EEN FLUISTERND HART

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: EEN FLUISTERND HART

Bericht door Lucky Eye » za 20 feb 2021, 18:07

Hoi Sjack!

Bedankt voor je reactie op de hoofdstukken 29 en 30.

Het is een heftig gesprek, inderdaad! Maar wel een die gevoerd moet worden. Voor Marc was het absoluut belangrijk dat de waarheid boven tafel kwam.
Kan me dat goed voorstellen. Als er onduidelijkheid blijft, zal dat alleen maar blijven knagen aan je. Beter is het dan alles te weten, wat er te weten valt.

Jouw idee dat het verhaal naar een eind toeloopt, was helemaal juist. Mijn opmerking over een soapserie heeft waarschijnlijk wat verwarring veroorzaakt. Ik bedoelde te zeggen dat het geen soapserie gaat worden, omdat dat niet iets is wat bij mij past.

Wat er verder nog staat te gebeuren? Dat kun je de volgende week weer lezen!

Groeten,
Lucky Eye

Wimmie
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 01 jan 2020, 23:09
Vul het getal in: 123

Re: EEN FLUISTERND HART

Bericht door Wimmie » za 20 feb 2021, 20:38

Dag Lucky,
Weer twee heftige afleveringen.
Ik heb geprobeerd me te verplaatsen in de manier waarop dit bij Marc moet zijn binnengekomen.
Je hebt een moeder waarvan je weet dat ze je niet gewild heeft.
Jouw vader, waarvan je altijd hebt gedacht dat het jouw vader was, blijkt niet je biologische vader te zijn. Maar wel je echte vader.
Die moeder die je niet gewild heeft, heeft bovendien geprobeerd jou via een op een onverantwoord moment opgewekte abortus niet geboren te laten worden (ik zeg het even netjes, maar in feite is het moord).
Dan blijken je oudere zus en broer "alleen maar" halfzus en halfbroer te zijn, omdat jullie alleen je moeder gemeenschappelijk hebben.
Dat horen in zo'n kort tijdsbestek komt binnen.
Het scenario andere vader had ik bedacht. Het scenario abortus opwekken had ik ook bedacht. Ik had het alleen niet samen bedacht.
Marc is een goede knul. Dat moet hij toch in zijn genen hebben meegekregen. En het is gekoesterd door de mensen om hem heen. Wie zijn vader is weten we niet, maar die heeft hem kennelijk toch iets goeds meegegeven. En de psychiatrische kantjes van moeder lijken geen vat te hebben gekregen op de Marc die er nu is. Houden zo!
Kortom: als ik me verplaats in Marc voel ik gigantische teleurstelling, boosheid en toch ook het gevoel van geborgenheid. Geborgenheid door alle lieve mensen om hem heen die hem opvingen, opvangen, steunen en helpen.
We zijn er nog niet. Maar ik zie een goede toekomst voor Marc. En bovendien niet alleen.
En ik hoop dat met Alex alles goedkomt. Met een Julia naast hem.
Volgende week zaterdag........... weten we weer iets meer!

Wimmie.

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: EEN FLUISTERND HART

Bericht door Lucky Eye » zo 21 feb 2021, 09:21

Hoi Wimmie!

Ook jij bedankt voor je reactie op de hoofdstukken van gisteren.

Je verplaatsen in een karakter in een verhaal of boek, is vaak een goede manier om dingen te kunnen voelen. "Hoe zou het voor mij zijn als ... ?"

Je conclusie dat Marc een "goede knul" is, heeft dan ook heel veel te maken met de manier waarop er anderen in zijn leven waren, waar zijn moeder verstek liet gaan.
Dat heftige dingen in één leven samen komen - vader is niet zijn biologische vader, zijn moeder wil hem niet, wil zelfs van hem af - gebeurt vaker.
Sommige mensen denken dat we het verhaal van ons leven zelf schrijven. Wellicht ten dele waar, maar ... nooit volledig. Er gebeuren dingen waar wij geen richting aan kunnen geven. Zo is het gezin waarin je geboren wordt, door jou niet uit te kiezen. En ook later in je leven ontbreekt die sturing vaak.

