Aan de andere kant...

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
grensgeval
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 21:29
Vul het getal in: 123
Locatie: De Nederlands Duitse grens (dus ben ik nu Nederlander of Duitser??)

Re: Aan de andere kant...

Bericht door grensgeval » ma 29 jun 2015, 23:16

Het humoristische is dat de 10 geboden (waar een groot deel op is gebaseerd) spreekt over het niet begeren van uw naasten en zijn eigendommen.
(10.) Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.
Dus het begeren van je eigen dienstKNECHT mag dus wel (?).
Verder heb ik in div. discussies (toen der tijd in de kerk) nooit een duidelijk antwoord gekregen op waar het uberhoud zou staan dat het niet mag.
Dus heb ik nooit een duidelijk antwoord gehad en om die reden heb ik ook besloten het te laten bij wat het is en mijn eigen leven te leiden .
Rond de Bijbel wel maar niet meer elke zondag luisteren naar de preken :roll:
De eerste 2 geboden hebben op zich aleen te maken dat HIJ niet wil dat je een ander god of afgod aanbid.
(1.) Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
(2.)Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de Heere uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.


Ik denk persoonlijk dat veel dominees het 10e gebod uit het verband hebben gerukt
Dat is mijn mening en daar moet u het mee doen. :mrgreen:

Groet Grens Geval
Laat ieder in zijn waarde,
Groot of klein,
Iedereen mag er zijn

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Michael87 » di 30 jun 2015, 09:11

Goede morgen Morning,

Allereerst wil ik je bedanken voor je reactie!
morning schreef:Ik was echter enigzins verbaast over de hoeveelheid bijbelteksten die je erbij hebt gepakt. Dit onder andere omdat je dat in eerdere verhalen minder deed.
Het klopt dat ik dit in mijn andere verhalen minder heb gedaan. Deels heeft dat te maken met het feit dat er veel meer dingen in het leven zijn waar je als (jonge) homo tegenaan kunt lopen, deels met mijn eigen ontwikkeling. De afgelopen jaren is er een hoop gebeurd in mijn leven, o.a. me verder losweken van mijn orthodoxe christelijke achtergrond. Dat is niet zonder slag of stoot gegaan. Daarover eerder al schrijven, was, denk ik, nog te vroeg. Inmiddels heeft alles zich wel een beetje uit gekristalliseerd en kreeg ik de behoefte om mijn zienswijze in een verhaal te gieten.

Ik wil met dit verhaal vooral laten zien dat je als christen ook homo kunt zijn. Of misschien wel andersom, dat je als homo ook christen kunt zijn. Ik hoop lezers mee te kunnen nemen in de wereld van een orthodox christelijke homo die langzamerhand, mede door invloeden van buitenaf, anders naar zichzelf en zijn geloof gaat kijken. De reden waarom ik hierover schrijf, is omdat ik regelmatig de vraag voorgelegd krijg waarom ik niet gewoon afstand neem van mijn geloof. Dat zou het, in de ogen van veel anderen, een stuk makkelijker maken. Ik denk daar anders over en hoop dat met dit verhaal duidelijk te kunnen maken.

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Lucky Eye » di 30 jun 2015, 09:50

Hoi Michael!

Niet alle boeken in het Nieuwe Testament zijn ooggetuigenverslagen.

Laten de brieven van Paulus, en anderen, dan een uitzondering zijn maar van de Evangeliën is bekend dat ze pas later op papier zijn gezet.

Desalniettemin een onachtzaamheid van mij waarvoor mijn excuses. Ik had moeten schrijven dat niet alle boeken in de Bijbel ooggetuigenverslagen waren.

Groeten,
Lucky Eye

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Sjack013 » di 07 jul 2015, 13:04

Paulus brengt Victor weer in twijfel, maar wel op zo'n manier dat hij toch kijkt om er een persoonlijke draai aan te kunnen geven. Vlucht voor je gevoelens? Daar heb ik toch mijn twijfels over. Vluchten doe je meestal uit onmacht. Het zegt niets over of het terecht on onterecht is. Vluchten is vaak ook een gemakkelijke manier om ervan af te komen. Er tegen vechten vraagt meer daadkracht. Het toont je motivatie. En zoals Annie M. G. Schmidt het al schreef: "Vluchten kan niet meer". Kleur bekennen geeft innerlijke rust, maar of Victor dat kan? Dat is inderdaad een vraagteken. Verantwoordelijkheidsgevoel ten opzichte van zijn huwelijk en kinderen wegen ook zwaar. Zijn baan als orgelnist in de Kerk staat ook nog op het spel. Dus wat doet hij? Een tweestrijd tussen zijn gevoel en verstand. Toch zal er ergens een bom gaan barsten, maar Michael houdt ons nog even in spanning.
Bedankt Michael,

Sjack

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: Aan de andere kant...

Bericht door DomiNiC » wo 08 jul 2015, 17:15

Michael!


Wat een verhaal... Wat een preek... Een verhalende preek...

Ik voelde me spontaan ongemakkelijk.

