Geloof, hoop en liefde

Onderwerpen en discussies over de verhalen.
Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Michael87 » za 19 okt 2013, 00:56

Dag Cor,

Ik sta best stevig met m'n beide benen op de grond hoor. En als ik toch af en toe eens om dreig te vallen, heb ik iemand naast me die me opvangt. Ik ben blij met Jablan's kijk op de zaak. Lekker helder en confronterend. Ik mag dat wel. Het geeft me stof tot nadenken en vooral, regelmatig een andere invalshoek.

Dat was zeker zo wat betreft de dominee. Door wat Jablan schreef, begon ik te snappen dat ik zelf bepaal hoe ik de persoon zie. Ik had er voor kunnen kiezen de dominee alleen maar te zien als iemand die me uitzwaaide en niet als iemand die me op slinkse wijze probeerde terug te krijgen naar de kudde. Dat ik het zo ervaren heb, komt door mijn eigen houding. Jablan heeft me daarmee een enorme eye openener gegeven en daar ga ik zeker vaker bij stilstaan.

Inderdaad pittige reacties. Hele wezenlijke dingen, dat wel. Wel opvallend dat juist op die delen waarin het Geloof echt om de hoek komen kijken, zoveel inhoudelijke reacties komen. Het maakt blijkbaar bij meer mensen dan alleen mezelf wat los.

Wat het voor mij erg lastig maakte, was dat die delen mijn kijk op de zaak van ruim een jaar geleden weergeven. Veel daarvan was voor mij, ik wil niet zeggen vergeten, maar toch zeker wel behoorlijk op de achtergrond geraakt. Het schrijven, herschrijven en nog een paar keer herschrijven, samen met jullie reacties zorgde er voor dat ik er weer even flink met de neus opgedrukt werd. Wat beslist niet wil zeggen dat ik me daardoor uit het veld laat slaan.

Tot slot, ik kreeg inderdaad ook even het gevoel alsof je vond dat Jablan me een schuldgevoel probeerde aan te praten. Ik neem aan dat je de zin wat ongelukkig geformuleerd hebt.

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door cor van dongen » za 19 okt 2013, 01:11

Nee Jablan. ik ga mijn bericht echt niet bewerken.Die dominee bedoelt het goed en is een maatschappelijk werker..... Nou nee dus. Hij blijft op een verschrikkelijk geraffineerde manier zgn heel liefdevol en met begrip het schuldgevoel dat die kerk er al jarenlang heeft ingehamerd versterken. Dat je dat zo waardeert, begrijp ik niet. Op die manier zijn veel mensen te gronde gericht: met liefde afgemaakt.
Kijk maar eens naar de essentiële zinsnede

De dominee ging rustig verder.
“Jongen, het is nooit te laat. Weet dat er altijd een plekje voor je is in God’s Koninkrijk. Als je maar berouw toont en je weer gaat leven zoals de Heere van je vraagt.


Ik begrijp heel goed dat Michael na lezing van jouw bijdrage even een uurtje is gaan stappen en dat hij zich bewonderenswaardig staande heeft weten te houden tegen die onmenselijke, zo liefdevolle, geraffineerde druk van de begripvolle Heere, die je alles vergeeft: je mag het wel zijn, maar niet praktiseren!.

Michel ik zag terwijl met mijn reactie bezig was op Jablan, dat jij nog een aanvulling plaatste. Ik heb denk ik toch de bijdrage van Jablan op dezelfde manier gelezen als jij in eerste instantie. Bij herlezing blijf ik daarbij. Misschien zou Jablan zijn tekst iets zorgvuldiger kunnen kiezen. De denkfout die hij maakt is dat je de godsdienstige interpretatie en de goede bedoelingen niet van elkaar los kunt maken. Hierboven heb ik reeds aangegeven, dat sommige geestelijke leiders met veel liefde hun schapen naar de verdommenis kunnen helpen.Dan hebben ze het echt goed bedoeld dus.......
Bedankt voor de vele antwoorden die je steeds weer op onze bijdragen hebt gegeven.Van zulke waardevolle bijdragen worden we allemaal rijker.
Bedankt
Cor