Wat ik ook heb willen aangeven met dit verhaal, is dat de bloedband niet het meest belangrijkere is. Hoe je met elkaar omgaat, hoe je elkaar laat weten dat er liefde is, dat is minstens zo belangrijk. Misschien wel belangrijker. Wat dat doe je gedurende een reeks van jaren, soms je hele leven. De bloedband is een momentopname. En natuurlijk soms kun je karaktertrekjes herkennen. "Dat stijfkoppige heeft hij van opa Jan!" Maar ... karakters kun je soms loslaten. Aanpassen. Veranderen.

Volgende week zaterdag weer nieuwe hoofdstukken!

Groeten,
Lucky Eye

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: EEN FLUISTERND HART

Bericht door Sjack013 » za 27 feb 2021, 15:08

Zo, meteen de laatste 3 hoofdstukken van dit verhaal gelezen. Uiteraard kwamen mijn verwachtingen niet uit. Geen Zuid Limburg meer. Geen riet meer. Maar wel een uitvoerig gesprek met Julia en Addy. Daarnaast een verhelderd uitleg wat aangezichtspijn met je doet. Ik had mijn zakdoekjes al klaar gelegd, maar gelukkig had ik ze niet meer nodig.
Wel een blijk van herkenning. De 5 fasen van verwerking van Elisabeth Kübler-Ross. Ik heb daar begin jaren 90 veel mee gewerkt toen ik coördinator was van het AIDS project in Brabant. Zowel naar patiënten, maar ook naar de buddy's die ik begeleidde. Alleen vergat ik het ook op mezelf toe te passen, waardoor ik met een burn-out onderdoor ging.
Lucky Eye, je hebt wederom een verhaal gebracht dat staat als een huis. 33 Hoofdstukken is niet niks. Tijd om jouw accu weer op te laden en tijd te hebben voor jouw andere bezigheden. Ik hou me vast aan jouw slotzin: "Ik sluit af in de wetenschap dat dit verhaal niet mijn laatste is geweest." Helaas is het vrij stil met andere schrijvers hier op het forum. Maar ik wacht af. Na elke winter komt ook de lente weer, dus wie weet, worden anderen (weer) actief.

Lucky Eye, hartstikke bedankt voor dit verhaal.

Sjack

Geoff
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 15:01
Vul het getal in: 123

Re: EEN FLUISTERND HART

Bericht door Geoff » za 27 feb 2021, 18:07

Hoi Lucky Eye,

Ik heb de afgelopen maanden je verhaal gelezen. En moet zeggen Wat een verhaal. Ik moest soms na het plaatsen van nieuwe hoofdstukken soms even bij het hoofdstuk er voor het laatste stukje terug lezen. Zodat ik het weer wist hoe of wat. Soms had ik wat moeite met het verhaal omdat het soms rare sprongen maakte. Want aan het begin is er Remy die in eens niet meer voorkwam. Net als Riet en Jan. Ik was wel benieuwd hoe hun vakantie zou aflopen. En of de moeder van Marc nog van zich zou laten horen. En misschien heb ik er overheen gelezen(of vergeten) maar wat had Alex. Heeft Marc gelijk als het om zijn vader en de huisarts gaat. En was Marc oom geworden van een neefje of nichtje. Zoveel vragen waar je mijn mee achter laat. Maar ondanks dat ik soms voormijn gevoel het verhaal niet helemaal kon volgen(nogmaals mijn mening). Heb ik er zeker van genoten.

