EEN BIJZONDERE KERST - INTERMEZZO

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Plaats reactie
Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

EEN BIJZONDERE KERST - INTERMEZZO

Bericht door Lucky Eye » za 24 dec 2022, 16:32

Mijn kerstverhaal van 2022 zal ik in de vroege ochtend van eerste kerstdag online zetten. Het is getiteld: "Een bijzondere kerst – intermezzo".
Bij trouwe lezers van mijn verhalen zal wellicht een (kerst)belletje gaan klinken, want in 2015 schreef ik voor de kerst een verhaal met de titel "Een bijzondere kerst". De eerste zeven hoofdstukken van dat verhaal speelden zich af op kerstavond/-nacht 2005 en het laatste hoofdstuk vijf jaar later.

Dit korte verhaal vult de kerstnacht van 2005 verder in.

Als je wil, kun je – om in de sfeer van het verhaal te raken – het oude verhaal nog eens teruglezen. Het lezen in chronologische volgorde (de eerste zeven hoofdstukken van "Een bijzondere kerst", dan dit nieuwe korte verhaal, en afsluitend het laatste hoofdstuk van het oudere verhaal) kan natuurlijk ook.

Ik wens jullie allemaal prettige kerstdagen en een voorspoedig nieuw jaar.

Groeten,
Lucky Eye

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: EEN BIJZONDERE KERST - INTERMEZZO

Bericht door Oliver » za 24 dec 2022, 16:50

Mooi, Lucky, ik ben benieuwd!

Linkjes naar de vorige delen van "Een bijzondere kerst":

Een bijzondere kerst: Deel 1&2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: EEN BIJZONDERE KERST - INTERMEZZO

Bericht door Lucky Eye » zo 25 dec 2022, 05:45

Goedemorgen!

Ik heb het korte kerstverhaal geplaatst.

Omdat ik bang was dat ik het niet in één keer kon plaatsen, heb ik het in tweeën geknipt. Het eerste deel geplaatst, en vervolgens als reactie daarop het tweede deel.

Als ik het nu bekijk, ziet het er wat raar uit (ligt wellicht ook aan mijn instellingen), want ik krijg bovenaan in het scherm de reactie (het tweede gedeelte) te zien en daaronder het eerste gedeelte. Als dat bij jou ook zo is, gewoon naar beneden scrollen om bij het begin te beginnen.

Groeten,
Lucky Eye

Wimmie
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 01 jan 2020, 23:09
Vul het getal in: 123

Re: EEN BIJZONDERE KERST - INTERMEZZO

Bericht door Wimmie » zo 25 dec 2022, 10:56

Lucky Eye,

Ik dacht vanmorgen vroeg te zijn toen ik deel 8 plaatste. Op mijn tijd om wakker te worden. Een klaargezet concept. Kan ik in bed doen.
Niet geheel tot mijn verrassing zag ik dat jij me voor was met ook een Kerstverhaal, een intermezzo.
Ik kon me al niet voorstellen dat ik echt de enige zou zijn, zeker na wat ik vorig jaar gelezen had......
Ik was gisteren weer eens (ben de tel kwijt) begonnen met "Breng licht in het donker" maar moet nu wel verder gaan, of beter terug gaan, naar het begin van "Een bijzondere Kerst" uit 2015, voor mij het eerste kerstverhaal dat ik hier ooit las.
Jouw stijl ligt me wel, ik heb het vaker gezegd. Na het plaatsen van mijn deel 8 heb ik jouw Íntermezzo' meteen gelezen, in bed, op mijn telefoon...... Het heeft me van de eerste tot de laatste letter geboeid.
Intermezzo betekent 'wat gebeurt als onderbreking van iets anders' en dat kan ik op twee manieren uitleggen.
Ik hoop op een intermezzo in de verhaal lijn ;-)
Uiteraard heel goede Kerstdagen.....

Wimmie.

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: EEN BIJZONDERE KERST - INTERMEZZO

Bericht door Oliver » zo 25 dec 2022, 19:22

Hey Lucky,

Dat zijn de instellingen/voorkeuren denk ik, die je kunt instellen op het forum. Ik had er geen last van, gewoon in de goede volgorde.

Ik had zeker wel even de andere delen nodig, om in dit verhaal te komen.
Zonder had ik teveel gemist denk ik.

Mooie aanvulling!

Wimmie
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 01 jan 2020, 23:09
Vul het getal in: 123

Re: EEN BIJZONDERE KERST - INTERMEZZO

Bericht door Wimmie » ma 26 dec 2022, 17:58

Lucky Eye,

Ben toch maar weer terug gaan lezen, aflevering 1 enz..... Om daarna het intermezzo nog eens te lezen.
En dan blijkt het niet alleen een prachtig nachtelijk gesprek, maar ook een heel mooie uitwerking van wat er voor gebeurde en een opstapje naar wat er later gebeurt. En prachtige en vaak ontroerende nacht, voor alle vier de hoofdrolspelers. En dat verteld op jouw eigen manier......
Dank, dank, dank!

Wimmie.

