Aan de andere kant...

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Michael87 » zo 07 feb 2016, 12:49

Dag allemaal,

Aan de andere kant, deel 22. Hoe zal Bernd reageren op Victor’s bekentenis? Heeft Victor zijn oude studievriend goed ingeschat en heeft hij begrip voor Vic’s situatie of wijst hij het resoluut af door vast te houden aan het standpunt van zijn kerk?

Veel leesplezier,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Sjack013 » zo 07 feb 2016, 14:20

Ik weet niet wat het is, Michael, maar ik krijg het gevoel dat Bern dezelfde grondhouding heeft als indertijd Eelco. En de reactie van Bern zegt veel over hoe hij is en niet wat hij van Victor vindt.
De "relatie" van Victor en Manuel komt nu echt onder spanning staan. Ik begrijp en respecteer beide houdingen. Het is ook een onmogelijke situatie. Toch bedruipt mij het gevoel dat Manuel er volwassener mee omgaat dat Victor. Puur op mijn gevoel. Hij stelt de juiste vragen en zet daarmee Victor duidelijk voor het blok. Victor twijfelt nog teveel tussen realisme en idealisme. Zonder een duidelijke cliffhanger heb je mij toch weer stik nieuwsgierig gemaakt hoe dit verder verloopt of afloopt (?) Maar ja, daar moet ik weer 2 weken op wachten.

Michael, bedankt voor dit deel en veel succes met het vervolg,

Sjack

Thomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 21 okt 2014, 13:20
Vul het getal in: 123

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Thomas » zo 07 feb 2016, 15:10

Hoi Michael,

Vol verlangen wachtte ik al op deze dag, zodat ik eindelijk zou kunnen lezen hoe het met Victor en Ciska verder zou gaan. Dat ik met Ciska begaan was, bleek wel uit mijn vorige reactie. Maar nu ik deze aflevering lees... Man wat beschrijf jij exact de pijnlijke spagaat waar Victor in terecht gaat komen. Iedereen mag weten dat ik je in een PM al eens heb laten weten ook in deze situatie te zitten en ik dus weet waarover je schrijft. Maar, dan nog vind ik het verbijsterend om te zien dat je die werkelijkheid in zo'n hoofdstuk van een paar honderd woorden in bijna al zijn finesses weet op te schrijven. De hoofdstukken ervoor waren de aanleiding. De hoofdstukken die nog komen zijn alleen maar de uitwerking, hoewel dat nog verschillende kanten uit kan. Maar dit ene hoofdstuk is waar het in al zijn treurigheid echt om gaat.

Eigenlijk zou ik aan alle jongeren in de bible belt, die nu met hetzelfde worstelen, willen laten weten hoe fout het kan lopen. Zij beseffen zich waarschijnlijk nog niet dat het over hen gaat. Zij denken misschien dat zij het wel kunnen redden, net als ik dat dacht...
Hoe fout het kan lopen is te lezen in jouw verhaal, dat deze nare werkelijkheid zo goed en oprecht beschrijft. Voor alle bekende lezers van dit forum is het natuurlijk een fantastisch mooi verhaal en kun je er lekker allerlei analyses en vooruitblikken op los laten. Maar ik hoop dat er ook onbekende lezers zijn, die niet in de discussie mee doen, maar wel het verhaal lezen. Misschien wel of misschien nog niet in het besef dat zij in dezelfde situatie zitten of dreigen te komen. Ik hoop dat zij het ook echt begrijpen.
Als Victor zegt: “Ik wil geen leven vol leugens, want dat is wat het nu is. Ciska verwacht dat ik er niks mee doe en dat kan ik niet. Ik wil haar niet bedriegen en toch doe ik het. Ik kan er niet met haar over praten omdat dat haar zo’n verdriet doet. Ons huwelijk is één grote schijnvertoning. Ik wil dat niet meer.”, dan is dat de essentie van waar je in terechtkomt, als je niet op tijd de juiste keuzes maakt. In die schijnvertoning moet je je leven lang onmogelijk veel energie in stoppen. Ik ging er kapot aan: op mijn werk ging er iets niet helemaal goed en daardoor kwam ik een jaar in de ziektewet, terwijl een ander met wel genoeg energie het gewoon tussen de koffie en de boterham door had opgelost. Ja, ik ben nu ook uit de kast, zoals ze dat dan zeggen, maar ik had het achteraf 40jaar eerder willen doen.
Ja, als jij zo'n jongere bent, die zich afvraagt wat hij met zijn gevoelens moet? Blijf het verhaal dan lezen, nee lees het liever twee of drie keer opnieuw en besef de harde werkelijkheid die er in schuil gaat. Als je te laat bent, is de weg terug wel heel erg pijnlijk. Maak je leven niet bij voorbaat al kapot!

