MORGENSTER

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: MORGENSTER

Bericht door Oliver » zo 24 dec 2017, 19:08

Wat een einde aan wat een project. Ruim een half jaar iedere week een nieuw deel, met een laatste sprintje om het juist op deze dag af te sluiten, op de dag van Kerstavond.
Symbolisch.
Mooi.

Laat je niet misleiden door reacties hier op het forum. Sjack heeft gelijk als hij zegt dat het jammer is dat er zo weinig gereageerd wordt, maar als ik de statistieken bekijk dan is het flink gelezen. En terecht.

Het was een meeslepend verhaal en ik kan me voorstellen dat je met een tevreden zucht het laatste deel online hebt gezet.
En terecht.

Gefeliciteerd met misschien wel jouw meest diepgaande verhaal ooit, waar een hele hoop tijd in moet hebben gezeten.

Neem je rust en geniet. Dank je wel dat je jouw verhaal op mijn site hebt willen publiceren.
Ik wens jou en jouw lezers hele fijne feestdagen toe!

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » ma 25 dec 2017, 08:06

@DomiNiC!

Vandaag kijk ik in elk geval met jou naar de Morgenster!

@Allen!
Bedankt dat jullie er waren met reacties. Heb het prachtig gevonden. Het heeft mij scherp gehouden tijdens de wording van dit verhaal. Een verhaal dat door jullie beter is geworden dan het in eerste instantie was. Jullie vroegen om uitleg die ik vergeten was. Jullie raakten dingen aan waardoor ik weer aan het denken werd gezet of het toch niet iets anders moest.

Ik zal nog weer reageren, uitgebreider en meer gericht op jullie reacties. Maar nu, deze morgen, even niet. Weet dat ik dankbaar ben.

Groeten,
Lucky Eye

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » di 26 dec 2017, 08:35

Hoi Sjack!

Ja, en ... helemaal toevallig allemaal eigenlijk. Want in eerste instantie speelde het eind van het verhaal zich af op Thanksgiving. Maar omdat het aantal hoofdstukken langer werd dan ik had bedoeld, ik wilde steeds meer vertellen en heb me soms zelfs nog flink moeten in houden, kwam ik veel dichter bij de kerst. Iemand die me regelmatig wat liet horen via de e-mail maaar het verhaal graag in een keer wilde lezen vroeg of het met de Kerst af zou zijn. Dan had hij alle tijd om het te lezen. En ... daar heb ik naar toe gewerkt. En dus, dank je Sjack, want het is een reuze compliment het een Christmas-Carol te noemen.

Eerder in het verhaal tipte ik al aan de betekenis van de titel. Had het ergens in een dialoog tussen Richard en Nancy al genoemd. Er zaten meer verwijzingen in naar 'de liefde'. De Morgenster is Venus, Venus is de Romeinse god van de liefde. De Griekse god van de liefde is Aphrodite en welk boek las Richard op een gegeven moment? 'De erfenis van Aprhodite'.

Forums hebben inderdaad moeite met een bepaalde lengte. Geen probleem, knippen kan.

Ik ben blij met alle reacties, Sjack. Het hoeven er niet veel te zijn voor mij. Naast dit Forum kreeg ik ook wekelijks berichtjes via mijn e-mail. Heel leuk. Zelf ben ik - collega-schrijver - ook niet altijd van de partij met een reactie. Het ontgaat mij vaak. Lees soms niet eens alles...
Een verhaal als dit schrijven kost moeite. Heel veel moeite. De Epiloog schreef ik op de 24e december vanaf 04.00 uur. Niet omdat ik mijn wekker had gezet maar omdat ik wakker was. Gewoon wakker. Zoals vaker bij mij gebeurt. Maar ... het schrijven ging toen wonderwel heel erg goed. De tekst had ik zo klaar. Beetje bijschaven hier en daar en ... Voor mij is schrijven een balans. Enerzijds kost het moeite en pijn. Soms vlot het niet zoals ik graag wil, raak ik in mijn eigen verhaal de draad helemaal kwijt. En ... ik doorleef alles wat mijn hoofdpersonen ook doormaken. Ook dat kost pijn. De zakdoeken - theedoeken zo je wilt - moest ik ook bij de hand houden. En soms na een stukje tekst bewust de computer uit en naar buiten. Even afstand. Maar ... aan de andere kant is het prachtig om te zien als er een hoofdstuk af is, als je weet wat je aan het maken bent en dan uiteindelijk het woordje EINDE neer te zetten en te weten dat het goed is.
Een balans en zolang die balans voor mij in evenwicht is, zal ik verhalen blijven vertellen.

