Aan de andere kant...

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Hans Bernard » ma 01 jun 2015, 06:42

Opnieuw laat je ons het innerlijk gevecht zien van Victor. Ik voel dat dit het begin wordt van een
hevige strijd. Victor kiest niet voor de makkelijkste weg en gaat de confrontatie aan.
Het is niet helemaal zijn eigen keuze, hij wordt ook in die situatie gebracht.
Ik ben wel verrast door het feit dat hij Manuel mee naar huis neemt. Wat is zijn bedoeling daarmee?
Dat wordt dus wachten op het volgende deel. Geen probleem bij dit veelbelovende verhaal.

Hans.

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Michael87 » zo 14 jun 2015, 09:33

Dag allemaal,

Is Ciska net zo onder de indruk van Manuel's orgelspel als Victor en lukt het hem haar niet te laten merken dat Manuel hem nogal bezighoudt?
'Aan de andere kant...' deel 5.

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Oliver » ma 15 jun 2015, 10:59

Heerlijk.

Om te lezen.

Om te zien hoe jij het net laat sluiten.

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Sjack013 » za 20 jun 2015, 14:21

Nu pas tijd gehad om dit deel te lezen, Michael. Victor blijft op twee sporen zitten. De ene kant vindt hij Manuel aantrekkelijk en aan de andere kant worstelt hij met zijn geloof. Hoewel ik de indruk krijgt dat Ciska strenger in de leer is dan Victor. Althans, dat haal ik uit haar woorden, maar ik heb het al vaker compleet mis gehad.
Prima dat alles ook financieel geregeld is. We weten nu ook meer over Manuel's achtergrond. Nieuwsgierig kijk ik uit naar het vervolg,

Dank, Michael

Sjack

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Michael87 » zo 28 jun 2015, 09:00

Dag allemaal,

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Altijd leuk om te lezen en het motiveert om verder te gaan.

Dan deel 6. Victor wordt door de preek op zondag flink met zijn neus op de feiten gedrukt.
Moet hij Ciska opbiechten wat hem bezighoudt of praat hij het goed voor zichzelf?

Veel leesplezier!

Groet, Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Lucky Eye » zo 28 jun 2015, 16:15

Hoi Michael!

Zojuist het nieuwste hoofdstuk gelezen. Je schrijft heel erg goed. Dat is te merken aan alles.

Misschien omdat ik vanmiddag een rotbui heb, of omdat ik me gewoon niet lekker voel, of omdat ik het christendom achter me gelaten heb omdat ik me er niet meer in kan vinden maar ... de preek van de de dominee schiet me helemaal verkeerd. Het lijkt er verdacht veel op dat dat gelovigen voorgehouden wordt dat ze superslecht zijn. Dat ze vooral moeten uitkijken omdat ze er anders niet zullen komen. Het lijkt op het oude geloof in Sinterklaas: "Pas op want anders komt Sinterklaas niet bij jou langs!" Waarom preekt deze man niet van de kansel dat als je een relatie hebt je je partner onrecht aandoet? Is dat geen zonde? Als hij het dan toch over zonde en zondaars wil hebben, waarom dan niet meer in de onderlinge relaties? Nee, meteen een stuk bangmakerij! Je komt er niet! Je staat voor de deur en klopt maar er zal voor jou niet worden opengedaan!

Bah!

Mijn heel persoonlijke mening, wellicht gekleurd door de dingen die ik aan het begin van mijn stukje schreef. Maar wel heel prachtig natuurlijk, want je weet bij mij in elk geval de emoties goed te raken ;-))

Groeten,
Lucky Eye

Thomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 21 okt 2014, 13:20
Vul het getal in: 123

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Thomas » ma 29 jun 2015, 15:52

Hoi Michael,

Je moet de bijbel wel weer goed bestudeerd hebben om deze tekst zomaar weer op te kunnen schrijven. Dat brengt ook Victor meteen weer met beide voeten op de grond. Ik kan me echter nauwelijks voorstellen dat het hem gaat lukken om van Manuel af te blijven. En dan niet alleen omdat het verhErgeraal dan wel heel snel afgelopen zou zhomofilieijn :D.
Wat me wel opvalt is dat je de sfeer zo goed weet uit te tekenen. Maar goed dat er een lampje is, zodat hij niet in gedachten verzonken te laat begon te spelen. Meegenomen in die door jouw geschetste sfeer zag ik dat al helemaal voor me.
Met dit deel zet je de emoties van Victor wel weer op scherp. Wat kan ik me voorstellen dat hij er regelmatig met zijn kop niet bij is. Goed geschreven man!