Sorry, maar ik moest dit even kwijt.

Michael, Bedankt, voor je mooie, maar oh zo echte verhaal !!

Thomas.

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Oliver » zo 07 feb 2016, 16:20

Een mooie aanvulling op het verhaal, Thomas!

Het is een onmogelijke spagaat, waar veel jongeren van kunnen leren.
Dit is meer dan een mooi verhaal.

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Lucky Eye » di 09 feb 2016, 09:07

Hoi Michael!

Nu toch wel dikke problemen, lijkt me.

Vic komt er achter dat het allemaal niet zo eenvoudig is, als hij had gedacht. Ik voel medeleven met Manuel. Minder met Vic op de een of andere manier. Als ik Manuel hoor zeggen dat hij er kapot aan gaat ... voel ik een huivering over mijn rug lopen.

Dat van die Eelco en hoe hij ermee omging ... vind ik verrekte gemakkelijk. Hij had geen relatie, en dus mocht hij zondigen en vervolgens om vergeving vragen en vervolgens toch weer bewust zondigen en weer vergeving vragen en ... ga zo maar door. Handig hoor! Weten dat je eigenlijk toch niet wilt veranderen maar wel steeds vergeving vragen. Is dat niet God voor je karretje spannen? Mijn mening natuurlijk.

Maar het verhaal zit wel in een heel interessante fase.

Zit echt goed in elkaar. Kan veel mensen - die niet gelovig zijn - de ogen open rondom de problematiek, zo denk ik.

Groeten,
Lucky Eye

mart
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 11 jan 2013, 06:49
Vul het getal in: 123
Locatie: Boskoop

Re: Aan de andere kant...

Bericht door mart » wo 10 feb 2016, 21:07

Ha Michael.
Net als wat Thomas al schreef : je slaat met dit hoofdstuk de spijker op z'n kop. Zoals je weet zit ook ik in deze situatie , en alles waar ik tegen aan loop heb jij zo mooi en duidelijk beschreven nu. Mijn vrouw en ik zijn er ook nog steeds niet uit, maar gelukkig kan ik goed praten met mannen in de zelfde situatie bij de stichting Orpheus. Ik ben heel benieuwd wat voor wentelingen je dit verhaal nog gaat geven. Wie weet draag jij wel bij aan de voortgang van mijn leven. Succes met dit verhaal en ik wacht met spanning op het vervolg. Mvg Martin.

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: Aan de andere kant...

Bericht door DomiNiC » do 11 feb 2016, 21:29

Ik word er stil van.
Ik proeflees en Michael en ik hebben het vaker over het inhoudelijke, het hoe of wat. Ik zou moeten vertrouwd zijn met de tekst, de inhoud, de situatie.
En toch is het niet zo.
De tekst hier herlezen en de reacties... Elke keer is het raak. Ongeloof en verbijstering, diep, veel te diep. Veel te hard.

Waarom ga je door met iets waar je niet gelukkig van wordt?

