MORGENSTER

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » zo 16 jul 2017, 17:25

Goedemiddag!

@Oliver: Je ziet het, de meningen verschillen over de cliffhanger. Maar ... eigenlijk denk ik dat Sjack het ook prachtig vindt. Of toch niet? En ja ... zelf vind ik in een boek ook altijd leuk als een hoofdstuk zo eindigt dat ik heel snel weer naar het volgende wil.

@caprys: Een verhaal schrijven is iets wat je moet leren door het te doen. Veel van mijn eerste verhalen waren bijna zonder een verhaallijn. Ik schreef dingen neer maar ... meer was het eigenlijk niet. Pas toen ik onder dit pseudoniem begon te schrijven werden het echte verhalen. Voor mij waren die eerste schrijfsels de oefening die ervoor zorgde dat het anders werd. Dat de verhalen - en daarmee de hoofdpersonen - uit de verf kwamen.
En ja ... het is vaak een puzzel. Werkt bij mij ook zo. Een idee komt op en daar ga je dan mee aan het werk. En voor het af is in het hoofd, duurt dat vrij lang bij mij. En daarna komt nog de grootste klus, het uitschrijven. Want daarmee verandert het verhaal vaak ook nog weer want echt niet alle dialogen heb ik door het hoofd laten gaan. Die komen pas op tijdens het uitwerken op de computer. Een heel proces dat vraagt om oefening. En ... is dat eigenlijk niet net als het leven zelf?

@DomiNiC: Bedankt voor de vertaling. In het Frans klinkt het altijd heel erg mooi maar deze tekst in het Nederlands doet me ook wat. Prachtig gewoon. Ik houd van songteksten. Later in 'Morgenster' plaats ik er twee. Twee songs die ik bij het werken aan het verhaal bijna altijd afspeel. De teksten inspireren me en zorgen ervoor dat ik de clou van het verhaal voor ogen houd.

Bedankt voor al jullie reacties!

Groeten,
Lucky Eye

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: MORGENSTER

Bericht door DomiNiC » vr 21 jul 2017, 10:42

Bang.

Onze jongeman gooit het er uit als dat het een evidentie is, als dat het er altijd is geweest, de wetenschap wat er gaande was.

Je kiest voor een verhaallijn waarin je één en ander neer zet, en een paar feiten benoemt.
Recht er op.
Bang.
Fuck.
Het was even hard. Fel. Herkenbaar.

Petje af.
Chapeau.


Benieuwd wat de morgenster zal zijn.

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: MORGENSTER

Bericht door Sjack013 » vr 21 jul 2017, 11:29

Hé, ik ben nu eens niet de eerste die reageer! Blijkbaar ben ik niet de enige die wekelijks uitkijk naar dit verhaal :D

Ja, je hebt gelijk, Lucky Eye. Stiekem hou ik wel van een cliff-hanger. Althans in dit soort verhalen. Het stimuleert mijn fantasie. In 'n gewoon leesboek kan ik dan niet stoppen. Als een hoofdstuk eindigt met 'n vraagteken, begin ik meteen het volgend hoofdstuk te lezen.
Dat jij ook songteksten verzamelt, Lucky Eye, dat verbaast me. Dat wist ik nog niet. Zelf heb ik jarenlang songteksten verzamelt totdat het een verslaving werd. Ik moest persé die teksten vinden, dus ben ik ermee gestopt. Wel heb ik duizenden teksten op mijn pc staan, maar mijn drang is over.

Nu dit verhaal. Nee, dit had ik niet verwacht. Ik heb zelfs even getwijfeld of Stan wel echt zijn broer was. Misschien 'n stil vriendje of zo. Dus ik zat er niet helemaal naast. Stan is zijn jongere halfbroer. Dat betekent dat zijn vader even buiten de pot gepist heeft, zeggen we dat dan in Brabant.
Wat mij verder opviel was, dat Richard sprak in verleden tijd over zijn ouders. Sprak hij over vroeger, of leven zijn ouders niet meer?
Enerzijds snap ik de bezorgdheid wel van Richard voor zijn broertje, maar iets in mij zegt, dat er meer aan de hand is. Is het een reactie op zijn gemis in z'n kindertijd, of spelen er andere oorzaken een rol?

