Uit beeld deel 7

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
bas
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 02:17

Re: Uit beeld deel 7

Bericht door bas » za 30 jun 2012, 21:07

ja de fles...deze keer maar eens een Maredsous uit een benedictijnenklooster... goh dat ze daar 10% in weten te krijgen..
maar genoeg alcohol want anders begin hans weer een retirade te houden.. alhoewel. in het studentenleven laat Oliver ook het kostelijke vocht stromen. ze zijn alleen wel weer erg snel bijna nuchter..

en ja respect.. daarvoor moeten we Ali B hebben, onze knuffelmarokkaan. (nu je het zegt, er zijn in het verhaal nog geen andere nederlanders voorgekomen)
en respect naar de schrijver vind ik dat je schrijf hoe je het vind! goed of minder of slecht. daar heeft hij wat aan.

en ja jablan, ik heb je verklarend schrijven bijna woord voor woord moeten spellen.nu zegt dat niet iets over jouw vermogen om te schrijven maar meer over mijn vermogen om het op te nemen (degene die mij iets beter kennen zullen dit beamen). waar heb je geleerd om zo te schrijven zeg? Of ben je soms een ‘echte’ schrijver?

en ja oliver heeft nog nooit zo lang over zo’n onderwerp geschreven : de driemans liefde (wat een mooie omschrijving hans). Er leek geen einde aan te komen, maar ja het hoogtepunt kwam toch 3 keer! Of nog meer keer? Dan moet ik weer even gaan lezen met een turfpotloodje naast me toetsenbord.

en jablan bij 'Bas noemt het egoïstisch, maar dat vind ik een gevolg van de gekozen vertelvorm' ben ik afgehaakt hoor. sorry heb de universiteit nog niet doorlopen....

'minder oppervlakkigheid zou Jarno veel goeds doen'. daar ben ik het niet mee eens. ik denk dat juist daardoor we het niet zo eens zijn met het leven dat hij leeft. ik denk dat in het laatste deel van dit verhaal wel eens een climax kan komen waarvan we dan zullen zeggen : jaja dat hadden we niet van hem verwacht!!!

en ja Raymonm, die stijn. ik heb het al eerder gezegd : stijn gaat het verhaal overnemen!!!

en de titel "Uit beeld" : wie gaat er uit beeld?

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Uit beeld deel 7

Bericht door Hans Bernard » za 30 jun 2012, 23:46

Bas; Het was niet zo zwaarwichtig bedoeld, ik schrijf nogal zwart-wit. Zet zaken graag scherp op de snede.

Jablan: waaraan heb jij je geërgerd?

Groet, Hans

Jablan
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Uit beeld deel 7

Bericht door Jablan » ma 02 jul 2012, 14:48

@Bas: Sarah de Waard heeft mijn opmerking veel uitgebreider (en waarschijnlijk ook begrijpelijker) opgenomen in haar schrijfadviezen onder perspectief. Nog een aardigheidje voor Cor:

'Mijn telefoon gaat!'
'Dat hoor ik.'
'Misschien is het belangrijk'
'Belangrijker dan mij?'
'Wijnand, toe nou, dat kan die jongen van het studentenhuis zijn. Laat me los! ... Alsjeblieft!'
In plaats daarvan klemt Wijnand mij met een hand vast tussen hem en het laken en hengelt tegelijk mijn broek van de vloer om mijn mobiel eruit te vissen.
'Geef hier!'
Mijn vriend denkt er niet aan.
'Hallo, Jarno is nu verhinderd, kunt u later terugbellen?'
Leunend op mijn ellebogen probeer ik overeind te komen.
'Ik ben niet verhin...'
De zin eindigt in een luide kreun waar Wijnand voor verantwoordelijk is, die nu weer met een onschuldige glimlach stil zit en reageert op de beller.
'Ja, hij is er wel... maar zoals je net hebt gehoord, nu niet aanspreekbaar.'
Ik voel mijn wangen verkleuren en hoop oprecht dat de beller geen bekende is.
'Ja... ik ben zijn vriend.'
Terwijl Wijnand ogenschijnlijk geconcentreerd verder praat, beweegt hij langzaam met zijn bekken heen en weer. Ik moet wel mijn handen voor mijn mond houden om geen geluid te laten ontsnappen. Wijnand vindt het allemaal zichtbaar leuk. Hmm, ik begin aan wraak te denken.
'Goed, dank u wel, ik zal de boodschap overbrengen... Dag.'
Achteloos laat Wijnand mijn mobiel naast het bed op mijn broek vallen en buigt zich weer voorover, alsof er niets is gebeurd. Mijn pogingen om los te komen eindigen in zijn handen.
'Doe eens aardig, Jarno, ik heb je net een kamer bezorgd.'
'Wat?'
'Dat was een zekere Oliver, die jou eigenlijk wilde afzeggen.'
'En... waarom heeft hij het niet gedaan?'
Ik ben niet zeker of ik het werkelijk wil weten.
'Blijkbaar het feit dat wij hem net overtuigd hebben dat je toch homo bent.'
'Shit, ik weet niet of ik die kamer nog wel wil hebben.'

