Reacties op Dubbelleven

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Jablan
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Reacties op Dubbelleven

Bericht door Jablan » zo 24 nov 2013, 13:19

Bij de laatste delen klopt alles qua verteltechniek.

Inhoudelijk: het gevoel, dat het verkeerd is om met je broer/halfbroer/oom getrouwd te zijn, komt pas wanneer de omgeving ervan op de hoogte is, niet eerder.

Ik wacht op een 'tante', die opeens uit een hoge hoed tevoorschijn komt als moeder om het geheel minder incestueus over te laten komen. De verborgen tweelingzus van de moeder, die al jaren gevangen wordt gehouden in een kelder ofzo... ;)

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Reacties op Dubbelleven

Bericht door Michael87 » zo 24 nov 2013, 14:01

Dag Jablan,

Grappig dat jij precies weet wanneer het gevoel dat het verkeerd is om met je broer/oom/neef getrouwd te zijn, komt. Ik denk eerlijk gezegd dat dat per persoon verschillend is. Sterker nog, de één zal het nooit verkeerd vinden (zoals Bas zelf) en de ander vind het walgelijk.

Voor Bas geldt in ieder geval dat hij enorm bang is dat Sjors het niet zal/kan accepteren. Sjors moet namelijk niet alleen accepteren dat hij met zijn halfbroer/neef getrouwd is, hij moet ook verwerken dat hij mogelijk voortkomt uit een incestueuze relatie. Reden genoeg om het er knap moeilijk mee te hebben, lijkt me.

Kortom, voor mij klopt het gevoelsmatig.

Groet,
Michael
Laatst gewijzigd door Michael87 op vr 29 nov 2013, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Jablan
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Reacties op Dubbelleven

Bericht door Jablan » zo 24 nov 2013, 15:20

Michael87 schreef:Grappig dat jij precies weet wanneer het gevoel dat het verkeerd is om met je broer/oom/neef getrouwd te zijn, komt.
Ik heb er beroepshalve mee te maken (gehad). ;-)

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Reacties op Dubbelleven

Bericht door Michael87 » zo 24 nov 2013, 15:45

Dag Jablan,
Jablan schreef:Ik heb er beroepshalve mee te maken (gehad). ;-)
Ik kan me voorstellen dat je als je een relatie met je broer (of zus) begint, het gevoel dat het verkeerd is pas krijgt als de buitenwereld erachter komt. Tot die tijd vinden beiden het volstrekt normaal, lijkt me. Anders waren ze er ook niet aan begonnen.

In dit verhaal is dat anders. Bas en Sjors zijn al 16 jaar bij elkaar zonder ooit te hebben geweten dat ze broers waren. Da's best even schrikken volgens mij.

Groeten maar weer...
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Reacties op Dubbelleven

Bericht door Oliver » zo 24 nov 2013, 16:12

Inderdaad, in dit geval is dat anders.
Bovendien zal het ook vaak een combinatie zijn: "hoe gaat de omgeving reageren?". En die angst is heel begrijpelijk.
Dat zet je netjes neer.
;)

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Reacties op Dubbelleven

Bericht door Sjack013 » zo 24 nov 2013, 16:34

Ook ik hap nu naar adem. Het is spannend en je maakt het nog spannender, Michael.
Ik kan gewoon niet wachten op het vervolg; het intrigeert me!!

Sjack

p.s. nog gefeliciteerd met je verjaardag, Michael.

Dolphinboy
Berichten: 36
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 22:23
Vul het getal in: 0
Locatie: Apeldoorn

Re: Reacties op Dubbelleven

Bericht door Dolphinboy » zo 24 nov 2013, 17:22

Hallo Michael,

Dit is een 2e poging om te reageren, de 1ste is mislukt omdat ik op de verkeerde knoppen drukte dus ben ik helemaal kwijt,

Allereerst mijn complimenten over je shrijfwijze. Je weet je lezer helemaal te verdiepen in de emoties van je personages en ze daarom ook mee te trekken in de gebeurtenissen. Vooral de verwarring die bij Bas onstaat is een zeer herkenbare gedachtenreeks waarin gezien de eerdere reacties veel van je lezers in meegetrokken worden.

Toch durf ik me af te vragen of dit wel zo goed is van de lezers. Net als eerder om aan te nemen dat de Opa van Bas, de vader van Sjors moet zijn, waar Sjors terecht op zegt dat ze er zich blind op staren vind ik een hele goede waarschuwing binnen je verhaal.

Door een ongeval ben ik 2 weken nauwelijk online geweest en ik heb dan nu ook deel 9 tot en 14 aan 1 stuk gelezen. Het begint bij de ontmoeting met Vera tot aan nu de gedachtes van Bas. Wat ik wel wil opmerken is dat mijns inziens dit alleen gedachtes zijn maar waar op nog geen enkele manier een feit is aangegeven in je verhaal, zelfs niet met de cliffhanger want de leeftijd van Bas' zijn moeder heb ik niet terug kunnen vinden. Ik durf nu dan ook oprecht een zij spoor op te stappen. Een zijspoor waar ik eigenlijks nog niemand op heb zien lopen gezien de gegeven reacties:

In je verhaal schrijf je aanvankelijk dat de opa van Bas als "Suiker Oom" wordt beschouwd van de moeder van Sjors. Vrij snel kom je dan met de gedachten dat gezien de uiterlijke gelijkenissen met die Opa moet inhouden dat Opa eigenlijks Sjors zijn vader is. Dit word eigenlijk meteen door Opa ontkrachtigd maar toch blijft Bas wel in die richting door denken. Maar wat nu eens als Opa hier gelijk heeft.

