Wollig

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
StarryNight1980
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 23 jul 2017, 11:01
Vul het getal in: 123
Locatie: Amsterdam

Re: Wollig (deel 1)

Bericht door StarryNight1980 » zo 23 jul 2017, 11:12

Een leuk begin! En leuk om eens Vlaams te lezen :-) Ben benieuwd naar je volgende stuk!

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Wollig

Bericht door Oliver » zo 23 jul 2017, 23:51

Amexic heeft een nieuw verhaal gestart!

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Wollig

Bericht door Sjack013 » do 27 jul 2017, 14:24

Ben benieuwd. De opening geeft veel mogelijkheden voor een verhaallijn. Pas op dat je daar niet in verzuipt, Amexic! Heel veel succes hiermee en bedankt voor deel 1,

Sjack

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Wollig

Bericht door Oliver » do 17 aug 2017, 22:26

En deel 2 is er! :D

Amexic
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 10 jun 2015, 20:14
Vul het getal in: 123
Locatie: Antwerpen

Re: Wollig

Bericht door Amexic » wo 23 aug 2017, 13:09

Het doet me altijd plezier jullie reacties te lezen. Feedback leert me of ik goed bezig ben. Je hoeft me niet de hemel in te prijzen.
Als iets in m'n schrijfstijl stoort, laat het weten. Graag hoor ik ook interpretaties over het verhaal. Als er interactie is, houd ik er soms rekening mee bij volgende hoofdstukken en het motiveert me bovendien. Ik probeer geloofwaardig te schrijven. Ik produceer iets wanneer ik er zin in heb wat het wel moeilijker maakt om de lijn er in te houden. Wil je iets persoonlijks kwijt, graag maar dan in 'private'. Wollig gaat geen 30 afleveringen tellen, ik ga het verhaal niet uitmelken: ik weet waar het eindigt al het tussenliggende moet ik nog schrijven...

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Wollig

Bericht door Oliver » do 24 aug 2017, 22:17

En deel 3.
Jouw schrijfstijl stoort niet, dat blijft zijn eigen charme hebben.
In het begin bij deel 1 had ik het gevoel het verhaal al te kennen, zelfde situaties, al kon ik er de vinger niet op leggen waar en hoe dan.
Dat heb ik nu niet meer, en het krijgt zijn eigen sfeer.
En ja... Boudewijn de Groot citeren.... Altijd mooi! ;)

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: Wollig

Bericht door Lucky Eye » za 26 aug 2017, 17:05

Hoi Amexic!

Deze week begonnen met jouw verhaal 'Wollig' te lezen.

Vlaams lezen is leuk. Jullie geven zinnen een 'wending' die Nederlanders niet gewend zijn en dat zorgt ervoor dat ik als lezer er met de aandacht bij moet blijven. Voor mij een heel goede oefening. Niet te snel aannemen dat iets er wel zal staan maar ... gewoon aandachtig lezen!

Het verhaal ontspint zich leuk. De eerste 'schermutselingen' zijn er al. Woordgrapjes over bananen, een ontmoeting op een kamer 's avonds laat, en ... dan toch een verwijdering tussen twee personen vanwege een leeftijdsverschil.

Mocht je mijn verhalen gelezen hebben, dan weet je dat zoiets bij mij ook wel eens voorkomt. Niet die verwijdering, maar dat leeftijdsverschil.

Ik vind het leuk om iets van iemand anders te lezen als afleiding van mijn eigen werk. En dat van jou is zeker de moeite waard!

Groeten,
Lucky Eye

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Wollig

Bericht door Sjack013 » do 14 sep 2017, 17:00

Inmiddels deel 4 gelezen, Amerxic. Het blijft heerlijk om dit te lezen. Volop aandacht voor details en dialogen. Niet gehaast en toch prettig leesbaar.
Als Brabander heb ik absoluut geen probleem met het Vlaamse dialect. Het geeft soms meerwaarde aan het verhaal. Langzaam maar zeker groeien ze naar elkaar toe, maar is dit een garantie voor de toekomst? Volgens het begin van deel 1 wel. Dit haalt de clou wel uit het verhaal, maar het is intens hoe die twee naar elkaar toe groeien. Blijf vooral zo doorgaan, jongen!!!

Sjack

Amexic
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 10 jun 2015, 20:14
Vul het getal in: 123
Locatie: Antwerpen

Re: Wollig

Bericht door Amexic » vr 15 sep 2017, 11:27

Bedankt Sjack voor je reactie. Het doet me deugd dat je geboeid bent door het verhaal. Ik reageer op je omschrijving van de taal die ik gebruik 'Vlaams dialect'. Dat vind ik grappig en zeker uit de mond van een Brabander. Ik heb al een aantal reacties van die aard over mijn taalgebruik.
In principe schrijf ik niet in een dialect maar in standaardtaal. Ik zou hier misschien een apart topic over moeten starten. Taal interesseert me. Hoe bekijken Nederlanders Vlaams? Men heeft in vorige eeuw zijn best gedaan om een Nederlandse standaardtaal in te voeren. In Vlaanderen heeft men zich oorspronkelijk gericht op het Noord-Nederlands, het Nederlands van de Randstad. Sinds de jaren zeventig van vorige eeuw heeft men deze keuze verlaten omdat dit niet aan de werkelijkheid beantwoordde. Het is onmogelijk om in Vlaanderen een croque monsieur een tosti te moeten noemen. De taalgoeroes hebben het idee van het Nederlands als eenheidsworst intussen gelukkig verlaten. Zelfs de nieuwe 'Dikke van Dale' uitgave 2015 heeft de betuttelende vermelding Zuid-Nederlands bij veel woorden vervangen door Belgisch-Nederlands en wat vroeger niet bestond de toevoeging Nederlands-Nederlands ingevoerd bij andere woorden. Op deze manier worden de twee taalvarianten gelijkwaardig. We beschikken hier in Vlaanderen over een arsenaal aan uitdrukkingen die jullie Nederlanders onbekend in de oren klinken. Ik gebruik bewust een aantal van deze zegswijzen en hoop inderdaad dat ze een meerwaarde zijn in mijn schrijfsels om meer kleur te brengen.
Onder vrienden SPREEK ik mijn eigen 'Antwerps' dialect of wat daar van overblijft want we evolueren al jaren naar een verkavelingsvlaams. Op het werk is het standaardtaal.
SCHRIJF ik dialect: neen.

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Wollig

Bericht door Sjack013 » do 28 sep 2017, 04:22

Als Noord-Brabander heb ik meer affectie met het Vlaams dan met het Noord-Nederlands. Ook wij maken een onderscheid tussen spreektaal en schrijftaal. Ik denk dat dit in elke streek voorkomt. En zelfs in Vlaams-België zijn er verschillen. Niks mis mee, want een taal die leeft, verandert met de tijd.

Stripschaken? Het idee komt bij mij wat puberaal over. Maar ja, hoe maak je een opening? Het blijft heerlijk leesbaar. Wel valt het me op dat ze geen last hadden van spierpijn. Als je niet gewend bent om afstanden te fietsen, merk je dat het eerste aan je kuiten. Blijkbaar hebben de jongens daar geen last van.
Met belangstelling kijk ik uit naar het vervolg, Amexic,

Sjack

Plaats reactie