MORGENSTER

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: MORGENSTER

Bericht door Sjack013 » vr 28 jul 2017, 08:30

Tja, Jacques Brel. Hij moest het vooral van zijn teksten hebben. IJzersterke teksten zijn het. Één van de grootste chansonniers.
nu het verhaal.

De terechte vraag van Oliver blijft staan. Logisch is het dat Richard zijn toekomst ver van huis zoekt. Maar onbegrijpelijk is het dat hij Stan zo alleen laat. Was het niet mogelijk om hem mee te nemen, op de een of andere manier? Ja, ik weet het, die duidelijkheid komt nog, maar het speelt wel in mijn hoofd. Als zesjarige zo'n grote verantwoordelijkheid moeten dragen geeft ook littekens bij Richard. Hoewel Stan een stuk groter is dan Richard, moet hij toch zijn "broertje" beschermen. Heeft dit te maken met zijn ontwikkelingsachterstand, of spelen er nog meer oorzaken hierin een rol?
Kortom, elk deel blijft voorlopig nieuwe vragen oproepen, Lucky Eye. Soms vind ik dit leuk, maar soms ook echt niet. Ja, je weet het, ik moet voor mezelf alles duidelijk kunnen plaatsen en dat lukt me met dit verhaal nog niet.

Bedankt voor het plaatsen en tot de volgende week,

Sjack

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » vr 28 jul 2017, 09:18

Hoi DomiNiC!

Blij toe dat de vertaling goed is. Soms lees je wel eens vertaalde teksten (o.a. van Google Translate) die van geen kant kloppen. Heel vervelend.

Aan jou vroeg ik alleen een vertaling van de titel die jij opgaf in het originele Frans. Meer niet. Geen enkele reden dus voor een "excuus" want er is gewoon helemaal niets verkeerd gegaan of begrepen.
Het is inderdaad een heel gevoelige tekst. Ik kende het totaal niet maar toen ik de vertaling las, raakte het me. En ... als dat gebeurt, zijn de teksten voor mij goed. Heel goed!

Ik heb het hier geplaatst omdat ik graag volledig wil zijn. Volledig wil zijn ook naar eventuele andere lezers van het verhaal. Die lezen wellicht al onze schrijfsels wel, maar reageren niet, en dan krijgen ze ineens een titel van een lied voorgeschoteld en ja ... dan wil ik graag dingen toelichten. Vandaar.

Ik hoop dat je plezier zult hebben in je werk, DomiNiC!

Groeten,
Lucky Eye

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » vr 28 jul 2017, 09:29

Hoi Sjack!

Vragen zullen er bij dit verhaal heel lang blijven. Waar ik nu dingen bekend maak, wordt er ook al opgemerkt dat er nieuwe vragen rijzen. En ja ... dat blijft dus nog wel even zo. Pas in hoofdstuk ... nee ... dat vertel ik niet ;)

Het is het grote nadeel van een verhaal per hoofdstuk plaatsen. Een boek lees je zo uit. Die koop je niet per hoofdstuk of leen je niet in de bibliotheek per hoofdstuk. Wellicht dat het goed is voor de lezers die nu elke week lezen om als alles geplaatst is het hele verhaal nog eens door te nemen. Ik weet dat sommige lezers van mij echt wachten tot alles geplaatst is en pas dan gaan lezen. Zij houden niet zo van mijn cliffhangers, denk ik.

Een groot voordeel van het plaatsen van hoofdstukken, en dan de lezers weer even laten fantaseren, is dat deze site goed bezocht wordt! En dat verdient deze site gewoon! Het is een plaats waar anderen en ik ons ei kwijt kunnen. Dat wat wij, als schrijvers, willen vertellen voor het voetlicht kunnen brengen. En dat is heel erg waardevol! Alle lof voor Oliver!

Het plaatsen doe ik heel erg graag, Sjack. Net zoals jij het fijn vindt om te reageren. Bedankt daarvoor!

Groeten,
Lucky Eye

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: MORGENSTER

Bericht door DomiNiC » vr 28 jul 2017, 17:30

Dank je voor de werkdag-wensen. Het was wat uitbollen, alleen leuks doen, laatste dag voor de vakantie begint. 10 dagen er even uit. Lekker :-)

De morgenster.
Richard merkt(e) veel op. Vroeger. En nu, zijn denken staat geen seconde stil.


