Aan de andere kant...

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Lucky Eye » ma 07 mar 2016, 18:00

Hoi Michael!

Ja ... wel of niet zien aankomen ... Victor zit er maar mooi (of beter gezegd lelijk) mee.

Heeft hij zich het een en ander voorgenomen en dan komt Ciska met een plan dat het zijn dwarsboomt. Geen scheiding maar een gescheiden leven om de schone schijn op te houden.

En ja... het bekende vooroordeel is aanwezig: bij homo's gaat het alleen maar om seks! Dat mannen gewoon hartstikke echt verliefd op elkaar kunnen worden, dat het om liefde gaat, komt helemaal niet op.

Je schrijft altijd heel waarheidsgetrouw, Michael, dus neem ik aan dat er echt zo'n chatgroep/forum (o.i.d.) bestaat waar vrouwen met elkaar praten over hun homoseksuele mannen met wie ze getrouwd zijn. Wat ik daarvan moet denken doet er natuurlijk helemaal niet toe maar het zorgt er wel voor dat ik me even achter m'n oren krab.

Groeten,
Lucky Eye

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Michael87 » ma 07 mar 2016, 19:41

@Pieter: Bedankt voor het plaatsen van de link. Overigens staat op de site van het Reformatorisch Dagblad zelf een uitgebreider artikel over dit onderzoek en verschijnt daar de komende drie weken een artikelenreeks n.a.v. dit onderzoek. Voor wie geïnteresseerd is, klik hier (niet op zondag).

@Lucky Eye: Refoweb is een reformatorische website met een forum. Op de website vind je o.a. vragen die door behoudende predikanten, vanuit bijbels perspectief, beantwoord worden, op het forum lees je de verhalen van gelovigen zelf en de reacties daarop van andere gelovigen. Op het forum worden regelmatig praktische oplossingen aangedragen die soms volledig indruisen tegen de richtlijnen van de kerk. Soms openlijk, meestal in PB’s die vaak weer uitmonden in mailcontact. Het bestaat dus inderdaad echt, die site waar Ciska lotgenoten heeft getroffen.

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Amexic
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 10 jun 2015, 20:14
Vul het getal in: 123
Locatie: Antwerpen

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Amexic » di 08 mar 2016, 19:15

Hoi Lucky Eye,

Ik reageer op je stelling. Ik merk bij jou enige frustratie over homoseks. Misschien zijn mannen van nature meer op de daad gericht. Spreek je dat tegen? Het homo zijn van Victor zie ik enkel als een factor die het hele verhaal een extra dimensie geeft.
Manuel kan je als een onbeschreven blad beschouwen. Victor heeft reeds een belangrijk deel van zijn leven achter de rug. Ik blijf het herhalen: de beslissingen die hij reeds genomen heeft, kan hij niet afdoen als een leugen,of een misstap. Waarom zou je als homo man een vrouw niet graag kunnen zien? Elkaar graag zien is een eigenschap die niet gebonden is aan sekse. Ik ga niet ontkennen dat seksualiteit onbelangrijk is in een relatie en dat Victor op seksueel gebied een gemis voelt in zijn relatie met Siska. Als Victor zou scheiden, gooit hij het kind met het badwater weg. Je mag dat hier letterlijk nemen. De job die hij mogelijk zal verliezen doet er zelfs weinig toe.
Als Victor hetero zou zijn en voor een andere vrouw zou kiezen, kunnen we over ontrouw spreken. Het homo zijn van Victor dwingt tot een genuanceerder oordeel.
Siska neemt een serieuze bocht. Vermoedelijk heeft ze op de achtergrond reeds een hele weg afgelegd. Straffe madam! Los van de gereformeerde context heeft ze begrepen waar het over gaat!
Ze moet Victor heel graag zien om deze klik te kunnen maken.
Zo is er misschien toch nog een positieve afloop in de maak.

