Zomer '98 (deel 1)

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Zomer '98 (deel 1)

Bericht door DomiNiC » di 01 apr 2014, 21:48

Lezers!


Het eerste deel van mijn eerste verhaal "Zomer '98" staat online.

Linkje:
http://forum.oliversverhalen.nl/viewtop ... =18&t=1181

We maken kennis met een 18-jarige kerel in de zomer van 1998.
Op het eerste zicht lijkt alles gewoon: Vakantiebaantje tijdens de zomervakantie, gescheiden ouders, pa uit beeld, hard-werkende moeder zonder vrije tijd, een jongere broer waar hij zich weinig van aan trekt.
Maar het blijft niet allemaal gewoon. Waar komt onze kerel terecht? Deel 1 van het verhaal verraadt dat niet... Maar hou je niet in: Ga lezen, en maak alvast kennis.


/ DomiNiC

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Zomer '98 (deel 1)

Bericht door Oliver » di 01 apr 2014, 22:30

Mooi begin!
Je geeft niet teveel weg, maar meer dan genoeg om te binden.

Ik ben verrast door de schrijfstijl. Kort, snel. Gehaast bijna, wat een bepaalde sfeer neerzet die intrigeert.
Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg.

Olv

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Zomer '98 (deel 1)

Bericht door Hans Bernard » di 01 apr 2014, 23:59

Zoals Oliver ook al aangeeft een specifieke stijl van schrijven. Het went echter snel.
Je weet me goed te boeien en maakt me nieuwsgierig naar het vervolg.
Tussen de regels door geef je wel wat prijs van wat we kunnen verwachten.
Ik wens je veel succes met je verhaal en welkom als collega schrijver.

Groet, Hans.

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Zomer '98 (deel 1)

Bericht door Michael87 » wo 02 apr 2014, 09:26

Dag DomiNiC,

Na je eerste deel gelezen te hebben, moet ik zeggen dat je me heel nieuwsgierig hebt gemaakt naar het vervolg.
Dat gehaaste wat Oliver schrijft, dat voel ik niet zo. Daarvoor hangen ze te relaxt tegen de half open serredeur. Het gebruik van vele, hele korte zinnen, zet voor mijn gevoel een grimmige, troosteloze sfeer neer. Beetje zo'n detective uit de jaren dertig...

Veelbelovend, ga vooral door. Succes!

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: Zomer '98 (deel 1)

Bericht door DomiNiC » wo 02 apr 2014, 10:34

Goeiemorgen!


Dank je voor deze snelle reacties.
Het doet goed :-)


@Michael: Nee, geen jaren '30... 1998, augustus '98 meer bepaald. :p

Maar ik snap wel jullie punt daarover. Het was me nooit opgevallen, ik heb niet bewust aan de schrijfstijl of schrijfsfeer geknutseld.
Het is mijn eerste "lang verhaal". Ik lees weinig, boeken van John Grisham en Pieter Aspe, en strips van Robert en Bertrand. Maar alleen als ik niet in een "schrijf-periode" zit.
Het is nu al even geleden dat ik nog wat lectuur vast had...
Pas vorige week maakte ik kennis met Olivers verhalen.
Eens wat anders. Het moet niet elke dag p.rn. zijn... :p
Ik schrijf al langer gedichten. Korte zinnen, weinig woorden, zo breed mogelijk beeld ophangen.
De schrijfstijl komt rechtstreeks daar vandaan. Maar ik deed er niet bewust iets mee. Het is al even nieuwsgierigwekkend voor mezelf.

Ik neem jullie mee bij mijn zoektocht. ;-)


Tegelijk denk ik er wel bij na.
Bij dit verhaal van Bas en z'n werkmakker hou ik bewust een aantal specifieke details in het verhaal, zaken die ik in gedichten nooit gebruik. Data, de geldbedragen, verifieerbare feiten. In '98 hadden we nog niet de euro in België/Vlaanderen, vb...
als je de bedragen wilt omrekenen: 1 euro = 40,3399 BFR ;-)

Het zijn details, maar ik vind ze belangrijk. Ze geven een bepaalde "kleur" of "tint" aan het verhaal.

Hierbij nadenkend denk ik ook aan de concepten: ik weet zo al 2 concepten waarbij dit soort details net niet nodig zijn... Thx mannekes!

Idd, tussen de regels zitten al verdere verhaallijnen. Er zit veel in dit deel. En ik heb tegelijk het gevoel van "ik heb nog niks verteld". Er komen dus nog een aantal delen (al weet ik zelf nog niet hoeveel). En er komen ook nog (meer-delige) verhalen!


Blij dat jullie nieuwsgierig zijn :-)

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Zomer '98 (deel 1)

Bericht door Sjack013 » wo 02 apr 2014, 12:22

Ook mijn belangstelling heb je, DomiNIc,

Je sprak over kleur in je verhaal en die is er. Als Brabander herken ik veel van het Vlaamse taalgebruik. Hou dat a.u.b. in ere. Verhalen moeten niet altijd in het ABN (Algemeen Beschaafd Nederlands) te zijn. Vooral die taalgebruik geeft kleur aan jouw verhaal. Het belangrijkste vind ik: aandacht voor details en de rust in het verhaal. Aan beiden voldoet dit verhaal behoorlijk goed. Probeer dit ook vast te houden.
Je hebt een volger erbij gekregen. Bedankt.

Sjack

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: Zomer '98 (deel 1)

Bericht door DomiNiC » wo 02 apr 2014, 12:30

Hoi Sjack!


Ik doe mijn best om het Vlaams te houden. Al heb ik veel voeling en contact met Nederlanders en is mijn eigen spreek/schrijftaal geen "zuiver Vlaams"... Maar valt wel mee hoor.

Leuk dat je zult volgen :-)


DomiNiC

DomiNiC
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 02:41
Vul het getal in: 123
Locatie: Somewhere under the rainbow

Re: Zomer '98 (deel 1)

Bericht door DomiNiC » vr 04 apr 2014, 08:48

Deel 2 is er!


Wat of wie doet een tak kraken?
Onze werkman heeft een naam: Dennis. Nog steeds de zelfzekere rukker.
De warmte kondigt beter weer aan. De volgende dag is één zoals alle andere: Iedereen maakt zich klaar om te werken. Niets aan de hand. Toch?

Veel leesplezier!

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Zomer '98 (deel 1)

Bericht door Sjack013 » vr 04 apr 2014, 12:16

Hallo DomiNIC,

Zojuist jouw hoofdstuk 2 gelezen. Het is opwindend en spannend tegelijk. Daar houd ik van. En elk hoofdstuk eindigt met een cliffhanger, zo hou je jouw lezers wel vast, hè. Het blijft leuk om te lezen, dus heel veel succes met het vervolg.

Sjack

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Zomer '98 (deel 1)

Bericht door Michael87 » vr 04 apr 2014, 12:28

Dag DomiNiC,

Yep, ik kan me alleen maar bij Sjack aansluiten. Op zich gebeurt er relatief weinig, maar de onderhuidse spanning is er wel. En inderdaad, wederom een mooie cliffhanger. Maar ja, een kat of Bas... dat maakt natuurlijk wel wat uit. Ik ben benieuwd naar het volgende deel!

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Plaats reactie