Reacties op Dubbelleven

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Reacties op Dubbelleven

Bericht door cor van dongen » vr 15 nov 2013, 21:56

Hoi Michael,
Ik heb je nieuwe verhaal vandaag in een adem gelezen t/m deel 9. Geweldig! En wat een dramatische ontwikkeling in het laatste deel. Jouw probeersel is veel meer dan dat. Je bent een rasschrijver! Ik heb er echt van genoten. Een grote aanwinst voor Olivers site! Ik hoef je niet te zeggen dat je door moet gaan, want volgens mij zit dat gewoon in je bloed. :D
Lieve groet,
Cor

PS: Een kleine critische opmerking: als je de term "beide" gebruikt en het betreft personen, waarbij het zelfstandig gebruikt wordt, dan is het beiden met een n. Voorbeeld: beide jongens, dan is jongens het onderwerp en is beide zonder n. Maar als je in de volgende zin zegt. Beiden waren heel gelukkig, dan is het met een n. Je Nederlands is verder echt wel goed.

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Reacties op Dubbelleven

Bericht door Michael87 » vr 15 nov 2013, 23:08

Dag Cor,

Zolang er ideeën zijn, blijf ik schrijven. Ik heb er lol aan en daar gaat het per slot van rekening om, nietwaar?
Fijn om te lezen dat je ervan geniet.

Ik zal in het vervolg wat beter op m'n Nederlands letten. ;)

Bedankt voor je complimenten en je, zeer gewaardeerde, kritische noot...

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Reacties op Dubbelleven

Bericht door Hans Bernard » za 16 nov 2013, 13:58

Michael,

Graag sluit ik me aan bij de complimenten van Cor. Je bent een geboren schrijver.
Ik volg je spannende verhaal op de voet.

hartelijke groet, Hans

Jablan
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Reacties op Dubbelleven

Bericht door Jablan » zo 17 nov 2013, 12:04

Goedemorgen,

Na alle complimenten kom ik dan met een beetje kritiek.

Jij schrijft over een zoektocht naar de echte ouders. Dat is een heel onderwerp dan bijvoorbeeld Hans Bernard's Donkere Dagen. Bij Donkere Dagen gaat het om relaties, verliefd zijn, enz. In zo'n verhaal past erotiek veel beter dan in jouw Dubbelleven. Geven zulke scènes je verhaal meerwaarde?

Jouw hoofdpersonen zijn bloedverwanten in de derde graad. Dan zijn er meer overeenkomsten dan alleen een paar ogen. Lichaamsgeur of de structuur van huid en haar bijvoorbeeld. Moedervlekken, manier van bewegen. Of karaktereigenschappen - de manier waarop je de wereld inkijkt of over dingen nadenkt. Zelfs in de spraak kunnen overeenkomsten zitten, ook al ben je bij anderen opgegroeid. Bloed is nu eenmaal sterker dan water.
Je hebt een lastig onderwerrp gekozen. Pas op, dat je niet uitglijdt over de bananenschil onderweg. ;-)

Groet,

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Reacties op Dubbelleven

Bericht door Michael87 » zo 17 nov 2013, 12:41

Goeiemorgen Jablan,

Niks in dit verhaal staat er zonder reden, ook de erotische scènes niet. Het wordt vanzelf duidelijk.

Wat betreft overeenkomsten tussen familieleden... Je moet je er wel van bewust zijn anders valt het niet zo op. Zolang je denkt dat er geen familierelatie is, kun je best overeenkomsten zien maar verbind je daar geen conclusies aan. Pas als duidelijk wordt dat er wel een familierelatie is, gaat het volgens mij meer opvallen. Daarvoor doet het er niet zo toe. Vandaar dat ik dit niet heel expliciet heb benoemd. Maar als je goed leest, worden er al vanaf het begin meer dingen benoemd die zouden kunnen wijzen op een familieband. Wel summier want het was natuurlijk niet de bedoeling dat jullie vanaf deel 1 al zouden weten wat er speelde...

Enne... Ik hou niet van bananen dus schillen slingeren hier gelukkig niet veel rond... Maar ik zal ze in de gaten houden, je weet maar nooit. ;)

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Jablan
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Reacties op Dubbelleven

Bericht door Jablan » zo 17 nov 2013, 13:04

Hm, ik zal een volgende keer sneller reageren. Hier kreeg ik bij deel 1 al gelijk het gevoel, dat de band inniger was dan de twee dachten. Blijkbaar heb ik je aanwijzingen toch onbewust opgemerkt ;-) De erotiek aan het begin van deel 7 heeft een reden? Op mij kwam het storend over, net alsof het ertussen was geperst.

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Reacties op Dubbelleven

Bericht door Sjack013 » zo 17 nov 2013, 16:38

Hoi Michael,

Wederom weer 2 hoofdstukken die ik achtereen moet lezen en verwerken. En dat op een druilerige zondagmiddag. Het wordt steeds gecompliceerder dit verhaal. Terecht dat de jongens het een en ander voor zich houden.
Ik ben met Cor eens, dat je een geboren schrijver ben. Dat bewijst dit verhaal temeer. Leuk, dat zo'n co-productie zo goed werkt. Nicolas en jij passen echt goed bij elkaar. Elkaar goed aanvullen en samen een geweldig product maken.

Ik wens jullie beiden veel succes met het vervolg van dit verhaal.

Sjack

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Reacties op Dubbelleven

Bericht door cor van dongen » zo 17 nov 2013, 22:01

Hoi Michael,
Ga gewoon je eigen gang en laat je niet door onterechte wat jaloerse opmerkingen van een enkele andere lezer/schrijver beïnvloeden. ;)
Dat twee verliefde mensen natuurlijk ook via lichamelijke intimiteit inhoud geven aan hun relatie is volstrekt terzake doend. En ik vind dat je jezelf hebt overtroffen in de integere wijze waarop je de seksuele relatie hebt beschreven.
Daarnaast blijft de zoektocht geweldig boeiend en spannend.
Groetjes
Cor

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Reacties op Dubbelleven

Bericht door Oliver » ma 18 nov 2013, 00:01

Onterecht/jaloers?

Ik mis iets.

Het verhaal ontwikkelt zich goed, en snel zelfs. Dat houdt de lezer lekker gebonden.
;)
Wat de erotische passages betreft, het verhaal zou zonder kunnen. Altijd lastig evenwicht, het geeft tenslotte wel kleur aan het geheel. Ik moet toegeven dat ik soms ook het gevoel erbij heb dat het los staat van de rest op één of andere manier.
Jouw reactie over de gelijkenissen snap ik helemaal. Als je het niet weet, dan let je niet op huidstructuur of iets dergelijks. Ogen spreken, dat valt eerder op. Je daagt me uit om de eerste delen terug te gaan lezen op zoek naar stille aanknopingspunten, maar dat ga ik niet doen. Ik laat me verder verrassen.

Ga vooral zo door, ik heb het al eens gezegd, en met mij meerdere mensen: je bent een dikke aanwinst voor deze site!

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Reacties op Dubbelleven

Bericht door Michael87 » ma 18 nov 2013, 00:16

Dag Jablan,

Wat jij had met deel 7, had ik zelf ook wel een beetje. Voor m'n gevoel klopte de beschrijving wel maar heb ik er niet genoeg naartoe gewerkt. Jij bevestigt dat gevoel als je zegt dat je vond dat het er tussen gepropt was. De scène heeft weliswaar een duidelijke reden, het had meer uit het verhaal moeten voortvloeien. Logischer moeten zijn... Ik ga er eens even rustig over nadenken hoe ik dat beter had kunnen aanpakken.

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Plaats reactie