Donkere dagen

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Donkere dagen

Bericht door Sjack013 » vr 22 nov 2013, 13:29

Hoi Hans,

Ik moest bij het laatste antwoord aan Jablan even glimlachen. Zelfs in je reactie gebruik je een cliffhanger. Heel goed. Breng de lezers maar in onzekerheid, dan blijven ze zeker het verhaal volgen!!
Nu ik weet, dat de politie op de hoogte is van hun aanwezigheid, kan ik het vervolg in een bepaalde context plaatsen. Dat heet voor-kennis. Heel gebruikelijk binnen het justitieel apparaat, weet ik. Ga door met experimenteren, dat houdt dit forum levendig. :D

Los van de laatste zin, ben ik gewoon van mening dat de waarheid altijd gezegd kan worden. "Als is de leugen nog zo snel,............." Verder snap ik de angst voor ontslag niet helemaal. Wouter, Rein en Jasper hebben niet iets echt verkeerds gedaan. Ze houden van elkaar of ze zijn een beetje teveel nieuwsgierig. So what? Dat Karel ook gevoelens heeft voor Wouter, nou en! Wouter kan echt wel beslissen, voor wie hij gevoelens heeft en liefde laat zich niet kopen, heb ik altijd geleerd en geweten. Dus, ik wacht wel af op het vervolg.

Sjack

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Donkere dagen

Bericht door cor van dongen » vr 22 nov 2013, 13:44

Hoi Hans,
Tja misschien zou Jablan een punt hebben als het politieverhoor het einde van het verhaal zou zijn. Maar als dat niet het geval is kan juist die extra informatie aan de lezer hem wat op het verkeerde been zetten, een beetje in slaap sussen, zodat de echte ontwikkelingen later harder aankomen. Soms zijn we geneigd om voor ons beurt te praten.

Op een iets andere manier zie je bij het toneel, dat de toeschouwer soms ook wat meer info krijgt dan sommige hoofdpersonen in het stuk. Deze techniek noemt men "dramatische ironie", waardoor de spanning in zoverre toeneemt, dat de toeschouwer geneigd is veel intensiever te gaan speuren naar kleine aanwijzingen, die erop duiden dat de verdere ontwikkeling ook zal zijn zoals hij verwacht. De betrokkenheid wordt daardoor dus juist vergroot.

Ik ben benieuwd. Voor mij is de spanning er dan ook zeker niet uit, jou kennende. ;)
Lieve groet,
Cor

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Donkere dagen

Bericht door Hans Bernard » za 23 nov 2013, 00:36

Ha Cor,

Je hebt het door: Die het meeste weet mag het zeggen. Weet je ik kom tot de ontdekking dat ik steeds meer
schrijf vanuit een vooraf bepaald gegeven en niet meer zoals vroeger uit de losse pols. Ik weet hoe het verhaal
zich gaat ontwikkelen, vandaar ook die opmerking 'Wat zij niet wisten.......
Een ander aspect is het verrassing aspect: het verhaal krijgt een onverwachte wending. Hulpmiddel hierbij is de lezer
op het verkeerde been zetten. Dat leer ik steeds beter.
Voilà, het geheim van de smid.

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Donkere dagen

Bericht door Hans Bernard » za 23 nov 2013, 08:31

Ha Sjack,

Dat je de angst voor ontslag niet helemaal kunt plaatsen, begrijp ik.
Je moet in dit geval wat tussen de regels lezen.

1. Wouter, Rein en Jasper hebben, ieder op zijn eigen manier angst/ ontzag voor de bedrijfsleider Karel.
Hij is ook onvoorspelbaar. ( Zie einde deel 5)
2. Ergens wordt, meer dan één keer gezegd dat relaties op de werkvloer uit den boze zijn en vaak met
zich mee brengen dat een van de twee moet verkassen.
Of het hier zo ver komt is afwachten.

Groet, Hans

Jablan
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Donkere dagen

Bericht door Jablan » zo 24 nov 2013, 13:07

Hans Bernard schreef:Ik zou het met je eens zijn als jij gelijk had wat het vervolg van het verhaal betreft.
Oké, heb ik mij niet duidelijk genoeg uitgedrukt. De aangehaalde zin komt over als een vooruitblik en als je een verhaal vertelt, dan hou je de aandacht beter vast zonder vooruit te kijken. Qua inhoud doet mij het altijd denken aan constructies met 'ik wist nog niet wat ik drie weken later wel wist'. Neem het mee als stijltip ;)

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Donkere dagen

Bericht door Sjack013 » zo 24 nov 2013, 16:07

Moeder is achterdochtig en bevreesd. Dit verhaal gaat dus verder dan twee honden, die om één bot vechten! Rein krijgt op twee fronten moeilijk. Een heel mooie verbreding van het verhaal.
Mijn nieuwsgierigheid is alleen maar toegenomen.
Bedankt Hans voor dit deel.

Sjack

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Donkere dagen

Bericht door Hans Bernard » ma 25 nov 2013, 01:18

Dag jablan,

Volgens mij geef jij aan de bewuste zin een andere draagkracht dan ik. In deel 16 staat dat Wouter en Rein besluiten hun verhaal aan de politie te vertellen maar die wist dit allemaal al. Uit deze zin kan de lezer meteen concluderen dat deze simpele mededeling geen diepere betekenis heeft dan 'ze hebben de juiste beslissing genomen.

vriendelijke groet, Hans

dkz09
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 29 mar 2010, 17:56

Re: Donkere dagen

Bericht door dkz09 » ma 25 nov 2013, 21:09

Hoi Hans,

Het is raar maar jouw verhaal boeit mijn enorm. Steeds kort maar krachtige hoofdstukken. Maar dat vindt ik juist fijn.
Lekker kort maar zegt ondanks dat ontzettend veel. Ik blijf uitkijken naar de rest. Benieuwd hoe het af loopt.

Groetjes Geoff
©Geoff(dkz09), 2015

*Wees wie je bent en wees daar trost op*

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Donkere dagen

Bericht door Michael87 » ma 25 nov 2013, 21:48

Hoi Hans,

Zag ik dat nou goed? Stond deel 19 er al even op? Zo'n fout heb ik ook eens gemaakt in GHL. Alleen duurde het toen een dag voor ik het door had. :oops:

Langzaam beginnen zich wat verschillende verhaallijnen te ontwikkelen. Eerst de situatie op het werk waar sprake is van een bepaalde rivaliteit tussen Rein en Karel, dan dat 'ongeluk' van Karel en het politieonderzoek (waarin ik de rol van Jasper nogal dubieus vindt; heeft hij misschien iets met die val van Karel te maken?), de problemen die Rein thuis ongetwijfeld zal krijgen en natuurlijk de relatie met Wouter die zich heel snel ontwikkeld. Ik ben benieuwd hoe dat alles met elkaar verweven gaat worden...

Succes met de volgende delen. Ik kijk er naar uit!

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Donkere dagen

Bericht door Hans Bernard » ma 25 nov 2013, 23:56

Hi Geoff,

Wat fijn dat ondanks de beknoptheid van de delen, ze je toch boeien.
Ik denk dat de afzonderlijke delen jou net zo grijpen als ze mij pakken bij het schrijven.

Bedankt voor je compliment.

Hans.

Plaats reactie