Reacties op BLANCO deel 3

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: Reacties op BLANCO deel 3

Bericht door Lucky Eye » vr 22 mar 2013, 08:16

Hoi Sjack!

Leuk dat jouw reactie er ook weer is!

Maartens rol moest zeker nog een uitdieping krijgen, naar mijn mening. Hij heeft een gave maar blijft ook een gewoon kind. Bang als hij is geweest dat zijn broer ineens helemaal iemand anders zou kunnen zijn. Vandaar zijn test voor Jasper. Ben heel blij dat mijn voorzichtige omschrijvingen van hun gaven goed te begrijpen zijn. Voor mij ook een probeersel omdat ik er zelf geen ervaring mee heb.

Het voorbeeld van die rivier is hoe ik mijn leven zelf ook zie. Een stroom waarin ik zit en regelmatig keuzes moet maken. Vaak genoeg hoor ik mensen om mij heen die op allerlei manieren bezig zijn hun leven (met de keuzes daarin) continue te evalueren. Meestal loopt dat erop uit dat ze zichzelf tegenvallen. Dat ze toch weer ergens iets 'fout' hebben gedaan. Heel vaak schieten ze uiteindelijk in de stress omdat ze geen keuzes meer durven te maken. Of zolang alle voors en tegens afwegen dat het keuzemoment al voorbij is. En ook dan hebben ze het weer 'fout' gedaan in eigen ogen.

Het verbaast me nog telkens dat ik zoveel kan schrijven over zo'n korte periode van tijd. Dit was het 9e hoofdstuk. Deel 3 gaat over Jaspers nieuwe leven en ik zit nog maar op de ochtend van de tweede dag daarvan. Natuurlijk zal ik dat tempo niet aanhouden want dan kom ik nooit door het verhaal heen. Straks zullen er wat gaten moeten gaan vallen want ik moet natuurlijk ooit wel eens bij het woordje 'EINDE' uit komen.

Bedankt voor je mooie, en oprecht gemeende, woorden. Blij toe bovendien dat je het droog hebt kunnen houden :D

Groeten en volgende week hoofdstuk 10!
Lucky Eye

Jablan
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Reacties op BLANCO deel 3

Bericht door Jablan » do 28 mar 2013, 11:23

Goedemorgen Gelukkig Oog,

Na lange tijd een reactie van mij. Waar in de eerste hoofdstukken van dit deel de pijn praktisch voelbaar is, komt nu weer de ontspanning weer tussen de regels naar boven. De vraag na het hoofdstuk van vandaag: Heeft de Opa zich ook met de andere dochters 'bemoeid'? Iets zegt mij, dat jij nog wat van plan bent, met de ouders van Marion.

Groet,

Jablan

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Reacties op BLANCO deel 3

Bericht door Sjack013 » do 28 mar 2013, 12:15

Hoi Lucky Eye,

Na dit heftige deel gelezen te hebben, heb ik ook dezelfde vraag als Jablan. En ik trek dezelfde conclusie!!
Dit verhaal speelt zich af in een streng Gereformeerd gezin. Ik kan je gerust zeggen, dat incest ook vroeger vaak voorkwam in Rooms Katholieke gezinnen. Zeker op het platteland van Noord Brabant, met dezelfde redenen. Zonen zijn belangrijk in boerenbedrijven en goedkoper dat knechten!!
Daarnaast is de wraak zoet. De vader van Marion kon geen zonen krijgen en als Marion zwanger wordt en een kind baart, blijkt het een zoon te zijn. Hoe zoet kan wraak zijn???
Bedankt voor dit deel, Lucky Eye


Sjack

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: Reacties op BLANCO deel 3

Bericht door Lucky Eye » do 28 mar 2013, 18:28

Hoi Jablan!

Heel leuk dat je reageert, Jablan. Begrijp eruit dat je de publicaties tot nu toe gevolgd hebt.

Vooruit lopen op of alvast iets verklappen over het vervolg doe ik in de regel niet en dus nu ook niet. Heb al wel eens een uitzondering op die 'regel' gemaakt maar... niet al te vaak. Dus je zult moeten blijven lezen of er nog niets komt m.b.t. de ouders van Marion ;)

Groeten,
Lucky Eye
Laatst gewijzigd door Lucky Eye op do 28 mar 2013, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: Reacties op BLANCO deel 3

Bericht door Lucky Eye » do 28 mar 2013, 18:34

Hoi Sjack!

Bedankt voor je nieuwe reactie, Sjack!

Het was inderdaad een heftig deel. Ook voor mij als schrijver. En dat omdat ik het heel erg moeilijk vond om er over te schrijven. Dit hoofdstuk heeft me ontzettend veel tijd en moeite gekost. Was echt een opgave voor me. Maar... het is gelukt en ik ben tevreden met het resultaat.

Prachtig om te lezen dat twee lezers, die alles gevolgd hebben, met precies dezelfde vraag blijven zitten en dan ook nog dezelfde conclusie trekken. Ben ik zo doorzichtig dan???

