MORGENSTER

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
caprys
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 03:19
Vul het getal in: 123

Re: MORGENSTER

Bericht door caprys » do 13 jul 2017, 16:04

Volhouden Sjack013, het is nog maar één dag. Bijna zover :P .

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: MORGENSTER

Bericht door Sjack013 » vr 14 jul 2017, 11:40

Lucky Eye,
ik kan soms boos worden op jou! Jij bent in staat om een spannend verhaal nog spannender te maken en dan eindigen met 'n soort cliff-hanger. Wat doe je me aan!!!!!!
Je begrijpt, ik heb inmiddels deel 6 gelezen. We weten nu dat zijn broer heel belangrijk voor hem is en ook autistische trekken heeft. Om 9 uur bellen en alleen opnemen als hij de beller kent. Goed dat Max bij het gesprek aanwezig mag zijn, zodat wij dan ook weer wat meer weten en vooral het toelichtend gesprek dat Richard daarna moet voeren. Maar waarom moeten wij dan weer een week hierop wachten?????

Je ziet, Lucky Eye, dat ik in de ban van het verhaal mijn reactie typ. Het grote fantaseren kan weer beginnen. Hoe is de relatie tussen Richard en z'n broer? Moet hij hem beschermen of zo? Waarom moet hij persé naar huis? Ieder weldenkend mens zal met die lichamelijke klachten wijzer zijn dan om 1200 km te gaan rijden!

Nog 7 nachten slapen :(

Toch ontzettend bedankt voor het plaatsen en succes met de afronding,

Sjack

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » vr 14 jul 2017, 13:04

Hoi Sjack!

Vanochtend was ik wat later dan gewoonlijk met plaatsen en daarom moest je nog langer wachten dan normaal.

Ik was 'onhandig' vanochtend. Dingen wilden niet lukken zoals ik voor ogen had en ik ging ook nog eens voor nop naar de apotheek. Er zou iets klaarliggen voor mij en dat was er gewoon niet!!!

Terug naar het verhaal. Ik weet het ... ik ben vreselijk soms. Maar vergeet niet dat je dit keer wel ruim 6 pagina's A4 te lezen had. Volgens mij het langste hoofdstuk tot nu toe. En ... er werd een tipje van de sluier opgelicht zodat ook jij over wat meer informatie beschikt over Richards achtergrond.

Maar ... ik weet het. Het is hoogst vervelend als je als lezer er net lekker in zit, en dat dan 'wordt vervolgd ... ' in beeld komt.

Fijn echter dat je meteen hebt gereageerd, Sjack! En laat het fantaseren inderdaad maar beginnen. Gaat Richard toch naar huis? Waarom is zijn broer zo belangrijk voor hem?

Groeten en een goed weekend!
Lucky Eye

caprys
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 03:19
Vul het getal in: 123

Re: MORGENSTER

Bericht door caprys » vr 14 jul 2017, 19:29

Zo veel vraagtekens en zo weinig antwoorden. Wat doe je ons toch aan.

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » za 15 jul 2017, 06:45

Hoi caprys!

Heel leuk dat ook jij weer iets laat horen.

Ja ... helemaal met je eens. Een schrijver zou niet zo veel vraagtekens moeten mogen oproepen en zijn lezers zo lang zonder antwoorden laten. Maar ... het gebeurde nou eenmaal met dit verhaal.

Schrijven gaat voor mij vaak haast 'automatisch'. Ik weet niet of collega schrijvers dit herkennen maar bij mij gaan de vingers over het toetsenbord en komen de eerste schetsen er als in een trance uit. Niet overdacht, in elk geval. Met dit verhaal ook. Later, toen ik het las, bemerkte ik pas welke kant het op ging. Een geheimzinnig persoon (Richard) die mijlenver van huis is om een bepaalde (nog onbekende) reden en aan niemand iets loslaat over zijn verleden.

En dan begint het redigeren. Het opmaken van het verhaal. Kijken of er in dat onbewuste typen niet ergens een foutje is geslopen. Ergens nog iets verfraaien. Een foutje wegwerken, nog wat meer licht, nog wat meer duisternis. Het lijkt haast alsof ik een schilderij onder handen van een schilder beschrijf, zo merk ik ineens.

En dan ... de antwoorden. Geloof me, ze komen echt ;)

Bedankt, caprys!

Groeten en een goed weekend!
Lucky Eye

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: MORGENSTER

Bericht door DomiNiC » za 15 jul 2017, 08:28

Goede.
Morgen.


Quand on n'a que l'amour.
Jacques Brel zonet op de radio, terwijl ik de 'wordt vervolgd' nog zie en nog zindert...

