onafgemaakte verhalen

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Plaats reactie
bart8780
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 27 dec 2015, 10:00
Vul het getal in: 123

onafgemaakte verhalen

Bericht door bart8780 » zo 27 dec 2015, 10:13

Hoi misschien is deze vraag al eerder gesteld.
Maar ik was begonnen aan een oud verhaal te lezen namelijk Mark en Martijn.
Maar helaas na meerdere delen kom je erachter dat het verhaal niet is afgemaakt.
Is het misschien niet beter im onafgemaakte verhalen te verwijderen.

Mvg Bart

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: onafgemaakte verhalen

Bericht door DomiNiC » zo 27 dec 2015, 11:27

Goedemorgen!

Welkom!
Je vind een overzicht van de verhalen op deze link: http://forum.oliversverhalen.nl/viewtop ... =18&t=1278

Ik heb in het overzicht een onderscheid gemaakt tussen de verhalen die bezig zijn, afgewerkt zijn, en niet werden afgewerkt.


In het forum vind je dit terug onder:
Verhalen van bezoekers > Verhalen van bezoekers: Overzicht
Bovenaan, in het blokje "mededelingen".


Ik weet niet of de vraag over 'onafgewerkte zaken verwijderen' eerder werd gesteld.

Misschien dat de beheerder, Oliver, zijn visie wil weergeven?

bart8780
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 27 dec 2015, 10:00
Vul het getal in: 123

Re: onafgemaakte verhalen

Bericht door bart8780 » zo 27 dec 2015, 11:34

Super bedankt dit helpt enorm.
Ging mij er een beetje om dat verhaal Mark en Martijn uit 2009 niet af is en denk na zoveel jaar ook niet afgemaakt gaat worden.
En dat zulke verhalen gedeelte kunnen worden.
Misschien bijvoorbeeld als na een x aantal maanden geen nieuw deel is geplaatst.
Aan de schrijver een mail sturen.
En dan aangeven dat bijvoorbeeld na een jaar geen nieuw deel.
Dat verhaal verwijderd gaat worden.
Of in een aparte forum van onafgemaakte verhalen wordt gezet.
Zo blijft de site overzichtelijker.
En ik denk ook veel aantrekkelijker/boeiender.

Mvg Bart

Dionysos
Berichten: 46
Lid geworden op: do 20 aug 2015, 23:41
Vul het getal in: 123

Re: onafgemaakte verhalen

Bericht door Dionysos » zo 27 dec 2015, 15:40

Mischien is het makkelijker om 1 verhaal in 1 topic te zetten. Daar kan dan de status van het verhaal achter gezet worden.

Voorbeeld.

Mark en Martijn [niet af]
Het leven van Niek [compleet]
Een bijzondere Kerst [niet af]


Een ander bijkomend voordeel is dat een bezoeker het verhaal kan doorlezen.
Op het moment dat er weer een deel bij komt komt deze ook weer boven aan te staan bij actieve onderwerpen.

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: onafgemaakte verhalen

Bericht door Michael87 » zo 27 dec 2015, 16:07

Die dicussie is al vaker gevoerd. Oliver heeft zijn forum zo ingericht dat elke hoofdstuk een nieuw topic is en moet worden afgesloten om te voorkomen dat lezers reacties direct onder het hoofdstuk plaatsen. Zo blijft de volgorde correct.

Het forum van SWB is zo ingericht dat je het hele verhaal in 1 topic schrijft. Knettergek word ik ervan, want elke keer als er een reactie geplaast wordt, schiet een hoofdstuk weer omhoog. Bovendien moet je, om het volgende hoofdstuk te kunnen lezen, altijd eerst door de reacties van lezers heen lezen/scrollen. Ik vind het niks.

Nee, dan moet je het doen zoals Jablan doet op zijn forum. Bij hem kun je als auteur schrijfrechten aanvragen en daarmee kun je posten in het verhalen deel. Lezers hebben daar geen schrijfrechten, die kunnen alleen in het reactiedeel posten. Ik vind het prima werken, maar er is wel een drempel voor schrijvers om te posten.

@ Oliver: misschien is het een idee om een keer door alle verhalen heen te gaan en de niet afgemaakte in een aparte rubriek te zetten. Hoewel verwijderen misschien net zo'n goeie oplossing is, niemand vindt het, denk ik leuk om onafgemaakte verhalen te lezen. Een speciale rubriek daarvoor wordt waarschijnlijk toch nooit gelezen.
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: onafgemaakte verhalen

Bericht door Oliver » zo 27 dec 2015, 17:55

Ik zie weer goede ideeën voorbij komen.
Eerste project is de site zelf, die gaat op een ander soort platform draaien, want de huidige is zwaar verouderd.

Daarna komt dit forum aan de beurt.

Verhalen die niet afgemaakt worden is altijd jammer, maar dat kunnen we niet dwingen. Een apart deel op het forum zou misschien wel een optie zijn.
Wat ik overeind wil houden is de laagdrempeligheid, zodat iedereen die eens wat wil proberen een verhaal online kan zetten.
Dat is ook een stukje eigenbelang: het gaat voor mij anders een hoop werk worden als ik het via de eigen site ga doen.
Waar ik aan zit te denken is om op het forum een gedeelte te maken waar voltooide verhalen komen te staan. Die kunnen dan in één topic komen, zodat je het hele verhaal door kunt lezen.

