Trouw deel 5

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Plaats reactie
Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Trouw deel 5

Bericht door Oliver » do 23 mei 2013, 19:11

Deel 5 staat online!

Stan hakt een paar knopen door.

Lees ze!

Oliver

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Trouw deel 5

Bericht door Jablan » do 23 mei 2013, 22:10

Het een willen, het ander doen. Wel leuk dat Stan en Loek toch van de beperkte mogelijkheden gebruik maken. Opvallend: Stan vergeet Ziggy iets te vragen, hij vindt het vanzelfsprekend dat Ziggy van alles opmerkt...

Peter Veltkamp
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 06 nov 2009, 05:09
Vul het getal in: 0
Locatie: Wellington New Zealand
Contacteer:

Re: Trouw deel 5

Bericht door Peter Veltkamp » vr 24 mei 2013, 02:11

Hoi Oliver (en mede leezers)...

Weer een geweldig verhaal van je, alhoewel het nog wel een beetje afwachten is hoe dit verder allemaal gaat aflopen. Er zijn nog zoveel mogelijke scenarios, alles is bijna nog mogelijk.

Ik vind het wel (weer) fantastisch knap hoe goed je die emotioneele gevoelens van Stan en Loek op papier weet te zetten, 100% geloofwaardig. Ik kan me zo goed invoelen, de spanning tussen je gevoel en je hersenen, tussen het toch niet echt goed vinden, en het toch willen doen. Een soort emotioneele strijd die bijna elke homo jongen wel heeft gevoeld, denk ik - of je nu uit een gelovige familie komt, of niet.

Heerlijk Oliver, ik kijk weer erg uit naar de volgende deelen.

Groetjes, Peet.

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Trouw deel 5

Bericht door Sjack013 » vr 24 mei 2013, 17:40

Mooi aangrijpend geschreven. Ik voelde zelf de spanning, die er in de douche heerste. Ik had de neiging om verder te scrollen om de afloop te kijken, maar............ ik heb het toch niet gedaan. :D
Ik vrees dat dit een voorlopig einde is van die vriendschap. En inderdaad, hoe is Ziggy zelf??
Genoeg vragen voor de komende 2 weken.
Bedankt Oliver.

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Trouw deel 5

Bericht door cor van dongen » vr 24 mei 2013, 18:59

Hoi Oliver,

Alvorens te reageren op je vijfde deel, sta ik even stil bij de mooie, genuanceerde en uiterst gevoelige bijdrage van Jablan op deel vier en op de reactie van Bas. In ieder geval heel wat genuanceerder dan het vrij boute commentaar van mij daarop. Ik vond de sfeer die door Oliver was getekend zo mooi, integer in zijn benauwende klimaat, dat de reactie van Bas (zo makkelijk voorspelbaar en dus weet ik wel hoe het verder gaat) gewoon erg tekort vond doen aan zijn schrijverskwaliteiten. Jij hebt op een veel betere en inhoudelijke manier weten duidelijk te maken waar het in dit geheel om gaat en hoe verstrekkend de gevolgen kunnen zijn van zogenaamde goedbedoelde door godsdienstfanatici opgelegde normen en waarden. Bedankt daarvoor Jablan!

Tja, dit vijfde deel verraste mij wel degelijk, Oliver, omdat de jongens zich toch onverwacht (lekker) hebben laten meeslepen door hun verliefdheid en sexuele drang.
Maar mede door de vorige afleveringen en de daarin getekende sfeer, kreeg ik al tijdens het lezen en meteen daarna compassie met hen en vooral met de enorme schuldgevoelens waar ze nu mee zitten. Vanuit een rk-achtergrond kan ik me zeker iets voorstellen over gevoelens van schuld die worden opgedrongen, maar waar anderzijds het Rijke Roomse leven ook een blijheid met zich mee weet te brengen, die juist bij de Calvinistische gemeenschap volstrekt ontbreekt.
Dat jij als schrijver bij mij als lezer die zo benarde en benauwende gevoelens weet op te roepen, alvorens je ze hebt verwoord (zoals ik zeker verwacht in de volgende hoofdstukken), getuigt van vakmanschap en veel psychologisch inzicht!
Ik wordt meer dan in veel andere verhalen van je hierdoor nu al meegesleept (en we zijn pas bij hfdstuk 5). Ik hoop voor Bas, dat hij tijdens het lezen die nuances weet te onderkennen en daardoor op een betere en meer intense manier van je verhaal kan genieten.
Bedankt! :D
Lieve groet,
Cor

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Trouw deel 5

Bericht door Jablan » za 25 mei 2013, 10:55

Hallo Cor,

Bedankt voor de complimenten. Ik ben het alleen totaal oneens met je uitdrukking 'godsdienstfanatici'. Dat woord past meer bij mensen, die met geweld hun inzichten en geloof aan anderen proberen op te leggen, terwijl de meeste godsdiensten geweld juist afwijzen. Ik zoek het eerder in naïviteit en onwetendheid, als ik er al een etiket op zou plakken.

