Teksten van Marko Jablan

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Teksten van Marko Jablan

Bericht door Jablan » za 22 sep 2018, 15:56

Familiebezoek is een bonus bij 'Over de Grens'.

Zwarte humor, waanzinnig hoog tempo - lees met pauzes - en tegenstellingen. Kan zwaar op de maag liggen. Voor mij is het een experiment. De opdracht was 'een familiebezoek, maar niet zo aaibaar' en dat leverde een pagina vol met kruisende lijnen en botsende karakters op als basis.

Voor wie hier bijdragen van mij mist: een tijdje geleden hebben Oliver en ik in goed overleg opgeruimd.
Over de Grens is als Eboek en Pocket te koop; Florian uitsluitend als Eboek.
Robin en Wolfgang en kortere teksten vind je op mijn eigen site.
Laatst gewijzigd door Jablan op zo 12 nov 2023, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

grensgeval
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 21:29
Vul het getal in: 123
Locatie: De Nederlands Duitse grens (dus ben ik nu Nederlander of Duitser??)

Re: Teksten van Marko Jablan

Bericht door grensgeval » ma 15 okt 2018, 00:16

Beste Marco
mijn laptop doet het weer en ik heb het netwerk hier ook weer draaiend
ik zag dat je in mijn afwezigheid een flink verhaal hebt geplaatst

ook zag ik dat je aankondigt bepaalde verhalen te gaan aanpakken
volgens mij heb ik die gemist

ik hoop dat je ze op je eigen site of hier zet
de laatste tijd is het heel rustig qua verhalen
ik mis al een tijdje verhalen van bepaalde schrijvers

nu ben ik ook bezig aan een verhaal maar wanneer die komt is nog even de vraag

ik schrijf net als lucky het verhaal helemaal af en ga dan plaatsen

ik hoop spoedig wat meer verhalen te zien

m.v.g grens geval
Laat ieder in zijn waarde,
Groot of klein,
Iedereen mag er zijn

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Teksten van Marko Jablan

Bericht door Jablan » ma 15 okt 2018, 21:24

Hi Grensgeval,

Flink. Over de Grens - Familiebezoek is qua woorden niet eens zo lang, maar de inhoud... Bedankt voor het compliment.

Meer verhalen?
Vanuit mijn ervaring in het Duitse taalgebied, durf ik wel een voorzichtige reden aan te geven. Wij - iedereen die hier iets publiceert - zijn mannen, jongens, kerels, en die schrijven inderdaad langzaam, in elk geval langzamer dan vrouwen. Dan duurt het ook langer, voordat er iets nieuws bijkomt.

Voor jou en voor anderen, die iets willen schrijven: leg de lat niet te hoog. Begin gewoon en gooi het online, maak je niet te druk of het goed of slecht is. Het is van jou en dat telt hier!

Meestal wordt wel gezegd Less is more, Don't like, don't read en Show, don't tell.
Less is more? Nee en dit Familiebezoek is daar een voorbeeld van. Het is net te compact geworden. Florian is Coming of Age en om het goed te doen, moest het lang zijn. Het hangt er maar net vanaf wat je wilt laten zien in je verhaal, waar je de nadruk op wilt leggen.
Don't like, don't read? Dat zie je bij schrijvers, die moeite met kritiek hebben. Die fase heb ik ook gehad, totdat mij een licht opging: iedereen, die de moeite neemt om te reageren, reageert vanuit zijn eigen perspectief. Ook al begrijp ik sommige reacties totaal niet, maar dat is weer een ander dingetje.
Show, don't tell? Ja en nee. Deze kreet gaat over spanningsbogen, de aandacht van de lezer vasthouden. Toch moet je soms dingen vertellen, maar een andere keer is het veel interessanter om dingen alleen te laten zien.

Verhalen aanpakken hoort een beetje bij mij. Wat online staat, kon ik op dat moment niet beter of anders schrijven. Wanneer sommige dingen later beter kunnen, dan doe ik dat ook. Tweede versie van Familiebezoek staat momenteel bovenaan de lijst, zodat mijn hoofd weer plek krijgt voor iets anders.

Ik ben benieuwd waar jij tzt mee komt.

Succes ermee, Marko

Robbyk
Berichten: 1
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 19:46
Vul het getal in: 123

Re: Teksten van Marko Jablan

Bericht door Robbyk » zo 28 okt 2018, 21:18

familiebezoek
Wat een geweldig vervolg, ik had het boek (e-book,te koop bij bol punt com, absolute aanrader!) opnieuw gelezen, op een beter moment kon dit verhaal niet komen!
Wat mij betreft mogen er nog wel meer vervolgen (boek?) komen, ik ben toch wel erg benieuwd hoe het met de hoofdpersonen verder zal gaan. Thomas, Tessa en Mark in hun wat ongebruikelijke menage avtrois, Robin en vooral Wouter (hoe zal dat ooit aflopen met diens ouders?) en natuurlijk ook Pjotr & Leon, Roman, Sebastiaan en alle ouders.
Ga vooral zo door, beste Marko Jablan, ik lees je verhalen graag en koop de e-Books vanzelfsprekend ook.
Groet,
Robbyk

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Teksten van Marko Jablan

Bericht door Jablan » ma 10 dec 2018, 22:15

Hi RobbyK,

Bedankt, vooral voor je opmerking, dat het goed aansluit bij het grote verhaal. Dit was een los idee, dat steeds harder op de gevangenisdeur klopte om vrijgelaten te worden. Ergens wel lekker om een keer niet lief en aardig te doen.

