BLANCO deel 3

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: BLANCO deel 3

Bericht door Lucky Eye » di 16 dec 2014, 08:12

Hoi Sjack!

Geen enkel probleem om alvast te reageren, Sjack! Het blijft hier keurig staan en ik schrijf iets als het kan en dat is nu.

De trouwpartijen heb ik inderdaad gescheiden gehouden vanwege de reden die jij noemt. En die rit met koetsen door het bos is inderdaad heel romantisch, nietwaar?

Of de pijn in Jaspers benen ergens een voorbode van is, zal later moeten blijken.

Het was leuk in Zuid-Limburg. Wij kiezen er altijd voor om vanaf Venlo de Napoleonsbaan te nemen (de oude provinciale weg door het noorden van de provincie). Lekker rustig gewoon even. Maar in dit jaargetijde zie je heel veel meer dan in de zomer als alles volop groen is. Nu prachtige huizen gezien die anders verscholen liggen achter struiken en heggen onder andere. In Kerststad Valkenburg was het heel erg druk. Heel lange rijen voor de kerstmarkten in de Fluweelengrot en de Gemeentegrot. Gelukkig hadden wij vooraf kaarten gekocht bij de VVV en konden wij zo doorlopen. De sfeer is leuk om eens te proeven. Heb er dan ook volop van genoten.

Komende donderdag verschijnt inderdaad het volgende hoofdstuk.

Bedankt dat je het weer gelezen hebt, Sjack!

Groeten,
Lucky Eye

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: BLANCO deel 3

Bericht door Sjack013 » vr 19 dec 2014, 00:10

Ben blij dat je trip naar Zuid-Limburg je goed bevallen is, Lucky Eye. Zoals je weet, vertoef ik daar ook heel graag. Alleen......, je zult me nooit op een kerstmarkt zien. Dat commercieel gedoe is niet aan mij besteed.
Nou Hoofdstuk 25. Heerlijk om die oude namen weer terug te zien. Ik moest even spieken wie ook alweer wie was. Maar uiteindelijk bleek uit de tekst ook wie die personen ook waren.
Wel heel veel tekst en weinig dialogen, dit hoofdstuk. Ik snap het wel. Jij bent duidelijk bezig met de afronding van dit verhaal en er moeten nog heel wat lijntjes vastgebonden worden om tot een geheel te komen. De ad rem reactie van Jasper naar de burgemeester was ook weer typisch Jasper. De oude Jasper komt duidelijk weer terug.
Wat Jasper met mevr. Berrit Greveling besprak heb ik een vermoeden. Plus nog meer hersenspinsels. Maar deze houd ik voor me. Aan de ene kant wil ik weer niet voor schut staan, als blijkt dat ik het verkeerd heb en anderzijds wil ik het verloop van dit verhaal niet verraden. Dus ik zwijg hierover.

Lucky Eye, bedankt voor dit deel en succes met de laatste lijntjes,

Sjack

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: BLANCO deel 3

Bericht door Lucky Eye » vr 19 dec 2014, 08:05

Hoi Sjack!

Heel erg bedankt voor je reactie, Sjack!

Zuid-Limburg is en blijft prachtig! Een kerstmarkt had ik nog nooit meegemaakt. Kende het van foldertjes bij de reclame en zo maar er echt geweest zijn, was ik nog nooit. Vandaar dat ik het in Valkenburg wel eens mee wilde maken. Ga ervan uit dat het voor mij een eenmalig gebeuren is geweest want ik heb het niet zo op hordes mensen. Dan wordt het mij al heel snel te druk. Vooral het geluid dat overal vandaan komt, voelt voor mij niet goed.

Wat die namen betreft, heb ik nog steeds heel erg veel aan de lijst die jij voor mij gemaakt hebt, Sjack. Ook ik moest bij het schrijven en lezen voor de finale correctie van dit hoofdstuk teruggrijpen naar dat document en heb er vlak voor publicatie nog een fout uitgehaald. Ineens had ik Lex Leo genoemd. Voor mij een logische associatie maar wel fout natuurlijk. Gelukkig voorkomen dat het gepubliceerd werd.

Yep, het mag duidelijk zijn dat ik het verhaal aan het afronden ben. De dialogen zijn korter en het verhalende is duidelijk groter. Na 25 hoofdstukken wordt het ook wel eens tijd. Heb altijd al geschreven dat het een keer moet eindigen. Ik kan natuurlijk nog heel veel meer vertellen over Jasper en Pieter en al die mensen om hen heen maar dan zou BLANCO pas ergens in 2024 afgesloten worden of zo en dat is nooit mijn bedoeling geweest.

Naar de burgemeester - die zich niet aan de gemaakte afspraken houdt - toe is Jasper heel direct. Dat is inderdaad de oude Jasper. En die is gelukkig weer helemaal terug.