Groet,
Cor

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Michael87 » za 19 okt 2013, 10:04

Goeiemorgen Cor,


D’r is niks aan de hand. Dat ik ben gaan lopen, kwam niet doordat Jablan’s reactie me als het ware opnieuw een soort schuldgevoel bezorgde omdat ik de dominee verkeerd had beoordeeld. Dat bedoelde Jablan voor mijn gevoel helemaal niet zo. Hij stripte hem gewoon even van alle lading zodat er een persoon overbleef. Los van zijn bedoelingen, want wat dat betreft ben ik het niet eens met wat Jablan schreef.

De dominee had volgens mij wel degelijk een vooropgezet plan. Vanaf het moment dat die brief van school kwam, voelde ik dat. Pas bij het teruglezen van jullie reacties wist ik ineens waarom ik het zo ervaren had. Snapte ik ook waarom die brief me zo vreselijk kwaad had gemaakt.

Ik voelde me er machteloos door. Het stond daar gewoon zoals zij er tegenaan keken zonder dat ik de kans kreeg het uit te leggen. En die brief was wel bij zo’n honderd ouderparen terecht gekomen. Eén voor één had ik ze wel aangekund, maar nu leek het wel alsof er ineens een heel leger was gemobiliseerd. Wij met z'n tweeën tegen een heel leger… En dat leger was voorgeprogrammeerd door de Kerk. Alle neuzen dezelfde kant op…

Ik wist gewoon zeker dat de schooldirecteur er met de dominee overleg over had gehad. Daarom had ik later zo sterk het gevoel dat ze me in de val hadden gelokt. Het voelde allemaal als een zorgvuldig opgezet plan.

Ik moet toegeven dat ik in eerste instantie, toen ik Jablan’s reactie las, een beetje verbaasd was. Hij zette me heel even op het verkeerde been. Twee seconden of zo… En toen snapte ik wat hij bedoelde. En juist dat was waarom ik ben gaan lopen.

Tijdens het lopen begon tot me door te dringen dat ik bepaal hoe ik reageer en dat ik me daarin minder moet laten sturen door de ander. Die dominee probeerde mij wel degelijk in een hoekje te krijgen en als ik toen Nicolas niet had gehad, was het waarschijnlijk ook gelukt. Drie dagen geleden zou ik in zo’n situatie waarschijnlijk boos zijn geworden, weggelopen zijn en me door Nicolas weer met m’n beide benen op de grond hebben laten praten. Nu denk ik dat ik zou proberen de persoon in kwestie inderdaad te strippen van de lading die ik er zelf aan geef. Ik denk dat me dat rustiger houdt en dat ik dan best gewoon kan zeggen dat ik er anders tegenaan kijk en het dan daarbij kan laten. En volgens mij zou me dat een heel goed gevoel geven…

Voorbeeld: Ik heb een blauwe auto. Als iemand tegen mij zegt dat hij een rooie mooier vindt en niet snapt dat ik een blauwe uitgekozen heb, wiens probleem is dat dan? Dat is toch alleen mijn probleem als het uitzoeken van een kleur iets is waar ik me onzeker over voel? In dit voorbeeld is het toch ook logisch dat ik gewoon zou zeggen dat het prima is dat hij rood mooier vindt. Ik vind blauw mooier. Daar hoef ik me dan toch helemaal niet druk om te maken?

Zo is het ook met mensen die vanuit geloofsoverwegingen vinden dat ik homo ben geworden en/of er niks mee mag doen. Moeten zij weten. Waarom trek ik me dat dan zo aan? Heel simpel, omdat ik er zelf een veel te zware lading aan toeken. Tuurlijk is dat niet zomaar gekomen en tuurlijk is dat begrijpelijk. Maar juist daardoor was het voor mij onmogelijk om er op een andere manier naar te kijken.