Bedankt, Sjack, dat jij er al die vele weken (meer dan een half jaar) was en steeds iets van je liet horen! Ben ik echt heel erg blij mee.

Groeten,
Lucky Eye

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » di 26 dec 2017, 08:47

Hoi DomiNiC!

De reacties van Stan kunnen soms hard overkomen: "Ze wilden mijn vader niet kennen en dus wil ik hen niet kennen." Maar zeker niet harteloos. Hij heeft zo denk ik wel de afwijzing gevoeld op diverse momenten. En ook, gelukkig maar, de opneming in nieuwe families. Kinds is het absoluut niet, in mijn ogen.
Jij redenatie: "Wie mijn vader niet kent, erkent liefde niet. Wie liefde niet erkent, zal ook mij niet erkennen." Is een juiste. Helemaal mee eens.

Mensen met autisme hebben het soms heel moeilijk. Ze kunnen gevoelens niet kwijt, niet verwoorden soms. En als ze dan soms iets zeggen lijkt het hard. Uit ervaring weet ik dat je daar dan doorheen moet kijken, de persoon omarmen en zeggen dat je voelt wat hij bedoelt. Dan kun je een doorbraak krijgen en ook te emoties van hem of haar te zien krijgen. Maar ... jij zult er moeite voor moeten doen!

Heb uit andere reacties ook begrepen dat het verhaal van Richard en Stan bij velen herkenning heeft opgeroepen. Soms net in iets andere vorm ... maar toch. Mijn verhalen blijven verhalen. Verzonnen door mij maar ... ik ben niet iemand die op een andere planeet woont. Ik weet wat er in mensen omgaat. Heb zelf het nodige meegemaakt, gehoord, van enige afstand ervaren.

De liederen die ik genoemd heb in het verhaal hebben mij heel vaak op de been gehouden tijdens het schrijven. Een afspeellijst gemaakt met de titel 'Tijdloos' en ze daarin neergezet samen met een aantal anderen. Ze 'grijsgedraaid' zou ik willen zeggen. Stees weer. Zorgde er ook voor dat ik in verbinding bleef met het verhaal. Ik hoorde ze en wist weer waar ik was, waar ik heen wilde met het verhaal.
Het lied van Jacques Brel dat hij aanbracht hier in het Forum viel voor mij meteen op zijn plaats. Ik wist meteen waar ik het wilde opnemen.

De Morgenster straalt. Ook in het duister! Juist in het diepste donker van de nacht, straalt de Morgenster. Een teken van liefde en hoop, zoals Richard zegt. Iets wat ons op de been kan houden.

Bedankt dat jij er bent, DomiNiC! Dat jij er bent en als die weken (zo heel veel weken) reacties liet horen hier in het Forum.

Groeten,
Lucky Eye

P.S. Gistermorgen kon ik daar waar ik woonde de Morgenster niet zien. Te veel wolken. Maar ... ik heb wel gekeken en kon me heel goed voorstellen dat de Morgenster me ondanks al die wolken toch verlichtte .

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » di 26 dec 2017, 08:55

Hoi Oliver!

Een eind aan een project. Inderdaad. Zoveel weken lang elke week iets publiceren is een opgave. Eentje die me bevalt waar ik plezier aan beleef en tegelijkertijd heel veel werk in heb gestoken. Een balans tussen inspanning en genieten. Het kost moeite en levert plezier op.

