MORGENSTER

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: MORGENSTER

Bericht door DomiNiC » do 03 aug 2017, 13:22

@Lucky: Geeft niet, publiceer maar //zwaait met de pomponnetjes :lol:

Autisme. Wanneer is iemand autistisch? Is het aangeboren, of is het gedrag het gevolg van de omgeving of zelfs vanwege opvoeding?


Wat zie ik:
Eén zorgzame, één die slimmer is en de gave heeft om "gras maaien" te beredeneren en te weten dat daar ook bij hoort: kantjes bijknippen, maaisel bijeen harken, ...
De andere heeft meer nood aan omkadering, begeleiding en leiding, herhaling, het op een blaadje presenteren, ... Prima. Niets mis mee. We zijn mensen, we verschillen nu éénmaal van elkaar.

Wat als je van niet beter weet?


Benieuwd naar hoe Richard "het is beginnen zien". Benieuwd naar wat Richard triggerde en waar zijn veerkracht zit. Want die plannetjes maken, en het zo ver weg gaan, dat besluit je niet ineens. En dan vraag ik me af: Waar zit het, wat triggerde?

En... In zekere zin ook benieuwd naar het schrijven en het verhaal. Welke details volgen nog, wat zal er nog meer tussen de lijnen zitten en hoe ga je dat brengen?


Dank je voor dit deel.
Op naar het volgende. :-)

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: MORGENSTER

Bericht door Sjack013 » vr 04 aug 2017, 04:06

Tjeetje, Lucky Eye, wat een deel. Mijn vrees is bewaarheid geworden. Typisch het gedrag van alcoholisten. Maar om zo gelaten je spaarrekening te laten plunderen en zelfs de vloer van je slaapkamer laten openbreken, terwijl je een honkbalknuppel onder handbereik heb? Ik weet niet wat ik in zo'n situatie zou hebben gedaan. Ook ik onderschrijf de uitspraak dat geweld niets oplost, maar alles heeft zo z'n grenzen.

Max is wat van plan en Edith heeft hem door. Door zijn vraag aan Edith of zij voor Richard kan zorgen de komende dagen, betekent dat volgens mij dat niet Richard naar Stan toegaat, maar wellicht Max met Toby. Ontvoering? De ouders een verklaring laten ondertekenen, dat zij hun verantwoordelijkheid over Stan overdragen? Shit!!!!! Alweer een week wachten :cry:

Lucky Eye, prettige vakantie (wellicht in ZL) en bedankt voor dit deel,

Sjack

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » vr 04 aug 2017, 09:35

Hoi DomiNiC!

Opnieuw een reactie en dat terwijl je vakantie hebt! Bedankt ervoor!

Je vragen over autisme boeien me. Je hebt helemaal gelijk: wij mensen verschillen nou eenmaal van elkaar. En ja ... wat is dan autisme? Er zijn richtlijnen voor maar het is een heel breed gebied. Bovendien hebben sommige mensen autistische trekjes. Ze zijn dan wel niet - volgens de regels of omdat ze zich nooit hebben laten onderzoeken - autistisch, maar toch.

Ik houd er niet zo van om mensen een etiket op te plakken. Aan de andere kant ... is het soms wel handig om te weten wat iemand heeft. Je kunt dan met aangereikte handvatten proberen zo iemand beter te benaderen.

Wat er verder nog komt? Tja ... soms heb ik wel eens het idee dat door al jullie vragen en opmerkingen mijn verhaal wat aan het veranderen is. ;)

Geniet nog van je laatste vakantiedagen, DomiNiC!

Groeten,
Lucky Eye

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » vr 04 aug 2017, 09:51

Hoi Sjack!

Ik heb nog niet echt vakantie. Vaste ritmes zijn wel al wat anders maar de week echt helemaal van huis, zonder vaste zorgtaken bijvoorbeeld, die moet nog komen.

De plaatsing van het hoofdstuk gisteren al gedaan omdat ik vanmorgen vroeg een afspraak had waarvan ik niet wist hoelang het zou gaan duren. Achteraf viel het mee.

Richard heeft een groot gedeelte van zijn verhaal verteld. Ik heb het vaag gehouden soms/vaak. Volgens mij past dat wel aardig bij iemand die een dergelijk emotioneel verhaal vertelt. Heb Richard onder andere laten zeggen dat hij de tijdlijn uit het oog verloor. Zo vertelt hij bijvoorbeeld niet hoe oud hij was toen hij met zijn spaarpot de bank inliep om een rekening te openen. Je mag het zelf invullen. Voor mij is het in elk geval geweest jaren voordat hij zijn honkbalknuppel oppakte om zijn vader ervan te weerhouden geweld te gebruiken tegen Stan en hem. Dat is als het ware een keerpunt geweest. Waarom dan niet gepast geweld gebruiken op oudere leeftijd toen hij al wel wist hoe hij zijn vader van zich af moest houden? Dat komt in het vervolg wel naar voren.

Hoe ik het plaatsen doe rond mijn echte vakantie, weet ik nog niet. Volgende week vrijdag ben ik nog thuis en dan plaats ik het volgende hoofdstuk. De laptop gaat mee naar Zuid-Limburg en dus zou ik het vaste ritme - ook ik houd daar wel van - best aan kunnen houden. Maar ... dat zie ik nog wel.

Bedankt voor je reactie, Sjack!

