MORGENSTER

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » za 02 dec 2017, 12:08

Hoi DomiNiC!

Die disclaimer is handig inderdaad. In het verleden heeft een lezer wel eens geroepen dat hij een verhaal van mij en de afloop kende. Oké. Zijn invulling. Mijn verhalen worden echter uit mijn dikke duim gezogen maar ... zijn soms wel (deels) herkenbaar voor velen. Ik schrijf over dingen die voor kunnen komen in ieders leven.

Keuzes maken is belangrijk in het leven. Wat kies jij? Wat doe jij? Hoe gaan jij met iets om? En soms ... is dat maken van een keuze haast een onmogelijkheid. En toch ... moet je kiezen! Voor mij geldt dat op het moment dat je kiest, je altijd goed kiest.

Ook Mary, heeft gekozen.

De knuffel geef ik door, DomiNiC! Ik ken de jongens heel goed inmiddels ;)

Bedankt voor je prachtig geschreven reactie.

Groeten,
Lucky Eye

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » za 02 dec 2017, 12:16

Hoi Sjack!

Heel mooi dat je er na 26 hoofdstukken nog steeds in slaagt om een reactie te verwoorden, Sjack. Bedankt daarvoor. Het doet me echt goed elke keer dat jij er weer bent.

Relativeren is iets dat Richard heeft geleerd, heeft moeten leren, zo denk ik. Zittend in een situatie als de zijne, moest hij door. Steeds maar door. Dan moet je kunnen relativeren. Weten dat er meer is. Dingen achter je kunnen laten opdat je door kunt gaan. Dodelijk vermoeiend, dat lijkt het me wel maar ... ook van levensbelang.

Mary's rol is duidelijk geworden in dit hoofdstuk. Inderdaad een heel moeilijke situatie waarin zij zat.

Stan is niet de zoon van Shaun. Ergens heb je iets gemist of het je even niet goed kunnen herinneren. In hoofdstuk 24 noem ik dat zijn moeder Joyce Williams een vriend had met de naam Petur. Stan heet officieel Stanley Petursson Williams. Petursson betekent de zoon van Petur.
Maar met zoveel informatie die ik over mijn lezers heb uitgestort in dit verhaal kan ik me heel goed voorstellen dat niet alleen jij maar ook anderen af en toe de draad kwijt raken.

Groeten,
Lucky Eye

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: MORGENSTER

Bericht door Sjack013 » za 09 dec 2017, 14:22

Voor het eerst in dit verhaal kreeg ik waterige ogen tijdens het lezen. Dan is Lucky Eye op z'n best, vind ik. Hij weet me weer in te pakken. Zo aangrijpend, soms herkenbaar, zo realistisch!!!
De spanningsveld van Richard snap ik heel goed. Moet hij wel of niet kennismaken met z'n eigen familie? Heel goed dat hij zijn randvoorwaarden stelt. Ze moeten hem accepteren zoals hij is, anders is het vergeefse moeite.
Max en Edith zijn een heerlijk ouderpaar. Waren alle ouders maar zo. Maar de hamvraag blijft: Hoe reageert Stan op dit alles? Kan hij dit bevatten? Enfin, weer een weekje wachten.

Lucky Eye, enorm bedankt voor dit geweldige deel van het verhaal

Sjack

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: MORGENSTER

Bericht door DomiNiC » za 09 dec 2017, 16:12

Wat een gesprekken...
Wat een inzichten...

Ik was al even kwijt dat Stan naar de film was.
Was het gesprek niet begonnen met om 4h 's ochtends wakker worden en niet meer kunnen slapen? Ja, de namen-reeks is soms moeilijk te volgen - daarom is in één keer lezen een stuk handiger ;-)
Maar ook de gebeurtenissen en tijdslijn is met deze lange stukken 'even bijzaak' :p

Ik onthou de woorden "stille tranen".
Beeldend hoe je verdriet, emotie en gevoel omschrijft.

Dank voor de hoop informatie.
Het wordt nu toch wel stilaan tijd dat Stan op de hoogte gebracht wordt... ;-)

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » zo 10 dec 2017, 07:40

Hoi DomiNiC/Hoi Sjack!

