Donkere dagen

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Donkere dagen

Bericht door Hans Bernard » di 26 nov 2013, 00:09

Hi Michael,
Je bent een alerte kerel. Het deel heeft hooguit 5 à 10 min. op de site gestaan. Ik voelde dat er iets mis ging
maar kon het niet zo gauw achterhalen. Wat een zenuwenwerk, maar ik vond de misstap. Gelukkig had ik het deel nog niet
gesloten want dan had Oliver er aan te pas moeten komen.

Je hebt de gordiaanse knoop tot nu toe aardig ontward en de verschillende lijnen goed getypeerd. Je zult wel moeten wachten tot het einde
om te zien hoe ik al die lijnen uiteindelijk tot één dik touw maak of reduceer tot een dun touwtje.

Bedankt voor je duidelijke overzicht, Hans

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Donkere dagen

Bericht door cor van dongen » do 28 nov 2013, 18:22

Dag Hans,
Tja, je laat ons met een heleboel vragen achter na dit 20e deel.De scène is mooi, en hard beschreven, Invoelbaar en jammer genoeg komt dat in heel veel huiskamers nog ontelbaar malen per jaar voor, ondanks onze zo wijdgeroemde tolerantie.

Maar de vragen hebben vooral betrekking op wat er in Rein omgaat.
- Wat heeft hij de afgelopen week ondernomen om daadwerkelijk het huis uit te gaan?
- Houdt een jongen van 19 zich ook daadwerkelijk aan een huisarrest anno 2013?
- Wat heeft hij überhaupt meteen de volgende dag tegen Wouter gezegd en wat gaan ze onmiddellijk doen?
- Hoe verlopen de dagen en de maaltijden thuis de rest van de week?
- Waar wordt op de zaak over gesproken gedurende de pauzes?
- Is er nog info van de zijde van de politie, ziekenhuis, etc?

Een week thuis op het bed liggen lost maar weinig op, denk ik. Dus............?????
Benieuwd naar je volgende deel.
Groetjes
Cor

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Donkere dagen

Bericht door Jablan » do 28 nov 2013, 18:53

Terugkomend op een oude koe...
Hans Bernard schreef:Volgens mij geef jij aan de bewuste zin een andere draagkracht dan ik.
Hans, je krijgt van mij terug hoe je tekst overkomt. Meer niet. Als je het anders bedoelt, dan is het iets om mee te nemen voor een volgende keer. Of niet. Uitleg hoeft niet. ;-)

Inhoudelijk bij de laatste delen: Wanneer speelt dit verhaal? 1993?

Een paar dingen als aanleiding voor mijn gedachte:
- Wie spreekt zijn ouders nog met 'u' aan? Overal zijn we overgegaan op het gebruik van voornamen en 'jij'.
- Modern elektronisch speelgoed zie ik nergens terugkomen. (Smartphone, Spelcomputers)

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Donkere dagen

Bericht door cor van dongen » do 28 nov 2013, 20:31

Onzin Jablan,
Lees eens een keer een geweldig boek uit 1800 of zo. Gewoon voor je algemene ontwikkeling. Dit slaat nergens op.
Cor

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Donkere dagen

Bericht door Hans Bernard » vr 29 nov 2013, 00:19

Ha Cor,

Je geeft me huiswerk via een aantal vragen. Je zult geduld moeten hebben want enkele
worden de komende afleveringen beantwoord. Ik werk graag in dit verhaal met flash backs.
Het antwoord van een enkele vraag is reeds gegeven of de reden waarom de vraag niet beantwoord wordt.

Ook moet ik rekening houden met de verhaalvorm: korte pakkende stukjes tekst, die zich niet lenen voor
beschouwelijke zaken zoals het beschrijven van maaltijd-sfeer en uitgebreide info van politie en ziekenhuis.
Ik wil zoveel mogelijk de vaart erin houden. Je krijgt nog wel summier informatie over e.e.a.

groet, Hans.

Hans Bernard
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 01:13
Vul het getal in: 0
Locatie: Heemskerk

Re: Donkere dagen

Bericht door Hans Bernard » vr 29 nov 2013, 00:23

Jablan,

-Jammer dat we naast elkaar praten.
-Er heeft zich nog geen gelegenheid voor gedaan om tablets, een Samsung Galaxy Not II, een i-pod
of een phablet ten tonele te voeren.

een hartelijke groet, Hans.

