BLANCO deel 3

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: BLANCO deel 3

Bericht door Lucky Eye » do 01 jan 2015, 13:19

Hoi Sjack!

Bedankt dat je er na elk hoofdstuk was met een uitgebreide reactie. Als lezers iets laten horen, reageer ik in de regel altijd terug en dat zorg er dan ook vaak weer voor dat mijn verhaal ook voor mij blijft leven.

De plaats van het slot stond voor mij van het allereerste begin af aan vast: in de schaduw van een grote boom op het landgoed dat ik beschreven heb en dat in het echt ook bestaat maar heel anders heet. Ook de setting - een gesprek tussen moeder en zoon - stond vast. Ik heb vaker geciteerd uit het werk van anderen en hoop dat ik dat ook overal keurig heb vermeld, dacht het wel.

Een wonder waarbij Jasper zou genezen ook dat zat er niet in. Voor mij ging het verhaal veel meer om het leren leven met iets dat je overkomt, het een plaats geven en verder kunnen gaan.

Ook ik mis mijn personages. Toen ik het verhaal geplaatst had, was er iets van opluchting maar de dag erna was er bij het wakker worden het gemis. Een gevoel van leegte. Maar ik troost me met de gedachte dat ik hen allen begeleid heb tot juli 2014 en dat ze het nu zonder mij zeker zullen redden.

Met al die verhalen die afgelopen zijn en bijna aflopen, kan het hier best wel wat rustiger worden. Maar wellicht geeft dat anderen ook de ruimte om eens iets te presenteren.

Groeten,
Lucky Eye

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: BLANCO deel 3

Bericht door Oliver » do 01 jan 2015, 13:53

Lucky!

Gefeliciteerd met het afronden van een heel mooi verhaal!

De leegte na het loslaten van personages herken ik wel. Niet bij alle verhalen, maar er zitten er een paar tussen... Ik mis ze nog wel eens. ;)

het verhaal van Geoff loopt nog en wordt steeds spannender, en Hans is net met iets nieuws begonnen, dus we hebben zeker nog genoeg om naar uit te kijken!
En misschien nodigt het inderdaad anderen wel uit, ik hoop het!

Lucky Eye
Berichten: 680
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 19:35

Re: BLANCO deel 3

Bericht door Lucky Eye » do 01 jan 2015, 19:34

Hoi Oliver!

Bedankt voor de felicitatie die je mij geeft en waar ik blij mee ben want het voelt voor mij toch wel als een hele prestatie. Zeker gezien de voor mij moeilijke omstandigheden waarin ik soms helaas werk. Maar... en dat schreef ik ook in mijn nawoord, het levert ook ontzettend veel plezier op en zolang daar enigszins balans in zit, blijf ik wel komen met iets nieuws.

Kan me heel goed voorstellen dat je niet met al je personages 'iets hebt'. Geldt voor mij ook. Maar met Jasper en al die anderen heb ik dat nog wel. Ook omdat ik tijdens het schrijven van BLANCO aan geen enkel ander verhaal gewerkt heb. Vier jaar lang alleen maar BLANCO. Nu kan het vizier verzet worden en komen er ook andere, nieuwe personages in beeld. En dat is goed.

Bedankt voor je reactie, Oliver, en ik hoop dat deze site nog heel lang blijft bestaan!

Groeten,
Lucky Eye

Wimmie
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 01 jan 2020, 23:09
Vul het getal in: 123

Re: BLANCO deel 3

Bericht door Wimmie » wo 04 mei 2022, 12:08

Een reactie in 2022 na de laatste reactie in 2015. Ik kon het niet laten.
Ik kom in Rome het boekje: Er Principetto tegen. De Romeinse (ik bedoel: hedendaags Romeins, niet LATIJN!) VERTALING VAN Ik Piccolo Principe oftewel: Le Petit Prince.
En ik moest denken aan dit citaat (deel 30 aflevering 20):

“Wat las u zojuist?”

Mevrouw Greveling pakt het boek op en laat het Jasper zien.
Nu kan hij het wel lezen. ‘La Eta Princo’ staat er op het kaft. Meteen weet hij dat het Esperanto is. In het Nederlands heet het boek ‘De Kleine Prins’ en in het Frans ‘Le Petit Prince’. Hij heeft het boek zelf gelezen zo weet hij, en dat in alle drie de talen. Een mooi kleine boekje. Handig voor op je lijst. Maar ook een boek met wijsheid erin.
Ze praten nog wat samen. Ook het project Esperanto en de daaraan gekoppelde week in Engeland komen aan de beurt. De groep zal de volgende week gaan en iedereen vindt het heel erg jammer dat Jasper niet mee kan gaan. Na een tijdje zegt mevrouw Greveling dat ze op moet stappen. Dat ze te horen heeft gekregen dat Jasper aan het eind van de middag een belangrijk gesprek heeft en dat hij voordien eigenlijk nog wat moet slapen.
Jasper weet het. Het gesprek. Hij is er best zenuwachtig voor. Hij weet gewoon niet wat hij ervan denken moet. Natuurlijk hoopt hij dat er iets gevonden is dat hem kan helpen maar… er is ook die enorme twijfel. Een twijfel die de afgelopen dagen haast een zekerheid geworden is. Een weten dat… nou ja… niet aan denken nu nog. “Wilt u mij misschien nog een stukje voorlezen uit het boek?”
“Ja. Een klein hoofdstukje dan. Heb het idee dat het heel goed bij jou past. Wil je dat ik het in het Esperanto of in het Nederlands lees voor je? De Nederlandse vertaling heb ik namelijk ook bij me.”
“Doet u het maar in het Esperanto. Dat klinkt mooi.”
Berit bladert in het boek naar hoofdstuk XXIII en begint te lezen. ‘Bonan tagon,’ diris la eta princo.’ [‘Goedendag,’ zei de kleine prins.] Een heel kort hoofdstuk. Het gaat over de ontmoeting van de kleine prins met een verkoper die een pil verkoopt die ervoor zorgt dat je een week lang geen dorst meer hebt. De kleine prins vraagt hem waarom hij die verkoopt. De uitleg van de verkoper komt erop neer dat het een tijdsbesparing - uitgerekend door geleerden - oplevert van drieënvijftig minuten per week. In die drieënvijftig minuten kun je doen wat je wilt, zo stelt hij. Het laatste gedeelte van het hoofdstuk is in het Nederlands als volgt: ‘Als ik drieënvijftig minuten overhad,’ dacht het prinsje bij zichzelf, ‘dan liep ik heel rustig naar een bron…’ Mevrouw Greveling sluit het boek en kijkt haar leerling aan. Ze ziet een brede glimlach verschijnen op het gezicht van Jasper. “Helemaal jij, Jasper,” zegt Berit Greveling. “Zo ben jij ook. Waarom je druk maken en moeilijk doen, het kopen en innemen van een bijzondere pil, als je ook rustig en kalm kunt blijven.”

Ik kon het niet laten: ik heb La Eta Princo besteld......... En nu in huis.

Zo zie je maar waar jouw verhalen na jaren allemaal ook nog toe kunnen leiden!

Plaats reactie