Voorbeeld deel 17 (slot)

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Voorbeeld deel 17 (slot)

Bericht door cor van dongen » ma 27 feb 2012, 16:57

Tja Jablan, zoals jij het in je eerste zin verwoord, klinkt het wel logisch moet ik zeggen. Dus ben ik geneigd mijn mening te herzien. Maar toch......... waarom zou onze schrijver dan nu al meteen een vervolg schrijven? Betekent dat toch dat hij er in zijn ogen niet echt klaar mee is? Eigenlijk zou ik de oproep van Ray ook aan hem willen herhalen en zijn mening over deze topic graag willen horen. ;)
Groetjes
Cor

Raymonm
Berichten: 94
Lid geworden op: za 11 apr 2009, 13:09

Re: Voorbeeld deel 17 (slot)

Bericht door Raymonm » ma 27 feb 2012, 20:31

Goedendag,

De schrijver gaat inderdaad verder en lijkt er nog niet klaar mee te zijn. Maar onze schrijver verrast ons ook vaak verrast met dingen.. Is het geen trucje om ons in een klein valletje te lokken? Iets waar we nu helemaal niet aan denken en straks als we t lezen denken: shit, ja, inderdaad... DIT zagen we over t hoofd. een klein detail is zo gemist en de schrijver kan het weten.

Ik blijf van mening dat het verhaal nog niet af is.

@OL, ik wil ook echt gewoon horen wat jij ervan vind!!

Groetend,
Ray

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Voorbeeld deel 17 (slot)

Bericht door Oliver » ma 27 feb 2012, 23:41

Ik wachtte even wat reacties af, niet meteen erin springen. ;)

Goed, hoe ga ik reageren zonder al teveel weg te geven over het volgende verhaal?

Zoals al gezegd, dit verhaal heet een 'status quo' als einde. Dat kun je geen einde noemen, "zonder climax", maar je zult maar in die situatie zitten. Komt (helaas) nog vaak genoeg voor. Wat dat betreft was dit voor Jarno het hoogst haalbare, zonder alle schepen achter zich te verbranden. HIj heeft aan Stijn gezien (en zelf een stukje mee mogen maken) waar dat toe kan leiden. Dat kun je veroordelen als "niet vechten voor je idealen" maar dat is wel erg kort door de bocht. Soms kun je niet anders. Zeker niet op die leeftijd.

Waarom dan een vervolg? Op zich had dit best een mooi einde kunnen zijn. Hoe hadden jullie dan gereageerd? Waarschijnlijk hetzelfde als ik. Willen weten hoe het verder met hem gaat. Jarno moet nog anderhalf jaar door in die Status Quo ongeveer. Meegaan met de sfeer thuis. Niet teveel reuring, volhouden. Maar daarna dan? Vandaar "Uit beeld", waarvan de titel al een beetje verraadt waar dat verhaal verder gaat. Vanaf het moment dat hij onder het juk van zijn vader uit is. Meer ga ik daar uiteraard niet over zeggen. Het is nog heel erg in opbouw. Het zal binnenkort zeker gaan beginnen, maar ik weet niet of ik de twee weken intermezzo ga halen.

grienduil
Berichten: 5
Lid geworden op: di 06 jan 2009, 12:43
Vul het getal in: 0
Locatie: Sliedrecht

Re: Voorbeeld deel 17 (slot)

Bericht door grienduil » vr 02 mar 2012, 15:31

Lieve Oliver,

Ook van weer ff een berichtje :-)
Fan vanaf je allereerste uur (msngroup)
Ook weer een lekker verhaal man en kijk alweer uit naar het vervolg!!!
Suc6 er weer mee.
Hartelijke groetjes,

Grienduil (Jan)

Torenvalk
Berichten: 57
Lid geworden op: za 20 jun 2009, 01:22

Re: Voorbeeld deel 17 (slot)