Amexic
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 10 jun 2015, 20:14
Vul het getal in: 123
Locatie: Antwerpen

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Amexic » vr 11 mar 2016, 20:47

@LuckyEye,

Ik kom tot het besef dat ik me nogal ongenuanceerd heb uitgedrukt.
Manuel gaat op een volwassen manier om met liefde tussen twee mannen ondanks zijn veel jongere leeftijd.
Bij Victor is alles veel gecompliceerder. Hij wekt bij mij een bepaalde weerstand op.
Het liefste zou ik die eerste zinnen uit mijn vorige reactie schrappen en beginnen bij 'Manuel'
Ik ga me hier op het forum niet verder verliezen in moeilijke gedachten kronkels.

Thomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 21 okt 2014, 13:20
Vul het getal in: 123

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Thomas » do 17 mar 2016, 00:25

Ik denk dat Amexic hier wel een punt heeft.
Natuurlijk is het lastig voor Victor om als homo ervoor te kiezen om met Ciska verder te leven, alleen omdat hij van haar houdt. Zijn aantrekking tot mannen maakt dat zijn liefde voor Ciska nooit compleet kan zijn.
Misschien is dat wel net het probleem van deze tijd, dat we met iets minder compleet niet echt tevreden zijn. Het speelt ook mee dat we misschien meer dan vroeger beseffen dat we maar één keer leven en daar dus alles uit moeten halen. Het aantal scheidingen tussen hetero mannen en idem vrouwen liegt er niet om. Hoewel de seksuele aantrekkingskracht hier in principe niet de oorzaak van hoeft te zijn, blijkt toch dat de verbondenheid en de daarbij horende geborgenheid op de een of andere manier onvoldoende is. Ook deze mensen groeien uit elkaar en denken bij een ander te vinden wat ze in hun huidige relatie missen. Te veel gescheiden mannen hebben me verteld dat ze niet voor een scheiding gekozen zouden hebben, als ze van te voren geweten hadden dat het in de nieuwe liefde ook hard werken zou worden om het leuk en spannend te houden. Dank je de koekoek. Dan ben je toch blind achter een ander aan gelopen, denk ik dan.
Tsja, hoewel het niet te vergelijken is, speelt dit ook voor een deel mee in wat Victor nu overkomt. Manuel laat zijn hart op hol slaan en Victor vergeet dat er in een relatie meer moet zijn dat telt. Ciska is op dat vlak wijzer dan Victor, maar ja, zij wordt ook niet door liefde verblind.
Wat mij betreft is het allemaal wat minder eenvoudig dan het lijkt en ik ben ervan overtuigd dat ook Michael zich er niet met een Jantje van Leiden van af maakt. Victor die een scheiding doorzet en samen met Manuel opnieuw begint, is te eenvoudig.
Nog een paar nachtjes slapen en dan kunnen we lezen hoe het echt verder gaat. Ik kan niet wachten...
Thomas.

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Michael87 » zo 20 mar 2016, 09:56

Dag allemaal,

Aan de andere kant, deel 25. Kan Victor het opbrengen Manuel te vertellen dat het voorbij is of trekt hij de stoute schoenen aan en vertelt hij Ciska dat hij van Manuel houdt en met hem verder wil?

Veel leesplezier!

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Sjack013 » zo 20 mar 2016, 14:23

Victor blijft verscheurd in zijn gevoelens. Hij durft gewoon niet de knoop door te hakken en laat anderen over zijn leven beslissen. Gemakzuchtig, vind ik dat. Nee, ik kan daar geen waardering voor opbrengen. Hij wil niet beseffen dat hij zijn eigen leven opzij zet voor het geluk van anderen. Typisch gereformeerd!!
Ik heb bewondering voor Manuel. Hij berust in de afweging van Victor. Ikzelf zou uit mijn vel springen en het sleuteltje teruggeven. Maar ja, ik ben ook niet verliefd op Victor.
Dit alles is gewoon uitstel van executie. Dit kan niet goed blijven gaan. Je kunt niet straffeloos jezelf weg blijven cijferen voor anderen. Dat breekt op den duur op. Psychiatrische ziekenhuizen zitten er vol mee. Zover laat Victor toch niet komen?
Stik nieuwsgierig kijk ik uit naar het vervolg, Michael. Enfin, 2 weken wachten.

