Een mooie toekomst

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Plaats reactie
Wimmie
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 01 jan 2020, 23:09
Vul het getal in: 123

Een mooie toekomst

Bericht door Wimmie » zo 19 mar 2023, 22:07

Als vervolg op mijn kerstverhaal 'Eindelijk gelukkig' kom ik vanaf deze week met een vervolg over Chris en Sammie. Ik pak de draad op waar het kerstverhaal stopt: op nieuwjaarsdag in Rome.
Ik 'moest' het verhaal voor mijn gevoel nog wat meer vorm geven. Dat heb ik gedaan.
Het is mijn eerste grote verhaal (samen met het kerstverhaal dan) en ik moet zeggen ik heb er veel van geleerd.
Als ik terugkijk zou ik heel veel anders hebben gedaan.
Maar dat hoort er bij. Ik hoop wat ik geleerd heb in mijn volgende geheel nieuwe verhaal te kunnen laten zien.
Want ja: ik heb de smaak te pakken.
Voorlopig vanaf woensdag elke woensdag en zaterdag een deel van: 'Een mooie toekomst.'

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Een mooie toekomst

Bericht door Oliver » wo 12 apr 2023, 16:14

Eerste 7 delen alweer. Ik moest even alles "bijwerken", had erg weinig tijd de laatste paar weken.

Heftig verhaal aan het worden merk ik.

Ben benieuwd wat je bedoelt met "veel van geleerd" en "gebruiken bij het volgende verhaal".
Ik vind het wel oké dat je niet dingen bent gaan aanpassen nadat je tijden later vindt dat het anders moet. Geloof me, dat heb ik ook bij een hoop van mijn verhalen. Ik heb de verleiding kunnen weerstaan om met terugwerkende kracht dingen aan te passen. Dan blijf je veranderen en gaat de originaliteit eruit is mijn ervaring. Dat heb ik al vaker zien gebeuren bij verhalen en het werd er vaak niet beter op.
Maar goed, ben wel benieuwd wat je er zelf mee bedoelt.

Wimmie
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 01 jan 2020, 23:09
Vul het getal in: 123

Re: Een mooie toekomst

Bericht door Wimmie » wo 12 apr 2023, 16:35

Dag Oliver, dank voor je reactie.
Wat ik geleerd heb zijn een paar dingen.
Allereerst dat ik mijn schrijfstijl nog meer aan moet passen. Ik schrijf dagelijks, maar dat zijn vooral juridische stukken. Dat heeft mijn schrijfstijl behoorlijk beïnvloed. En ook al ben ik gewend de dingen zo te schrijven dat ze te begrijpen zijn (dat heb ik als orthopedagoog wel geleerd): ik blijf toch een wat formele schrijfstijl houden. Bij het vorige verhaal kreeg ik de opmerking dat het wel wat vreemd stond dat jongeren zulke formuleringen gebruiken. Dat was helemaal waar. Dat heb ik geprobeerd te veranderen in dit vervolg, maar dat is nog niet echt gelukt. Ik ben met een volgend verhaal bezig en heb het idee dat het daar al wat beter lukt. Volgens mijn meelezer is het veel soepeler te lezen.
Een ander punt is dat ik voor mijn volgende verhaal eerst het verhaal, hoofdstuk voor hoofdstuik, globaal een inhoud heb gegeven. Dat maakt het verhaal meer een eenheid. En het schrijft wat gemakkelijker. Ik moet zeggen dat ik echt de smaak te pakken heb gekregen. Nooit geweten dat ik dit zo leuk zou vinden.
En wat het blijven aanpassen betreft heb je helemaal gelijk. Voordat ik een hoofdstuk plaatste had ik het nog wel 10x nagekeken. Ik heb nu alle hoofdstukken al als concept geplaatst en kijk er nog één keer naar. En niet meer! En dan publiceer ik het.
Ter geruststelling: de heftigheid is er nu wel een beetje af.
Overigens zijn er 12 delen, dus na zaterdag nog 2 weken de woensdag en de zaterdag.
En dan kan ik me helemaal richten op mijn volgende verhaal.......
Nogmaals dank voor je opmerkingen.

Wimmie
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 01 jan 2020, 23:09
Vul het getal in: 123

Re: Een mooie toekomst

Bericht door Wimmie » vr 28 apr 2023, 21:23

Ik heb zojuist het 12e en laatste deel van “Een mooie toekomst” geplaatst.
Ik wilde het kerstverhaal: “Eindelijk gelukkig” een follow-up geven en dit is het geworden.
Het heeft een zekere afronding gekregen: beide jongens hebben hun eindexamen gehaald, gaan na de vakantie studeren en Sammie heeft voorlopig besloten wat hij in zijn transitie niet wil doen.
En het gaat ze samen heel erg goed.
Toch laten Chris en Sammie mij nog niet los.
Ik kom niet meer met een uitgebreid vervolg. Wel zal ik nog één keer teruggaan. Ze hebben met hun klas een eerste reünie in de kerstvakantie afgesproken. Daar zit nog een heel kort stukje vervolg in.
Ik ben heel erg benieuwd hoe dit vervolg op het kerstverhaal op jullie als lezers is overgekomen.
Zoals ik aan het begin al zei: ik heb van het schrijven van deze eerste twee verhalen heel veel geleerd. En ik heb de smaak te pakken gekregen van het schrijven.
Dus er komt een nieuw verhaal, helemaal nieuw, los van dit verhaal. Maar dat duurt nog wel eventjes…….

Plaats reactie