Donkere dagen

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Donkere dagen

Bericht door Oliver » ma 18 nov 2013, 00:07

Het is ook een kwestie van de opbouw. Een verhaal zonder veel dialogen kan best stevig staan, daar is niets mis mee. Het is wel zaak dat evenwicht te bewaren tijdens het hele verhaal.
Maar, daar is het voor bedoeld hier: lekker experimenteren!

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Donkere dagen

Bericht door cor van dongen » ma 18 nov 2013, 19:24

Experimenteren en een kweatie van stijl. Dat is wel zo, maar de schrijvers kunnen soms van elkaar leren, als ze daar voor open staan, en dat doet Hans zeker. Het wordt wel erg spannend zeg. Jammer dat de afleveringen zo kort zijn, maar de frequentie vergoedt weer veel. We zien uit naar de volgende pagina ;)
Groetjes
Cor

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Donkere dagen

Bericht door Hans Bernard » di 19 nov 2013, 19:44

Cor,

Ik had vandaag een vergadering en in de koffiepauze kwam mijn schrijverij aan de orde en de vorm waarin ik momenteel schrijf: het feuilleton.
Barbara, een heel aardige welzijnswerkster keek mij niet begrijpend aan. Ze wist, zo bleek al gauw, niet wat een feuilleton was.
Op dat moment drong het pas goed tot mij door dat ik misschien wel teveel met mijn verhaalvorm in het verleden ben gedoken.
Gelukkig dat sjack013 ergens de brug naar het heden heeft geslagen: Hij vindt het een soap.
Een ding is zeker, Dit verhaal krijgt bij een volgende publicatie niet meer als vlag feuilleton maar soap is ook zo iets.
Weet jij mogelijk een betere naam voor deze verhalenvorm?

hartelijke groet, Hans

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Donkere dagen

Bericht door Sjack013 » di 19 nov 2013, 20:06

Hoi Hans,

Zal ik eens een voorschotje geven. Zoals ik al eerder geschreven heb, krijg ik ook de kriebels bij het woordje "soap". Dat is iets voor tienermeisjes of zo.
Een ander woord zou kunnen zijn: verhalenserie (aan elkaar,met een gedachtestreepje ertussen of los van elkaar, daar mag Cor zich over buigen).
Wie reageert hierop?

Sjack

Oliver
Beheerder
Berichten: 823
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Donkere dagen

Bericht door Oliver » di 19 nov 2013, 22:49

Vervolgverhaal, maar dat is te vaag, dat kunnen ook grotere delen zijn, heb ik wel eens gehoord. :D
Feuilleton past toch het beste. Dat sommige mensen het woord niet kennen is dan weer een ander probleem.

feuil-le-ton o en m -s vervolgverhaal in een krant of tijdschrift

Een ander op zichzelfstaand woord kan ik ook niet verzinnen.
"Vervolgverhaal in korte delen".

Een soap is meer een verhaal waarin steeds nieuwe aparte spannende verhaallijnen ontstaan, en daar is hier zeker geen sprake van.

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Donkere dagen

Bericht door cor van dongen » di 19 nov 2013, 23:26

Hoi Hans en Jack,
Er is helemaal niks mis met het woord feuilleton. Dat meisje heeft waarschijnlijk gewoon het huidige onderwijs van de laatste jaren genoten en kent de term dus niet. Een soap is een begrip, dat inderdaad een wat dubieuze bijklank heeft zoals Jack opmerkt. De laatste decennia heeft dit vooral betrekking op tv-series, zoals in Nederland eentje die betrekking heeft op de tijden en of die goed of slecht zouden zijn. Volgens mij betreft het dan vooral de laatste. In Duitsland hebben ze ook zoiets, waar het dan vooral om familiebetrekkingen handelt. :lol:
Trek je dus nergens iets van aan en ga gewoon door met je feuilleton of vervolgverhaal. Er zijn je heel respectabele schrijvers voorgegaan, die zich aan dit stiel hebben gewijd (zoals Dickens b.v. in Engeland). Ik ga ervan uit dat je die vriendelijke hulp een en ander hebt uitgelegd, zodat ze weer iets heeft geleerd. ;)
Groetjes,
Cor