Kortom, weer volop te fantaseren deze week. Lucky Eye, reuze bedankt voor het plaatsen,

Sjack

caprys
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 03:19
Vul het getal in: 123

Re: MORGENSTER

Bericht door caprys » vr 21 jul 2017, 22:30

Hij spreekt erg afstandelijk over zijn ouders. Alsof het twee mensen zijn waar hij totaal geen band mee heeft. Richard doet heel wat jobs, dus ik begin te vermoeden dat een groot deel van dat geld naar zijn ouders gaat voor hun alcoholverslaving. Maar waarom zou hij die verslaving financieren? Stan lijkt me het enige wat hem verbind met zijn ouders. Misschien word Stan gebruikt als drukmiddel? Via Stan hebben ze macht over Richard?


En mijn dirty mind valt het op dat ze maar halfbroer zijn en trekt daar heel stoute conclusies uit :oops: (ik ga me nu in een hoekje heel diep, diep schamen).

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: MORGENSTER

Bericht door DomiNiC » vr 21 jul 2017, 22:38

@Caprys:
Don't be ashame, a dirty mind is a joy forever ;-) ;-)

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » za 22 jul 2017, 07:55

Goedemorgen!

Allemaal bedankt voor de reacties.

Jullie stukjes lezend begrijp ik dat de antwoorden die ik hoofdstuk 7 gegeven heb nieuwe vragen oproepen. Kom ik eindelijk met een hoofdstuk zonder onduidelijkheden, maken jullie ze zelf :D

@DomiNic: Ja. Het komt er pats-boem uit bij Richard. Voor hem is het een feit. Ik herken dat heel goed bij mezelf. Toen ik kennismaakte met mijn partner en we "gegevens" uitwisselden vertelde ik haar over mijn thuissituatie alsof het de gewoonste zaak van de wereld was. Ik veroorzaakte hevige schrik! Had er nooit bij nagedacht dat dat zou kunnen. Voor mij was het zo gewoon.
En ... ja ... de titel ... die moet nog wel verklaard worden. Komt nog. Maar ... wellicht zal dat ook weer vragen oproepen ... Kortom, als jullie aan het eind nog een uitleg willen, dan geef ik die graag. En anders doe ik dat ongevraagd omdat ik eigenlijk hoop dat niet alles duidelijk zal zijn ;)

@Sjack013: Een keer niet de eerste. Heb zelf ook het idee dat mijn vaste lezers inderdaad zitten te wachten op de vrijdagochtend.
Ik denk dat de meeste lezers houden van een cliffhanger. Maar ... ik begrijp ook heel goed dat het enorm vervelend is als je dan niet de pagina kunt omslaan om verder te lezen. Hier op het Forum van Oliver moet je 7 dagen wachten tot ik met iets nieuws kom.
Ik verzamel niet echt songteksten. Ik vind ze mooi. Ik heb er een aantal die belangrijk zijn voor mij. Heb er een aantal voor een speciale gelegenheid omdat ik daar toch zelf wel een beetje de regie over wil hebben. In een aantal van mijn verhalen heb ik ze ook wel eens gebruikt gewoon omdat de tekst van het lied toepasselijk was. In dit verhaal is dat ook zo. Van 2 worden het er inmiddels 3. Een nieuw gedeelte aan het toevoegen en daar komt een derde heel goed van pas.
Ik heb een aantal verzamelingen maar ben de laatste tijd bezig wat ruimte te maken hier in huis en ben aan het opruimen. Probeer soms wat te slijten aan oude vrienden en bekenden waarvan ik weet dat ze er wellicht belangstelling voor hebben maar anders ... gaat het echt weg.
Het verhaal gaat verder. Met dit hoofdstuk 7 zijn nog niet alle vragen ingevuld. Het praten in de verleden tijd ... tja ... ook dat zal duidelijk worden. En ook de figuur van Stan zal toegelicht gaan worden.
Laat je fantasie maar gaan, Sjack! Altijd goed ;)

@Caprys: Het afstandelijk spreken van Richard over zijn ouders is opgevallen. Wat de precieze reden daarvoor is, blijft nog even een raadsel voor jullie. Ook de reden waarom hij zoveel baantjes heeft.
En wat betreft de "dirty mind" die jij jezelf meent aan te moeten meten, sluit ik me helemaal aan bij dat wat DomiNiC schrijft naar jou.

