Donkere dagen

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Donkere dagen

Bericht door cor van dongen » vr 29 nov 2013, 18:00

Sjack,
Misschien heeft Jablan gelijk, dat het iets van de generaties is, maar jij hebt nog veel meer gelijk: respect voor elkaar is iets wat tegenwoordig als ouderwets wordt gezien. Het egocentrisme staat voorop, en het alles beterweten sluit daarbij naadloos aan.
Laten we maar blijven genieten van onze schrijvers hier op de site. En de adviezen van de beste schrijverd gewoon naast ons neerleggen.Die zou misschien wat meer tijd kunnen besteden aan correcties van zijn eigen boek ipv hier de andere schrijvers de les te lezen.
Groetjes
Cor

Jablan
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Donkere dagen

Bericht door Jablan » vr 29 nov 2013, 18:32

Sjack - niks sorry, dat is hoe jij bent opgevoed.

Naar mijn idee is de beleefdheidsvorm in Nederland al lang van betekenis veranderd: Het is meer een manier om afstand te houden dan een uiting van respect.

Binnen Europa is de gewoonte om bij je eigen familie 'u' te gebruiken eerder een uitzondering, misschien zelfs typisch Nederlands. Sommige talen hebben geen beleefdheidsvorm, daar speelt zoiets niet. In de meeste landen heerst een andere cultuur: binnen de familie gebruik je altijd 'jij' en zolang men 'u' gebruikt, ben je geen lid van de familie of clan ;-)

Edit: Vlaams en Nederlands groeien in dit opzicht uit elkaar. In Vlaanderen wordt 'u' vaker gebruikt in de betekenis van 'jij', terwijl 'u' in Nederland helemaal lijkt te verdwijnen uit de spreektaal.
Laatst gewijzigd door Jablan op za 30 nov 2013, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Donkere dagen

Bericht door Oliver » za 30 nov 2013, 14:07

Adminmededeling: er ontstond hier een discussie over reacties op elkaar, die heb ik losgekoppeld en verplaatst naar "algemene zaken".
Dan kan hier het gesprek over het verhaal ongestoord verder.

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Donkere dagen

Bericht door Michael87 » zo 01 dec 2013, 10:58

Deel 22 al weer. Oei, wat gebeurt er tussen de regels door veel in dit deel. Ik heb het twee keer gelezen om het goed te kunnen plaatsen.

Behalve het briefje van Rein, wat uiteraard gedicteerd moet zijn, speelt er veel meer. Wouter heeft een eigen plek, dat biedt perspectief voor een gezamenlijke toekomst. Ik snap werkelijk niet waarom een knul van 19 zich zo door z'n ouders laat koeioneren. Ik was allang weggeweest... Daar moet dus iets achter zitten. Waarom laat Rein zich dat welgevallen? Je zou toch zeggen dat hij best een manier moet kunnen vinden om Wouter te pakken te krijgen. En dan lijkt het mij betrekkelijk simpel... Zo'n zolder is vast wel groot genoeg voor twee... Waarom is Rein zo'n braaf ventje?

En dan op't werk... Karel die bijdraait en zelfs het politiedossier laat vernietigen! Dat doet hij vast niet omdat hij zo'n aardige vent is. Die is beslist wat van plan. Rein en Wouter uit elkaar biedt hem natuurlijk mogelijkheden. Waarom wil Karel niet dat bekend wordt dat Rein en Wouter inderdaad iets met de bewuste avond te maken hebben? Op zich zou het gegeven dat Karel Wouter ook wel ziet zitten, daarvoor m.i. niet voldoende reden zijn. Die verbergt meer...

Kortom, een hoop vragen. Ben eens benieuwd of het je gaat lukken om dit allemaal voor het einde van het jaar tot een goed einde te brengen. ik krijg steeds meer het gevoel dat dit verhaal wel eens een aardig stukje langer zou kunnen worden dan je oorspronkelijk van plan was. ;)

Succes met het volgende deel!