Dit verhaal nodigt vanwege de niet uitgesproken woorden op diverse plaatsen mijn lezers uit tot het vormen van hun eigen gedachten, tot het maken van hun eigen verhaallijn. Of dat dan ook allemaal zo gaat worden, is natuurlijk maar de vraag. Voor schut staan met je eigen gedachten kun je echter nooit! En verkeerd zijn kan het ook nooit. Het zijn jouw gedachten geweest en daar is helemaal niets mis mee!

De tekst van het verhaal is helemaal geschreven. Lees het te verschijnen hoofdstuk altijd in de week voor publicatie nog helemaal door om ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk fouten in staan. En dan merk ik kleine dingetjes op. Vooral kromme zinnen waarover ik me dan weer hogelijk verbaas. Ik ben een Nederlander maar...

Groeten,
Lucky Eye

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: BLANCO deel 3

Bericht door Sjack013 » vr 19 dec 2014, 18:08

.... ook een mens, Lucky Eye en niemand is perfect.
Nee, ik heb een vermoeden hoe het verhaal afloopt en dat wil ik voor me houden. Gewoon kijken of mijn vermoedens juist waren. Dat gevoel had ik bij het verhaal van Michael ook en dat houd ik ook voor me.
Gewoon een test of ik het goed voelde. Dus iets voor mezelf.
Groetjes,

Sjack

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: BLANCO deel 3

Bericht door Lucky Eye » za 20 dec 2014, 08:12

Voor mij is dat het mooie van verhalen, Sjack.

Ik schrijf een verhaal in gedeelten en mijn lezers geven aan dat wat ik geschreven heb een eigen invulling. Ze maken het verhaal als het ware voor zichzelf af.

En dan doet het er helemaal niet toe of het verhaal dat zij bedacht hebben overeenkomt met dat van de schrijver. Het gaat om het bezig zijn met, het betrokken zijn bij, naar mijn mening.

Groeten,
Lucky Eye

grensgeval
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 21:29
Vul het getal in: 123
Locatie: De Nederlands Duitse grens (dus ben ik nu Nederlander of Duitser??)

Re: BLANCO deel 3

Bericht door grensgeval » do 25 dec 2014, 04:25

Beste Lucky
Als eerste wil ik ook jou (apart) fijne feestdagen en veel gezondheid in 2015 toe wensen

In deel 26 verbaasde ik me over de eventuele nieuwe naam van de holding
KV kon ik terug voeren naar Kemp Verhaeghe maar de KVTV niet helemaal
In mijn beleving zou het
Kemp Verhaeghe Verhulst moeten zijn
Maar de T waar is die dan van???

Na het verhaal nog eens goed door te hebben gelezen werd het me op eens duidelijk
De T is van Tuinstra :oops:
(De achternaam van David en zijn kinders)
dus zou het Kemp Verhaeghe Tuinstra Verhulst worden ja dan snap ik ook waarom je het afkort


Voor de rest zijn bepaalde dingen duidelijk geworden en gemaakt
Eerst verbaasde me ik me over het feit dat er een klein hummeltje in het verhaal was geslopen (Jonas)
Kon me even niet voor de geest halen dat er iemand zwanger was
Maar zelfs dat werd spoedig verklaard
Zelfs dingen die ik niet verwachte zijn gebeurd
Je had wel een deur op een kier gezet met Maarten en Robin
Ik ga er van uit dat Sam(anta) in het verhaal ook nog een vriendje krijgt (om het af en compleet te maken)

verder wacht ik rustig het volgende deel af
wat ik me nu opeens toch af vraag is welke achternaam hebben Pieter en Jasper aan genomen?
Pieter Verhulst Kemp Verhaeghe?
en Jasper Kemp Verhaeghe Verhulst?
of hebben ze hun eigen achternaam gehouden met de toevoeging e.v. (echtgenoot van)


m.v.g.
Grensgeval
Laat ieder in zijn waarde,
Groot of klein,
Iedereen mag er zijn

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: BLANCO deel 3

Bericht door Lucky Eye » do 25 dec 2014, 08:27

Hoi Grensgeval!

Een heel goede Kerstmorgen gewenst! Nou weet ik dat ik een vroege ben, maar jij spant vandaag wel de kroon. Al om 03:25 uur geef je een reactie op het nieuw geplaatste hoofdstuk!!!

Voor jou ook heel fijne feestdagen en alle goeds in het nieuwe jaar!

Die T in KVTV is inderdaad afkomstig van de achternaam van David die Astrid en hun twee kinderen ook gebruiken. En ja, Kemp Verhaeghe werd al heel vaak afgekort tot KV en dus ook die mogelijk nieuwe naam.

Dat van Maarten en Robin zat er inderdaad aan te komen. Daarvoor had ik ergens een onaf draadje laten hangen in één van de eerdere hoofdstukken. En of het iets wordt tussen Sam en Niels dat is de vraag. Zelfs Marion kan dat nu nog niet voelen en we zitten met het verhaal nu in juli van dit jaar.

Wat die achternamenkwestie betreft daarover doe ik niet echt een uitspraak. Maar er nu over nadenkend, denk ik dat ze ervoor gekozen hebben om een gezamenlijke achternaam te nemen. Ook omdat dat wat familievorming betreft, met het oog op Jonas, het beste is. De gekozen achternaam zal uit praktische overwegingen Kemp Verhaeghe zijn.

