Zomer '98 (deel 1)

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: Zomer '98 (deel 1)

Bericht door DomiNiC » vr 27 jun 2014, 23:28

Lezers,


Een nieuw deel, deel 10 inmiddels:
http://forum.oliversverhalen.nl/viewtop ... =18&t=1254

Carmen is een bondgenoot. Maar hoe gaat Dennis verder? Gaat hij in tegen z'n familie? Of blijft hij bij de pakken zitten?
Dennis heeft nog een week om te bepalen wat hij wil, na die week zit het werk in het restaurant er op. Hoe zal de thuiskomst zijn?

We lezen het in deel 10.


Veel leesplezier!

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Zomer '98 (deel 1)

Bericht door Sjack013 » za 28 jun 2014, 11:36

DomiNIC,

Op de eerste plaats mijn felicitaties aan jou. Je hebt een waarlijk mooi en aangrijpend verhaal geschreven. Ook jouw experiment met een combinatie van verhaal en gedicht was gedurfd, maar geweldig uitgevoerd. Gaandeweg het verhaal en jouw verweer op reactie's gaven mij al het gevoel, dat dit verhaal heel dicht bij jou zelf lag. Hoewel het verhaal al duidelijk in je hoofd zit, is het toch emotioneel beladen, om het op papier te zetten. Tijdens het schrijven komen de herinneringen en de gevoelens weer naar boven. En dat moet je weer een plek geven, om verder te kunnen.
Veel schrijvers beginnen met een autobiografie. Logisch, dat verhaal zit in je. Wel ben ik benieuwd of je een poging doet om een ander verhaal te schrijven, of dat je het houdt bij gedichten schrijven? Nee, ik verwacht nu niet direct een antwoord. Het is een vraag, die jij jezelf moet stellen en ten zijner tijd zelf ook een antwoord op moet geven.
DomiNIC, nogmaals bedankt voor het schrijven en plaatsen van dit verhaal. En succes verder, met hetgeen wat jij doet.

Sjack

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: Zomer '98 (deel 1)

Bericht door DomiNiC » za 28 jun 2014, 11:59

Sjack,


Dank je...

*ben er even stil van...


Ik antwoord alvast op de vraag omdat ik die vraag mezelf eerder heb gesteld en duidelijk weet wat ik wil:

Er komen meer verhalen, ik ben al een tijdje bezig met een verhaal... Klaar in grote lijnen, maar het is nu erg beknopt. Dus ik werk het verder uit, zonder te gaan uitmelken ;-)

Een tweede verhaal heb ik in gedachten klaar.
Ik start er één dezer dagen mee, dat wordt het eerste dat ik hier verder ga publiceren.

De gedichten gaan ook verder.
Wat ik in "Zomer '98" niet in een gedichten-reeks kon verpakken, lukt wel met een ander verhaal. Dat publiceer ik later ook...


Ik heb in "Zomer '98" veel van mezelf gestoken, en het verhaal ook gebruikt om schrijfstijl-expirimenten te doen. Weliswaar onbewust. Het kwam vanzelf. Bij deel 1 wist ik niet wat ik in deel 8 ging doen.
Het voelde en voelt nog steeds goed.

Er komt meer van me, zeker weten!

Dank je voor de aandacht en de interesse. Je maakt me blij :-)


DomiNiC

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Zomer '98 (deel 1)

Bericht door Michael87 » zo 29 jun 2014, 20:51

Dag DomiNiC,

Heftig verhaal! Vooral nu ik weet dat het autobiografisch is. Da's niet makkelijk om te schrijven. Zelfs niet, als het zestien jaar geleden speelt, lijkt me.
Waar ik erg blij van werd, is de ommezwaai vanaf deel 8. Daarvoor voelde het zo triest, zo eenzaam. Confronterend, pijnlijk, hard...
De laatste delen daarentegen, boden gelukkig zicht op een betere toekomst. Dat was wel nodig...

Je schrijfstijl wende snel. Alsof je je verhaal tijdens een gezellig avondje met vrienden vertelde. Puur, recht uit je hart.
Mooi gedaan.
Chapeau!

xxx
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Zomer '98 (deel 1)

Bericht door Oliver » zo 29 jun 2014, 23:57

Ik had al een vermoeden dat het autobiografisch was. Of in ieder geval, autobiografische elementen bevatte.
Dat maakt mijn respect alleen maar groter.
Het is nogal wat, om zoiets op papier te zetten. Michael is het op bewonderenswaardige wijze gelukt, en nu jij.
Ik zie het als compliment en een voorrecht dat jullie daar mijn site (mede) voor durven en willen gebruiken.

De stijl van schrijven, daar hebben we het al over gehad. Het is anders, nieuw, maar erg goed gelukt. Het past, het klopt. Ik vraag me af hoe je anders de sfeer van dit verhaal had kunnen vangen. Als het allemaal 'vanzelf kwam' tijdens wat itproberen, dan heb je goud in handen.

