Geloof, hoop en liefde

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Michael87 » vr 13 sep 2013, 10:02

Goeiemorgen,

Gisteravond laat weer terug. Ik dacht, meteen deel 9 er maar even opzetten…

Leuk om te lezen dat mijn verhaal mensen blijkbaar zo raakt. Ben ik in ieder geval niet de enige ;)
Ook leuk om te lezen dat een aantal ervaren schrijvers blijkbaar te spreken is over de manier waarop ik schrijf. Dat moedigt aan om door te gaan. Eerst dit verhaal afronden en dan eens kijken of het wil lukken om meer fictie te schrijven. Hoewel… Mezelf kennende denk ik wel dat ik altijd vrij dicht bij mezelf zal blijven.

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Sjack013 » vr 13 sep 2013, 17:01

Hoi Michael,

Ik hoop, dat je een fijne en ontspannende vakantie hebt gehad. En meteen al deel 9 plaatsen; mijn weekend is weer goed begonnen! Door het gesprek weer te geven, was ik ook meteen weer helemaal in het verhaal. Bewonderenswaardig, hoe ouders kunnen reageren. De angst vooraf is meestal erger, dan de coming out zelf.
Ook leuk, dat het goed klikt tussen Nicolas en Thomas.
Ben benieuwd hoe het verder gaat!
Bedankt en succes met het vervolg.

Sjack

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Michael87 » za 14 sep 2013, 21:48

Hoi Sjack,

Dank voor je reactie. Vakantie was top! Misschien lees je er in de toekomst nog wel eens over in een verhaal ;)

Omdat het hele coming out verhaal nogal lang werd, heb ik het in tweeën gesplitst. Het m'n ouders vertellen was één ding. Maar Thomas was er ook nog… Hoe leg je een kind van vier uit dat zijn papa verliefd is op een man? Dat kun je onder andere lezen in deel 10.

Vanaf maandag ben ik even heel erg druk. Misschien lukt het me om ergens volgende week deel 11 te plaatsen maar reken er maar niet op. Zal wel 't weekend worden…

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Sjack013 » di 17 sep 2013, 20:26

Hoi Michael,
Heb inmiddels hoofdstuk 10 gelezen. Wat een geweldig joch is Thomas,. In al zijn simpelheid toch de goede vragen stellen over mama's en papa's. Inderdaad, zo reageren kleine kinderen. Back to the basis, zou je kunnen zeggen. Een gezamenlijke vakantie van 2 maanden op een vakantiepark, welk kind wil dat nou niet? Verbaasd me, dat Nicolas of jij daar niet op gekomen waren?
Toch ben ik benieuwd, hoe de ouders van Annemarie hierop reageren, want zij zijn tenslotte ook nog opa en oma? Maar ja, ik zal weer te hard van stapel lopen. Ik wacht wel rustig af.
Daarnaast kan ik me niet herinneren, dat iemand om meer hoofdstukken per week te plaatsen, heeft gevraagd!! Oliver plaats 1 hoofdstuk per 2 weken, Lucky Eye plaats één hoofdstuk per week. Ik althans, heb geen enkel probleem mee, als het volgend hoofdstuk pas het komend weekend wordt geplaatst, of zelfs later. Neem de tijd die je nodig hebt. Liever een goed hoofdstuk in het verschiet dan een snel afgeraffeld deel, waar niemand blij om is.
Succes,

Sjack

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Michael87 » di 17 sep 2013, 22:09

Hoi Sjack,

Wederom bedankt voor je reactie. Thomas is inderdaad een geweldig jochie :) ‘t Is niet voor niks dat ik nooit iets zal doen wat hij niet wil. Zoals hem een hele zomer lang opzadelen met een vreemde meneer die hij misschien wel niet eens aardig vindt. Het kwam niet eens bij me op! Bovendien ging het allemaal zo snel. We kregen nauwelijks de tijd om alles te verwerken en op een rijtje te zetten. Thomas was ons gewoon voor ;)

Tot zover over de inhoud…

Wat betreft het schrijven en publiceren… Afraffelen is beslist niet mijn stijl. Als ik iets doe, doe ik het zo goed als ik kan. Ik neem de tijd die ik nodig heb. Dat moet ook wel want het schrijven haalt veel herinneringen en vooral ook veel emoties boven. En leidt zelfs nu nog regelmatig tot heftige reacties en nieuwe inzichten. Daar merk je als lezer dan misschien wel niet zoveel van maar voor mij is het wel een essentieel onderdeel van het hele schrijfproces. Ik kan het pas goed op papier krijgen als het in m’n hoofd helder is… En dat laatste kost soms aanzienlijk meer tijd dat het schrijven zelf.

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Ivan
Berichten: 18
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 21:53

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Ivan » za 21 sep 2013, 10:04

Hey Michael,

je stijl trekt heel hard op die van Olivier.
Doordat dit van jou persoonlijk is, spreekt het nog meer aan.
Vooral die opbouw naar het sexuele en hoe je dat allemaal gedetailleerd beschrijft heel mooi (en geil ;) ).
Bedankt voor dit verhaal en ik blijf telkens uitkijken naar het volgende deel, waarin ik uiteraard hoop dat het eindigt met 'en ze leefden nog lang en gelukkig'.

Doe zo voort.

Ivan

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Sjack013 » za 21 sep 2013, 11:55

Als nuchtere Nederlander denk ik: Tjonge, wat ga je snel. Ik weet wel, die paar weken hebben een enorme schok veroorzaakt en de drang om samen de vakantieperiode te verlengen is logisch, als je verliefd ben, maar nu al meteen aan samenwonen en eventueel verhuizen te denken, vind ik wel heel snel. Oké, liefde maakt je gek, maar neem geen overhaaste beslissingen.
Ik weet dat dit verhaal in het verleden speelde, maar ik moest even mij ei kwijt, Michael, vandaar...
Bedankt voor dit deel en succes met het vervolg te schrijven!!