Groetjes Geoff(voorheen dkz09)

Wimmie
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 01 jan 2020, 23:09
Vul het getal in: 123

Re: EEN FLUISTERND HART

Bericht door Wimmie » za 27 feb 2021, 20:52

Dag Lucky,
En toen waren er de definitieve woorden 'EINDE' en 'Nawoord'.
Het verhaal is afgelopen. Marc is het hele verhaal een sterke knul gebleken, zelfs in zijn zwakke momenten was hij nog sterk. Hij weet wat hij wil en als hij dat niet weet vogelt hij het wel uit. Of stelt hij een beslissing uit.
Alle puzzelstukjes zijn op hun plek gevallen. De rol van zijn moeder, die hem haatte en nog steeds haat, de rol van zijn vader, die niet zijn echte vader is maar wel een echte vader voor hem is geweest, de rol van zijn zus, die ook als kind hem al beschermd heeft, de rol van zijn plaaggeest Alex die geworden is zoals hij was en niet meer is door dezelfde vreselijke moeder. de rol van zijn beste vriend en nu geliefde, de ouders van zijn beste vriend, een tweede moeder voor hem, de rol van de leefgroep waar zijn zus in woont, de rol van zijn werkgeefster en toekomstige werkgeefster, kortom: er is heel veel helder geworden.
Het is weer een echt Lucky Eye-verhaal: spannend, met diepgang en met heel mooie dialogen en gesprekken, met heel veel facetten en met aan het eind een open vraag: hoe gaat het verder?
Dat prikkelt mijn fantasie weer: hij belt Ruben, hoe zal het verder gaan met de gesprekken die er zullen volgen? Hij gaat met Stephan terug naar het Zinkviooltje. Hebben ze daar nog een leuke en innige vakantie? Met Riet en haar echtgenoot? Doen ze nog leuke dingen? Fietsen? Hoe ontwikkelt de relatie tussen Stephan en Marc zich? Hoe gaat het verder met zijn vader? Volgens mij brengt die Marc en Stephan naar Zuid-Limburg. Maar wordt het iets met de huisarts? En hoe komt het met de studies van Marc en Stephan?
Je hebt ons niet alleen een schitterend verhaal voorgeschoteld, maar in ieder geval bij mij ook mijn fantasie geprikkeld.
Ik kan alleen nog zeggen: dank je wel, voor dit weer schitterende verhaal. En ik kijk uit naar je volgende verhaal, in de wetenschap dat ik geduld zal moeten hebben.
Lucky: uit de grond van mijn hart: bedankt!

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: EEN FLUISTERND HART

Bericht door Lucky Eye » zo 28 feb 2021, 08:29

Hoi Sjack!

Bedankt voor je reactie na de laatste drie hoofdstukken.

Drie hoofdstukken op één dag. Een keuze van mij. Niet omdat ik van mijn verhaal af wilde, maar meer om mijn lezers tegemoet te komen: niet voor dat ene hoofdstuk nog een week wachten.

Niet expliciet gezegd, maar natuurlijk gingen ze terug naar Zuid-Limburg. Julia had haar toestemming gegeven. En ... natuurlijk was daar contact met Riet, want zij zou de wondverzorging regelen. De rest van het contact met Jan en Riet mag de lezer zelf invullen.

Uitgebreide gesprekken op het laatste. Je bent dat soort dialogen van mij gewend. Je bent een lezer die heel goed tussen dat wat ik schrijf door kan lezen. Legt heel goed een verband naar de schrijver.

Mw. Kübler-Ross kwam heel toevallig om de hoek. Ik liet Marc die schreeuw uiten en wist - ergens diep van binnen - dat daar iets mee was. Zoeken op het internet leverde haar naam, en uitleg op. Paste heel erg mooi!

De accu moet inderdaad weer opgeladen worden, maar ... de ideeën binnen in mij kriebelen zo ontzettend ... mijn creatieve kant wil zo graag ...

Bedankt dat je er zo ontzettend vaak was met een reactie.

En ... ik heb je toegezegd dat ik je nog persoonlijk zal berichten naar aanleiding van dit verhaal. Dat gaat komen.

Groeten,
Lucky Eye

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: EEN FLUISTERND HART

Bericht door Lucky Eye » zo 28 feb 2021, 08:42

Hoi Geoff!

Bedankt voor je reactie nu het hele verhaal gepubliceerd is.

Een week tussen hoofdstukken in, is soms lang. Dat lezers dan teruglezen wat er eerder werd geschreven hoor ik vaker. Logisch ook wel!