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Uit beeld deel 7

Bericht door cor van dongen » ma 02 jul 2012, 21:02

Dag Jablan,
Ik had verwacht dat je een antwoord zou hebben gegeven op een vraag van Hans, maar je had een "aardigheidje voor mij" in gedachten, zoals jij het formuleerde.
Ik heb de absurde adviezen van Sarah maar ter hand genomen en aan dit aardigheidje geen recensie gewijd.
Ik lees de verhalen van Oliver liever een paar keer, ook al wordt zijn verhaal saai door herhalingen genoemd door...ik geloof iemand die zich ook schrijver noemt.
Gelukkig ben ik maar een lezer, die lekker commentaar levert en geen recensie schrijft.
Cor
Laatst gewijzigd door cor van dongen op di 03 jul 2012, 10:17, 2 keer totaal gewijzigd.

bas
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 02:17

Re: Uit beeld deel 7

Bericht door bas » ma 02 jul 2012, 23:34

Hoi @jablan, wat ben ik blij dat ik Sarah niet ken en ook niet hoef te kennen. want ja je bent schrijver of je bent het niet. en ik kan het nou eenmaal niet. en net als @cor zegt : Gelukkig ben ik maar een lezer, die lekker commentaar levert, en geen recensie schrijft.
en als lezer wil ik je eigelijk zeggen dat ik blij ben dat oliver jouw schrijfstijl niet heeft. dan zou ik elk verhaal wel 5 keer moeten lezen voordat ik zou ontdekken wat er allemaal staat. dit is niet rot bedoelt. ik had dat vroeger ook al met de technische boeken. sommige las je zo weg, en ander waren niet om door te komen.
we zullen oliver van positieve , negatieve (mocht dat zo uitkomen) en opbeurende recensies blijven voorzien. en in het laatste hoofdstuk zullen we zien wie er van ons de huiste voorspellingen heeft gedaan.

bas

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Uit beeld deel 7

Bericht door Oliver » di 03 jul 2012, 12:26

Ik heb even geen idee hoe ik dat stukje tekst nu moet plaatsen. Qua stijl zou het voor geen meter in mijn verhaal passen naar mijn gevoel.

Overigens, ik krijg het gevoel dat mij hier af en toe literaire kwaliteiten worden aangemeten die ik niet heb.
Om nog eens een naslagwerkje aan te raden: De Dikke van Dale. Lectuur <> Literatuur
Oliver's site is gratis entertainment, verpozing. Laagdrempelig, easy to digest.

Dat wil niet zeggen dat ik niets wil doen of niet blij zou zijn met aanbevelingen en opmerkingen. Oliver noteert en onthoudt.