Ik vind het fijn, net als veel andere schrijvers denk ik, om reacties te krijgen. Neem ook altijd de tijd om iets terug te laten horen hoewel ik dit keer wel een keer iemand vergat maar dat heb ik goed gemaakt.
Gelezen worden is leuk. Ik vertel iets, deel iets en het is fijn als mensen dingen meekrijgen. Naar de statistieken kijk ik zelf nooit. Ik weet dat er mensen zijn die soms een paar hoofdstukken lezen en dan afhaken. Sommigen vinden mij als schrijver te traag, te weinig actie, te langdradig ... noem maar op, en lezen dan liever het verhaal in één keer. Prima! Dat vertekent dan wel de statistieken. Het kan heel goed zijn dat ik nog tijdenlang reacties ga krijgen van mensen die ineens door hebben dat het verhaal er in zijn geheel opstaat! Ik wacht af.

Het verhaal gaat diep. Menselijk leed is diep. Het uit een diep dal omhoog komen is diep, vergt moeite, doet pijn.

Rust zoek ik elke dag. Elke dag neem ik tijd voor mezelf. 'Morgenster' moet ik nu even uit mijn hoofd zien te krijgen. Soms spelen er ngo steeds dialogen in mijn hoofd. Geen teken dat het verhaal zoals ik het geschreven heb niet goed is! Absoluut niet! Maar ... het is na zoveel weken een gewoonte geworden om dingen in mijn hoofd uit te spelen en dan met name de gesprekken. Komt allemaal goed ;)

Bedankt voor je reacties, Oliver, voor het Forum, voor de felicitatie.

Groeten,
Lucky Eye

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » di 26 dec 2017, 09:07

Voor allen nog een aanvulling op het verhaal.

In de laatste hoofdstukken kwamen liederen voor die ik voorzag van tekst en links naar YouTube. Eerder noemde ik het lied 'Als je los bent ... ' zonder een link. Voor de volledigheid: https://www.youtube.com/watch?v=0zpwYdiGW5M.
Verder haalde ik te titel aan van het instrumentale muziekstuk 'Spiegel im Spiegel' en dat ook zonder een link. Dus: https://www.youtube.com/watch?v=tOgIGvDM06U.

Groeten,
Lucky Eye

yogay
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 15:43
Vul het getal in: 0
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: MORGENSTER

Bericht door yogay » do 28 dec 2017, 16:27

Hallo Lucky Eye,
Oliver heeft gelijk als ie zegt dat er veel meer lezers zijn die niet altijd reageren.
Ook ik ben zo'n lezer. Ik geniet van je verhalen en sla ze ook steeds in mijn pc op.
Kopieer de tekst in een word bestand, maak een kop en een inhoudsopgave, dat na het slot als pdf m'n 'story's archief' in gaat.
Je bent één van de schrijvers met een 'eigen map' ;)
Dank voor dit verhaal, heb er van begin tot eind van genoten.
Ik wens je 'n fijne jaarwisseling en alle goeds in het nieuwe jaar.
Johan

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » za 30 dec 2017, 11:51

Hoi Johan!

Bedankt dat je toch een reactie hebt geplaatst hier op het Forum!

Ja, Oliver heeft helemaal gelijk. Zo weet ik. Er zijn veel meer mensen die alleen maar lezen en daar is helemaal niets mis mee.

Dat ik - naast andere schrijvers - een eigen plek heb gekregen op jouw computer, vind ik wel bijzonder.

Groeten,
Lucky Eye

grensgeval
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 21:29
Vul het getal in: 123
Locatie: De Nederlands Duitse grens (dus ben ik nu Nederlander of Duitser??)