@All: Bedankt voor jullie reacties. Ik wens jullie een heel goed weekend!

Groeten,
Lucky Eye

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: MORGENSTER

Bericht door Oliver » ma 24 jul 2017, 00:07

ER zijn allerlei scenario's te verzinnen, maar ik laat het gewoon over me heen komen.
Wat me wel bezig houdt: als hij zo'n zorg voor Stan heeft, waarom is hij dan zover weggegaan?

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » vr 28 jul 2017, 07:17

Hoi Oliver!

Al die scenario's zijn prachtig. Zo werkt het soms ook in mijn hoofd tijdens het maken van een verhaal. Allerlei ideeën komen tevoorschijn en "strijden" met elkaar om uitgewerkt te worden.

Je vraag is heel terecht: Zorg voor Stan en tegelijkertijd een enorm eind van hem vandaan. Ook daar komt natuurlijk een antwoord op.

Bedankt voor je reactie, Oliver.

Groeten,
Lucky Eye

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » vr 28 jul 2017, 07:23

Goedemorgen!

Zojuist heb ik hoofdstuk 8 van 'Morgenster' geplaatst.

Een tijdje terug in deze discussie noemde DomiNiC een titel van een franstalig lied van Jacques Brel. Ik vroeg hem naar de vertaling van de titel en kreeg die. Daarna ben ik gaan zoeken naar de vertaling van de songtekst.

Hierbij plaats ik die vertaling. Zelf spreek ik (bijna) geen Frans en dus hoop ik dat de vertaling goed is.

Vertaling van: Jacques Brel - Quand on n'a que l'amour
Wanneer men enkel liefde bezit
Om met elkaar te delen
Op de dag van de grote reis
Die onze grote liefde is

Wanneer men enkel liefde bezit
Mijn lief, jij en ik
Om van geluk te bruisen
Elk uur en elke dag

Wanneer men enkel liefde bezit
Om onze beloftes te beleven
Zonder enige andere rijkdom
Dan er altijd in te geloven

Wanneer men enkel liefde bezit
Om met wonderen te bemeubelen
En met zon te bedekken
De lelijkheid van de buitenwijken

Wanneer men enkel liefde bezit
Als enige reden
Als enig lied
En enige hulp

Wanneer men enkel liefde bezit
Om dageraad te kleden
Armen en dieven
Met fluwelen mantels

Wanneer men enkel liefde bezit
Om in gebeden te schenken
Voor de kwalen van de aarde
Als eenvoudige troubadour

Wanneer men enkel liefde bezit
Om die te geven aan diegenen
Voor wie het enige gevecht
Eruit bestaat de dag te zoeken

Wanneer men enkel liefde bezit
Om een weg te tekenen
En het lot te dwingen
Op ieder kruispunt

Wanneer men enkel liefde bezit
Om te praten tot het geschut
En enkel een lied
Om een trommelslager te overtuigen

Dan, zonder iets anders te bezitten
Dan de kracht lief te hebben
Zullen we, vrienden
De hele wereld in onze handen hebben

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: MORGENSTER

Bericht door DomiNiC » vr 28 jul 2017, 08:24

Hellow!

De vertaling leest goed. :-)
Ik had niet door dat je de exacte vertaling graag had, excuus.
Het stukje zo 's ochtends lezen, en op zich is het al een gevoelige tekst, raakt me weer.

Hoe kom je er bij deze tekst hier neer te zetten? Is het van belang voor je verhaal? Ik hou m'n hart vast...
Maar...
Ik moet even het puntje van mijn stoel loslaten, dagje werken.
Ik lees vanavond je nieuwe deel.
Benieuwd... ;-)

Plaats reactie