En dat is nou precies wat Jablan’s reactie voor elkaar kreeg. Voor mijn gevoel was die reactie van hem echt een moment waarop het kwartje viel. Met mijn opmerking over het papieren vliegtuigje bedoelde ik dan ook niet dat Jablan me ineens weer terug had op het spoor dat de dominee het allemaal goed bedoelde en eigenlijk niks verkeerds zei, hij zette me gewoon op een nieuw spoor. Jablan snapte dat volgens mij zelf heel goed, gezien zijn reactie daarop en was volgens mij even bang dat ik ineens als een doldrieste door zou slaan. Maar zo zit ik nou ook weer niet in elkaar…

Groet,
Michael
Laatst gewijzigd door Michael87 op za 19 okt 2013, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Michael87 » za 19 okt 2013, 10:05

Goeiemorgen Jablan,

Zie ook mijn reactie hieronder naar Cor.

Dingen die geschreven zijn kunnen aangepast worden. Maar dat moet je alleen doen als je zelf vindt dat dat moet gebeuren en niet omdat iemand anders vindt dat het verkeerd geïnterpreteerd is en daarom wil dat je jezelf anders verwoordt. Persoonlijk ben ik dan meer voorstander van de discussie aangaan zodat duidelijk wordt wat er precies bedoeld is, etc. Als ik zelf de reacties teruglees vanaf jou kijk op het gesprek met de dominee, kan ik wel snappen dat iemand anders inderdaad het gevoel krijgt alsof je mij wijs probeerde te maken dat wat de dominee zei, goed was.

Wat in dit geval denk ik ook meespeelt, is dat wij vlak voor die reactie van jou op het forum in PM’s al een heel gesprek hadden gevoerd. Misschien kon ik jouw reactie op het forum daardoor beter plaatsen.

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Jablan » za 19 okt 2013, 10:39

Cor, hoeveel dominees, priesters, imams, rabbijnen ken jij? Geef jij voorlichting aan dit soort types? Als je antwoord in de buurt van nul-nooit komt, waar baseer je dan je mening op?

Ik zie geen denkfout - De dominee in Michael's verhaal heeft zelden tot nooit met het onderwerp homoseksualiteit te maken, de man kan niet anders reageren dan hij doet, omdat hij niet weet hoe hij beter kan reageren. Daar kun je mee doen wat je wilt. Michael heeft al laten zien, dat dit soort types mensen aan zichzelf kunnen laten twijfelen. Wie op zulke momenten steviger in zijn schoenen staat, laat zich niet van zijn stuk brengen. Als je de kerkelijke herders als mensen met hun eigen beperkingen ziet, is het ook veel makkelijker hun opvattingen naast je neer te leggen en gewoon je leven te leiden zoals je het zelf goed vindt.

Wat bij mij altijd werkt tijdens de voorlichting: eerst de zelf-/eermoorden als voorbeeld hoe je niet moet reageren, daarna aangeven dat er vele wegen naar Rome leiden om op die manier deze handelaren in meningen zelf aan het twijfelen te brengen.
Laatst gewijzigd door Jablan op do 24 okt 2013, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Oliver
Beheerder
Berichten: 821
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 21:45

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Oliver » za 19 okt 2013, 12:25

Kip of ei?
Wil een dominee of pastoor mensen onder de duim houden en gebruikt hij daar handig een verhaal voor, of is hij juist dominee of pastoor geworden omdat hij zelf compleet in dat verhaal gelooft?
Het laatste, absoluut. En het is zo mooi en kan je zo gelukkig maken, dat gunnen ze iedereen, maar dan moet je je er wel aan houden. Ik weet bijna zeker dat de dominee zich oprecht zorgen maakt omdat er iemand uit zijn kudde de ongelukkige weg in gaat.
Kortzichtig? Helemaal. Hij zou wat breder moeten denken.
Net zoals je ruimdenkend moet zijn om ook dat te begrijpen. Niemand heeft de absolute waarheid.