Van mij mag je zo door gaan met experimenteren. Je maakt me nieuwsgierig.
;)

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: Zomer '98 (deel 1)

Bericht door DomiNiC » ma 30 jun 2014, 01:41

Michael,


Dank je.

Ik was geschrokken van je - je allereerste reactie was dat ik te hakkend, te snel, te onscherp, te haastig schreef.
Of niet die woorden maar toch die indruk.

Die zat niet goed - waarbij ik in het midden laat of het aan jou of mij ligt of lag.

De schrijfstijl evolueerde, en ja, bij deel 8 was de evolutie fel.
Het voelde voor mij, al schrijvend, niet als een evolutie of verandering, het voelde natuurlijk en "ok".

Ik wilde een verhaal vertellen. Ik had er een reden voor, of een aanleiding toe. Ik ben afgestapt van m'n gedichten, omdat ik iets wou vertellen dat niet in een gedicht paste...
Ik wou "mijn ei" kwijt...

"Zomer '98" is mijn eerste niet-gedicht en ik heb het meteen ook gepubliceerd. Mijn eerste verhaal. Mijn eerste publicatie. 2x 'waauw'.

Ik ben tevreden, omdat mijn verhaal iets betekent.

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: Zomer '98 (deel 1)

Bericht door DomiNiC » ma 30 jun 2014, 01:50

@ Oliver:


Het kwam vanzelf...

Je bent nieuwsgierig? Goed om te weten :-)

JanJC
Berichten: 17
Lid geworden op: di 14 jan 2014, 19:51
Vul het getal in: 123

Re: Zomer '98 (deel 1)

Bericht door JanJC » wo 23 jul 2014, 17:14

dag DomiNic,

na het lezen van "het rode shirt" leek het me een goed idee om "Zomer '98" te gaan lezen, omdat alle delen
al op de site stonden. Ik vind het prettiger om een verhaal te lezen als het af is en dat ik niet hoef te
wachten op het volgende deel (te vaak begonnen met een paar delen te lezen en dan stopt de schrijver ermee -
mogelijk omdat hij vast zit :cry: )."Zomer '98" is wel iets heel anders dan "het rode shirt", maar wél heel goed
geschreven. Het is al door andere lezers waargenomen dat je een eigen stijl hebt en ook ik las in de eerste
hoofdstukken korte zinnen, maar ik las het als het "vertel"-taal zoals Michael87 ook al opmerkte.
En ook de eerste 7 hoofdstukken vond ik vaak al poëtische trekken hebben, misschien is dat de Vlaamse toets.
Wat me verbaasde is de "rol" van de broer in dit verhaal, want die is er niet - we weten niet eens zijn naam -
was dat een dwaalspoor ?
De 7mijlslaarzen komen uit het sprookje van Kleinduimpje (weet niet of je met sprookjes bent opgegroeid) en
er kunnen grote afstanden mee worden afgelegd. Sjacks uitleg is dus correct.
Ik vind "Zomer '98" een beklemmend verhaal (en de autobiografische achtergrond maakt het daarom alleen maar
schrijnender), maar gelukkig met een "happy ending".
Ook ik kijk uit naar je volgende verhaal en wens je veel succes bij het schrijven daarvan / Jan

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: Zomer '98 (deel 1)

Bericht door DomiNiC » za 26 jul 2014, 00:24

Goeieavond JanJC,


Dank je voor de reactie. Je stemt me goed :-)

Het gevoel van "lezen als alle delen er staan" ken ik. Ik ben zelf ook zo'n "alles" lezer. Iets wat nog actueel wordt geschreven, volg ik ook moeilijker. Ik heb het idee dat ik dan details of finesses mis.

Je bent - voor zover ik me herinner - de eerste die de rol van de broer aanhaalt. "Zomer '98" is eigenlijk niet afgelopen. Er komt een deel achter. En een deel ervoor. Daar speelt de broer op een bepaald moment wel een (grote) rol. Komt dus nog... ;-)
Maar dat zal niet het eerstvolgende verhaal zijn: Dat is inmiddels goed "in de schrijverij", dat komt er snel aan.

Het stemt me erg tevreden dat je de bedoelde sfeer goed proeft en ervaart.
Ik wist niet waar ik ging uitkomen toen ik er aan begon. Ik wou 'gewoon mijn ei kwijt'.
Je merkt dat ook aan de schrijfstijl: Die evolueert.

'k Denk niet dat het Vlaams meer poëtisch is dan het Hollands. Het eventuele dichterlijke in de eerste 7 delen zal louter toeval zijn.
Of misschien sloop het tussen de lijnen door toch al mee? Wie weet... :-)

Ik hoop dat je van het volgende verhaal evenveel zult genieten!

DomiNiC

Plaats reactie