Bedankt voor jullie reacties.

Een belangrijk hoofdstuk. Alles is volgens Max nu uitgetekend. Maar natuurlijk blijven er vragen. Waarom dit? Waarom dat? Om er maar twee te noemen. En ... krijgen we in ons leven op al onze vragen een antwoord?

Groeten,
Lucky Eye

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: MORGENSTER

Bericht door Sjack013 » do 14 dec 2017, 10:26

Vanmorgen extra vroeg opgestaan om te kijken, en jawel hoor, het volgend hoofdstuk was al geplaatst. En hoe!!! Bijna 9000 woorden. Goed voor gemiddeld 3 hoofdstukken.
Stan pakt het goed op. Richard is gewend om moeilijke materie in simpele woorden duidelijk te maken voor Stan. Maar die gave heeft Lucky Eye ook. Door simpele woorden neer te zetten, maakt hij het voor ons ook gemakkelijk om het te lezen en te bevatten. Stan snapt meer dan wat er aangenomen werd, door iedereen. Ook de term "ouders" en hun namen ligt gevoelig bij hem. Hij drukt dat natuurlijk feller uit dan Richard, maar in wezen komen ze goed overeen. Alleen heeft Stan moeite met de heftigheid en beladenheid hiervan.
Maar, hoe wist Richard dat ze naar die andere film waren gegaan? Waarschijnlijk door het blozen van Stan, vermoed ik. Als Stan gekalmeerd is, komen de jongens er wel uit, vermoed ik. Enfin, nog 3 delen en dan kunnen we het weer overlezen.

Lucky Eye, weer enorm bedankt voor het plaatsen,

Sjack

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » do 14 dec 2017, 12:39

Hoi Sjack!

Vanmorgen had ik nog de laatste wijzigingen aangebracht (kleine correcties) en het toen meteen online gezet.

Voor publicatie kopieer ik het betreffende hoofdstuk uit het document met het hele verhaal en plak ik dat ik een apart document met de naam PUBLICATIE. Voor mij handiger. En toen dat plakken was gebeurd en ik keek naar het aantal pagina's dat Word aangaf, keek ik flink op mijn neus. Zoveel had ik er niet verwacht. Alles nog eens doorgelopen want ik was echt bang dat ik ergens dubbelingen had laten staan maar ... het waren echt zoveel bladzijden.

En logisch wellicht ook wel want er viel gewoon heel veel uit te leggen. Heb al eerder gezegd dat hoofdstukken bij mij in lengte variëren. Soms wil ik gewoon niet ergens afbreken omdat dan het geheel van het hoofdstuk verloren gaat. En dit was zo'n stuk dat ik één keer verteld moest worden.

Het blozen van Stan is ongetwijfeld de oorzaak geweest dat Richard is gaan twijfelen aan welke film Nathan en Stan zijn gaan kijken ;-)

Nog 3 hoofdstukken te gaan. Voor mij nog het nodige correctiewerk en dat laatste hoofdstuk nog helemaal schrijven. Komt allemaal goed!

Bedankt voor je reactie, Sjack!

Groeten,
Lucky Eye

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: MORGENSTER

Bericht door DomiNiC » vr 15 dec 2017, 10:09

Die twee jongens zijn op hun eigen manier "erg slim". Het zit in alles, in veel, in kleine dingetjes.
Als je al je hele leven alles deelt met je broer/levenspartner/huisgenoot, heb je weinig nodig om te veronderstellen: Die is niet naar Schrek gaan kijken. ;-)
Net zoals het vermoeden over "men zal praten". Over het aanvoelen dat er wat speelt/speelde om weg te gaan, een uitweg zoeken, de volgende stap voorbereiden...

