deel 6. grts

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Zwart

Bericht door Michael87 » wo 30 dec 2015, 19:59

Ik word hier eigenlijk alleen maar heel erg stil van...
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Plaats reactie