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Michael87 » do 11 feb 2016, 21:54

Thomas schreef:Eigenlijk zou ik aan alle jongeren in de bible belt, die nu met hetzelfde worstelen, willen laten weten hoe fout het kan lopen. Zij beseffen zich waarschijnlijk nog niet dat het over hen gaat. Zij denken misschien dat zij het wel kunnen redden, net als ik dat dacht...
Dat idee wordt versterkt door de lessen over seksuele diversiteit op reformatorische scholen. Die lessen hebben maar één doel, homo's behouden voor het geloof. Om dat te bereiken, wordt hen voorgehouden dat ze de ‘bijbelse weg’ van onthouding dienen te bewandelen. Tegelijkertijd worden hetero’s aangemoedigd homo’s te steunen bij het dragen van deze zware ‘last’, want ze realiseren zich best dat het nogal wat is dat ze van homo’s vragen.
Alles in die lessen is er op gericht te voorkomen dat homo’s seksuele relaties aangaan. Ruimte voor andere invalshoeken is er niet want elke andere kijk op homoseksualiteit wordt als niet-bijbels bestempeld en dus afgewezen.
Veel homoseksuele jongeren voelen zich niet opgewassen tegen die kudde grrrristenen en/of willen helemaal niet celibatair leven, dus besluiten ze noodgedwongen hun geaardheid maar voor zichzelf te houden om problemen te voorkomen. Helaas brengt die keuze vaak andere problemen met zich mee zoals een dubbelleven, maar daar wordt in die lessen op school natuurlijk niet over gesproken.
Oliver schreef:Dit is meer dan een mooi verhaal.
Dank je voor het meer dan mooie compliment. ;-)
Lucky Eye schreef:Ik voel medeleven met Manuel. Minder met Vic op de een of andere manier. Als ik Manuel hoor zeggen dat hij er kapot aan gaat ... voel ik een huivering over mijn rug lopen.
Dat heb ik ook. Het greep me naar de strot toen ik het opschreef.
Lucky Eye schreef:Dat van die Eelco en hoe hij ermee omging ... vind ik verrekte gemakkelijk. Hij had geen relatie, en dus mocht hij zondigen en vervolgens om vergeving vragen en vervolgens toch weer bewust zondigen en weer vergeving vragen en ... ga zo maar door. Handig hoor! Weten dat je eigenlijk toch niet wilt veranderen maar wel steeds vergeving vragen. Is dat niet God voor je karretje spannen?
Is het weten dat je niet WILT veranderen en God voor je karretje spant of weten dat je niet KUNT veranderen en noodgedwongen een manier moet vinden dat voor jezelf acceptabel te maken?
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Amexic
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 10 jun 2015, 20:14
Vul het getal in: 123
Locatie: Antwerpen

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Amexic » di 16 feb 2016, 21:46

Het leven wordt door ieder van ons geleefd van een leeg blad in het begin... tot een volgeschreven op het einde. Victor heeft reeds een belangrijk deel beschreven. Dat maakt de situatie voor hem moeilijker dan voor Manuel.
Hij kan dat deel niet verloochenen. Alles wat hij beleefde, kan hij niet weggooien als een schijnvertoning. Hij sleept nu Ciska en Manuel mee op een weg die allerminst stabiel is.
Hij kan zijn verantwoordelijkheid niet zonder schade ontlopen.
Zijn relatie met Ciska en zijn kinderen wordt niet waardeloos omdat hij homo is. Dat zijn relatie hem niet alles biedt wat hij verlangt, kan ik begrijpen.
Op dit moment noem ik Victor blind maar Manuel is het niet. Ik vermoed dat Ciska dat ook niet is. Maar in hoeverre is haar denken beïnvloed door haar strenge geloofsovertuiging?
Dat gaan we nog te weten komen denk ik.
Dit verhaal gaat over veel meer dan over homo seksualiteit.

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Michael87 » zo 21 feb 2016, 17:14

Dag allemaal,

Aan de andere kant, deel 23. Het uur van de waarheid komt dichterbij. Zet Vic een punt achter de relatie met Manuel of gaat hij toch in op zijn voorstel?

Veel leesplezier!

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Plaats reactie