En ja, Lucky Eye heeft natuurlijk gelijk dat kerken ons proberen in een bepaalde hoek te drukken. Ik ken de bijbel niet zo goed als Michael blijkbaar wel doet, maar als ik de hier aangehaalde teksten zo lees, dan zie ik nog niet zo snel hoe je dit anders kunt interpreteren dan Victor blijkbaar ook deed. Erger nog, staat er nu echt dat de bijbel homofilie afkeurt? Van God zou me dat verbazen, maar van de kerk intussen niet meer. En dan kijk ik naar even naar waar er vanmorgen in de krant stond. Dat kardinaal Eijk de penningmeester van een kerkbestuur weg wil hebben omdat zij vroeger een hij was... Nou ja zeg.

Thomas.

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Lucky Eye » ma 29 jun 2015, 17:11

Hoi Thomas!

"Erger nog, staat er nu echt dat de bijbel homofilie afkeurt? Van God zou me dat verbazen, maar van de kerk intussen niet meer."

De Bijbel (ik schrijf het toch maar met hoofdletter omdat het niet mijn bedoeling is wie dan ook maar voor het hoofd te stoten) is een bijzonder boek.

Ten eerste is het niet één boek, maar zijn het meerdere boeken en dat ook nog eens in heel verschillende stijl. Soms zijn het geschiedenisboeken (Koningen, Kronieken), dan weer brieven (de brieven van Paulus bijvoorbeeld) en dan weer dichtwerken (Psalmen, Spreuken en Hooglied).

Zeker is dat de Bijbel niet geschreven is op het moment dat bepaalde verhalen spelen. De uittocht uit Egypte die beschreven wordt in Exodus is niet een ooggetuigenverslag. Heel veel boeken van het Oude Testament zijn geschreven tijdens de Ballingschap en dat is heel veel jaren (hoeveel precies zou ik moeten opzoeken omdat ik dat niet uit het hoofd weet) later geschreven. De Bijbel is door God geïnspireerd, zo wordt vaak gezegd. Bij andere geloven vallen soms de boeken letterlijk uit de Hemel (Mormonen) maar bij het Christendom dus niet. Of er dus ooit iets is opgeschreven wat God letterlijk gezegd zou hebben ... is maar de vraag.

In de Bijbel staat bijvoorbeeld dat God tot Mozes sprak via de brandende braamstruik maar ... als dit verhaal pas honderden jaren later geschreven is, wat is dan het waarheidsgehalte? Misschien ken je wel het groepsspelletje waarbij de eerste de volgende een zin in het oor fluistert, dit gaat zo door tot de laatste speler. En dan blijkt heel vaak dat er tijdens het doorgeven heel veel aan de oorspronkelijke zin is veranderd. En zo gaat het vaak ook met verhalen die in eerste instantie mondeling werden doorgegeven. Er worden soms dingen "bij verzonnen".

De eerste vijf boeken van het Oude Testament zijn geschreven om het Joodse volk tijdens de ballingschap een eigen identiteit te geven. "Wie zijn wij?" "Waar komen wij vandaan?" "Wat is onze gezamenlijke achtergrond?" Dat waren de vragen die gesteld werden en op grond van die vragen kwamen er verhalen en die werden toen opgeschreven en verzameld in de Thora (de naam voor de eerste vijf boeken van het Oude Testament). Wanneer de andere boeken van het OT geschreven zijn weet ik niet meer zo precies.