Sjack haalt een goed iets aan: Omgaan met emoties.
Het is niet iedereen gegeven.
Het is niet makkelijk, sowieso niet.
Stan wordt geschetst als een jongeman die het wat moeilijker heeft met denken of redeneren of interpreteren van woorden en hun dubbele betekenis. Die schets zat al vroeg in het verhaal. Ik was nieuwsgierig naar "wat is er aan de hand met hem" en naar "gaat hij beter worden". Zit daar een verhaallijn?
'k Geloof niet dat je het ergens hebt benoemd of het een naam gegeven hebt.
Ik vind dat bijzonder.
Het bevestigt wat ik aanvoelde, ergens onderhuids: Niet elke kleinste afwijking moet een label of etiket of naam krijgen.
Je kan dat doen om een diagnose te kunnen stellen, of deuren openen naar een behandeling, als dat nodig of aangewezen zou zijn.
Soms kan een etiket of label te fel zijn, en is een zware of intensieve behandeling te zwaar of te fel. Je zou kunnen doorslaan naar een ander uiterste.
Zo te lezen hebben deze 2 jongens een warme thuis gevonden. En bij elkaar al die tijd een "behandeling" gevonden...

Is dat ook niet een beetje liefde? Elkaars mindere punten net zo omarmen als de goeie kwaliteiten?
(Thuis)Liefde kan je pas ontvangen, proeven, voelen, als je er kan voor open staan.
Als je je hele leven 20 stappen vooruit moet denken, opties afwegen, plannen, mogelijke reacties willen voor zijn, ... Dan is er geen ruimte meer voor (thuis)liefde.
Logisch dat Richard los komt... ;-)

De emoties gaan fel heen en weer. Het was even schrikken.
Mooi dat er vrijwel meteen een 'sorry' komt.
Het lijkt vanzelfsprekend.
Maar als je dat van je 'ouders' / opvoeders nooit mee kreeg...

Een lang hoofdstuk. Veel gesprek, veel emotie, van het ene naar het andere. Niets overdreven, gewoon realistisch.
Hoe doe je dat, als schrijver, daarin overzicht houden? Mooi gedaan.

Nog maar 3 hoofdstukjes? :roll: Jammer... ;-) ;-) ;-)

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » zo 17 dec 2017, 09:19

Goedemorgen DomiNiC!

Bedankt voor je reactie op hoofdstuk 28.

Je schrijft werkelijk heel erg mooie dingen, DomiNiC!

Je beschrijving van hoe liefde zou moeten zijn, daar kan ik me helemaal in vinden. Je accepteert elkaar volledig. Niet alleen maar dat wat jou bevalt en de rest niet. Nee! Helemaal!

Hoe je als schrijver in een verhaal het overzicht houdt? Ik weet het niet! Ik weet ook niet of het voor alle schrijvers op dezelfde manier werkt. Voor mij werkt het heel erg goed door het verhaal in mijn hoofd te hebben. Te weten wat er zich allemaal heeft afgespeeld, en dat doe ik door het steeds weer opnieuw te lezen. En daardoor merk ik op een gegeven moment op dat er ergens onzin staat, ergens iets niet helemaal klopt, ergens iets gewijzigd moet worden. Voor mij dus vooral een kwestie van gevoel. Daarnaast is het ook een kwestie van organisatie. Sjack raadde me tijdens het schrijven van 'Blanco' aan om een lijst te maken met de namen van de personages die ik liet opdraven. Hij maakte voor mij een pracht van een lijst toen. Met dit verhaal heb ik dat zelf ook gemaakt opdat ik me niet zou vergissen in de namen (een zwak punt van mij). En toch ... toch lukte het mij om er mee te rommelen. Zo had de taxichauffeur op een gegeven moment verschillende voor- en achternamen. Daarnaast een tijdlijn met jaren van geboorte van de personen. Het moet namelijk wel allemaal een beetje kloppen. Achtergrondinfo is ook belangrijk. Geen plaats noemen die niet bestaat. Een vliegveld de juiste naam geven. Al dat soort kleine dingen.

Groeten,
Lucky Eye

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: MORGENSTER

Bericht door DomiNiC » zo 17 dec 2017, 10:13

Goedemorgen!

Dank je. Ja. Schrijver, eh, het komt van ergens... :p
Mee-leven/lezen, meedenken, mee voelen, ... ;-)

Ja. Dat zijn goeie hulpmiddelen. Een tijdslijn, een lijst namen en personages. Goed hoor!

Ik zie dat je al 29 publiceerde, zo maar even lezen ;-) ;-)

Plaats reactie