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Donkere dagen

Bericht door Oliver » zo 01 dec 2013, 16:48

Michael87 schreef: ik krijg steeds meer het gevoel dat dit verhaal wel eens een aardig stukje langer zou kunnen worden dan je oorspronkelijk van plan was. ;)
Vinden wij dat erg? :D

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Donkere dagen

Bericht door Hans Bernard » ma 02 dec 2013, 08:10

Michael en Oliver,

Ik denk dat jullie het aardig verkeerd inschatten. Zoals ik er nu tegenaan kijk loopt het verhaal naar het einde.
Ik houdt nogal van een feel good verhaal en kan slecht omgaan met conflicten in mijn verhalen. Dus er weer
een intrige in verwerken zie ik niet zo zitten.

Michael
Jij schrijft:
Karel die bijdraait en zelfs het politiedossier laat vernietigen!
Hier moet ik een correctie aanbrengen Michael. Niet Karel heeft het politierapport vernietigd maar de politie zelf sluit het dossier omdat ze geen zaak hebben. Uiteindelijk is Karel zelf de oorzaak en het gevolg van zijn ziekenhuisverblijf en heeft Jasper helderheid gebracht in het raadsel van de open deur.

Tot slot: Laat ik nu ook aan de zolder hebben gedacht maar jij en ik weten dan, dat het einde van het verhaal dan op de loer lig. Dus ben ik net zo nieuwsgierig als
jij, wat er gaat gebeuren.

en hartelijke groet voor jullie allebei, Hans

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Donkere dagen

Bericht door Michael87 » ma 02 dec 2013, 09:08

Dag Hans,

Jammer, ik had gehoopt nog een flinke tijd van jouw verhaal te mogen genieten.

Even wat betreft dat politiedossier... Ik heb niet gezegd dat Karel het dossier zelf heeft vernietigd maar dat hij dat heeft laten doen. Ik heb dat zo geconcludeerd door de volgende zin in deel 22:

'Van de politie heeft Mark een keurige brief gekregen dat zij na een gesprek met Karel én op diens verzoek...' etc.

En een zin later staat dat de rapporten van de gesprekken met het personeel zijn vernietigd. Daaruit heb ik afgeleid dat er een luchtje aan zit want bij mijn beste weten worden dossier hooguit gesloten maar rapporten in dat dossier niet vernietigd. Lijkt me...

Soms ontvouwen verhalen zich vanzelf... Ik zie hier toch nog een zijtakje in. ;)

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Donkere dagen

Bericht door Hans Bernard » ma 02 dec 2013, 09:30

Michael,

Mea culpa. Jij leest nauwkeuriger dan ik schrijf.

Misschien komt het door de druk, van het iedere dag een aflevering publiceren, dat ik makkelijker tegenstrijdige zaken schrijf.

Toch bevalt me deze werkwijze erg goed.

Het is in ieder geval een uitstekende oefening om er weer in te komen.

Groet, Hans

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Donkere dagen

Bericht door Sjack013 » ma 02 dec 2013, 18:42

Hans,

Wederom weer genoten van jouw verhaal. Tja, fantasie kan op hol slaan en deze situatie is het ook nog herkenbaar voor mij. :oops:
Jammer dat dit verhaal op het eind loopt. Ik ben met Michael eens, dat er meer plotten erin zitten, maar jij ben de schrijver, dus jij bepaalt de lengte en inhoud.
Hans, bedankt voor het delen en succes verder.

Sjack

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Donkere dagen

Bericht door Sjack013 » wo 04 dec 2013, 11:31

Hoi Hans,

Intussen ook deel 24 gelezen. Zo te zien loopt het verhaal inderdaad op zijn eind, maar er zijn nog wat addertjes onder het gras. Hoe reageren de ouders van Rein op de wil van hem om te verhuizen? Wat wordt er besproken tussen Mark en Karel? Heeft dit consequentie voor één van hen? Ook vind ik het opvallend, dat Jasper niet meer in het verhaal opkomt, heeft dit wat te betekenen? Kortom allemaal vragen nog, die bij mij spelen. Ik hoop snel het vervolg te lezen, maar jou een beetje kennende hoef ik gelukkig niet al te lang te wachten.
Bedankt voor het plaatsen en succes met het verder schrijven.

Sjack

Plaats reactie