Bericht door Torenvalk » vr 09 mar 2012, 01:04

Dag schrijver, of liever dag Oliver,

De 17 delen zitten erop. Het is een ander verhaal geworden dan we doorgaans van jou voorgeschoteld krijgen. Er komen personages in voor die we voorheen nooit in je verhalen tegen kwamen. Ik denk hierbij aan Stijn en aan de vader, duidelijk controversiële figuren. Was er vroeger in de kring rondom de hoofdpersoon enige terughoudenheid t.o.v. de geaardheid, dan was dat voor het einde van het verhaal wel recht getrokken. Het waren meer feel good verhalen. In dit verhaal vinden we, in mijn ogen, een gesloten einde. De afsluiting van de puberjaren thuis. Grappig dat sommigen het een open einde vinden, waarschijnlijk om dat jij een vervolg aankondigt en de onenigheid tussen vader en zoon nog niet opgelost is, zoals we van jou normaliter gewend zijn.
Ik ben benieuwd naar de volgende cyclus. Als ik een wens mocht doen dan zou ik graag weer een feel good verhaal zien. Ik ben echter bang dat jij voorgoed het rechte pad verlaten hebt en dat mijn wens een tevergeefse roep in de woestijn zal zijn. Ik sluit me dan ook aan bij de wijze woorden van Cor die hij regelmatig in zijn commentaar schrijft : Trek je nergens iets van aan, jij bent de schrijver en bepaalt hoe en wat.
Ik wens je veel succes met de komende delen van "Uit beeld".

Torenvalk.

degil57
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 12:52
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Voorbeeld deel 17 (slot)

Bericht door degil57 » ma 26 mar 2012, 09:29

dag oliver,

mogelijk dat ik per abuis reeds een stuk van deze reactie opgezonden heb... mag verdwijnen dus

Voorbije weekend heb ik je laatste verhaal 'Voorbeeld' gelezen. Ja, ik vond het andermaal een erg goed verhaal. De introcuctie van karakters als Stijn en Ruben maken het verhaal interessant om volgen. Het juist 'inkleuren' van deze figuren zal voor jou als schrijver wel meer werk vragen maar maken het verhaal beter.

Tijdens het lezen ben ik enkele zinnen tegengekomen die volgens mij niet goed lopen, heb nu geen nota's genomen maar na een volgende lezing leg ik ze wel voor.
Ik stuur ook een berichtje naar je epub publicist met de vraag om de blanco lijnen te respecteren.
degil, boekenhebeerder bij de holebibib antwerpen.

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: Voorbeeld deel 17 (slot)

Bericht door Lucky Eye » di 29 mei 2012, 07:42

Hoi Oliver!

Eindelijk tijd om jouw verhaal 'Voorbeeld' helemaal uit te lezen. Je bent al verder met een vervolg erop maar toch...

'Voorbeeld' is net als vele andere verhalen van jou een prachtig verhaal geworden. Ook geworden zoals jij het wilde, heb ik het idee.

Gelukkig hoef je als schrijver niet te voldoen aan de 'eisen' van je lezers want anders zit je op een gegeven moment vast in een bepaald patroon. Betreed je steeds opnieuw dezelfde paden.

Een verhaal met enerzijds een duidelijk einde. Duidelijke afspraak thuis bij Jarno. Natuurlijk hoeft dat niet naar de volle tevredenheid van een ieder te zijn. Zo is het leven nou eenmaal. Lang niet alles gebeurd met volle instemming van iedereen in de samenleving, ook al bestaat die maar uit 3 personen daar. In de grotere samenleving werkt het net zo. Een meerderheid van 1 stem (zie bijvoorbeeld onze Tweede Kamer) kan de doorslag geven.

En ja, dat de vader niet capituleert is ook een gegeven. Sommige ouders kunnen en willen zoiets niet als hun kind homo blijkt te zijn. Ook een vaststaand feit. Redenen genoeg, zo lijkt het soms, waarom ze dat niet willen. In jouw verhaal gaat het om een verwachtingspatroon dat de vader heeft. De zoon moet van alles en nog wat. Het vooral goed doen! Op school, tijdens de studie en later waarschijnlijk als opvolger van zijn vader in diens bedrijf. En ja... zonen willen dat niet altijd... willen hun eigen keuzes kunnen maken. Moet je dat dan aan het eind van een verhaal allemaal goed laten komen? Nee, ik denk van niet. Laat het zijn zoals het is.

Kortom, ik heb al veel te veel geschreven, een pracht van een verhaal.

Succes met het vervolg.

Lucky Eye

Plaats reactie