Maar... (ik schreef het ook al aan Jablan) het is niet mijn ding om vooruit te lopen op of enz. enz. Wacht maar af jullie!

Ik weet dat het gedrag van Marions vader in streng religieuze gezinnen (gereformeerd of anderszins maakt daarbij niet uit) vaker voor is gekomen. Moeder kan of wil niet meer. Wil misschien ook niet opnieuw zwanger raken en dan... Ook het willen hebben van een zoon. Iemand die de familienaam in stand houdt, is vaak een reden om maar door te blijven gaan. Je haalt een mooi voorbeeld aan waarbij een zoon gezien wordt als economisch belangrijk.

Ja, het lijkt wel iets op wraak als Marions eerste kind meteen wel een zoon is.

Groeten,
Lucky Eye

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Reacties op BLANCO deel 3

Bericht door Sjack013 » do 28 mar 2013, 23:57

Sorry Lucky Eye,

Het was niet mijn bedoeling om een reactie uit te lokken, zodat we eerder dan volgende week wat meer zouden weten. Ik kan niet voor Jablan spreken, maar mijn reden was, om jou kenbaar te maken, hoe het verhaal bij mij overkwam en wat volgens mij er kan volgen. Het is meer mijn verwachtingen, dan een uitlokking om jou je mond voorbij te laten praten. Dit wou ik even kwijt :D

Sjack

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Reacties op BLANCO deel 3

Bericht door Sjack013 » do 04 apr 2013, 20:50

Hoi Lucky Eye,

Vanwege zieke collega's is mijn werkdag aangepast, zodat ik vanavond pas jouw hoofdstuk kon lezen. Het zij zo.
Ik kwam een mooie vondst van jou tegen: "Hopen is verlangen"!
En dat klopt. Hoe meer ik hierover nadenkt, ik kan er niets tegenin brengen. Heel mooi gevonden en o zo toepasselijk in deze context. Het moet voor Linda moeilijk zijn: schipperen tussen haar moederschap en het beroepsgeheim, die ze heeft. Je hebt dat mooi opgelost, door haar bevindingen ook in de rapportage te vermelden en aan Marion door te geven. Blanco is niet alleen een mooi verhaal, het geeft ook stof om na te denken. Geweldig!!!
Groetjes,

Sjack

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: Reacties op BLANCO deel 3

Bericht door Lucky Eye » vr 05 apr 2013, 07:05

Hoi Sjack!

Een 'sorry' was echt niet nodig hoor! Jullie gaven beiden (Jablan en jij) gewoon je eigen ideeën weer en daar is helemaal niets mis mee.

Je hebt ook dit hoofdstuk weer gelezen Sjack, al was het dan wat later dan jij gewend was. Ik plaatste het ook wat later dan ik gewend ben. In de ochtend wilden dingen me eventjes helemaal niet lukken. Voelde me niet echt lekker en ja... dan wil dat wel eens gebeuren. Dus heb ik rustig de tijd genomen en het wat later online gezet.

Soms sluipen dat soort dingen - zoals die tekst over hopen - ineens in een verhaal. Iets dat ik al jarenlang in het hoofd had, komt er dan uit en vindt zijn plaats. Hier in dit verhaal, in dit hoofdstuk past het prima. Het kan ook heel veel zeggen over de betrokkenen. Hoe gaan zij om met de ontstane situatie? Is er echt hoop dat alles beter gaat worden? Of is er al iets van acceptatie? Hoop is iets moeilijks. Natuurlijk is het goed om altijd te blijven hopen. Maar... ook heel verstandig - volgens mij althans - is om er je verstand bij te houden.

Ben blij dat het je iets om over na te denken geeft, Sjack!

Bedankt voor je reactie en een heel goed weekend!

Groeten,
Lucky Eye

Jowima
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 00:48

Re: Reacties op BLANCO deel 3

Bericht door Jowima » do 11 apr 2013, 13:54

Bedankt Lucky,
Het waren weer 12 prachtige delen van "Blanco" .
Heb er erg van genoten en hoop met de tijd een vervolg te kunnen lezen.
:oops: je provisie van de Tempo zakdoekjesfabriek zal nu wel dalen.

NU wachten op Zweden.

SUCCES met schrijven!!

Jowima

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Reacties op BLANCO deel 3

Bericht door Sjack013 » do 11 apr 2013, 15:16

Hoi Lucky Eye,

Wat een lap tekst weer! Ik ben wel blij, dat Jasper's grootste probleem (zijn schuldgevoel) opgelost is. Het wordt, dacht ik, Stockholm-complex genoemd, dat slachtoffers zich verantwoordelijk voelen voor de daden van de daders. Dat komt zeer vaak voor, helaas. Een mens blijft een gek wezen, wat dat betreft.
Ook hoe Jenny het dipje van Jasper oppakte, vond ik mooi gevonden.
Ik wens je heel veel succes met Zweden en het afschrijven van Blanco. Neem gerust de tijd, die JIJ denkt nodig te hebben en we merken het vanzelf wel, als het je gelukt is!!
Tot donderdag 2 mei

Sjack

Plaats reactie