Je schrijft dat je verhaal niet op een bestaand verhaal steunt, dat gelijkenissen toeval zijn.
Maar hoe toevallig je het ook bedoelt, het is geen fantasie. Het komt allemaal zo bekend voor. Je schrijft doorheen Richard exact neer hoe het is om als kind op te groeien in onwetendheid over wat er speelt, om op te groeien 'en je plan te trekken'.
Ik merk(te) bij mezelf dat ik haast emotie-loos aan het lezen was.
Je vertelt niets nieuws voor mij.
En hoewel dat an sich plat klinkt, is het in feite een compliment: Het is weinigen gegeven om te benoemen wat er schort of hoe iemand leeft, voelt, gedraagt, denkt, in een gezin of familie waar alcohol deel van het gezinsleven is.

En toch.
Ondanks het emotie-loos lezen, blijft het verhaal me nieuwsgierig houden, me aantrekken, en blijven emoties leven.

Wat komen we nog meer te weten?
Wat staat er nog meer te gebeuren?
En misschien waar we allemaal een beetje nieuwsgierig naar zijn: Komt er een gay-kantje aan te pas?

Ik verwacht geen antwoorden, ik geef gevoel en gedachten weer. En kijk uit naar de volgende delen :-)

Schrijf ze!

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: MORGENSTER

Bericht door Oliver » vr 28 jul 2017, 21:36

*Bloos
Dank je wel, Lucky! Maar jullie maken het mede mooi hier!

Het mooie van een vervolgverhaal is dat je het weken met je mee kunt dragen, er in mee kunt leven. Als je een spannend boek in één keer uitleest, is het daarna klaar.
Ik vind dat zelf altijd een mooie extra dimensie aan een verhaal in delen.

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » za 29 jul 2017, 15:39

Hoi DomiNiC!

Geniet van je vakantie, DomiNiC!

Mijn disclaimer neem ik altijd op om te voorkomen dat mensen gaan zeggen (heb dat ooit eens te horen gekregen) dat ik hun levensverhaal schrijf. En dat is dus niet zo. Als ik ooit eens iets zou gebruiken dat werkelijk gebeurd is, dan vraag ik daar toestemming voor en zal ik bij het verhaal uitdrukkelijk vermelden dat het een waargebeurd verhaal is.

Blijft natuurlijk, dat mijn lezers vaak iets herkennen in dat wat ik schrijf. Het is een gevoel, een voorval, een plaats die ik beschrijf of wat dan ook. Ineens kan iemand blijven hangen aan iets dat hij/zij leest omdat het herkenbaar is. En dat maakt een verhaal (ook iets van mijn hand) levensecht, zonder dat het waargebeurd is.

Alles wat je schrijft in je laatste reactie op 'Morgenster' is eigenlijk een compliment aan mijn adres, tenminste ... zo vat ik het op. Bedankt daarvoor!

En ook bedankt dat je er weer was met een reactie.

Groeten,
Lucky Eye

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » za 29 jul 2017, 15:44

Hoi Oliver!

Ook weer helemaal waar: schrijvers, lezers, reagerende lezers, met elkaar wordt deze site gemaakt.

Maar jij hebt deze site gemaakt, je zult ervoor betalen en dus ... vond ik een compliment aan jouw adres op z'n plaats.

Een vervolgverhaal heeft ook mijn voorkeur. Heb ik ooit wel eens een verhaal in één keer geplaatst ergens? Ik geloof het niet. Mijn verhalen zijn meestal te lang om ergens in één keer kwijt te kunnen. Ook dit epistel weer. En ik had me nog wel zo voorgenomen om me te beperken tot korte verhalen na 'Blanco'. Maar ja ... het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik wil veel vertellen, de personen in het verhaal goed uitbeelden, en ja ... dan heb ik veel woorden nodig.

Groeten,
Lucky Eye

caprys
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 03:19
Vul het getal in: 123

Re: MORGENSTER

Bericht door caprys » ma 31 jul 2017, 00:26

Net als bij Richard krijg ik bij Stan het gevoel dat hij autisme heeft. Ik begin me toch wel af te vragen of ik gewoon overal autisme begin te zien of dat er echt iets van autisme in je verhaal zit.

Op zich is het wel mogelijk dat zowel Richard als Stan autisme zou hebben gezien het in sommige gevallen erfelijk kan zijn (dan hebben ze het allebei van hun vader gekregen).

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » ma 31 jul 2017, 16:44

Hoi caprys!

Bedankt voor je reactie hier op het Forum.

De term autisme is al eerder gevallen inderdaad. Toen werd het gekoppeld aan Richard vanwege waarschijnlijk zijn starre houding. Nu noem je Stan en ja ... als je leest wat ik over Stan schrijf over bijvoorbeeld het grasmaaien en het afdrogen, kan ik me dat indenken.

Groeten,
Lucky Eye

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » do 03 aug 2017, 10:55

Hoofdstuk 9 staat er iets eerder dan jullie gewend zijn van mij.

Groeten,
Lucky Eye

Plaats reactie