Zwart

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Zwart (deel 1)

Bericht door Jablan » vr 04 dec 2015, 12:02

Oliver schreef:Deel 3 van Zwart staat online.
Deel 3 is ... levensecht.

Sinds een jaar begeleiden wij een jongen (nu 16), die een paar jaar lang in Jordy's situatie zat. Inclusief zelfmoordpoging. Andere school en jeugdpsychiater hebben niet echt geholpen, hooguit nieuwe pogingen voorkomen. Ik heb hem gevraagd een week lang bij te houden wat hij zo meekrijgt van alle 'grapjes' en roddels. Dat was min of meer, wat Jordy hier in 'Zwart' heeft meegemaakt, meestal een slag erger. In één woord: verbijsterend.

Edit - toch een punt van kritiek. Ik ken vrij veel spoorpersoneel, daardoor ook de andere kant van zo'n suicide. In de woorden van een machinist: 'Het hoofd rolde voor mijn raam langs en die ogen bleven mij aankijken'. Daarom ben ik iets minder gelukkig met de gekozen methode.

Jordy is niet meer in 'Zwart' en daarmee is het verhaal nu echt begonnen. Op naar deel vier. Ik ben eigenlijk benieuwd of Oliver het afscheid van Jordy kort afhandelt of daar een heel deel aan wijdt.
Laatst gewijzigd door Jablan op vr 04 dec 2015, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Zwart

Bericht door Sjack013 » vr 04 dec 2015, 15:45

Poeh, wat 'n deel, Oliver. Aangrijpend en toch ook realistisch. Ik hoop echt dat dit een staartje krijgt op school. Ik noem dit "verzelfmoorden". Iemand zo gek krijgen dat hij zelfmoord pleegt. Zo'n voorval kent ook een dader en dat is niet het slachtoffer. Die bewerkte foto was de bekende druppel. Ik hoop echt dat de school hier actie in onderneemt, want dit kan niet!!!

Maar wat betekent dit voor Duco? Stevig in de kast met ruim voldoende sloten erop? Ook niet gezond. Gelukkig heeft hij Daphne als uitlaatklep. Hans en Abel zijn nu nog te dubieus om ze te vertrouwen, lijkt me. Gesprekken met slachtofferhulp moet niet vrijblijvend zijn. Zeker niet op school, waar macho-cultuur hoogtij viert.

Oliver, dit is geen leuke manier op het weekend te beginnen. Gauw mijn hoofd met andere zaken vullen. Wel enorm bedankt voor het plaatsen van dit deel,

Sjack

troosje
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 24 sep 2010, 18:13

Re: Zwart

Bericht door troosje » za 05 dec 2015, 02:12

Wat een mooi verhaal het trekt je helemaal er in. Als je aan het lezen bent.
Kan eigenlijk niet wachten op deel 4.

Heel sterk geschreven je wordt volledig meegenomen in het verhaal. Knap dat je zo kan schrijven.

Groetjes
Jeroen

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Zwart

Bericht door Oliver » za 05 dec 2015, 10:24

De reden van de titel is nu ook wel duidelijk denk ik.
Het is een heftig onderwerp, en hoop dat het inderdaad een goede discussie oplevert. Ik ga nog niet veel zeggen over het vervolg uiteraard, maar niemand is perfect.
Wat betreft de keuze van de manier waarop Jablan: je hebt helemaal gelijk. Maar is dit niet de "makkelijkste" manier? Dat maakt het extra wrang, Er is weinig voorbereiding nodig wat de uitvoering betreft. Ik schat zo in dat vooral jongeren naar deze manier grijpen.
Het enge daaraan is dat het makkelijk is, waarmee ik bedoel: het kan in een opwelling. Ze rijden iedere dag. Zonder weg terug.

Dank jullie wel allemaal voor de reacties tot zover.

Dolphinboy
Berichten: 36
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 22:23
Vul het getal in: 0
Locatie: Apeldoorn

Re: Zwart

Bericht door Dolphinboy » za 05 dec 2015, 14:05

Jemig Oliver wat heb jij me laten schrikken met deel 3 van zwart. Heel even kwam een periode uit mijn nog niet zo lang vervlogen jeugd weer bij me boven. Ik las deel 3 al meteen donderdag maar heb er een paar dagen voor nodig gehad om alles weer te laten bezinken.

Ik vind het onwijs knap hoe je iedere keer weer een onderwerp weet aan te spreken, en er dan ook zo realistisch over kunt schrijven. Dat moet toch wel het nodige onderzoek vooraf, of juist een ervaring vooraf hebben gekost.

Ik kan me de positie van Jordy onwijs goed voorstellen. Des te meer omdat ik zelf ooit in die positie verkeerde. Voor mij kwam er ook een persoon als Duco onverwachts en die kwam gelukkig op tijd. Anderen in mijn omgeving waren niet zo gelukkig .......

Deel 3 zal bij velen toch de nodige emoties oproepen. Ik begrijp het punt waarop je gestopt bent maar wellicht, ter advies, misschien niet onverstandig om deel 4 een week eerder te plaatsen dan gewoonlijk. Ik denk dat bij een aantal stille lezers die behoefte er is om deel 3 af te kunnen sluiten. Ik weet dat ik het in elk geval prettig zou hebben gevonden had je dit verhaal 5 jaar eerder geschreven.

Ondanks de opgeroepen emoties: Bedankt voor je verhaal en blijf vooral op deze voet doorgaan. Velen kunnen hier iets uit leren. Anderen kan het helpen in verwerking en acceptatie.