Sjack

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Michael87 » za 21 sep 2013, 12:37

Dank voor jullie reacties.

@ Ivan: Ben blij dat je ervan geniet! Doen wij ook… ;)

@ Sjack: Ik merk dat ik telkens de behoefte voel te reageren op jouw reacties. En dat komt volgens mij omdat jij blijkbaar anders in het leven staat dan ik. Ik snap jouw punten wel maar ben toch elke keer weer een beetje verbaasd dat dat andersom niet altijd zo lijkt te zijn. Dat begon al toen je schreef dat je niet begreep dat ik Thomas verzweeg. Daar hing voor mij toen heel veel omheen. Niet alleen de kans dat Nicolas er op af zou knappen omdat hij geen zin had in een kind maar misschien nog wel meer de schaamte. Vergeet niet dat ik net twintig was toen Thomas geboren werd. Ik was er echt niet trots op dat ik zo jong al vader was. Inmiddels is dat gelukkig anders. Ik zou voor de grap wel eens willen weten hoeveel lezers van mijn verhaal het doodnormaal zouden hebben gevonden als ze mij zouden hebben ontmoet…

Wat betreft het denken over verhuizen naar Bretagne… Volgens mij ben jij niet gelovig, of wel? Ik was, en ben trouwens nog steeds, ervan overtuigd dat God mij leidt. Voor mij was de vraag dan ook niet of ik met Nicolas verder wilde maar meer hoe en waar… Dat het goed zat, dat wist ik al lang. Dat had God me duidelijk genoeg laten merken. En toen m'n moeder zo duidelijk uitsprak dat zij hetzelfde gevoel had, leek het wel alsof de weg vrij was.

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door cor van dongen » za 21 sep 2013, 19:41

Hoi Michael,

Ik volg je verhaal steeds en vind het nog steeds boeiend, enerzijds door de dramatische ontwikkeling, en anderzijds ook door de zeer goede leesbaarheid. (Het zeer goede Nederlands is vaak een aspect, dat me in de pogingen om een verhaal te publiceren op de sites een doorn in het oog).
Deze elementen zijn naast het respect voor het autobiografische karakter van je story - dat zeker niet gemakkelijk is om te verwoorden - zeker grote complimenten mijnerzijds.

Toch wil ik ook een paar kritische kanttekeningen plaatsen:
- Ik vind het jammer, dat de manier waarop je zelf stilstaat bij je eigen voorgeschiedenis en de wijze waarop je die aan je vriend vertelt, en vervolgens weer aan je ouders een herhaling is van hetzelfde verhaal. Dat is in de praktijk natuurlijk wel zo, maar voor de lezer is dat veelal een herhaling van wat hij al weet en daardoor overbodig. Het wordt veel spannender, als hij dat niet allemaal meer bladzijdenlang hoefte te herlezen, maar er gewoon kennis van neemt, dàt het kenbaar wordt gemaakt aan de ander en de reacties daarop verneemt, die natuurlijk wel heel belangrijk zijn. Volgens mij zou dat de opbouw van het verhaal zeer ten goede komen.

- Met mijn tweede kanttekening roep ik het gevaar op dat een paar van je enthousiaste lezers helemaal over me heen zullen rollen, maar die ik voor het niveau van je verhaal van belang acht. De overweldigende manier waarop je met je homoseksuaiteit wordt geconfronteerd komt zeker ook op de lezer als zodanig over. Een van je lezers noemde dat ook "erg geil". Nou is daar op zich helemaal niks mis mee. Maar ik zou je toch ter overweging mee willen geven om voor de paar vooral in spreektaal gebruikelijke termen als "kont" en "pik" af en toe een synoniem of equivalent te bezigen, waardoor de lezer helemaal met je mee kan leven en weet wat er precies gebeurt en toch de straattermen minder pregnant op de voorgrond komen (b.v. in plaats van "hij stootte zijn pik diep in mijn kont: "hij stootte zijn stijve geslacht tot diep in mijn binnenste". Het een naast het ander, minder herhaling en meer expressie.....

Ik hoop dat je me deze kritische kanttekeningen niet euvel duit en als constructief zult ervaren. Toen je jezelf op de site presenteerde heb ik je dat al een beetje aangekondigt. Ik hoor wel wat je ervan vind ;) Laat je zeker niet weerhouden om door te gaan met je verhaal, dat ik zeker heel graag zal blijven volgen.

Lieve groet :D
Cor

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Michael87 » za 21 sep 2013, 21:53

Hoi Cor,

Dank voor je kritische noot. Beetje opbouwende kritiek kan nooit kwaad. Ik zal eens kijken of ik er wat mee kan. Om te beginnen de delen die klaar liggen nog maar weer eens goed door lezen dus. ;)

Je hebt in ieder geval gelijk met je opmerking dat het niet gemakkelijk is om te verwoorden. Het roept herinneringen en vooral veel emoties op. Is prima hoor, maar maakt het soms wel lastig om me te verplaatsen in de lezer. Ik kan me niet objectief opstellen, mijn gevoel speelt gewoon altijd mee… En dat gebeurt met teruglezen net zo hard als met het schrijven zelf. Maar… Ik ga m'n best doen.

Groet,
Michael
Laatst gewijzigd door Michael87 op wo 25 sep 2013, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Plaats reactie