Er wordt al verteld dat Opa is hertrouwd in Amerika. Ook werd er verteld dat er op google niks te vinden is over het prive leven van Opa en nieuwe Vrouw. Wat nu als er in dat huwelijk al snel een kind is geboren. En dat die op oudere leeftijd voor een ongewenste zwangerschap zorgt. En dat de Opa van Bas het meisje (eigen dochter of via eigen zoon) heeft ondersteund bij de anonieme bevalling omdat het hier ook om een kleinkind van Opa gaat wat om nog niet beschreven redenen niet in de familie kon worden opgenomen. In dat geval is de gelijking van Sjors op Opa op dezelfde manier te verklaren als de gelijking van Bas op Opa. En dan zijn Bas en Sjors dus geen halfbroers of Oom en Neef. En ik heb dus geen idee of het kind van een half broer of zus dan een half neef of half nicht is. In dat geval is er in de hele situatie dan uiteindelijk niks aan de hand.

Het is maar een gedachtenkronkel maar uiteindelijk op dit moment zou het nog zowaar een dergelijke wending kunnen krijgen. Iets om is over na te denken dus :P Of mis ik ergens iets?????
Who Ever You Are, Whatever U Do Just Be Yourself

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Reacties op Dubbelleven

Bericht door Michael87 » zo 24 nov 2013, 19:25

Dag Dolphinboy,

Allereerst bedankt voor je complimenten en je gedetailleerde uiteenzetting. Interessant om te lezen. Je snapt waarschijnlijk wel dat ik er inhoudelijk niet op inga. ;)

Op twee punten na dan... Je eindigt je reactie met de vraag of je ergens iets gemist hebt. Dat heb je inderdaad.

Je schrijft dat je nergens iets hebt kunnen terugvinden over de leeftijd van Bas moeder. Dan heb je toch iets over het hoofd gezien. Helemaal in het begin staat dat Sjors' moeder drie weken voor ze overleed achtenzeventig was geworden. Verder wordt er vermeld dat Bas' ouders bijna twintig jaar met die van Sjors schelen. Dat zou Bas' moeder ten tijde van het overlijden van Sjors' ouders rond de achtenvijftig maken. We zijn inmiddels iets meer dan een jaar verder waardoor ze nu rond de negenvijftig moet zijn. Stom toevallig misschien, maar dat is ook het resultaat van Bas' rekensommetje...

Dan de betekenis van 'suikeroom'. Behalve een rijk familielid waar een leuke erfenis van te verwachten valt, wordt met een suikeroom ook wel een rijke oudere man bedoeld die met zijn geld jongere vrouwen weet te strikken. Vanuit die laatste betekenis is het niet vreemd dat Bas en Sjors Bas' opa als mogelijke vader zien. Of dat in dit geval ook klopt, laat ik verder in het midden...

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Dolphinboy
Berichten: 36
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 22:23
Vul het getal in: 0
Locatie: Apeldoorn

Dubbelleven ll Deel 15

Bericht door Dolphinboy » di 26 nov 2013, 01:44

Hoi Michael,

Wat leuk dat er zo snel weer een vervolg is gekomen op dubelleven. Met elk hoofdstuk weet je/weten jullie me steeds meer te intrigeren. Erg leuk vind ik het om een aantal van mijn uitzettingen na afloof van dubbelleven deel 14 nu beantwoord te zien worden. Blijkbaar zat ik er tot dusver nog niet zo heel erg ver vandaan.

Wel zou het straks heel vreemd worden als Sjors en Bas ineens Half Broers blijken te zijn. Al past de titel dan natuurlijk wel heel goed bij de situatie toch zou ik het persoonlijk dan geen heel goed einde kunnen vinden omdat voor de Nederlandse wet een half broer/zus word gezien als een broer/zus als het op trouwen aankomt.

Hoe dan ook heb je me weer heel nieuwsgierig gemaakt naar het volgende deel, en ik denk dat Bas misschien prive nog wel aan Sjors zal vertellen waarom hij zich zo ziek voelde. Uiteindelijk moet dat toch boven water komen.

Groetjes Sander
Who Ever You Are, Whatever U Do Just Be Yourself

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Reacties op Dubbelleven

Bericht door Hans Bernard » di 26 nov 2013, 08:03

Michael,

Even zeggen dat deel 15 erg mooi geschreven is.
Je hebt een prachtige stijl van schrijven.
Ik ben erg nieuwsgierig hoe je dit verhaal verder gaat laten verlopen.

groet, Hans

Plaats reactie