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: EEN BIJZONDERE KERST - INTERMEZZO

Bericht door Sjack013 » di 27 dec 2022, 16:52

Hoi Lucky Eye,
daar ik de Kerstdagen niet thuis was en vrij spontaan elders verbleef, heb ik jouw intermezzo gemist. Vandaag meteen gelezen. Door jouw manier van schrijven hoefde ik het "oude" verhaal niet opnieuw te lezen. Ik zat er meteen weer in. De kracht van mijn favoriete schrijver zal ik maar zeggen. Temeer omdat ik regelmatig teruggrijp naar je eerdere verhalen.
Met dit verhaal merk ik, dat ik jou te lang gemist heb hier op het forum. Ja, ik ken de oorzaken hiervan. Maar toch........
Ik ben reuze blij dat het jou gelukt is, om deze intermezzo rond te krijgen. Alle lof hiervoor. Hopelijk een stimulans om toch vaker achter de pc te kruipen........
Hartstikke bedankt voor deze intermezzo,

Sjack

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: EEN BIJZONDERE KERST - INTERMEZZO

Bericht door Lucky Eye » vr 30 dec 2022, 10:50

Hoi Wimmie!

Bedankt voor je reacties.

Je dacht nog voor mij wakker te zijn op eerste kerstdag, maar dat lukte je niet. En maar goed ook! Want die ochtend was ik erg vroeg. Goed slapen 's nachts is voor mij - helaas - een uitzondering. Heeft van alles te maken met mijn gezondheid.

Kan me voorstellen dat je nadat je eerst '... - Intermezzo' losstaand las, je toch nog koos om het oudere verhaal opnieuw te lezen. Dan wordt het toch meer een eenheid. En terecht merk je op dat mijn kerstverhaal van dit jaar een verbinding vormt tussen de twee delen (2005 en 2010) van het eerdere verhaal.

Je hebt dan toch weer goed voor je wie de personen (Tinie, Henri, Jem en Jacob) in het verhaal zijn.

Bij het schrijven van dit verhaal moest ik ook steeds terug naar het oude. Plakte uiteindelijk de nieuwe stukken tussen hoofdstuk 7 en 8 van 'Een bijzondere kerst'. Zo kon ik in één document makkelijk heel en weer reizen. En dat was nodig, want ik moest voortborduren op die eerste 7 hoofdstukken, en nog niet vooruitlopen op hoofdstuk 8.

Ik vind het fijn dat je plezier hebt beleefd aan mijn verhalen, Wimmie!

Groeten,
Lucky Eye

(P.S. Op de juiste plaats reageer ik op jouw kerstverhaal)
Laatst gewijzigd door Lucky Eye op vr 30 dec 2022, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: EEN BIJZONDERE KERST - INTERMEZZO

Bericht door Lucky Eye » vr 30 dec 2022, 10:56

Hoi Oliver!

Bedankt voor je reactie.

Al tijdens het schrijven van 'Een bijzondere kerst' kreeg ik het idee om ooit nog eens iets te doen met de periode tussen kerst 2005 en kerst 2010. Nog niet precies omlijnd hoe, maar ... een idee was geboren.

Eerder probeerde ik die kerstnacht al eens verder in te vullen, maar dat strandde. Wat precies de reden was, weet ik niet meer.

Dit jaar werkte ik lang aan een ander verhaal. Dat begint (zo het nu is geschreven, kan altijd weer veranderen) met een toespraak op kerstavond. En dan was het mijn bedoeling om daarna de overige hoofdstukken wekelijks te publiceren. Maar ... dat kreeg ik niet op tijd af. Het verhaal werd namelijk langer dan ik in gedachten had.
Begin december begon ik met dit kerstverhaal en dat liep als een trein. Kwam op tijd af ook nog.

En ja - zoals jij stelt in jouw reactie - ook ik heb het idee dat het een mooie aanvulling is.

Groeten,
Lucky Eye

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: EEN BIJZONDERE KERST - INTERMEZZO

Bericht door Lucky Eye » vr 30 dec 2022, 11:13

Hoi Sjack!

Bedankt voor jouw reactie.

Er zijn mensen die mijn oude verhalen regelmatig opnieuw lezen. Ook jij hoort daarbij. Het "oude spul" lezen is nodig, want ik ben niet erg productief. Gelukkig hoef ik van mijn schrijfwerk niet te leven, want anders was ik al lang van honger en dorst omgekomen :D

In jouw geval was het niet nodig om de voorloper van dit kerstverhaal opnieuw te lezen. Volgens mij een teken dat het met jouw geheugen prima in orde is. Zelf raak ik nog wel eens de draad kwijt, of weet ik als ik een oud verhaal pak totaal niet meer waar het over gaat. Jij hebt mij ooit eens geleerd om bij een verhaal een lijst te maken van personen die erin voorkomen. En dat is een ontzettend goede tip geweest. Gebruik ik nog steeds. Zodra er een nieuw karakter opduikt, zet ik het meteen in de lijst en kan ik het altijd weer opzoeken. Bedankt daarvoor, Sjack!

Zelf voelde het voor mij inmiddels ook als een gemis dat er niets meer uit mijn handen kwam. Streven was dan ook dat er dit jaar iets moest komen. En daar heb ik dan ook hard aan gewerkt. Een verhaal dat (ook) voortborduurt op een ouder verhaal heeft inmiddels heel wat hoofdstukken, maar ik ben er nog niet. Ik hoopte dat de proloog ervan het kerstverhaal 2022 zou kunnen worden, maar dat lukte niet. Toen ik dat wist, begon ik aan 'Een bijzondere kerst - Intermezzo'. En dat liep werkelijk heel erg goed. Kreeg ik op tijd af.

De wil om te schrijven, is er bij mij altijd. Ideeën zat in het hoofd, en aanzetten voldoende op papier. Tijd om daar iets mee te doen, is vaak het probleem. En dat overkomt andere schrijver vast en zeker ook.

Groeten,
Lucky Eye

Plaats reactie