Gegroet
Een trouwe lezer vanuit het begin.
Who Ever You Are, Whatever U Do Just Be Yourself

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Zwart

Bericht door Jablan » za 05 dec 2015, 19:11

Oliver schreef:Het is een heftig onderwerp, en hoop dat het inderdaad een goede discussie oplevert.
Lastig, omdat veel mensen er niet over durven te praten/schrijven. Ik heb gemerkt, dat je mensen ervan af kunt houden, door er wel op in te gaan. Daarom ook mijn reacties op je verhaal.
Sjack013 schreef:Ik noem dit "verzelfmoorden". Iemand zo gek krijgen dat hij zelfmoord pleegt. Zo'n voorval kent ook een dader en dat is niet het slachtoffer. [...] Ik hoop echt dat de school hier actie in onderneemt, want dit kan niet!!!
In het algemeen: Er zijn zoveel meer factoren, die een rol spelen bij een suïcide. Sommige mensen hebben een lotsbestemming over zich - wat je ook doet, ze zullen op een dag uit het leven stappen omdat dat hun diepste verlangen is. Ook kinderen kunnen al manisch depressief zijn.
Hier in dit verhaal lijkt het nu, dat Jordy is aangezet tot zelfmoord, maar we zien het door de ogen van Duco. Van Jordy's achtergrond weten we heel erg weinig. Daarom weet ik nog niet of je anderen verantwoordelijk kan of mag houden.
Oliver schreef:Wat betreft de keuze van de manier waarop Jablan: je hebt helemaal gelijk. Maar is dit niet de "makkelijkste" manier? Dat maakt het extra wrang, Er is weinig voorbereiding nodig wat de uitvoering betreft. Ik schat zo in dat vooral jongeren naar deze manier grijpen. Het enge daaraan is dat het makkelijk is, waarmee ik bedoel: het kan in een opwelling. Ze rijden iedere dag. Zonder weg terug.
De makkelijkste manieren zijn achtereenvolgens jezelf ophangen, een slagader opensnijden, een overdosis medicijnen of van een hoog gebouw springen. Afhankelijk van hoeveel rekening je houdt met de nabestaaden.
Op het spoor zijn het vooral twintigers en dertigers, juist geen tieners, die zelf ervoor kiezen. Als bij een 'aanrijdingen met een persoon' het om scholieren gaat, is het altijd een gevolg van 'niet opletten' oftewel oversteken terwijl er nog een trein aankomt - geen opzet, echt een ongeluk.
Het is niet voor niets, dat suïcide op de rails nooit in het nieuws wordt genoemd: voorbeeld doet volgen en dat moet je niet willen. Gelukkig staan op de bekende plaatsen - waar vroeger veel mensen sprongen - tegenwoordige hele hoge hekken, zodat het juist niet meer een makkelijke manier is.
Als betalezer had ik je aangeraden een torenflat bij de spoorwegovergang in te bouwen...

Afgezien van dit punt: prima ontwikkeling, goed uitgewerkt (Duco's zelfverwijt) en sluit mij aan bij Dolphinboy's reactie: haal het volgende deel naar voren. Is voor jezelf misschien ook makkelijker - iets langere pauze in verband met de feestdagen ;-)
Overigens denk ik, dat 'Zwarte Doos' als titel ook goed gepast zou hebben - Een zwarte doos in een vliegtuig legt wel alles vast, maar pas als het te laat is, komt alles naar buiten ^^

Lookatme
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 28 jan 2009, 18:31

Re: Zwart

Bericht door Lookatme » zo 06 dec 2015, 15:02

Schokkende verhaalwending. Ik had gehoopt dat Duco voor Jordy voldoende hoopgevend was om niet uit het leven te stappen, ondanks de treiterijen. Een mislukte zelfmoordpoging had ik meer gewaardeerd, omdat dat de boodschap over brengt en ook een mogelijkheid geeft voor alsnog een happy ending. Voor Jordy zit dat er nu niet meer in, en misschien is dat wel zo realistisch. Het maakt het alleen een stuk zwaarder en minder luchtig verhaal dan anders...

Overigens Oliver, een beetje off-topic, ik wil je bedanken voor het schrijven van al deze verhalen. Ik heb ze allemaal gelezen en zal dat blijven doen. Het vinden van gewone verhalen die niet gelijk over seks gaan is niet zo makkelijk. En als je die wel kan vinden, zijn ze vaak belabberd geschreven. Dat is bij jou zeker niet het geval, dus bedankt en ik hoop dat je het nog jaren blijft doen!

koen
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 20:09
Vul het getal in: 123

Re: Zwart

Bericht door koen » zo 06 dec 2015, 20:13

Ik lees jou verhalen al heel lang Oliver maar deze keer heb ik toch even geregistreerd om een bericht te plaatsen. Wat een aanvang van dit verhaal. 3 hoofdstukken die ieder alleen maar vragen om nog meer. Zo verschrikkelijk goed geschreven. Petje af. En ja.... het thema dat je aansnijdt is helaas nog steeds te actueel voor woorden. Ik ben dan ook heel benieuwd welke richting en hoe je die opgaat sturen. Een ding weet ik zeker, 2 weken wachten om een kijkje te krijgen in hoe je dat gaat aanvoelen als twee lange weken....

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Zwart

Bericht door Hans Bernard » di 08 dec 2015, 07:25

Nog steeds kan ik het niet bevatten. Aan de ene kant een schitterend geschreven verhaal maar met een inktzwart onderwerp. En dat uit jouw pen. Ik brand van nieuwsgierigheid naar het vervolg. Vraag me intussen af hoe en waarom je dit verhaal bent gaan schrijven? Succes met het vervolg.
Hans.

Dionysos
Berichten: 46
Lid geworden op: do 20 aug 2015, 23:41
Vul het getal in: 123

Re: Zwart

Bericht door Dionysos » wo 09 dec 2015, 17:30

Jemig wat heftig. Maar ik zit er wel in. Ben benieuwd naar het volgende deel.

Plaats reactie