De boeken van het Nieuwe Testament zijn ook pas later geschreven dan de tijd dat Jezus rondliep op aarde. Opnieuw dus geen ooggetuigenverslag. Pas later (schattingen variëren volgens mij) werden ze op schrift gesteld.

En dan is er ook nog eens de vraag waarom welke boeken wel en welke boeken niet in de Bijbel terecht gekomen zijn. Of welke vertaling nu juist is. Al met al ... heel erg lastig om als God al een woord rechtstreeks gesproken heeft, te achterhalen of die tegenwoordig nog te vinden is, lijkt mij. Maar ... opnieuw ... een heel persoonlijke mening.

Groeten,
Lucky Eye

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Aan de andere kant...

Bericht door Michael87 » ma 29 jun 2015, 22:02

Dag Lucky Eye,

Ik wil toch even ingaan op jouw betoog dat verhalen in de bijbel niet opgeschreven zouden zijn op het moment dat ze zich afspeelden, maar pas veel later. Dat mag misschien voor de boeken in het OT gelden, voor het NT geldt dit zeker niet.

De eerste brief van Paulus aan de Korinthiërs, waar Martin het in zijn preek over heeft, is wel degelijk door Paulus zelf geschreven. Het gaat hier dus niet om een verhaal dat van vader op zoon overgeleverd is voordat het opgeschreven werd maar om informatie uit de eerste hand. De apostel Paulus leefde ten tijde van Christus, hoewel hij Hem nooit ontmoet heeft. Na Zijn dood heeft Paulus Jezus in een visioen gezien en is daarna het evangelie gaan verspreiden. Daarbij schreef hij meerdere brieven, o.a. aan de Korinthiërs. Wat Paulus in die brieven schreef, was simpelweg wat hij meemaakte en wat hij daarvan vond op basis van het evangelie.

Voor een orthodox christen die worstelt met, zoals ze het zo mooi noemen, homoseksuele gerichtheid, helpt het in twijfel trekken van de authenticiteit van de bijbel niet. Dat vraagt nl. dat hij alles wat hij van jongs af aan geleerd heeft, overboord zet en dat is vaak een veel te grote stap. Daarom denk ik dat het beter is te richten op de relevantie van de teksten in de bijbel voor ons leven nu. De kern van het evangelie is de opdracht die Christus ons gaf: 'Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf.' Matt. 22:37-39.

Wat Paulus volgens mij deed, was het leven in Korinthe aan die opdracht toetsen. Datzelfde zouden christenen tegenwoordig eens moeten gaan doen met hun eigen leven. Dus niet krampachtig proberen de visie van een apostel op een situatie uit een ver verleden toe te passen op het hier en nu, maar, naar eer en geweten, de opdracht van Christus uitvoeren. Ik denk dat dat een orthodox christelijke homo de mogelijkheid kan bieden, binnen zijn eigen religieuze kaders, op bepaalde punten een andere visie te ontwikkelen zodat hij zijn eigen geaardheid kan accepteren zonder zijn geloof of zijn seksualiteit op te moeten geven.

Hoe ik dat precies zie, wordt in de loop van het verhaal wel duidelijk door de ontwikkelingen die Victor doormaakt.


Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

morning
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 27 jan 2012, 01:30
Vul het getal in: 123

Re: Aan de andere kant...

Bericht door morning » ma 29 jun 2015, 23:04

Hoi Michael,

Ik moet zeggen dat ik jouw andere verhalen en nu "Aan de andere kant..." met veel interesse gelezen heb en ook heel erg benieuwd ben naar het verloop van het verhaal. De visie/strijd over het geloof i.c.m. homoseksualiteit je hier neerzet is een interessante maar ook herkenbare. Af en toe steken vragen hierover nog wel eens bij mij de kop op maar dan denk ik weer aan de eerste twee geboden, die denk ik het belangrijkst zijn.

Ik was echter enigzins verbaast over de hoeveelheid bijbelteksten die je erbij hebt gepakt. Dit onder andere omdat je dat in eerdere verhalen minder deed. Daar naast was ik ook benieuwd naar de reacties en de discussie die daardoor zou ontstaan.

Groeten,
Morning

Plaats reactie