KERSTVERHAAL 2018 Lucky Eye

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

KERSTVERHAAL 2018 Lucky Eye

Bericht door Lucky Eye » ma 24 dec 2018, 07:27

Goedemorgen Lezers!

Op 3 januari van dit jaar deed ik een oproep aan alle schrijvers op dit Forum om met kerst een verhaal online te zetten. Een paar reacties heb ik gezien.

Zelf heb ik heel lang twijfels gehad of het wat betreft mijzelf wel iets zou kunnen worden. Er waren en zijn gezondheidsproblemen wat betreft mijn moeder van 90. Flink schrikken af en toe.
Ik vond tijd en ruimte. Ben altijd zo tussen 04.00 en 05.00 uur wakker en ben de afgelopen tien dagen aan het schrijven gegaan. Heb het verhaal waarvan ik in januari heel iets had opgeschreven uitgewerkt. En natuurlijk werd het langer dan ik gedacht had, wilde ik toch meer vertellen, kon het einde toch nog beter en ... moet ik vandaag nog de laatste controles doen. Kijken of ik namen consequent heb geschreven, kijken of ik nog taal- en spelfouten ergens heb staan. Wijzigingen hoef ik niet meer aan te brengen (zo denk ik), het voelt goed.

Morgenochtend in de mij bekende, vroege uren van de dag zet ik het verhaal online. Lezers van mijn oudere verhalen zal wellicht ergens een lichtje opgaan. Mooi, zeker met kerst zo'n lichtje!

Aansluitend aan dit bericht is er voor een ieder de ruimte om te reageren op mijn kerstverhaal van dit jaar. Of het volgend jaar weer lukt, en het een traditie zal worden ... ik weet het niet. Ik laat alles open.

Ik hoop dat je plezier zult beleven aan mijn verhaal en wens jullie allen heel fijne kerstdagen en een prachtig nieuwjaar!

Groeten,
Lucky Eye

Consigliere
Berichten: 14
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 00:21
Vul het getal in: 123

Re: KERSTVERHAAL 2018 Lucky Eye

Bericht door Consigliere » di 25 dec 2018, 00:42

Beste Lucky en anderen,

Met mij zien ongetwijfeld vele anderen uit naar jouw kerstverhaal. Zojuist plaatste ik het mijne (in drie delen) 'Een gevulde Kerst'. Het is vrij snel geschreven en niet door een ander proefgelezen. Desalniettemin hoop ik dat het lezen tot vreugde stemt.

Of het daadwerkelijk een traditie is of wordt, weet ik ook niet. Voor volgend jaar beloof ik liever niets: komt er tijdig iets uit de pen, dan zien jullie het wel verschijnen. Zo niet, dan breek ik ook geen belofte.

Veel plezier bij het lezen en het schrijven! Ik wens iedereen goede feestdagen toe!


Hartelijke groet,

Henk

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: KERSTVERHAAL 2018 Lucky Eye

Bericht door Lucky Eye » di 25 dec 2018, 07:01

Heel fijn in elk geval Consigliere dat er nog iemand is geweest die een verhaal voor Kerst heeft geschreven dit jaar.

En ja ... aangezien belofte nou eenmaal schuld maakt, kan ik me heel goed voorstellen dat je, net als ik dat heb gedaan, niets kunt beloven voor het volgende jaar.

Voor mij geldt, ook bij het schrijven, wat komt dat komt.

Groeten,

Consigliere
Berichten: 14
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 00:21
Vul het getal in: 123

Re: KERSTVERHAAL 2018 Lucky Eye

Bericht door Consigliere » do 27 dec 2018, 12:11

Beste Lucky,

Op deze Derde Kerstdag had ik eerst tijd om jouw verhaal te lezen. In een woord: schitterend! Mooie opbouw, mooie aanloop, mooie climax. Lekker lang, maar niet te lang. De eerste alinea's waren al een feest der herkenning, omdat ikzelf ook altijd met een open raam slaap op een zo koud mogelijke slaapkamer (met de radiator inderdaad alleen een klein stukje opengedraaid als het steviger dan vijf graden vriest, om het bevriezen en knappen van de leidingen te voorkomen...).

Een onverwachte ontmoeting tussen twee (al dan niet half-) adellijke Britten (viscounts en earls worden inderdaad aangesproken met Lord (mylord), met een leeftijdsverschil en op het eerste oog misschien verschillende maar toch ook weer gelijkende karakters: alle ingrediënten voor een mooi verhaal. Dat is het dan ook geworden, een mooi nee prachtig verhaal, waarvoor veel dank!


