MORGENSTER

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: MORGENSTER

Bericht door Sjack013 » zo 17 dec 2017, 13:35

Dit hoofdstuk kent 3 delen. Het eerste deel gaat over de diagnostiek van Stan. Toch autisme. Ik meen dat ik de eerste was die over autisme schreef, hoewel dat eigenlijk over Richard ging. Het spectrum Autisme is heel breed, met diverse variaties erin. Zich moeilijk uitdrukken en niet omgaan met emoties zijn voor mij de belangrijkste elementen om aan autisme te denken.
Het tweede deel ging over de afkomst van Stan. Helaas moet ik weer op het vervolg hierop wachten. Duidelijk is wel dat Stan niet uit een doorsnee gezin/familie komt. Nog leuke verrassingen????
Het derde deel ging over de afkomst van Richard. De overeenkomsten zijn te frappant. Richard en Charles lijken wel 'n tweeling. De naam Charles geeft volgens mij aan, dat de familie toch enig niveau heeft. De meeste Amerikanen zouden zich eerder Charley noemen. Of sla ik nou de plank helemaal mis???
Duidelijk is dat dit verhaal naar het eind toe werkt. Toch een kerstgevoel op het eind a la Charles Dickens???
Lucky Eye, enorm bedankt voor dit deel en woensdag of donderdag zie ik het vervolg vol nieuwsgierigheid tegemoet.

Sjack

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » zo 17 dec 2017, 16:31

Hoi Sjack!

Alweer supersnel gelezen, Sjack! En opnieuw bedankt voor je reactie.

Drie delen inderdaad, vervat in één hoofdstuk. Het laatste deel, de afkomst van Richard, is het langst. Een nieuwe familie, het kan niet missen. De uiterlijke overeenkomsten vallen Max en Jocelyn, die op onderzoek zijn uitgestuurd, vrijwel meteen op.

En ja, je moet nog even wachten op hoe het nou precies zit met de herkomst van Stan.

Jij was inderdaad de eerste die in reactie op een hoofdstuk sprak over autisme. Je doelde op het gedrag van Richard. Volgens mij was Stan toen nog niet eens volop in beeld. Kun je je mijn glimlach voorstellen toen ik jouw reactie las?

Groeten,
Lucky Eye

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: MORGENSTER

Bericht door Sjack013 » zo 17 dec 2017, 17:11

Door mijn verplichtingen op 'n ander forum moet ik wel snel zijn met het lezen, want velen zitten op mij te wachten. Vandaar dat ik snel ben.
Ik heb jarenlang gewerkt met verstandelijk gehandicapten, met meervoudig diagnose. Vaak kwam hier autisme voor in vele gradaties. Dus ik weet hoe breed het spectrum is. En inderdaad had ik het toen over Richard. Ik denk dat iedereen wel 'n vorm van autistische trekken in zich heeft. De een kan daar beter mee omgaan dan 'n ander. En het leidt ook niet altijd tot problematische omgangssituaties.
Enfin, nog 3 (hopelijk lekker lange) delen van dit verhaal.

Sjack

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » di 19 dec 2017, 08:25

Hoi Sjack!

Ja, als mensen op je zitten te wachten dan moet je wel snel. Zolang je dat snel maar rustig aandoet ;)

De diagnose PDD-NOS wordt ook wel eens een vergaarbak genoemd. En dat omdat het spectrum, zoals jij terecht opmerkt, zo breed is. Zet een aantal mensen met die diagnose bij elkaar en je zult grote verschillen kunnen opmerken.

Nog twee hoofdstukken, Sjack, en dan is de koek is. Woensdag of donderdag (weet nog niet hoe snel ik kan zijn met de allerlaatste controle) en dan op zondag de allerlaatste publicatie van dit verhaal.

Groeten,
Lucky Eye

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: MORGENSTER

Bericht door Sjack013 » do 21 dec 2017, 14:09

Tja, waar zal ik mee beginnen? Bijna 13 duizend woorden in één hoofdstuk!!!
Bij de familie Hartman is alles goed gegaan. Er wordt zelfs vanuit de familie gewerkt aan de naamsverandering van Richard. En .......... Hawaï lijkt me een prima vakantiebestemming. ;)
De afkomst van Stan ligt wat problematischer. Lucky Eye, ik snap niet dat je niet in de war bent geraakt met al die namen? Ik moest soms herlezen om het te kunnen blijven volgen. Wat 'n wirwar en gegoochel met namen! Maar enfin, Stan blijkt niet onbemiddeld te zijn. 'n Leuke erfenis, maar dekt dat wel alle pijn?
Blijft over de achtergrond van Petur. Waarom erkennen zij Stan niet als familielid? Heeft dat ook met financiën te maken? Was Petur de zwarte schaap van de familie? Enfin, hopelijk brengt het laatste deel hierin duidelijkheid.
Wat me wel opvalt is het volgende: De taxichauffeur herkende Catherine door een tv-registratie van 'n gebeurtenis. Als echtgenote van een bekende politicus komt ze dan ook regelmatig in het nieuws. Waarom heeft Shaun haar nooit herkend? Pure toeval?