Bedankt voor je reactie, Grensgeval.

Groeten,
Lucky Eye

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: BLANCO deel 3

Bericht door Sjack013 » do 25 dec 2014, 17:28

Goh, ik ben niet de eerste die reageer!!!!! Ik ben dus niet de enige, die wekelijks reikhalzend uitkijk naar het vervolg. Dat is dit verhaal ook waard.

Dit (lange) hoofdstuk zou ik "Marion's mijmeringen" noemen. Door haar mijmeringen werd ik goed bijgepraat over de ontwikkelingen van de afgelopen 8 jaar. Uiteraard kon Sinterklaas niet ontbreken. Een terugkerend personage, die niet in mijn lijst stond. Gauw hem erbij gevoegd.

Het uitstapje van de vrienden naar Zuid Limburg gaf me een glimlach op mijn gezicht. Waar anders zouden zij naar toe gaan?? De opmerkingen van Grensgeval waren voor mij geen issue's. De afkorting lag voor de hand en Maarten met Robin was al een beetje voorspeld in de beelden die Maarten indertijd had "gezien".
Het kiezen van een achternaam voor het bruidspaar is logisch. Tactisch en juridisch is het verstandig om de achternaam van Pieter te gebruiken.

Ook deze keer was er weer een terugkomen van namen uit het verleden. Zo komen alle losse draadjes bijeen. En zo naderen we - spijtig genoeg - het einde van dit verhaal, wat intussen een epos geworden is.

Lucky Eye, bedankt voor dit meesterlijk gevonden vorm van dit deel.

Sjack

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: BLANCO deel 3

Bericht door Lucky Eye » vr 26 dec 2014, 09:31

Hoi Sjack!

Ja, je bent iemand die altijd reageert en meestal ook de eerste maar dit keer was er een nachtbraker die erin slaagde nog eerder te zijn!!!

Als ik zou doen aan hoofdstuktitels - iets wat ik volgens mij nog nooit heb gedaan omdat ik het lastig vind ook omdat ik niets wil verklappen over de inhoud - was jouw "Marion's Mijmeringen" een heel goede geweest. Voor mij de kans om opnieuw een sprong in de tijd te maken. Een sprong die nodig is omdat anders dit door jou als epos benoemde verhaal nog lang niet aan zijn einde zou zijn.

Zo'n hoofdstuk met mijmeringen brengt ook allemaal nieuwe namen voort natuurlijk. Namen die waarschijnlijk niet meer terug zullen komen want jouw conclusie dat het verhaal naar zijn einde loopt, is gerechtvaardigd. Met de verhaallijn zit ik nu in juli van dit jaar en... nou ja... je voelt het vast al wel aankomen.

Draadjes zijn er ook opgehaald in dit hoofdstuk. Maarten die Sinterklaas in 2007 al zag zonder mijter op de trap naar de bovenverdieping van Pieters winkeltje, Maarten die zag hoe zijn vriendschap met Robin zich zou gaan ontwikkelen.

En ja, natuurlijk, waar zouden de vrienden anders naar toe gaan dan naar het door mij zo geliefde Zuid-Limburg. Ik schrijf over de sprong vanaf de Wilhelmina Toren maar zal ruiterlijk bekennen dat ik die sprong zelf nog nooit gewaagd heb. Wel eens overwogen maar... toch maar niet.

We naderen het einde van het verhaal en ik ben blij met jouw beoordeling van dit overbruggingshoofdstuk.

Ook ben ik blij dat je er opnieuw was met een reactie, Sjack!

Groeten,
Lucky Eye

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: BLANCO deel 3

Bericht door Sjack013 » wo 31 dec 2014, 18:41

Een mooi waardig slot. Een slot dat in het teken stond van een filosofisch gesprek tussen Jasper en Marion, waar zelfs literatuur erbij wordt gehaald van Remco Kampert. Gelukkig dat het wonder van Jasper niet plaatsvond. Dat zou afbreuk hebben gedaan aan dit verhaal. Zo bleef het realistisch en geloofwaardig.

Hoe het nu met mij moet, weert ik niet. Ik zal Jasper en de overige personages echt gaan missen. Dat weet ik zeker. Verhaal van Oliver is afgelopen, Jouw verhaal is afgelopen en het Weekendje Wadden van Michael loopt ook op zijn eind. Het zal rustig worden hier. Gelukkig is Hans Bernard er en zien we af en toe ook Geoff voorbij komen, maar voor de rest........

Lucky Eye, ik wil jou hier ontzettend bedanken voor de mooie jaren die ik met Blanco heb gehad. Het heeft mij pakken tissues gekost, maar dat was het waard.
Rust goed uit en ten zijner tijd zal er weer iets uit je pen verschijnen,. Dat weet ik zeker.

Enorm bedankt voor je meesterwerk (en gelukkig geen zwanenzang)

Sjack

Plaats reactie