Bedankt voor het plaatsen en ik ben mijn woede weer kwijt,

Sjack

Thomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 21 okt 2014, 13:20
Vul het getal in: 123

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Thomas » zo 20 mar 2016, 16:58

Sjack013 schreef: Typisch gereformeerd!! Sjack
Volgens mij is het anders Sjack.
Victor is duidelijk een man die niet mee doet met de huidige wegwerpmaatschappij. Meer iemand die zijn toekomst baseert op resultaten uit het verleden ;).
Geluk is geen universele waarheid, maar is een keuze op grond van persoonlijke afwegingen. Als dit de keuze van Victor is, dan is dit het en niets anders. Wie zijn wij om te bepalen wat geluk voor hem betekent en hoe hij dat in zou moeten vullen.
Vanuit mijn persoonlijke situatie snap ik Victor helemaal. Zie ook mijn reactive hierboven op het stuk van Amexic. Maar als hij geluk anders had ingevuld, was het ook goed geweest.
Maar goed, dat is hoe ik er tegen aan kijk.
Michael, ik wacht met spanning op het volgende deel, want het kan nog steeds alle kanten uit. En wie weet, krijgt Sjack toch nog gelijk :).
Bedankt voor dit deel.
Thomas.

Thomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 21 okt 2014, 13:20
Vul het getal in: 123

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Thomas » zo 20 mar 2016, 16:59

Thomas schreef:
Sjack013 schreef: Typisch gereformeerd!!
Volgens mij is het anders Sjack.
Victor is duidelijk een man die niet mee doet met de huidige wegwerpmaatschappij. Meer iemand die zijn toekomst baseert op resultaten uit het verleden ;).
Geluk is geen universele waarheid, maar is een keuze op grond van persoonlijke afwegingen. Als dit de keuze van Victor is, dan is dit het en niets anders. Wie zijn wij om te bepalen wat geluk voor hem betekent en hoe hij dat in zou moeten vullen.
Vanuit mijn persoonlijke situatie snap ik Victor helemaal. Zie ook mijn reactive hierboven op het stuk van Amexic. Maar als hij geluk anders had ingevuld, was het ook goed geweest.
Maar goed, dat is hoe ik er tegen aan kijk.
Michael, ik wacht met spanning op het volgende deel, want het kan nog steeds alle kanten uit. En wie weet, krijgt Sjack toch nog gelijk :).
Bedankt voor dit deel.
Thomas.

Dolphinboy
Berichten: 36
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 22:23
Vul het getal in: 0
Locatie: Apeldoorn

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Dolphinboy » zo 20 mar 2016, 18:04

Hoi Allemaal,

Lees al enige tijd met plezier dit verhaal maar ik krijg wel steeds meer het gevoel dat er de laatste hoofdstukken niet echt vooruitgang in zit.

Jawel in eerste instantie laat Victor toch zijn remmingen los met Manuel. Hij beseft zich dat hij van Manuel houd en dat Ciska zijn beste vriendin is. En de moeder van zijn kinderen. Heel duidelijk is al meerdere keren te lezen dat hij niet gelukkig is in zijn huwelijk en dat hij alleen maar getrouwd is omdat het van hem werd verwacht. "En dan kun je het beste je beste vriendin trouwen" zoals ongeveer in het verhaal te lezen was. Dan kun je er samen nog wat van maken al werkt de sex niet.

Heeft ie eindelijk iemand gevonden waar die van houd en waar de sex ook mee werkt, geeft ie zich eraan over en hakt die knopen door, doet zij wat zeggen waardoor alles weer verandert. Weer doet ie alsof ie gelukkiger wordt door bij Ciska te blijven. Om haar zin te doen ipv wat hij wil.