Groeten,
Lucky Eye

Willem
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 12:00
Vul het getal in: 123

Re: MORGENSTER

Bericht door Willem » za 05 aug 2017, 15:22

Jeetje Lucky Eye die Richard en Stan hebben niet zulke leuke ouders. Denk dat Max wel een goede maar moeilijke oplossing bedenkt.
Maar zeker is dat ze bij dat stel weg moeten .
Vind het een mooi en intersant verhaal weet zelf geen goed verhaal op papier te krijgen maar lees jullie verhalen maar wat graag .
Er zitten een paar goeie schrijvers bij waar onder ook jij lees je verhalen graag .
Kijk weer uit naar de volgende aflevering van MORGENSTER
Bedankt

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » za 05 aug 2017, 16:50

Hoi Willem!

Bedankt dat je hier op het Forum van de site van Oliver een reactie hebt achtergelaten met betrekking tot mijn verhaal 'Morgenster'.

Je hebt helemaal gelijk. De ouders van Richard en Stan zijn niet leuk. Verwaarlozing en mishandeling zijn zware onderwerpen en helaas valt het niet altijd goed op. Sluit de buitenwereld de ogen door de schone schijn die wordt opgehangen, en dat lijkt in dit verhaal ook het geval te zijn.
Wat Max heeft bedacht, dat moet nog blijken.

Op dit Forum kunnen schrijvers hun verhalen kwijt en lezers hun verhalen lezen. Ik weet absoluut niet wat de verhouding is tussen schrijvers en lezers maar dat doet er ook niet toe. Belangrijk is dat er geschreven en gelezen kan worden.

Bedankt voor je complimenten.

Groeten,
Lucky Eye

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: MORGENSTER

Bericht door Oliver » zo 06 aug 2017, 01:11

Ik heb het gevoel dat het verhaal nu echt is begonnen.
We tasten niet helemaal meer in het duister. Er begint zich een beeld te vormen.

Een beeld waar jij nog alle kanten mee op kunt, en ons nog alle hoeken van de wereld kunt laten zien. :)

caprys
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 03:19
Vul het getal in: 123

Re: MORGENSTER

Bericht door caprys » di 08 aug 2017, 22:02

Ik heb autisme net als mijn dochter, mijn broer en één van mijn zussen (mijn vader heeft vermoedelijk ook autisme, maar hij heeft geen diagnose). Het zit dus behoorlijk in mijn familie :) . Ik heb mijn etiket van autisme pas op mijn 22 jaar gekregen. Dat vind ik jammer, ik had wel wat extra begeleiding kunnen gebruiken tijdens het opgroeien. Daarom ben ik ook 'blij' dat mijn dochter haar diagnose al op haar 2 jaar heeft gekregen. Zij krijgt nu alle begeleiding die ik heb moeten missen. Het is moeilijk om uit te leggen wat autisme juist is, want het is zo een ruim begrip. Niet iedere autist is hetzelfde.

Uit eigen ervaring herken ik wat autistische trekjes in Richard en Stan, wat niet wil zeggen dat ze het hebben, maar het voelt voor mij wel herkenbaar aan. Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan. Hoe gaan ze Stan daar weg krijgen, dat lijkt me nog niet zo simpel. En wat gaat Toby toevoegen aan het verhaal.

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » do 10 aug 2017, 07:37

Hoi caprys!

Ook jij bedankt voor een nieuwe reactie op mijn verhaal.

Ik begrijp helemaal wat je bedoel en ik geloof ook al dat ik het in een reactie al gezegd heb: soms is het goed dat je weet dat je autisme hebt en soms ook niet.

Het "niet goede" is dat je een etiket opgeplakt kunt krijgen en dat mensen je met andere mensen met deze diagnose gaan vergelijken terwijl ze dat juist niet zouden moeten doen. Het "wel goede" is dat de persoon zelf begeleiding kan krijgen en ook de mensen om haar/hem heen. En met die begeleiding kan het makkelijker worden om met elkaar om te gaan.

Ik kan alleen maar onderschrijven wat jij zegt: Niet iedere autist is hetzelfde! En daarom is het etiket dat je krijgt met een diagnose ook zo vervelend. Je wordt sneller beoordeeld. "Oh, ja, jij hebt autisme en dus kun je dat niet!" Flauwekul, kijk eerst eens naar wat de persoon kan. Ga niet meteen met die diagnose aan de haal. Observeer, ga uit van mogelijkheden.

Wie van de twee autisme heeft en of er inderdaad sprake is van autisme, laat ik nog in het midden.

De rol van Toby (een kleine bijrol) wordt binnenkort uit de doeken gedaan.

Groeten,
Lucky Eye

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » do 10 aug 2017, 07:41

Hoi Oliver!

Bedankt dat je weer wat hebt laten horen, Oliver!

Nu pas echt begonnen? Heb ik zoveel woorden geschreven en is het verhaal niet begonnen? :D :D :D

Ik snap je denk ik wel. Er komt nu wat actie in het verhaal. Het gaat ergens om omdat er een duidelijk beeld is geschetst en het niet meer alleen tasten in het duister is.

Maar ... daarin heb je helemaal gelijk ... het kan nog alle kanten op en daar maak ik dan ook gebruik van. En ja ... wie weet krijgen jullie nog een aantal hoeken van de wereld te zien.

Groeten,
Lucky Eye

Plaats reactie