Henk

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: KERSTVERHAAL 2018 Lucky Eye

Bericht door Sjack013 » do 27 dec 2018, 16:31

Ook ik had hetzelfde probleem als Henk. Vandaag pas de tijd gekregen om dit verhaal te lezen. Twee kerstdagen en drie kerstavonden "verplicht" samenzijn met de familie geeft weinig ruimte voor mezelf. Vandaar dat ik ook elk jaar "Derde kerstdag" vier. Een dag lekker alleen voor mezelf, zodat ik dingen kan doen die ik graag wil doen. Na het uitslapen meteen aan dit verhaal begonnen, gecombineerd met mijn verlaat ontbijt (brunch eigenlijk).
Lang droog kunnen houden, totdat Imagine begon. En ja hoor, achter in mijn hoofd begon John Lennon dit mooie nummer te zingen en schoten mijn ogen vol. Het is je weer gelukt, Lucky Eye.
Weer een mooi lang kerstverhaal met het ware kerstgevoel in verpakt. Zonder sneeuw is het dit jaar toch weer een ouderwets genoegzaam Kerst geworden met twee fantastische verhalen.
Hartstikke bedankt schrijvers!!!

Sjack

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: KERSTVERHAAL 2018 Lucky Eye

Bericht door Lucky Eye » do 27 dec 2018, 18:05

Beste Henk!

Bedankt voor je reactie en de lovende woorden over dit korte verhaal!

Een kort verhaal. Hoe kort is kort? Wellicht is er ergens in een definitie bepaald hoeveel woorden je dan mag gebruiken maar ... aan definities heb ik een hekel, en bovendien laat ik me niet graag voorschrijven hoe ik iets moet doen. Recalcitrant? Ik???

Met het raam open slapen doe ik ook. De cv is bij mij het grootste gedeelte van het jaar gewoon dicht.

Je merkt heel goed op dat de karakters van Edward en Timothy ogenschijnlijk verschillend zijn maar toch ook weer gelijkend.

Met heel veel plezier heb ik ook dit verhaal weer geschreven. Een ingrediënt dat voor mij heel belangrijk is. Als een verhaal mij geen plezier oplevert, gaat het in de prullenbak. Ik wil erop zwoegen en zweten maar als het plezier in het schrijven (of de hoofdpersonen) er niet is ... dan houdt het voor mij op.

Groeten,
Lucky Eye

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: KERSTVERHAAL 2018 Lucky Eye

Bericht door Lucky Eye » do 27 dec 2018, 18:11

Beste Sjack!

Ook jij bedankt voor de mooie woorden die je schrijft over mijn kerstverhaal.

John Lennon heeft met 'Imagine' naar mijn mening een meesterwerk gecreëerd. En heel toevallig, eigenlijk op het allerlaatste moment, kwam het pas in dit verhaal terecht. Ik worstelde met de toesprak van Edward: dat wat ik geschreven had, was niet naar mijn zin. Het moest anders! En ineens ... als een donderslag bij heldere hemel schoten de woorden van 'Imagine' mij door het hoofd. En werd de toespraak op een prachtige manier een goed geheel.

En dat droog houden, is ook mij niet gelukt hoor! Niet alleen bij 'Imagine' maar al eerder zat ikzelf al tikkende op het toetsenbord van mijn computer te janken. Maar dat is geen probleem, in dit verhaal paste dat prima.

Geen sneeuw in Nederland, maar in mijn verhaal was er volop sneeuw.

Groeten,
Lucky Eye

yogay
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 15:43
Vul het getal in: 0
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: KERSTVERHAAL 2018 Lucky Eye

Bericht door yogay » do 27 dec 2018, 19:00

Beste Consigliere en Lucky Eye,
Wat een heerlijke kerstverhalen, werkelijk traktaties!
Ik heb er van genoten en wens jullie beiden, Oliver en alle andere schrijvers het allerbeste in het komende 2019.
Natuurlijk ook aan de collega lezers, maar …. we kunnen niet zonder goede schrijvers!
Met vriendelijke groet en 'n zoen,
Johan

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: KERSTVERHAAL 2018 Lucky Eye

Bericht door Lucky Eye » vr 28 dec 2018, 16:05

Hoi Johan!

Bedankt voor je reactie!

Ben blij dat je mijn verhaal en dat van Consigliere op prijs hebt gesteld.

Ook voor jou de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar dat al heel dichtbij is.

Groeten,
Lucky Eye

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: KERSTVERHAAL 2018 Lucky Eye

Bericht door Oliver » di 01 jan 2019, 17:01

Zo, vandaag eindelijk tijd gehad om alles bij te lezen.
Het was een drukke tijd de afgelopen twee maanden, en daarom helaas geen moment kunnen vinden om het eerder te lezen of om bij te dragen aan dit erg leuke idee. Ik hoop dat we dat komend jaar weer kunnen doen en dat ik daar zelf ook een bijdrage aan kan leveren.

Het was mooi!

Plaats reactie