Remi is een persoon in dit verhaal die een bijrol speelt. Dat soort rollen spelen veel meer mensen. De hoofdpersoon is Marc. Dat mag in dit verhaal ook duidelijk zijn, want hij vertelt het verhaal. Het is geschreven in de 'ik-vorm'.
Natuurlijk vertel ik over andere figuren, want anders zou het een verrekt saai verhaal worden. Kreeg je bijvoorbeeld niet de vele dialogen.

Remi komt in het begin voor. Later echter is er ook nog een hoofdstuk aan hem gewijd. Dan belt hij midden in de nacht met Marc en neemt die de tijd om naar zijn verhaal te luisteren. En op het eind is Remi ook nog even terug, als uitgelegd wordt wat Addy's voorstel aan Marc was: hij en Remi samen de leiding over het nieuw te bouwen hotel.

Riet en Jan zijn ook bijfiguren. Personen die voorbijkomen. Een rol spelen, maar niet volledig uitgewerkt worden in dit verhaal. Hoeft ook niet, volgens mij, want het is een verhaal. Niet een roman, niet de tekstuele uitwerking van een soap.

Alex heeft een auto-immuunziekte die zich in zijn geval richt regen zijn lever. Die ziektes zijn in er in veel verschillende vormen. Op de een of andere manier richt het immuunsysteem zich tegen het lichaam zelf. Onlangs las ik nog over een shorttrackster die aan zo'n ziekte was overleden.

Alles uitwerken (Hoe loopt de vakantie af? Komt de moeder ooit terug? Krijgen Pa en huisarts iets met elkaar? Hoe gaat het met Alex? Is de baby een jongen of een meisje? etc. etc. ) zou ervoor zorgen dat dit verhaal ontzettend lang zou worden. Eén van de dingen die ik zojuist opsomde, kunnen mijn lezers uit het verhaal halen. Maar ... nogmaals (in een andere reactie ook al gezegd) ik schrijf geen soaps.

Bovendien laat ik graag bepaalde dingen over aan jullie fantasie.

Ik ben blij dat je van het verhaal hebt genoten, Geoff! Dat is belangrijk om te horen voor mij!

Groeten,
Lucky Eye

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: EEN FLUISTERND HART

Bericht door Lucky Eye » zo 28 feb 2021, 08:51

Hoi Wimmie!

Bedankt voor weer een nieuwe reactie, Wimmie!

Je analyse van Marc is heel treffend! De spijker op zijn kop!

Ben blij dat ik dingen helder heb kunnen maken. Dat ik zo duidelijk was (best lastig soms voor mij) dat het helder werd.

Ja. Aan het eind nog heel wat vragen. Maar ... voor mij was het niet nodig om alles te benoemen. Schreef het net aan Geoff ook al, ik wil er geen soap van maken. Laat aan mijn lezers dingen te raden over. Maar ... sommige dingen zijn wel duidelijk. Ze gaan terug naar het Zinkviooltje. Julia gaf haar toestemming en dat was belangrijk voor Marc. En dat teruggaan naar Zuid-Limburg heb je goed geraden, Wimmie! Zonder dat ik het beschreven heb, Marcs vader brengt hem en Stef terug naar Zuid-Limburg! Zo heeft het altijd in mijn hoofd gespeeld.

Heel fijn dat je mijn verhaal met plezier hebt gelezen, dat het jouw fantasie heeft geprikkeld! Ook ontzettend belangrijk.

Bedankt dat je er zo vaak was, Wimmie!

Groeten,
Lucky Eye

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: EEN FLUISTERND HART

Bericht door Lucky Eye » ma 01 mar 2021, 19:33

Hoi Geoff!

Heb nog iets vergeten te zeggen.

Omdat ik een aantal dingen open heb gelaten - niet heb verteld hoe het precies verloopt - bleef jij met vragen zitten.
Op de vraag of Marc oom wordt van een neefje of een nichtje kun je het antwoord vinden in dat wat ik geschreven heb. Je moet daarvoor wel tussen de regels door lezen, zoals dat zo mooi heet.

Groeten,
Lucky Eye

Plaats reactie