Al zijn er dingen waar ik het niet mee eens ben. Dat kan ik dan wel gaan uitleggen, waarom ik bepaalde dingen zo gedaan heb, maar dan geef ik weer dingen weg, stukjes van Jarno zijn belevings- en handelswijze die ik eigenlijk nog niet kwijt wil. Ik maak toch even een uitzondering. (Waarbij ik hoop dat nu niet het beeld ontstaat van een beledigde schrijver die zichzelf niet begrepen voelt en meteen gaat trappen als er kritiek komt. Zo is het niet bedoeld.) Zie het stukje van de reflectie na dat trio-tje. Jarno zag het niet aankomen, merkt aan zichzelf dat hij toch een bezitterig gevoel heeft en denkt daar over na. Ik kan me voorstellen dat, na het gebeuren en de gemoederen wat bedaren, toch dat "wat heb ik gedaan?!" door je hoofd spookt. Even verifieren bij Jurre als hij de deur uitgaat zou ik ook doen. Zeker omdat bij een eerdere keer die Jurre al eens bij je heeft zitten peuteren tot hoever hij kon gaan. Eerdere ervaring voor Jarno? Lijkt me niet, een betalende voyeur is toch echt wat anders dan iemand die compleet meedoet.

Daarom ben ik dus ook erg blij met de laatste zin van Bas.
Ik zie, zoals ik net al zei, hier de hele tijd opmerkingen voorbij komen over karaktertrekken van Jarno waar ik nu niet op kan reageren. Redelijk frustrerend af en toe.
En ook wel heel erg grappig tegelijkertijd. Filosofeer er lustig op los, Heren! :lol:

Jablan
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Uit beeld deel 7

Bericht door Jablan » di 03 jul 2012, 14:36

cor van dongen schreef:Ik had verwacht dat je een antwoord zou hebben gegeven op een vraag van Hans
Heb ik al gedaan. Indirect. Hans ergerde zich aan Bas, terwijl ik zijn eerste bijdrage prima kon volgen.
cor van dongen schreef:maar je had een "aardigheidje voor mij" in gedachten, zoals jij het formuleerde.
Je kon je geen bedscène met dialoog voorstellen? Krijg je een voorbeeld. :mrgreen:
bas schreef:en als lezer wil ik je eigelijk zeggen dat ik blij ben dat oliver jouw schrijfstijl niet heeft. dan zou ik elk verhaal wel 5 keer moeten lezen voordat ik zou ontdekken wat er allemaal staat. dit is niet rot bedoelt.
Is het misverstand van eventuele overlap gelijk opgelost. Ongewild en onbedoeld zitten in mijn teksten altijd meer lagen. Eén keer lezen is genoeg om het verhaal te volgen, bij meerdere keren lezen ontdek je meer. Als je het niet bevalt, dan sla je het toch over?
Oliver schreef:Dat wil niet zeggen dat ik niets wil doen of niet blij zou zijn met aanbevelingen en opmerkingen. Oliver noteert en onthoudt.
Ik zal in het vervolg mijn reacties splitsen in inhoudelijk en technisch. Het deel 'herhaling' had dus betrekking op de technische kant van het verhalen-vertellen, voor een gewone lezer niet interessant en voor wie wil schrijven een beetje interessant.
Oliver schreef:Filosofeer er lustig op los, Heren! :lol:
Nee, je had mij gevraagd niet te gaan speculeren over het vervolg en daar hou ik mij aan. Op naar deel ... acht al weer. Iets met een bushalte. Eigenlijk opvallend hoe vaak bus en trein in je verhalen voorkomen. ;)

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Uit beeld deel 7

Bericht door Oliver » di 03 jul 2012, 14:54

Gezien de leeftijd en levensomstandigheden van de hoofdpersonen lijkt me auto rijden juridisch en financieel gezien niet verantwoord. ;)

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Uit beeld deel 7

Bericht door cor van dongen » di 03 jul 2012, 16:08

Zoals verhalen mogelijk een dubbele bodem kunnen hebben, geldt dat soms ook voor commentaren, maar die komen kennelijk niet altijd over bij de lezer die het aangaat Jablan. Sommige lezers hebben aan een half woord genoeg.

Ik zou me maar niet teveel aantrekken van de schrijversadviezen hoor Oliver, want adviezen kunnen ook wel eens precies averechts werken op het niveau. Ik heb daarom dus geen commentaar gegeven op het geplaatste voorbeeld, maar de goede lezer had dat waarschijnlijk al begrepen :lol:
Groet
Cor

Plaats reactie