Re: MORGENSTER

Bericht door grensgeval » do 04 jan 2018, 04:35

Beste Lucky Eye
Ook ik ben iemand die weinig reageert
Mede komt dat door dat ik momenteel(sinds de zomer al) bezig is met een carrière verandering.
Ik ben/ was een goede bekwame elektro monteur met leiding gevende capaciteit.
Helaas begon het me teveel als een sleur te worden.
Een goede kennis van mij is momenteel bezig volledig voor zich zelf te starten als vracht charter(zelfstandig vrachtwagen chauffeur zonder eigen wagen)
Ik ben vorig jaar met de feestdagen met hem mee geweest en dat is me best bevallen.
Nu ben ik sinds de zomer tot aan afgelopen vrijdag de 29e dec eigenlijk niet meer dan 2 weken hier thuis geweest.
Druk bezig geweest alles in Duitsland op poten te zetten.
Dan kom je opeens er achter dat bepaalde dingen toch heel anders zijn dan hier in Nederland.
Als voorbeeld noem ik de administratie.
Hier mag je alles gewoon op de pc in een exel bestand zetten voor de btw berekening.
En mag je een kopietje maken maar digitaal is ook goed
In Duitsland moet alles gearchiveerd worden(kopietje maken van de bon en die bij de berekening en origineel met kopie in een map) en op papier worden berekend.
Ook niet betalende klanten is vele malen anders dan hier.
Hier stel je dat ze binnen 15 dagen moeten betalen, zo niet herinnering (binnen 7 dagen betalen) daarna laatste herinnering en dan bam uit handen.
Daar mag de 15 dagen termijn wel maar betaald de klant niet moet je hem in 1e instantie 30 dagen de tijd geven.
Daarna mag je pas een herinnering uit doen met wederom 30 dagen termijn.
Daarna 2e herinnering en weer 30 dagen.
Dan pas mag je het uit handen geven.
maar dan krijgt hij een schrijven.
waar hij binnen 14 dagen op kan reageren.
Doet hij dat niet erkend hij de rekening en moet hij betalen.
betaalt hij niet is op de 16 of 17e dag na betekening de zaak bij de rechtbank.
Probleem is dat je onder tussen 4 maanden verder ben en nog geen cent heb gezien.
En je rekeningen gaan wel door.

Grootse nadeel is ook dat alles trager is.
Ook het internet.
Hij heeft een leuke boerderij gekocht (uiteraard in het buiten gebied)
We hadden internet maar dat kwam alleen in de nacht rond de 5mb overdag haalde je met veel moeite de 3 mb.
En dat voor bijna 40 euro in de maand
Dus ja dan ben je eigenlijk gewoon offline.

Maar goed ik ben dus toen ik thuis kwam de dag er na eens in de verhalen gedoken en ja je had het weer voor elkaar.
Ik kreeg weer tranen in mijn ogen.

Helaas heb ik door alles nog steeds geen tijd gehad mijn eigen verhaal af te maken.

Ik hoop dat ik snel mijn eigen boerderij kan betrekken daar en dat ze snel aan het glasvezel geen beginnen(in 2018 word et aan gelegd).

Goed ondanks dat het al 1 januari is geweest

Allemaal de beste wensen en dat 2018 toch beter word dan 2017
Groeten GrensGeval
Laurens
Laat ieder in zijn waarde,
Groot of klein,
Iedereen mag er zijn

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » za 06 jan 2018, 16:38

Hoi Grensgeval/Laurens!

Bedankt dat je iets laat horen naar aanleiding van mijn verhaal 'Morgenster'.

Of lezers iets laten horen of niet, op zich is het niet belangrijk. Natuurlijk, iets lezen van mijn lezers, horen dat mijn verhaal bevalt, streelt mijn ego, laat me weten dat mijn verhalen mensen nog steeds raken. Maar ... reageren zou nooit gevoeld moeten worden als een verplichting, want dan verliest het zijn kracht.

Een carrièreverandering heeft vaak grote gevolgen en jij merkt dat nu aan den lijve. Lang niet altijd makkelijk. Zeker niet als jij met het pseudoniem Grensgeval ook nog eens de grens overgaat! Ja... Europa noemt men dan één maar ... dat er nog heel veel verschillen zijn ondervindt jij nu ook. Kan me heel goed voorstellen dat je als zelfstandig ondernemer niet zo lang op je geld kunt wachten als dat in Duitsland de regel is.

Het verhaal over traag internet las ik voorafgaand aan de Duitse verkiezingen ook al. Heel veel mensen hebben een hoge pet op van onze oosterbuur maar ... niet alles is daar even goed geregeld, blijkt soms.

Veel succes, Laurens!

Groeten,
Lucky Eye

Plaats reactie