Ik ga er eens goed over nadenken verder, waarbij nieuwe ideeën altijd welkom zijn.

Jablan
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: onafgemaakte verhalen

Bericht door Jablan » di 29 dec 2015, 01:35

bart8780 schreef:Ging mij er een beetje om dat verhaal Mark en Martijn uit 2009 niet af is en denk na zoveel jaar ook niet afgemaakt gaat worden.
Alle verhalensites - wereldwijd gezien - hebben last van een hoog aandeel 'onafgemaakte verhalen'. Een deel van de schrijvers neemt lang pauze of schrijft gewoon zo langzaam, dat er hoogstens één keer per jaar een hoofdstuk bijkomt. Een groter deel zal inderdaad nooit afkomen. Het probleem voor sitebeheerders is, dat je nooit vooraf wie weet wie verder schrijft en wie niet.
Oliver schreef:Ik zie weer goede ideeën voorbij komen. Eerste project is de site zelf, die gaat op een ander soort platform draaien, want de huidige is zwaar verouderd. Daarna komt dit forum aan de beurt.
Succes ermee.

Forum: hou er rekening mee, dat deze software zo verouderd is, dat je in stappen moet upgraden. Eerst naar versie 3, dan naar versie 4. Of naar iets anders. Pas met de nieuwere versies wordt het makkelijker om onderwerpen te verplaatsen, te verwijderen of te combineren.

Dionysos
Berichten: 46
Lid geworden op: do 20 aug 2015, 23:41
Vul het getal in: 123

Re: onafgemaakte verhalen

Bericht door Dionysos » di 29 dec 2015, 02:39

Michael87 schreef:Die dicussie is al vaker gevoerd. Oliver heeft zijn forum zo ingericht dat elke hoofdstuk een nieuw topic is en moet worden afgesloten om te voorkomen dat lezers reacties direct onder het hoofdstuk plaatsen. Zo blijft de volgorde correct.

Het forum van SWB is zo ingericht dat je het hele verhaal in 1 topic schrijft. Knettergek word ik ervan, want elke keer als er een reactie geplaast wordt, schiet een hoofdstuk weer omhoog. Bovendien moet je, om het volgende hoofdstuk te kunnen lezen, altijd eerst door de reacties van lezers heen lezen/scrollen. Ik vind het niks.

Nee, dan moet je het doen zoals Jablan doet op zijn forum. Bij hem kun je als auteur schrijfrechten aanvragen en daarmee kun je posten in het verhalen deel. Lezers hebben daar geen schrijfrechten, die kunnen alleen in het reactiedeel posten. Ik vind het prima werken, maar er is wel een drempel voor schrijvers om te posten.

@ Oliver: misschien is het een idee om een keer door alle verhalen heen te gaan en de niet afgemaakte in een aparte rubriek te zetten. Hoewel verwijderen misschien net zo'n goeie oplossing is, niemand vindt het, denk ik leuk om onafgemaakte verhalen te lezen. Een speciale rubriek daarvoor wordt waarschijnlijk toch nooit gelezen.
Ik snap wat je bedoelt met de reacties. Maar daar hebben we hier een apart gedeelte voor. Het ging mij meer om het verhaal zelf in 1 topic.
Ik lees een verhaal en soms moet ik zoeken naar een vervolg. Als dat in 1 topic komt dan heb je wat meer overzicht. Voor de rest kan de opzet het zelfde blijven.

Misschien kan er boven een verhaal wel iets met een link naar het discussie topic van delta desbetreffende verhaal komen te staan.

Jablan
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: onafgemaakte verhalen

Bericht door Jablan » di 29 dec 2015, 11:52

Met deze versie van de software kun je de verschillende afleveringen van een verhaal niet samenvoegen tot één topic.

Het is weliswaar even bladeren - hoofdstuk lezen, terug naar de pagina en terugbladeren naar het volgende hoofdstuk - maar nog steeds veel makkelijker dan op de meeste andere sites met verhalen.

Goede verhalensites bieden overzichten op
  • titel
  • auteur
  • genre (bijv. science fiction, bovennatuurlijk, realistisch, misdaad, liefde)
  • type (opsomming, krabbel, gedicht, roman, kort verhaal, inkijkexemplaar, songtekst)
  • lengte (soms heb je alleen tijd voor iets korts, soms voor iets langers)
  • steekworden/tags (vaak de meest merkwaardige afkortingen om de handeling aan te geven met als absoluut dieptepunt MPreg oftewel male-pregnancy)
  • minimumleeftijd/doelgroep (kinderen, jongeren, mannen, vrouwen)
  • status (afgerond, wordt aan gewerkt, afgebroken)
In de praktijk zie je, dat als een site goed scoort op het ene onderdeel, dan weer slecht op een ander onderdeel. Hier bij Oliver valt het allemaal reuze mee. Niet alles is even handig, maar je hoeft ook niet eindeloos te zoeken - en als je een verhaal interessant vindt, dan zijn de drie-vier stappen naar het volgende hoofdstuk prima in orde.

Plaats reactie