Jablan
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Donkere dagen

Bericht door Jablan » wo 20 nov 2013, 21:28

Sjack013 schreef:Wie reageert hierop?
Soap valt voor mij af.
Het belangrijkste kenmerk van soap is de doelgroep. Het genre is niet voor niets over de wereld verspreid door Proctor&Gamble ;)
Vroeger was de doelgroep huisvrouwen, tegenwoordig zijn het de zg. boodschappers. Het gaat niet om het verhaal, het gaat erom de merken en producten onbewust bovenaan de keuzelijst in de hoofden van de luisteraars/kijkers te krijgen.
Vroeger waren reclame en verhaal strikt gescheiden, tegenwoordig loopt het allemaal in elkaar over. De inhoud is afgestemd op de interesses van de doelgroep: Veel klein huiselijk leed, wat tot drama wordt opgeblazen.
Het is overigens een uitstervend genre: de verhaallijnen zijn te voorspelbaar en de doelgroep is steeds minder gevoelig voor de reclames, waardoor er steeds minder kijkers zijn.
De opvolger van de soap is de telenovela en dat woord zegt al wat het is: een beeld-novelle. In de meeste landen wordt dit genre gebruikt om allerlei maatschappelijke misstanden onder de aandacht te brengen. In Nederland heeft OutTV een spaanstalige telenovela aangekocht, waarin een van de hoofdpersonen shocktherapie wordt aanbevolen om te genezen van zijn homoseksualiteit.

Feuilleton kenmerkt zich door een vaste lengte en een manier van schrijven, die uitnodigt om verder te lezen (vroeger: ook morgen de krant te kopen). Elke dag ca. 500 woorden met een kleine ontknoping en het begin van een nieuwe spanningsboog.
Een variant hierop is een Drabble, honderd woorden met een pointe, bij voorkeur met humor.

Bij 'Donkere dagen' wisselt de lengte van de delen, daarom zou ik het gewoon bij 'vervolgverhaal' houden, als je er al een etiket op wilt plakken. Tot nu toe zie ik er verschillende genres in terug, voor mij is het een sprookje anno nu.

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Donkere dagen

Bericht door Hans Bernard » wo 20 nov 2013, 23:49

Oliver, Sjack, Cor, Jablan

Voor mij zijn alle reacties heel boeiend. Waarom? Omdat ik aan het experimenteren ben op deze site.
Het is alweer de nodige tijd geleden dat ik regelmatig op Olivers site schreef.

Ik begon enkele weken terug spontaan aan een stukje tekst, raakte geënthousiasmeerd en ben tot nu toe niet meer opgehouden.
Ik voel me hier weer als een vis in het water. Ik schreef de afgelopen jaren alleen maar korte verhalen. Beviel me uitstekend.
Daarom misschien ook nu korte delen, voor mij allemaal korte verhalen. Daarom is de geopperde term korte vervolgverhalen niet
eens zo gek.

Bedankt voor de suggesties, Hans

Jablan
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Donkere dagen

Bericht door Jablan » vr 22 nov 2013, 10:32

Goedemorgen,

Jij experimenteert, daarom van mij wat meer feedback. Vanmorgen viel de laatste zin van deel 16 op.
Wat Wouter en Rein niet weten, is dat ze de juiste beslissing hebben genomen, omdat de politie al op de hoogte is van hun bezoek aan “Het Elfde Gebod” en van het feit, dat Karel daar later is aangeschoven.
Het is een zin, die de lezer meer informatie geeft, dan de hoofdpersonen op dat moment hebben. Jammer, want daarmee haal je de spanning eruit. Het verhoor kun je zo bijna overslaan. Mooiere oplossingen:
- Weglaten en deze info pas later inbouwen.
- Maak er een vraag van. Zou de politie al weten, dat ...?

Groet,

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Donkere dagen

Bericht door Hans Bernard » vr 22 nov 2013, 12:02

Jablan,

Allereerst mijn waardering voor je extra feedback.

Ik schrijf:
Wat Wouter en Rein niet weten, is dat ze de juiste beslissing hebben genomen, omdat de politie al op de hoogte is van hun bezoek aan “Het Elfde Gebod” en van het feit, dat Karel daar later is aangeschoven.

Ik zou het met je eens zijn als jij gelijk had wat het vervolg van het verhaal betreft. Dat is echter voor jou nog een vraag en voor mij een weet en daarom eindig ik met deze bewust zo geformuleerde zin. Meer kan ik er nu niet over zeggen.

hartelijke groet, Hans

Plaats reactie