Blauw Bloed

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Blauw Bloed

Bericht door Sjack013 » za 12 jul 2014, 13:12

Hoi Hans,

Ik zal proberen duidelijk te maken, hoe ik tot mijn verbazing kom, zonder in stereotype te vervallen.
Muziekkeuze zegt veel van een persoon. Zelfs merk ik, dat seksuele voorkeur ook effecten heeft op de muziekkeuze. In de meeste homo-kroegen hoor je dezelfde soort muziek bijvoorbeeld.
Thom komt uit een vlot gezin, waar iedereen ongedwongen met elkaar omgaan. Ik heb nergens in het verhaal gelezen, dat iemand van die familie muzikaal onderlegd is. Muziek is voor hen afleiding, geen serieus onderwerp. Hier begeef ik al op een hellend vlak, merk ik.
Uit mijn contacten met jongeren en zeker met homo-jongeren hoor ik wat hun muzikale voorkeuren zijn. En dat is divers. Dat moet ik toegeven. Gelukkig maar, anders zouden wij eenheidsworsten zijn.
Iemand, die geïnteresseerd is in klassieke muziek, en daar ben ik er ook één van, gaat serieus met muziek om. Vaak bespelen zijzelf ook een instrument of zingen in een koor, of hebben dat gedaan. Ik moet toegeven, dat de Parelvissers van Bizet een populair lied is, dat veel mensen kennen. Andrea Bocelli heeft dit o.a op cd uitgebracht. Zelfs James Last heeft dat gedaan, om maar enkele populaire artiesten te noemen. Maar jij schreef over een cd met "Opera-duetten." En die combinatie verbaast mij. Als jij had geschreven, dat hij een cd van Andrea Bocelli of James Last had opgezet, en dat hij dit nummer mooi vond, had je mij niet gehoord. Wellicht heeft Thom die cd van iemand gekregen (van mij bijvoorbeeld :D ) om iets aan zijn muzikale opvoeding bij te dragen.

Maar zonder gekheid, gevoelsmatig kan ik die link niet leggen, tussen het beeld wat ik van Thom heb en zijn voorliefde van klassieke muziek en zeker van opera-duetten.
Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest voor je, Hans.
Groetjes,

Sjack

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Blauw Bloed

Bericht door Oliver » za 12 jul 2014, 23:30

Hoe een klein detail in een verhaal kan uitgroeien tot een flink onderwerp in de nabeschouwing... :lol:

Stiekem trek ik toch de conclusie voor Thom dat hij onbewust al een keuze heeft gemaakt, door zo voor Sven te willen zorgen. Dat doe je niet zomaar...
Sven zijn idee om Thom als rentmeester naast zich te hebben heeft maar één inslag, samen de zaak draaien, als partners dus. Sven droomt wat dat betreft lekker weg.
;)

Tot het volgende deel!

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Blauw Bloed

Bericht door Hans Bernard » zo 13 jul 2014, 08:19

Allebei een compliment voor jullie conclusies.

Sjack, geweldig hoeveel ik van je leer.
Ik heb de neiging als ik schrijf, spontane invallen in mijn verhaal te verwerken.
Nu leer ik van je, dat ze gestoeld moeten zijn op de totale situatie waarin ik zo'n inval plaats en begrijp ik waarom
ikzelf bij deze passage een gevoel had dat ik de verkeerde cd tevoorschijn toverde. Guus Meeuwis was beter geweest.
Toch kan ik je wel een verklaring geven van mijn keuze. Sven zal zeker opgegroeid zijn met klassieke muziek.
Als Tom er nu ook van houdt, is dat vast mooi meegenomen.

Oliver, knap zoals jij met een enkele zin zoveel zegt. Leer mij dat ook eens.

Tegen jullie kan ik met een gerust hart 'houdoe' zeggen,
Hans

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Blauw Bloed

Bericht door Michael87 » ma 14 jul 2014, 07:40

Dag Hans,

Sjack stelt dat je seksuele geaardheid van invloed is op je muzikale voorkeur. Ik denk eerder dat je beïnvloed wordt door met wie je omgaat en in wat voor omgeving je leeft.

Uit niets in het verhaal blijkt dat Thom ruim in z'n sociale contacten zit. Eerder het tegendeel, ik heb hem in het hele verhaal niet één keer over andere vrienden gehoord. Ook blijkt niet dat hij regelmatig uitgaat of op wat voor andere manier dan ook in contact kwam met andere homo's. Binnen het gezin waarin Thom opgroeit, is muziek niet echt iets wat op de voorgrond staat. Al met al lijkt Thom door zijn omgeving nauwelijks beïnvloed te worden als het gaat om muzikale voorkeur. Vrij logisch dus dat Thom zijn eigen weg zoekt.

Met in het achterhoofd Thom's hang naar het leven in sociaal 'hogere' milieu's, vind ik het dan ook niet zo vreemd dat hij een voorkeur is gaan ontwikkelen voor klassieke muziek. Dat pas voor mijn gevoel wel bij het milieu waarin hij graag wil vertoeven. Laat hem dus maar lekker naar de 'Parelvissers' luisteren.

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Blauw Bloed

Bericht door Sjack013 » wo 23 jul 2014, 21:33

Hoi Hans,

Ik zit met een dubbel gevoel. Enerzijds het gevoel van "Door schade en schande wijs worden" door Sven. Zoals het vaak in vaktermen wordt genoemd, iemand een spiegel voorhouden. De openheid van de Jonkheer was confronterend voor Sven. Eindelijk zag hij zijn eigen tekortkomingen.
Anderzijds onderschrijf ik het kaartje van Thom: "We moeten praten". Ik snap donders goed, dat Sven eerst voor zichzelf die duidelijkheid wil hebben, maar Thom wil ook duidelijkheid. En dat kan alleen in een gesprek. Hopelijk komt die dan ook.

Hans, bedankt voor dit deel.

Sjack

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Blauw Bloed

Bericht door Oliver » wo 23 jul 2014, 22:40

Dat praten ws al veel langer nodig, maar ik denk dat de tijd er nu rijp voor is....
;)

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Blauw Bloed

Bericht door Hans Bernard » vr 25 jul 2014, 08:10

Soms zeggen daden meer dan duizend woorden.
Ik zou er bijna achter willen zetten : Ben ik nou gek of zijn jullie zo......
Dan heb ik het over Thom en Sven.

Leg het mij eens uit.

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Blauw Bloed

Bericht door Hans Bernard » di 29 jul 2014, 07:25

Dat een kleine fout grote gevolgen kan hebben bleek afgelopen zondag. Hoofdstuk 28 van Blauw Bloed was verdwenen uit 'mijn documenten'.
Na de eerste paniek kwam ik, na wat speurwerk bij mijn proeflezers, tot de ontdekking dat ik zelf bij de nummering 28 vergeten was en van 27 op 29 was gesprongen.
Het bleek dus een kwestie van de nummering veranderen. Het verhaal heeft dus uiteindelijk 29 hoofdstukken en jullie hebben er nog twee van mij tegoed. Daarom vandaag hoofdstuk 28, het voorlaatste hoofdstuk van Blauw Bloed.

Laat je verrassen!

Hans

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Blauw Bloed

Bericht door Oliver » wo 30 jul 2014, 22:35

Wat een stelletje draaikonten!!
Benieuwd of ze dat in het laatste deel nog durven recht te trekken.
:-)

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Blauw Bloed

Bericht door Michael87 » do 31 jul 2014, 22:46

Da's de laatste stuiptrekking moet je maar denken... :)
Hans heeft al verklapt dat deel 29 het slot is, dus...

Komt het goed of niet?
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Plaats reactie