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Donkere dagen

Bericht door Oliver » vr 29 nov 2013, 01:23

Ik keek zelf ook even op van het "U-zeggen" naar de ouders toe, maar het geeft wel de sfeer binnen het gezin weer. De reactie van de vader bevestigde me dat ook: oud-conservatief.
Wat betreft de gadgets van deze tijd: is het noodzakelijk in de setting van het verhaal? Als iemand mobiel belt, of een mail verstuurd, dan vind ik dat informatie genoeg. Voor het verhaal is het niet relevant met wat voor apparatuur gebeurt. Zeker niet in het korte feuilleton format.

Het bevreemd me dat er soms uitgegaan wordt van "vaste standaard gedragingen volgens het boekje" door jou, Jablan. Onlangs ook in de reacties op het verhaal van Michaël, over het schuldgevoel van de hoofdpersonen over het feit een relatie te hebben met een familielid, wat pas naar buiten zou komen als de familie er vanaf weet. 'Uit ervaring weet ik dat mensen zus-enzo doen."
Zo komt het tenminste op mij over. Mij lijkt het dat daar ook zeer veel uitzonderingen op zijn.
Het mooie van verhalen, en daarmee ook de mensen in het echte leven, is het feit dat ieder mens anders is en ieder op eigen manier reageert. Het is de uitdaging van de schrijver om dat vorm te geven en de lezer langzaam te laten voelen, te laten ontdekken, hoe een personage is en zich gedraagt. Ikzelf vind het mooi om me af en toe te verwonderen over iemand om er daarna gaandeweg het verhaal achter te komen waarom iemand zo doet.

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Donkere dagen

Bericht door Jablan » vr 29 nov 2013, 10:33

Heren,

Hou het erop, dat ik reageer op de zwakke delen van een verhaal.
Bij Michael's verhaal: Als een hoofdpersoon zich al schuldig voelt, voordat de feiten hard op tafel liggen, dan wil ik dat best aannemen, wanneer het past bij het personage. Voor een volgende keer is het devies: de karaktertrekken beter uitwerken of het verhaal anders opbouwen. Minder stripfiguur, meer echte mensen.
Bij Hans' vervolgverhaal dateer ik het verhaal naar de jaren negentig van de vorige eeuw op bais van de omgangsvormen (, gebeurtenissen en taalgebruik). Jongeren van nu schakelen veel makkelijker tussen alles dan de vorige generatie en die vaardigheid is een direct gevolg van het gebruik van smartphones etc.


Oliver,

Momenteel zijn er vier-vijf lopende verhalen in het bezoekersonderdeel. Ik vind de nadelen van de slotjes nu wel erg naar voren komen, het wordt steeds meer bladeren om een verhaal van deel 1 tot het einde te lezen. Met de nieuwste versie van de forumsoftware kun je de rechten zo instellen, dat er niet gereageerd kan worden in dat deel of alle losse delen samenvoegen tot 1 topic. Het laatste is veel vriendelijker voor je bezoekers. Tijd voor een upgrade?

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Donkere dagen

Bericht door Michael87 » vr 29 nov 2013, 13:47

Hoi Hans,

Ik vond het wel een lekker deel. De situatie waarin Rein zich bevindt wordt voor Wouter duidelijk en biedt hem de mogelijkheid een 'plan' te bedenken. Ben wel nieuwsgierig wat Rein in die brief heeft geschreven... Gelukkig hoef ik bij jou niet zo heel lang te wachten.

Naar aanleiding van de opmerkingen t.a.v. Dubbelleven in deze topic heb ik in de reacties op Dubbelleven gereageerd. Je vindt die reactie hier:
http://forum.oliversverhalen.nl/viewtop ... 3128#p3128.

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Donkere dagen

Bericht door Sjack013 » vr 29 nov 2013, 17:01

Jablan schreef:Terugkomend op een oude koe...
Hans Bernard schreef:Volgens mij geef jij aan de bewuste zin een andere draagkracht dan ik.
Hans, je krijgt van mij terug hoe je tekst overkomt. Meer niet. Als je het anders bedoelt, dan is het iets om mee te nemen voor een volgende keer. Of niet. Uitleg hoeft niet. ;-)

Inhoudelijk bij de laatste delen: Wanneer speelt dit verhaal? 1993?

Een paar dingen als aanleiding voor mijn gedachte:
- Wie spreekt zijn ouders nog met 'u' aan? Overal zijn we overgegaan op het gebruik van voornamen en 'jij'.
- Modern elektronisch speelgoed zie ik nergens terugkomen. (Smartphone, Spelcomputers)
Sorry Jablan, maar ik spreek mijn ouders nog steeds aan met U. Dat kan voor jou ouderwets zijn, maar voor mijn gevoel heeft dat met "respect" te maken. Helaas merk ik, dat respect voor veel mensen tegenwoordig geen inhoud meer heeft. Jammer!

Sjack

Plaats reactie