Dat noem ik continue stilstand van de hoofdpersoon Viktor. EEN moeilijke beslissing nemen en meteen terug deinzen. Dat is niet iets gereformeerd. Dat is gewoon een innerlijke Lafheid omdat je niet voor jezelf kunt opkomen.

Dit verhaal kan pas "vooruit" zodra Victor beseft dat hij de "Status Qou" in stand houd door steeds terug te krabbelen. De wijze waarop Ciska reageert vind ik rondom belachelijk. Hoeveel houdt je van iemand als je zegt "wees maar jezelf zolang ik het niet merk". Die wil gewoon zelf geen gezichtsverlies en "denkt" aan de kinderen. Hoe denk je dat kinderen zich voelen als ze er op latere leeftijd achter komen dat Papa en Mama maar en toneelstukje hebben opgevoerd om te doen alsof ze gelukkig waren. Denk je dat die geen spanningen opmerken en een rare thuis situatie als papa en mama apart slapen. Tuurlijk denken Victor en Ciska oprecht dat ze het beste doen voor de kinderen maar vaak wordt er over de lange termijn niet goed nagedacht. Alleen maar at er op dat moment kan gebeuren.

Het verhaal raakt nog steeds een heel erg maatschappelijk probleem, ook van deze tijd. Ik vind het dus super van Michael dat hij hierover schrijft. Tegelijkertijd lees ik ook dingen waarvan mijn haren overeind gaan staan. Dingen waar ik het totaal niet mee eens ben en waar ik me ook nooit in zou kunnen vinden. Er zaten hoofdstukken bij waarbij ik dacht; Dat is het v, vanaf hier stop ik met lezen. Toch lees ik ieder hoofdstuk weer opnieuw. Het laatste hoofdstuk (deel 25) doet me weer even "koken" en dus spui ik hier even wat frustraties.

In mijn kennissen kring heb ik een situatie meegemaakt waar iemand 4 jaar getrouwd is geweest met een vrouw (zij was onbedoeld zwager geraakt) onder druk van familie. Jaren heb ik hem zien vechten met zijn homo zijn en daarin ook zien liegen en bedriegen thuis om maar geen openheid te hoeven geven. Meerdere gezinnen heb ik uit elkaar zien vallen omdat hij niet eerlijk kon zijn. zZijn grootste angst was niet dat zijn vrouw er achter zou komen. van haar hield hij toch niet. Zijn dochter die was hij bang kwijt te raken. Zijn gelieg leide uiteindelijk naar valse aangiftes bij de politie omdat hij vast zat in een leugen naar zijn vrouw. Via de politie kwam de waarheid op tafel. Pijnlijk en lastige periode. Inmiddels gescheiden. Contact met zijn dochter is er gewoon. WETTELELIJKE verplichting. En zelf is ie een stuk gelukkiger (met een vriendje)

Ja je moet een moeilijke periode door maar op de lange termijn kun je er zoveel meer voor terug krijgen.

Het verhaal raakt me dus op persoonlijk vlak hierdoor en daardoor kijk ik er ook genuanceerder tegen aan. Dit is mijn mening en hoe ik er nu tegenaan kijk. Je hoeft het er niet mee eens te zijn en voor iedereen kan dit anders liggen. Al wat ik vraag is: Overdenk het eens en probeer te beantwoorden hoe je er zelf tegenover zou staan als je in een soortgelijk situatie terecht komt. Ik vrees dat ik denk zoals die Ruben. Ik snap de beslissingen van Victor absoluut niet maar als het mijn kameraad was zou ik hem wel blijven steunen in zijn beslissingen. Maar tegelijkertijd zou ik ook proberen te laten zien hoe anders het zo u kunnen zijn. Als je maar jezelf durft te zijn, en niet die persoon die een ander in jou wil zien ook al ben je het niet.
Who Ever You Are, Whatever U Do Just Be Yourself

Plaats reactie