Toch ga ik je teleurstellen. Een vervolg voegt naar mijn idee niets meer toe, dat wordt teveel herhaling en in de twee extra delen zijn alle lijnen uitgezet. Bovendien hebben sommige personen een gastoptreden in nieuwe verhalen.

Groet, Marko
__________

Inmiddels is de tweede versie is klaar, staat op mijn eigen site online, kun je daar ook downloaden. De eerste versie blijft hier, zo veel verschil is er niet. Of misschien wel, maar ik lees niet terug. Waarschijnlijk minder woordherhaling, iets meer Innenleben en nog wat accenten erbij of het strijkijzer erover om de overgangen vloeiender te krijgen.

Dan de boeken en daar kort ik een lang verhaal in. De E-boeken gaan momenteel nog via BraveNewBooks en voor de papieren versie ben ik overgestapt naar Pumbo. Bol.com vertoont wat monopolistische trekjes, hanteert een hogere marge voor zichzelf dan het Centraal Boekenhuis. Ongezonde ontwikkeling, want zo blijven boeken - van alle uitgevers/schrijvers - wel erg duur. Maar goed, prijsdumping zoals bij Amazon is ook niet goed. Voor wie online bestelt: liever via Bruna dan Bol.

Bij Pumbo lukt het om 'Over de Grens' inclusief de bonusverhalen op brievenbusdikte te drukken, wat fors scheelt in de verzendkosten. Nog veel belangrijker: de vaste verkoopprijs kan van 30 naar 26 euro en dat is best redelijk voor een kleine 250.000 woorden. Het gemiddelde in Nederland is 20 euro voor 80.000 woorden. Wel moet ik in januari opnieuw naar de prijs kijken, omdat het BTW-tarief wordt verhoogd. Hier bestel je het papieren boek. Volgende klus: Florian als papieren boek via dit bedrijf aanbieden. E-boek is er al en dat wordt goed gelezen, zie ik in de overzichten.

Volgend verhaal ... wordt aan gewerkt. Wel iets liefs en aardigs, daar is het tijd voor.

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Teksten van Marko Jablan

Bericht door Jablan » di 11 jun 2019, 20:21

Sjack013 schreef:
ma 08 apr 2019, 18:46
Maar waar blijven Oliver, Michael, Jablan en anderen met hun bijdragen? Jablan heeft zijn eigen site en is commerciëler geworden.
Sjack013 schreef:
za 08 jun 2019, 05:30
Jammer dat zelfs op dit forum leden zijn die wel 'n verhaal lezen, maar het verdommen om een reactie te geven.
Overal wordt minder gereageerd en dat heeft alles te maken met de apparaten zonder toetsenbord. Op tablet of smartphone moet je veel meer moeite doen om een tekst achter te laten dan op een laptop of pc. Bovendien zijn er andere sites, die de functie van fora hebben overgenomen. Communicatie nu is behoorlijk anders dan tien jaar geleden.

Oliver heeft al een reden gegeven, waarom hij deze keer meer tijd nodig heeft. Het laatste verhaal van Michael zal niet worden afgemaakt.

Het is waar. Ik ben commerciëler geworden, omdat die route de beste bescherming biedt tegen het ongevraagd herplaatsen in de spelonken van internet. Of onder een andere titel op Amazon aanbieden. Voor mij is het zakgeld een leuke bijkomstigheid en leveren bibliotheek, lees- en verkoopkanalen nieuwe lezers op.

Ik heb wel iets in de pijplijn zitten, maar de agenda is vol en niet alles kan tegelijk. Het is lastig omschakelen van het echte leven naar de sp(r)ookjes op een scherm. Geduld, geduld ... is iets moois.

grensgeval
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 21:29
Vul het getal in: 123
Locatie: De Nederlands Duitse grens (dus ben ik nu Nederlander of Duitser??)

Re: Teksten van Marko Jablan

Bericht door grensgeval » zo 10 nov 2019, 23:42

Jablan schreef:
di 11 jun 2019, 20:21
Het laatste verhaal van Michael zal niet worden afgemaakt.
Marko weet jij de reden hiervan of niet want eigenlijk ben ik er toch wel benieuwd naar
Zeker omdat een deel van mijn verhaal een gelijkenis heeft met een van zijn verhalen

Ik hoop dat je ons wat meer duidelijkheid kan geven

Groet GrensGeval
Laat ieder in zijn waarde,
Groot of klein,
Iedereen mag er zijn

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Teksten van Marko Jablan

Bericht door Oliver » do 14 nov 2019, 00:43

Dat een verhaal niet afgemaakt wordt kan verschillende redenen hebben. Komt helaas vaker voor, naar de reden is het vaak gissen.
Dat kan door andere interesses komen, onfortuinlijke dingen, maar veelal persoonlijke redenen.
De enige die het zou kunnen uitleggen is Michael zelf.

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Teksten van Marko Jablan

Bericht door Jablan » di 29 jun 2021, 23:34

Duivelse Zaken

Een kort verhaal voor tussendoor.

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Teksten van Marko Jablan

Bericht door Sjack013 » vr 23 jul 2021, 13:17

Nu pas eindelijk de tijd genomen om dit verhaal te lezen. Een surrealistisch verhaal dat ik eerder bij Hans Bernard zou verwachten, dan bij jou, Jablan. Helder verhaal maar toch ook de mogelijkheden om verder te fantaseren.
Ontzettend bedankt voor het plaatsen hier,

Sjack

Plaats reactie