Probeer Stan (en zijn zus) eens door de ogen van de ouders te zien. Op een dag weten ze dat hun zoon verliefd wordt op andere jongens en vanuit hun kerk hebben ze maar één reactie beschikbaar: niets in de praktijk brengen. Dat is naiëf, er zijn veel meer antwoorden op Stan's dilemma mogelijk, ook en zelfs vanuit een geloofsovertuiging. Tegelijk willen ze hun zoon wel gelukkig zien, ze zien alleen niet dat hij juist ongelukkiger wordt als hij zijn seksualiteit niet uit kan leven en daarin zit de onwetenheid: ze kunnen zich niet voorstellen dat er meerdere manieren zijn om een gelukkig leven te leiden, omdat ze zelf niets anders hebben geleerd.

Groet, Jablan

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Trouw deel 5

Bericht door cor van dongen » za 25 mei 2013, 13:20

Hoi Jablan,
Hoewel ik je het in veel opzichten gelijk geef, is er nu toch nog een punt, waarover we het oneens zijns: godsdienstfanatici associeer jij met geweld, ik niet. Daar denk ik wel aan als het gaat om extremisten op geloofsgebied, en dan kunnen dat veel verschillende geloven zijn.

Fanatici zie ik vooral als mensen die bij hoog en laag vasthouden aan de letterlijke teksten van de zgn "heilige boeken" zonder dat ze bereid zijn de veranderingen in wetenschappelijk en sociologisch opzicht te onderkennen en te verwerken. Daarbij leggen ze hun normen en waarden op aan anderen, aan hun kinderen en soms ook nog aan hun nabije omgeving als ze een leidinggevende rol vervullen in een gemeenschap. Dat kan juist voor homo's die zichzelf aan het ontdekken zijn zeer benauwend en belastend zijn. Dat zij daarbij zeer fanatiek kunnen doordraven blijkt b.v. uit het onthouden aan hun kinderen van injecties waardoor zij levens op het spel zetten, zonder dat ze daarbij zelf geweld uitoefenen. Het fanatieke zit hem daarbij vooral in het volstrekt vasthouden aan het eigen inzicht zonder ook maar een heel klein beetje open te durven of te kunnen staan voor andere ideeën of argumenten.

Extremisten zijn een nog veel gevaarlijker groepering, omdat zij wel met geweld die normen en waarden wensen op te leggen, daarbij vaak ook niet alleen het leven van de ander maar ook van zichzelf als onbelangrijk beschouwen. Daarvan hebben we de laatste tijd in het nabije Oosten Afganistan etc, maar ook in aanslagen in het Westen jammer genoeg teveel voorbeelden gezien. Dat zij ook fanatici zijn, is waar, maar alle fanatici zijn nog geen extremisten. (Vergelijk de stelling: iedere koe is een dier, maar ieder dier is nog geen koe)
Ik hoop hierbij duidelijk te hebben gemaakt wat ik bedoelde. ;)
Groet
Cor

Lookatme
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 28 jan 2009, 18:31

Re: Trouw deel 5

Bericht door Lookatme » za 25 mei 2013, 22:13

Het lijkt me voor streng christelijke ouders ook moeilijk te accepteren. Het accepteren van homoseksualiteit is voor conservatieve christenen namelijk een aanslag op het fundament van hun leven. Homoseksualiteit is immers altijd bestempeld als zonde, en dan is het van weinig belang dan iemand als homoseksueel gelukkig kan zijn of niet. Het is simpelweg niet te rijmen, zeker niet in dergelijke conservatieve kringen. Het gaat hier dan ook niet om onwetendheid, maar om de wetenschap dat homoseksualiteit een zonde is en niet de bedoeling. Aangezien de religie voor dergelijke mensen de basis vormt voor hun leven, hun hele wereldbeeld en voor hetgeen wat ze zijn, is dat ontzettend lastig. Moet je alles wat je altijd hebt geloofd en waar je leven op gebaseerd is opeens opgeven? Dat is voor heel veel mensen natuurlijk ontzettend lastig, het vormt de basis voor wie je bent en wat als je dat allemaal op moet geven? Je kunt als conservatief christen dan nog maar drie dingen doen:

A) Je rijmt homoseksualiteit met het geloof door te geloven dat het toch geen zonde is. Hierdoor blijft je wereldbeeld bestaan en de basis waarop je je leven hebt vormgegeven en voor wie je bent, maar kun je toch een homoseksuele zoon hebben of kun je toch homoseksueel zijn en "praktiserend".
B) Je blijft homoseksualiteit afkeuren en bant het uit je leven, aangezien je van mening bent dat het niet te rijmen valt en je het geloof niet op kunt geven omdat dat een te belangrijk onderdeel vormt van het leven. En natuurlijk ook omdat je gelooft dat God bestaat en het daarom geen vraag is of homoseksualiteit slecht is, maar een harde waarheid.
C) Het geloof vaarwel zeggen. Dat is het meest lastig, en zal voor ouders waarschijnlijk alleen gebeuren wanneer ze toch al niet zo conservatief waren. Voor iemand die er achter komt homoseksueel te zijn is dit natuurlijk een optie, maar zal lastig zijn naar mate je conservatiever in het geloof staat.

De vraag is, welke van bovenstaande scenario's zal van toepassing zijn op de karakters in dit verhaal. De ouders van Loek lijken in categorie B te vallen, en de ouders van Stan zitten wat mij betreft tussen B en A in. Voor Stan zou het nog wel eens zo kunnen zijn dat hij voor C kiest, maar A lijkt mij ook een optie. Voor Loek zal het B of A zijn. Maar ik sluit C ook niet helemaal uit, wie weet hoe het verhaal verder gaat :)

Ben benieuwd!! :) Ontzettend mooi geschreven deel trouwens Oliver! Ik heb bij de "intieme" scene toch even vooruit gelezen omdat ik niet rustig kon lezen met het gevoel te worden "betrapt", haha :) Het feit dat ik dat gevoel had geeft in ieder geval aan dat het goed geschreven is ;-)

dkz09
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 29 mar 2010, 17:56

Re: Trouw deel 5

Bericht door dkz09 » zo 26 mei 2013, 16:09

Hey Oliver

Heb weer enorm genoten van je verhaal. Ik kijk altijd meteen uit naar het nieuwe hoofdstuk/deel. Dus dat doe ik ook deze keer.
Het klinkt misschien raar maar in de eerst paar delen van dit verhaal. Kon ik mezelf er wel in vinden. Vooral als Loek om zich heen keek/kijkt of er niet iemand naar hun kijkt.

groetjes Geoff.
©Geoff(dkz09), 2015

*Wees wie je bent en wees daar trost op*

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Trouw deel 5

Bericht door Jablan » wo 29 mei 2013, 13:39

Hallo Cor en Pieter,

Bedankt voor de reacties/discussie/gedachten.

Fanatici of extremisme? Het blijft een spel met woorden, die door de jaren heen van betekenis veranderen. In elk geval goed dat je jouw interpretatie hebt gegeven, zodat nog duidelijker is wat je bedoelt.

Het gaat hier dan ook niet om onwetendheid, maar om de wetenschap dat homoseksualiteit een zonde is en niet de bedoeling.
Ik heb het bewust onwetendheid of naïviteit genoemd. Wanneer je in een omgeving opgroeit, waarin homoseksualiteit wordt veroordeeld, dan neem je dat als vaststaande norm mee. Deze norm blijft in stand totdat je ermee wordt geconfronteerd in je privé-leven. Op dat moment komt de onwetendheid naar voren - je weet niet hoe je erop moet reageren. Radeloosheid zou ook een goede omschrijving zijn.

Het ABC'tje van Pieter is een mooie kapstok om de richtingen aan te geven, tegelijk erg zwart-wit. Wel goed om het dilemma duidelijk te maken. De keuzes zijn ook afhankelijk van leeftijd en andere ervaringen. Pieter geeft zijn inschatting hoe de ouders zullen reageren. Ik kan er alleen aan toevoegen dat grootouders op zulke momenten vaak een andere reactie laten zien.

Plaats reactie