Lucky Eye, enorm bedankt voor dit super lange hoofdstuk en komend weekend weten we alles!!! :D

Sjack

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: MORGENSTER

Bericht door DomiNiC » do 21 dec 2017, 20:46

@Sjack: Misschien was die niet (meer) nuchter? Keek 'ie naar de zenders waar de dame niet op getoond wordt? ;-)


@Lucky.

Ik was even helemaal van de wereld. Helemaal op gegaan in het verhaal, vooral deel 30.2 dan.

Er zijn bezittingen. Stan gaat ineens een nog grotere hoofdrol spelen? ;-)

-toevoeging
Ik bedenk me ineens: ik ben wel erg kort eh. Daarom een toevoeging. ;-)
Duiding en schetsen van wat, wie, wanneer, ... is goed. Puzzelstukjes vallen, vermoedens worden bevestigd. Het is goed.
Het maakt een verhaal "af".
Móet het? Op zich niet. Ik vond het al mooi bij het beeld dat de 2 jongens elkaar konden vinden. Happy end. :-)

En toch.
Soms is nieuwsgierigheid goed. Is het 'nodig' om antwoorden te zoeken. Weer verder kunnen.

Twee blokken publiceren omdat het hoofdstuk te lang is.
Volgens mij ben je de eerste die dat zo moet gaan doen. :-)
- einde toevoeging


Volgens mij heb je een bepaald gegeven erg vaag aangeraakt, of zelfs niet. Mmm.
En ik blijf bij wat anders ook nog een beetje op m'n honger zitten. Ging je nou niet iets doen met die Franse song waar ik in het begin bij mijmerde? Of heb ik het gemist? Nou ja. Ik zie wel.

Wie ervoor gezorgd heeft dat de herinnering levend is gebleven.
Woordeloos mooi.

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » vr 22 dec 2017, 07:23

Goedemorgen Sjack!

Ik blijf het fijn vinden dat er lezers zijn die reageren. Enorm bedankt, Sjack!

Veel woorden nodig. Ging over de limiet van 60.000 tekens voor een bericht in het Forum. Volgens mij is dat me bij 'Blanco' ook een keer overkomen want ik wist meteen hoe ik het moest oplossen.

De naamsverandering van Richard is logisch. Hij heet geen Donahue, hij heet geen Sterling, een naam van een vader is niet bekend. Vicky heette Hartman en dus zal hij ook zo gaan heten.

Hahaha, in de war ik? Echt wel!!! Vreselijk in de war soms van mijn eigen geschrijf. En dat begon al toen Richard aan zijn uitleg begon op die vrijdagmiddag. Toen ik bij dat hoofdstuk kwam om te corrigeren en controleren bleek dat ik twee verhaallijnen compleet door elkaar heen aan het schrijven was geweest. Ik had geen keuze gemaakt voor een van beide maar twee uitgeschreven maar dat wel op een heel chaotische manier. Stukje van het een, stukje van het ander. Hap-snap-werk. Zoals ik soms schrijf. En ja ... namen ... je weet dat ik daar vreselijk veel moeite mee heb. Voor 'Blanco' maakte jij ooit voor mij een prachtige lijst met namen en die heb ik gedurende deel 2 en 3 steeds weer kunnen raadplegen. Hier had ik zelf ook zo'n lijstje gemaakt achter in het verhaal maar ... toch ... de taxichauffeur veranderde een paar keer van naam, mrs. Carlier deed dat ook (terwijl ze dat van zichzelf ook al deed) en ja ... lekker chaotische en om van in de war te raken.

Stan zal kiezen wat hij gaat doen met de familie van zijn vader. Er is een achternaam.

Shaun is in mijn beleving niet de persoon die geïnteresseerd is in het nieuws. Hooguit het sportnieuws vind hij de moeite van het kijken waard.

Nog één hoofdstuk te gaan. Nog steeds schrijfwerk voor mij.

Groeten,
Lucky Eye

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » vr 22 dec 2017, 07:34

Goedemorgen DomiNiC!

Bedankt voor je uitvoerige reactie op dit voorlaatste hoofdstuk, DomiNiC!

Jouw @ naar Sjack is goed getroffen. Zo heb was Shaun in mijn beleving. Wellicht niet helemaal goed uit de verf gekomen. Misschien had ik het duidelijker moeten maken.

Het hoofdstuk te lang inderdaad. Schreef het al aan Sjack. Meer dan 60.000 tekens. En al eens eerder gedaan bij 'Blanco' als mijn geheugen goed is.

Of Stan een grotere rol gaat spelen is afwachten. Of bezittingen daar van invloed op zijn...

De laatste hoofdstukken geven antwoorden. Maar ik heb in die laatste hoofdstukken ook nog weer opnieuw vragen opgeroepen. En die zullen ook nog beantwoord moeten worden. Ik leer het maar niet af, zo lijkt het :D

Ik had veel eerder kunnen eindigen bij het moment dat Richard en Stan hun liefde voor elkaar konden uitspreken. Maar ... nee ... zo werkt het niet voor mij ... ik had veel te veel vragen opgeworpen en houd er niet van dat er vragen blijven liggen. Hoop dan ook echt dat ik alle zelf opgeroepen vragen ook van een antwoord voorzie en dat ik niet ergens iets laat hangen.