Ieder huis, iedere club heeft zijn eigen regels. En dat maakt voor een golfclub of voetbalvereniging niet zoveel uit omdat het verder geen gevolgen heeft als je je niet aan hun mores wil houden. Bij een kerk ligt dat anders, als je je je daar niet aan conformeert dan ga je regelrecht het ongeluk in. dat is nogal wat. Het is hun gevecht tegen de duivel, en als iemand uit hun kudde in die greep dreigt te vallen dan is er groot verzet.
Geraffineerd mechanisme. Voor beide kampen.

Sjack013
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 15:18
Vul het getal in: 123
Locatie: Tilburg

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Sjack013 » za 19 okt 2013, 14:13

Hoi discussiegenoten,

Ik voel me geroepen om Cor hierin te ondersteunen. Ik heb jarenlang voorlichting en discussie's gevoerd over (homo)seksualiteit en AIDS-hulpverlening. Zowel op scholen als aan bepaalde doelgroepen, zoals gemeentebesturen, medewerkers gezondheidszorg alsmede geestelijken. Ook in SGP-gemeenten, die in mijn werkgebied lagen. Dus ik heb wel ervaring hierin.
Ik ben met Oliver eens, dat geestelijken vanuit hun oprechtheid standpunten innemen, die indruisen in gangbare meningen. Ik respecteer dat, maar geef mijn mening ook weer. Je kunt hen kortzichtigheid verwijten en/of wereldvreemd. Maar het is hun overtuiging. Het ontbreekt hen aan besef, dat zij hierdoor veel mensen pijn doen en soms tot wanhoop drijven. Oogkleppen op, zou je denken. Het is een gegeven en hun overtuiging. Ik respecteer dat en ik laat ze in hun waarde, maar geef duidelijk weer, dat ik een andere visie heb. Iedereen mag oordelen, maar niet veroordelen, is mijn uitgangspunt.

@ Michael,
Je plotselinge einde van het verhaal komt onverwachts, maar nu ik jouw reactie lees, vind ik het begrijpelijk. Jouw verhaal speelt ruim één jaar geleden af. Het ligt nog vers in je geheugen, wat goed is om het te beschrijven. Maar, het ligt ook nog steeds gevoelig en het raakt je nog steeds. Logisch. Het is nog te vers. Wellicht dat je over een tijdje meer nuance's kunt aanbrengen. Lees over 2 jaar jouw verhaal nog eens en ook de reactie's en je zult erom lachen, denk ik.
Ik wil je enorm bedanken voor dit verhaal. Geen één verhaal heeft op dit forum zo'n discussie opgeleverd, als dit. En dat is een heel groot compliment waard.
En ik hoop, dat je zeker aanwezig zult blijven op, dit forum. Het gaat jullie goed!!

Sjack

Jablan
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 19:54
Vul het getal in: 0
Contacteer:

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Jablan » za 19 okt 2013, 18:43

Amen.

cor van dongen
Berichten: 322
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 23:39

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door cor van dongen » za 19 okt 2013, 19:56

Sjack,
Ik had het niet beter kunnen verwoorden. En zoals Jablan hiermee instemt doe ik dat ook: zo zij het. Bedankt Michael!
Lieve groet :D
Cor

Michael87
Berichten: 458
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 08:22
Vul het getal in: 123
Contacteer:

Re: Geloof, hoop en liefde

Bericht door Michael87 » za 19 okt 2013, 20:28

Hoi Sjack,

Dat ik besloten heb deel twintig niet te publiceren, is niet zozeer omdat het te zwaar beladen werd. Deel twintig maakt een sprong in de tijd en zou daarmee te dicht op het heden komen. Wat ik wil voorkomen, is dat jullie welgemeende reacties mijn huidige leven gaan beïnvloeden. Ik ben namelijk geen personage in een fictief verhaal… Misschien schrijf ik er later nog wel eens over als ook deze periode achter me ligt.

Ik blijf wel op het forum komen hoor. En als er interessante verhalen/discussie voorbij komen, zal ik me er ook wel tegenaan bemoeien. Ik kan toch m’n kop niet houden. ;)

Groet,
Michael
[i]**Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen**[/i]

Plaats reactie