Al weet ik niet of het door de boodschap van de preek komt, of door het beeld van de prekende pastoor daar zo "hoog op de preekstoel"? Zo'n type met een "pas op jij daar"-vinger...
Of neem ik het ongemakkelijke gevoel over van het geritsel en geschuif en geroezemoes van de zenuwachtige op-hun-stoel-heen-en-weer-schuivende kerkgangers? Voor zover je op zo'n kleine oppervlakte heen en weer kunt schuiven...
Of komt mijn spontaan gevoel vanuit Victor zijn heen-en-weer-geslinger? Gluren en bijna kwijlen op een - wellicht terecht niet-onknappe - kerel. En weten dat het niet... niet goed zit... Let op. Dat gluren is niet verkeerd. Maar er hangt een zweem van "het voelt niet goed". De vraag is: Wat voelt niet goed? Of waarom voelt dat niet-goed-voelende niet goed?
Is het dat gevoel dat ik ook voel?


Je gunt ons een sobere maar krachtige blik in de huiskamer van "echte gezinnen", waar lief en leed dicht bij elkaar staan. Bijzonder. Mooi, bij momenten aangrijpend.

En Victor worstelt... Wie of wat maakt hem wakker? Ik wacht met grote nieuwsgierigheid af... ;-)

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Michael87 » zo 12 jul 2015, 09:13

Dag allemaal,

Aan de andere kant, deel 7. Vertelt Victor Martin waar hij mee zit of draait hij om de hete brij heen?
En hoe verloopt Manuel's eerste orgelles? Lukt het Victor om normaal met hem om te gaan?

Veel leesplezier!

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Torenvalk
Berichten: 57
Lid geworden op: za 20 jun 2009, 01:22

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Torenvalk » zo 12 jul 2015, 14:29

Je laat een wereld zien, vanuit het geloof, die mij volkomen vreemd is.
Het geeft het verhaal een onderhuidse beklemming mee.
Hoe komt het, vraag ik me af dat er voor mij een hele nieuwe wereld opengaat?
Daarom dank voor het plaatsen van dit verhaal met voor mij ongekende regels en wetten/geboden.

Torenvalk

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Oliver » zo 12 jul 2015, 22:19

De manier van redenatie vanuit het geloof herken ik wel.

Die beklemming spat er vanaf!
De ogenschijnlijke vrije houding van Manuel is een heerlijk contrast. Heeft die nou echt niets in de gaten, of doet hij het er om?

Mooi deel weer!

Amexic
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 10 jun 2015, 20:14
Vul het getal in: 123
Locatie: Antwerpen

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Amexic » ma 13 jul 2015, 12:11

Het is wachten op de tsunami. De lezer weet vaag dat die gaat komen.
Hoe gaat Victor om met trouw? Zijn vrouw heeft zeer veel vertrouwen in haar man.
Hij weet dat. Hij krijgt dat vertrouwen ondanks het feit dat zijn vrouw een tip van de sluier gelicht heeft. Gaat hij dat toch beschadigen? Het ziet er naar uit.
Zijn strenge geloof en dat van zijn hele omgeving, geeft het verhaal een extra dimensie.
Zijn gemeenschap zal hem de rug toekeren. Of heeft hij echte vrienden? Of kan hun geloof ook hier een uitweg bieden ondanks de rechtlijnigheid?
Wordt dit de parabel van de verloren zoon?
Maar maakt het geloof zo'n immens verschil?
Zijn trouw en vertrouwen geen universele begrippen in een relatie?
Gaat hij alles te grabbel gooien wat zijn leven waarde geeft? Alles heeft hij te verliezen.
Zal hij dat op de weegschaal kunnen gooien?
Of kan een drang zo sterk zijn dat je er je verstand bij verliest?
De weg die Victor inslaat klinkt eerder als 'met voorbedachten rade' dan als 'uit onweerstaanbare drang'.
Zijn schuldgevoel zal groot zijn. Ik krijg er nu reeds een wrang gevoel bij.

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Sjack013 » ma 13 jul 2015, 12:22

Michael,
wat mij sterk opviel is die nadrukkelijke verzoek van de dominee om een persoonlijk gesprek te willen met Victor. Hij biedt het tweemaal aan, terwijl Victor de eerste keer al afwijzend reageerde. Ligt er een diepere betekenis achter dit verzoek? Ja, mijn dirty minds spelen weer op.
Daarnaast is het duidelijk dat de dominee op de hoogte is van Victor's gevoelens. Toch wordt dit lijdzaam geaccepteerd zonder elektro-therapie waar de protestant-christelijk kerk een abonnement op heeft of andere methode's om hier mee om te gaan. Dit roept vragen bij me op. Ook is het mij niet duidelijk of de schoonouders op de hoogte zijn. Vooral die norse houding van schoonpapa vermoed ik het ergste. Maar ja, dat kan ook andere oorzaken hebben.

Kortom met nieuwsgierigheid kijk ik uit naar het vervolg van dit verhaal. Michael bedankt en ik wens je een prettige vakantie, als je nog weggaat,
Groetjes,

Sjack

Plaats reactie