Ja, soms zijn antwoorden nodig. Op een ander moment zul je moeten leren omgaan met het feit dat er geen antwoorden zijn.

Ben heel benieuwd welk gegeven ik volgens jou erg vaak heb aangeraakt ...

Voor die chanson heb ik nog één hoofdstuk DomiNiC ;)

Groeten,
Lucky Eye

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: MORGENSTER

Bericht door Sjack013 » zo 24 dec 2017, 11:48

Zoals ik al op 17 december schreef, had dit best een verhaal van Charles Dickens kunnen zijn. A Christmas Carol nieuwe stijl!! Wat te verwachten was, gebeurde ook. Zelfs meer. Richard die zingt en 'n studiebeurs met zijn naam. Eindelijk werd ook duidelijk waar de titel op gebaseerd is. Achteraf 'n logische.
Niet alleen dit forum had problemen met de lengte van jouw hoofdstukken. Ook 'n ander waarvoor ik werk kende dit probleem. Een unicum. Nog nooit werd er een hoofdstuk niet volledig geplaatst. Ervaring wijzer heb ik het nu ook in twee delen geplaatst.

Toch moet ik een minpuntje benoemen. Het valt me op dat er zo weinig gereageerd wordt op het forum. Zelfs collega-schrijvers geven zelden hun reactie. Ik vind dit intriest. Ik weet hoeveel pijn en moeite het kost om 'n fatsoenlijk verhaal te kunnen schrijven.
Daarnaast weet ik ook dat er lezers zijn die naast het verhaal ook de commentaren lezen. Dus beste lezers, geef voor de verandering nu eens wel een reactie!!!

Lucky Eye, ik weet dat je nu even een pauze inlas en dat is je goed recht. Maar............ ik hoop wel dat er daarna toch weer een verhaal van jou hier verschijnt.

Zalig Kerstfeest,

Sjack

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: MORGENSTER

Bericht door DomiNiC » zo 24 dec 2017, 12:34

Ze wilden mijn vader niet kennen en dus wil ik hen niet kennen.

Beng.
Hard.
Harteloos? Dat niet.
Autisme? Simpele redenering die je als 'kinds' zou af doen?
Misschien is het eenvoudiger.
Misschien is het ingegeven door liefde, of beter: ingegeven door gebrek aan liefde. Wie mijn vader niet kent, erkent liefde niet. Wie liefde niet erkent, zal ook mij niet erkennen.

Wat als je de achterliggende gedachte of het innerlijke gevoel niet kunt verwoorden?
Wat als je de redenering voor deze gedachte geen vorm kunt geven?

Laat ons naar de bijbel kijken, iets wat we - veronderstel worden - te kennen. En de simpele redenering kunnen begrijpen.
Als je niet van de broeders en zusters houdt, ken je God niet, want God is liefde.
1 Johannes 4:8



En wat is er mooier dan een streepje bijbel op een dag als vandaag of in deze tijd van het jaar?
/poeh krijg het zelf ff lastig ;-)

Ik gaf het al aan: Richard en Stan hun verhaal staat dicht bij het mijne. Zonder dat Lucky het wist, dus de disclaimer houdt stand.
Ik sprak ook ooit uit: Mijn moeder is biologisch gezien een ouder.
Ja, niet meer dan dat.
Ook dat komt in mijn verhaal terug. Eén van de hoofdstukken heeft de titel: Moeder, waar ben je?
Het is hard.
Maar: Hoe kan je iemand moeder noemen, een woord geladen met niets dan liefde, als er nooit liefde was?

Door Richard en Stan breng je het erg goed, Lucky, de woorden "moeder" en "vader" zijn erg moeilijk.


Ik ben diep verrast met de songs.
Niet één maar twee songs, en ik had de - stiekeme - verwachting opgegeven.

En dan breng je de boodschap... Zo mooi.

Om met een zo mogelijks nóg mooier beeld te eindigen.
De Morgenster.
Even wachten, even turen, even kijken naar wat we allemaal kennen maar nooit de tijd nemen om eens goed rond te kijken.
Take a look beyond the moon and you see the stars
And when you look around, you'll see you know the room by heart.

Hoewel de "by heart" hier niet letterlijk is, doe ik het toch.
Kijk even naar wat je kent, en kijk ook even rond.
Kijk naar de ruimte in je hart.

God is liefde, en liefde komt vanuit je hart.

En laat Richard en Stan nu "hartmannen" zijn.


Dank voor het delen van het verhaal.
Het is fictie.
Het draagt een boodschap.
Het komt dichtbij.

Groet, fijne warme kerstdagen,
Met een warm hart, in het bijzonder voor diegene die deze tijd zich stil en eenzaam voelen.
C'est bon que tu sois là.
Het is goed dat je er bent.
Kijk we morgenochtendvroeg samen naar Jouw Morgenster?


DomiNiC

Plaats reactie