Wat...
Een...
Timing...


Is het enkel of slechts de broer-band, de liefde, wat drijft iemand zo'n strak tijdschema aan te houden? 101 redenen, terug te leiden tot een diep zittende oorzaak?
Zo ver weg van huis - de band knippen? En toch niet knip, want elk weekend naar huis?

Benieuwd hoe het verhaal verder gaat :-)


Ja.
De manier van schrijven, herken ik.
Een lap schrijven, het vloeit en stroomt en komt vanzelf. En daarna bijschaven, polijsten, zorgen dat het tijdsverloop klopt, ...
Herkenbaar :-)

Schrijf ze!

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: MORGENSTER

Bericht door Lucky Eye » za 15 jul 2017, 15:51

Goedemiddag DomiNiC!

Bedankt, DomiNiC, dat je hier op het Forum weer iets laat horen met betrekking tot mijn verhaal.

Frans is iets dat ik helaas niet heb geleerd. Op de middelbare school slechts één jaar Frans gehad en dat was geen succes. De cijfers op de drie rapporten waren: 7, 6, 5. Een neergaande lijn en dat is nooit een goed teken.

Waarom Richard naar huis moet? Ja, dat is de grote vraag. En mensen die vooruit willen lopen, omdat hun fantasie op hol slaat, kunnen zoals je schrijft 101 redenen bedenken.

Waar Sjack het rot vond om de woorden "Wordt vervolgd ..." te lezen, prijs jij me om mijn timing. Zo zie je maar weer ... het hangt er helemaal vanaf vanuit welk perspectief je kijkt.

Groeten en een goed weekend!
Lucky Eye

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: MORGENSTER

Bericht door Oliver » za 15 jul 2017, 18:26

Een perfecte cliffhanger inderdaad.
:D

Ik kan daar wel van genieten.

caprys
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 03:19
Vul het getal in: 123

Re: MORGENSTER

Bericht door caprys » za 15 jul 2017, 20:34

@Lucky Eye. Eigenlijk vind ik het juist geweldig hoeveel vragen het oproept. Je laat net genoeg informatie los om de nieuwsgierigheid van de lezer te prikkelen. Ik bewonder je vaardigheid daar in. Bij mij lukt dat niet zo goed. Ik heb meestal de neiging om alles meteen vanaf het begin van een verhaal te willen uitleggen in plaats van de lezer de kans te geven om het allemaal geleidelijk aan te ontdekken. Ik laat veel te snel in mijn kaarten kijken. Ik leer dus veel bij van de manier waarop jij het doet :) .

Het schrijven van een verhaal voelt voor mij als het maken van een puzzel waar ik nog niet alle stukjes van heb. Ik heb dan alleen het begin, het einde, een bepaalde gebeurtenis of een vaag idee in mijn hoofd. De rest ontdek ik dan gaandeweg. Soms verast het me dan zelf welke richting het uit gaat (zeker als plots twee verschillende verhalen ineenklikken als één geheel). Helaas word ik dan ook wel ongeduldig als ik de grote lijnen van het verhaal in mijn hoofd heb. Ik wil die verhalen dan meteen met anderen delen, maar dat gaat dan niet want ze zijn dan nog niet geschreven of niet afgewerkt.

Als ik het vergelijk met schilderen dan zou je kunnen zeggen dat ik een beetje het geduld mis om een schets uit te werken tot een afgewerkt schilderij. Ik zou meteen het eindresultaat willen hebben, maar zo werkt het natuurlijk niet.

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: MORGENSTER

Bericht door DomiNiC » zo 16 jul 2017, 08:16

Ja, excuus. Ik ging er van uit dat de Franse woorden en hun betekenis relatief bekend zijn.

Quand on n'a que l'amour.

Letterlijk: Wanneer men enkel liefde heeft.

Vrij vertaald, en wat me triggerde:
Waarom dat strakke tijdschema en dat ene mobiele nummer dat die broer herkent of wil beantwoorden? Het doet me denken aan iemand die ergens moeite mee heeft, en zich vastklampt aan een paar kleine maar bekende dingen. Zich vastklampt aan weinig mensen, maar de vriendschap of liefde 'in return' bijna onvoorwaardelijk is.
Het roept bij mij een beeld op van de zorgzame 'grote' broer, en de 'kleine' broer die ergens ver weg zit, grote broer mist, en de stem, het telefoontje, nog het enige is wat hem nu overeind houdt, de bijna onvoorwaardelijke liefde nog het enige is wat voor hem een houvast is.
Wanneer men enkel liefde heeft.
Quand on n'a que l'amour.

Plaats reactie